Hei,
uudessa Ubuntu 18.04 kannettavassani näyttää siltä, että osa ohjelmista asentuu snap asennuksina ja osa taas on deb paketteja. Kone on Dellin virittämä Linux.
LibreOffice on koneella deb asennuksena versiona 6.0.7. Vilkuilin Ubuntun sovellusvalikoimaa ja huomasin, että siellä oli yksi LibO paketti, jota en ollut asentanut.
Yllätys oli aikamoinen, kun valikoiman tarjoama LibO oli snap paketti, uusin eli 6.2, ja asentui edellisen LibOn rinnalle.
Nyt on siis kaksi erillistä asennusta koneella samaan aikaan. Tuo uudempi snap ei kuitenkaan miellytä, sillä siinä ei ole mahdollista valita suomenkielistä käyttöliittymää eikä siinä ollut Voikkoakaan valmiiksi asennettuna.
Jatkan siis kirjoittamista deb versiolla.
Mutta varsinaiseen asiaan. Olen ihan pihalla näiden uusien asennustapojen kanssa. DELL Ubuntu näyttää oletuksena suosivan snap asennuksia. Minä taas haluaisin asentaa ohjelmat itse deb paketeista.
Voisiko joku vääntää rautalangasta, mikä ero näiden välillä on? Linkkejä opassivuille. Onko tämä snap nyt uusi normaali, joka on pakko hyväksyä?