Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 18.04 LTS ja LibreOffice 6.0.7.3 - 9 asiaa  (Luettu 1064 kertaa)

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 275
    • Profiili
Olen nyt useamman päivän istuttanut 18.04:ää omiin koneisiini ja työtapoihini. Yleisvaikutelma on jotenkin napakamman tuntuinen 14.04 versioon nähden, mutta ihmeitä silti piisaa. Ilmeisesti Ubuntussa on sisäänrakennettuna jokin itse-itseänsä korjaava systeemi, koskapa ongelmat vähenevät käytön myötä, vaikka en mitään säätöjä tekisikään ja kone on irti verkosta.

Aikaisemmin sydämentykytystä aiheuttanut Bluefishin mustaksimenoa ei ole enää tapahtunut; jäljellä on enää css-tiedostoissa esiintyvät harmaat viivat, mutta nekin ovat vähenemään päin. Inkscapessa on satunnaisesti esiintynyt outoja mustia kenttiä, mutta sitä olen käyttänyt vasta aika vähän. Sen sijaan LibreOfficessa tuntuu ongelmia riittävän. Olen moniongelmainen yksilö.

1 ) LibreOffice vaihtaa tekstien ulkoasua satunnaisesti, se boldaa tai kursivoi tekstejä satunnaisesti. Tätä esiintyi jo 14.04 LTS:n ja vanhemman LO:n aikana, mutta uudemmassa se tuntuu ärhäkkäämmältä. Mahdollisesti vanhat asiakirjat kantavat jotain tauhkaa mukanaan. Tästä tein 14.04 aikaan oman avauksensa, mutta se seuraa minua 18.04:ssäkin. Kuinka tästä pääsee eroon?

2 ) F11 (Tyylien luettelon esiintuonti) lakkasi toimimasta omia aikojaan. Tapahtui samassa yhteydessä, kun säädin mallipohjaa ja yritin saada numeroidun luettelon asetuksista pysyviä. Sen sijaan polku Tyylit => Muokkaa tyyliä toimii edelleen.

3 ) Numeroidun luettelon asetukset ovat erilaiset niiden tekopolusta riippuen.

Tapa 1:
Muotoilu => Luettelomerkit ja numerointi => Sijainti
Antaa asetuksiksi: tasaus 0,64cm, sarkain 1,27cm ja sisennys 1,27cm

Tapa 2:
Tyylit => Numeroitu luettelo => sivun alareunaan ilmestyvästä palkista Luettelomerkit ja numerointi => Sijainti
Antaa asetuksiksi: tasaus 0,63cm, sarkain 0,70cm ja sisennys 1,33cm

Mikä tuossa on logiikkana ja kuinka ne saisi samanlaisiksi.

4 ) Kuinka ”Numeroitu luettelo” asetuksista saisi pysyvät mallipohjaan? Kaipaan perusasetusta, jossa vasen marginaali on 0 ja numerointi alkaa 2cm reunasta. LO:n perusasetukset ovat niin ahtaat, että jos luettelossa on 10 asiaa, niin luetteloon tulee fontista riippuen joko epäjatkuvuus sisennykseen tai rako numeron ja fontin välillä menee umpeen.

Sain asetuksista pysyvän ainoastaan, kun jätin mallipohjaan numeroidun luettelon näkyviin. Jos poistin sen deletellä, niin samalla katosivat myös asetukset. Käytän Leipätekstiä.

5 ) Tiedostot avautuvat 130% kokoisina, mutta ikkuna vain 110% kokoisena eli oikea reuna leikkautuu pois. Jossain muistan nähneeni asiaa koskevan ohjeen, mutta en enää muista että missä.

6 ) Pakolliset "marginaalit" pienissä asiakirjoissa. Käytän mielelläni pieniä muistilapun kaltaisia arkkeja näytöllä. Kun teen 11cm levyisen asiakirjan ja yritän kutistaa sen 11cm levyiseksi, niin asiakirja kyllä kutistuu, mutta ikkuna jää 22cm levyiseksi. Ilmeisesti yläreunan valikkorivi on stoppari, eli Tiedosto Muokkaa ... Ohje. Kuinka tämän rivin saisi katoamaan oikean reuna taakse, kuten työkalurivien hännätkin. Tilarivin alareunassa voi piilottaa.

7 ) Ilmeisesti Voikko tyrkyttää satunnaisesti sanoja kesken kirjoittamisen. Mistä sen sai pois päältä? Työkalut => Automaattinen korjaus ovat kaikki pois päältä.

8 ) Useamman asiakirjan ollessa auki yhtä aikaa LibreOfficella on taipumus jumiutua, ja on suljettava väkisin. Pahimmillaan puolenkymmentä kertaa päivässä. Saattaa olla, että jos tallennan tiedostot ahkeraan, niin jumiutumista ei tapahtuisi yhtä herkästi.  Vanhemmalla versiolla 14.04 LTS:n kanssa tällaista en muista tapahtuneen. Maistuuko keskusmuistiongelmalta?
 
9 ) Isossa tietovarastossa (4MIO merkkiä) Find komento scrollaa kyllä näytön oikeaan kohtaan, mutta ei maalaa löytämäänsä sanaa. Se maalautuu vasta jos liikuttaa hiiren rullaa ”millin” verran. Joskus se sitten saattaa kesken kaiken ryhtyä maalaamaan etsittyä sanaa. Keskusmuistiongelma?