Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ja päivitykset sekä niistä mahdollisesti aiheutuvat ongelmat  (Luettu 1738 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2404
    • Profiili
Kun aensin Kubuntu18.04 version uuteen koneeseeni, se toimi ensin ilman suurempia ongelmia xorgin ajurilla, joka oli oletuksena. Suhteellisen pian jouduin kuitenkin vaihtamaan sen Nvidian ajuriin 410, joka tosin ei ollut viimeisin. Sekin toimi hyvin jonkin aikaa, kunnes näyttö rupesi varsinkin palauduttuaan valmiustilasta välkkymään. Nyt viimeksi asensi Nvidia 415 ajurin. Ajaessani Ajurien hallinnan valikosta, näyttö välkkyi kuin viimestä päivää eikä eikä ajurien hallinta vieläkään näyttänyt asennettua viimeistä ajuria, vaikka päätteen avulla se näkyi. Koko tänä aikana olen  päivittänyt aina uskollisesti Kubuntun tarjoamat päivitykset.

Kun asensin ensimmäisen Ubuntu-versioni pöytäkoneeseeni, tein jotain väärin ja minulta katosi tärkeitä tiedostoja. Soitin erääseen Linux yritykseen muistaakseni ja kerroin ongelmastani. Sieltä tuli nuori mies, joka korjasi koneeni ja palautti kadonneet tiedostoni. Me ystävystyimme ja hän auttoi minua useamman kerran. Muistan yhden lauseen, jonka hän sanoi minulle: "Jos kone toimii, niin älä tee mitään tarkoittaen myös "älä päivitä". Minähän päivitin ja aina ilmaantui uusia ongelmia. Opin vain vähitellen tätä keskustelupalstaa käyttäen korjaamaan aiheutuneita ongelmia. En tarkoita tässä, että ne kaikki olisivat johtuneet päivityksistä. Mutta miettiessäni tätä viimeisintä ongelmaa, jonka ehkä nyt sain ratkaistuksi, niin tuli mieleen: Olisivatko päivitykset mahdollisesti aiheuttaneet sen?

Joka kerta kerta kun konetta päivitetään, konen ohjelmisto ymmärtääkseni muuttuu. Minä käytän paitsi toimisto-ohjelmia, myös erilaisia video ja audiohjelmia sekä kuvankäsittelyä. Silloin siellä voi käsittääkseni olla osia, jotka eivät välttämättä ymmärrä tehtyjä muutoksia. Ammattilainen varmaankin tietää jo päivittäessä, mihin mikäkin päivitys vaikuttaa, mutta minä en tiedä hyväksyessäni päivitykset. Siksi kysymys teille, jotka ymmärrätte paremmin, pitäisikö päivitysten kanssa olla varovaisempi?

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1066
    • Profiili
Mielestäni kaikki tarjolla olevat päivitykset kannattaa asentaa. Joskus niistä voi koitua harmia, mutta uudet korjaukset ovat pian valmiina nurkan takana.
Kahvi on väkevin juomani

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Joka kerta kerta kun konetta päivitetään, konen ohjelmisto ymmärtääkseni muuttuu. Minä käytän paitsi toimisto-ohjelmia, myös erilaisia video ja audiohjelmia sekä kuvankäsittelyä. Silloin siellä voi käsittääkseni olla osia, jotka eivät välttämättä ymmärrä tehtyjä muutoksia. Ammattilainen varmaankin tietää jo päivittäessä, mihin mikäkin päivitys vaikuttaa, mutta minä en tiedä hyväksyessäni päivitykset. Siksi kysymys teille, jotka ymmärrätte paremmin, pitäisikö päivitysten kanssa olla varovaisempi?
Tämähän riippuu nyt aivan täysin käytettävästä järjestelmästä.

Otetaan esimerkkinä vaikka Debian stable. Päivityksiä ei juurikaan tule ja ne ovat käytännössä kaikki tietoturvapäivityksiä. Seurauksena on hyvin varma käyttöympäristö, mutta myös ohjelmistot ovat "jäätyneet".

Fedora Rawhide. Kaikki järjestelmän paketit päivittyy todella tiuhaan, työpöytäympäristön paketeista laitepuolen paketteihin. Samoin myös käytettävien ohjelmien paketoinnit päivittyy tiuhempaan ja esim. video-ohjelmistot ja monet muutkin voi hyötyä todella kovasti kyseisistä päivityksistä. Seurauksena luonnollisesti epävakaampi ympäristö ja on oltava valmis korjaamaan järjestelmää ja hyväksyä, että takaiskuja voi ja käytännössä tulee tapahtumaan.

Vaihtoehto? Jos haluaa järjestelmältä vakakautta, niin käyttää Debian stable tai Ubuntu LTS tyyppistä järjestelmää, joissa paketit pääsääntöisesti vanhenee. Ajaa sitten uudempia ohjelmistoja Dockerilla, Snap, Flatpak tms. mikä nyt parhaiten käyttäjälle sopii.

Minusta hyvä nyrkkisääntö on seuraava. Jos et uskalla pävittää järjestelmääsi, niin silloin todennäköisesti kyllä käytät ihan väärää järjestelmää.

*edit*
Sivuten tuota näytönohjain ajuria, niin eikös nuo Nvidian paketoinnit ole ihan eri sarjalaisia? Tarkoittaa siis että tuo 415 ei tarkoita, että se olisi välttämättä uudempi kuin 410. Näin minä ainakin muistelelisin.
*edit2*
Muistin väärin. Kyllä tuo 415 on aina uudempi. Enivei kannattaa pitää mielessä, että kun tuo sarja muuttuu, niin jotain vanhempia laitteita voi myös tippua pois tuesta. Kokemusta nimittäin on yhdellä vanhalla läpyskällä.
« Viimeksi muokattu: 04.03.19 - klo:21.49 kirjoittanut qwertyy »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2404
    • Profiili
Minä käytän Kubuntu 18.04 LTS versiota ja Nvidia ajuria lukuun ottamatta en ole tehnyt muita kuin Ubuntun tarjoamia päivityksiä. Nyt tuli ongelma Libre Offisen kanssa enkä todellakaan tiedä, miten ja miksi se on päivittynyt. Siitä tein uuden aiheen.