Kirjoittaja Aihe: Varmuuskopioiden palautus  (Luettu 2665 kertaa)

Seniorinörtti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Varmuuskopioiden palautus
« : 06.05.19 - klo:10.56 »
Millä ohjelmalla tai loitsulla kopiot saa palautettua niiin, että tiedostot voi käyttää kuten ennen kopiointia. Onko mahdollista palauttaa myös toiselle laitteelle, jossa ubuntu käyttöjärjestelmä.

Varmuuskopiointiohjelma on ubuntu 14.04lts mukana tullut. Ohjelma kyllä Palautus-näppäimellä palauttaa muutta ei siinä muodossa, että tiedostot voi käyttää.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Varmuuskopioiden palautus
« Vastaus #1 : 06.05.19 - klo:11.44 »
Suosikkini varmuuskopiointiin on rsync.
Ainakin kolme kertaa olen koneenvaihdon yhteydessä saanut hienosti palautettua.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Varmuuskopioiden palautus
« Vastaus #2 : 09.05.19 - klo:22.45 »
Millä ohjelmalla tai loitsulla kopiot saa palautettua niiin, että tiedostot voi käyttää kuten ennen kopiointia. Onko mahdollista palauttaa myös toiselle laitteelle, jossa ubuntu käyttöjärjestelmä.

Varmuuskopiointiohjelma on ubuntu 14.04lts mukana tullut. Ohjelma kyllä Palautus-näppäimellä palauttaa muutta ei siinä muodossa, että tiedostot voi käyttää.
Varmuuskopiointia kannattaa hieman harjoitella. Mainittu rsync hyvä. mutta sisältää paljon optioita. cp -a /lähde /kohde helppo. -a optio tarkoittaa alihakemistojen, oikeuksien ym kopiontia. sudo eteen niin onnistuu vaikka koko systeemi. dar oma suosikkini. Tekee pakatun paketin ja tallennus onnistuu myös fat-tikulle tai levylle. Kopion voi tehdä myös useampaan pakettiin jolloin fat-levyn tiedostonkokorajoitus ei haittaa. Voi palauttaa mihin Linux-järjestelmään tahansa. Käyttöoikeuksia voi joutua muuttamaan. Ne vaihtelevat ja tiedostot käytössä vasta kun oikeudet korjattu.

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 392
    • Profiili
Vs: Varmuuskopioiden palautus
« Vastaus #3 : 09.05.19 - klo:23.48 »
Deja Dup varmuuskopiointi tulee Ubuntun mukana. Itse käytän sitä, kopioin kerran viikossa usb-tikulle. Kerran sekoilin koneeni kanssa ja en lähtenyt korjaamaan vaan asensin koko Ubuntun (16.04 ) uudestaan ja sen päätteeksi palautin Deja Dupilla varmuuskopioinnin. Ja kas, kone oli aivan samanlainen kuin ennen hässäkkää. Kerran kyselin tältä palstalta, että voiko yksittäisiä tiedototja palauttaa Deja Dupista ja näin väitettiin. Oma ymmärrykseni ei riittänyt saamani ohjeen avulla yksittäisten tiedostojen palautukseen. Koska Deja Dup tuntui toimivan hyvin, niin sillä olen yhä jatkanut viikottain varmuuskopiointia.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Varmuuskopioiden palautus
« Vastaus #4 : 10.05.19 - klo:07.01 »
Millä ohjelmalla tai loitsulla kopiot saa palautettua niiin, että tiedostot voi käyttää kuten ennen kopiointia. Onko mahdollista palauttaa myös toiselle laitteelle, jossa ubuntu käyttöjärjestelmä.

Varmuuskopiointiohjelma on ubuntu 14.04lts mukana tullut. Ohjelma kyllä Palautus-näppäimellä palauttaa muutta ei siinä muodossa, että tiedostot voi käyttää.

Minä olen palautellut tiedostoja Deja-Dupilla aina silloin tällöin, eikä koskaan ole ollut ongelmaa vaan palautetut tiedostot ovat näyttäneet ihan samalta kuin ennenkin, joten on aika vaikea keksiä mistä voisi olla kyse sinun tapauksessasi. Sen verran kuitenkin voin sanoa, että en ole koskaan palauttanut kaikkia tiedostoja kerralla (sillä Palauta-napilla), vaan olen palauttanut yksittäisiä tieodstoja tai hakemistoja, joko sellaisia jotka olen vahingossa poistanut, tai sellaisia joiden muokkaukset haluan hylätä. Niitä ei palauteta Varmuuskopiot-ohjelman Palauta-napilla, vaan yksittäiset tiedostot palautetaan joko tiedostoselaimen Palauta aiempi versio -toiminnolla tai komentorivikomennoilla.

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 392
    • Profiili
Vs: Varmuuskopioiden palautus
« Vastaus #5 : 10.05.19 - klo:23.38 »
Kerran kyselin tältä palstalta, että voiko yksittäisiä tiedototja palauttaa Deja Dupista ja näin väitettiin. Oma ymmärrykseni ei riittänyt saamani ohjeen avulla yksittäisten tiedostojen palautukseen.

No nyt selvis, miksi en osannut paluttaa yksittäisiä tiedostoja Deja Dubilla. Vaimon koneessa on suurempi massamuisti, joten siitä otan varmuuskopion DejaDubilla. Omani on pienempi ja käytän massamuistina mikro sd-korttia, mistä en ota varmuuskopiointia DejaDubilla vaan hoidan varmistuksen toisella tapaa. Sen takia minulla ei omassa koneessani näy tuollaista käskyä kuin "Palauta aikaisempi versio". Käsky tulee näkyviin vain niiden tiedostojen kohdalla, mitkä on varmuuskopioitu, siis joku bitti menee pystyyn-tekniikka.
Ja palautus näyttäisi olevan helppo homma, lisäänpä omiin käyttöohjeisiini tämän viisauden. Kiittäen jälleen kerran.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

Seniorinörtti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Vs: Varmuuskopioiden palautus
« Vastaus #6 : 24.05.19 - klo:10.28 »
Palautetut tiedostot tämön näköisiä. Ks liite.

Tiedostoja on tietysti enemmän kun nämä 3 näytillä olevat.

Asetukset: Käytäjän kotihakemisto
                  Ohitettavat kansiot; Roskakori, ./Lataukset
                  Tallennussijanti:Ulkoinen 500G kiintolevy, ADATA HV611
« Viimeksi muokattu: 24.05.19 - klo:19.09 kirjoittanut Seniorinörtti »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Varmuuskopioiden palautus
« Vastaus #7 : 24.05.19 - klo:10.43 »
Nyt täytyisi tietää itä sinulla on varmuuskopioinnin asetuksissa, kohdissa Tallennetavat kansiot, Ohitettavat kansiot ja Tallennussijainti?