Kirjoittaja Aihe: Windowsin sata-levy ei avaudu Dolphinissa (RATKAISTU)  (Luettu 2044 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2404
    • Profiili
Ostin uuden koneen, kun vanha alkoi sammuilla. Tein double bootin kuten ennenkin, ja kaikki sujui ilman suurempia ongelmia. Windowsin kansiot ja tiedostot näkyivät ja avautuivat. Mutta sitten alkoi ongelmia tulla. Koneessani on 500 gigan ssd-levy ja teran sata-levy. Ensin sata-levy ei enää auennut ja sitten tapahtui jotain todella kummallista. Käytin läppärin ulkopuolista monitoria toisena näyttönä ja yhtäkkiä toiseen näyttöön ilmestyi vain Kubuntun kirjautumisikkuna, joka ei edes hyväksynyt salasanaani, vaan kone jumittui. Kun otin toisen näytön irti, se toimi jälleen normaalist, paitsi että sata-levy ei edelleenkään auennut.i

Sammutin koneen ja käynnistin useita kertoja ulkopuolinen näyttö kiinni tai avasin sen vasta käyttöjärjestelmän käynnistyttyä läppärissä, mutta tulos oli aina sama. Toisessa näytössä aukesi kirjautumisikkuna, joka ei hyväksynyt salasanaani. Lopulta kirjauduin Windowsiin. Siinä toimivat molemmat näytöt. Mutta ei Windows 10 aivan ilman ongelmia ole. Se valittaa one drivestä ja kun kirjaudun siihen salasanallani, se pyytä koodia eikä hyväksy minulla jo olevaa, vaan minun pitää joka kerta antaa Windowsin lähettää joko tekstiviestin tai mailin, josta saan uuden koodin käyttööni.

Uudessa Windowsissa on muitakin pikkuongelmia. Kun avasin Dropboxin se avautui venäjänkielisenä. Kun poistin koneessa olleen ohjelman ja latasin verkosta uuden, dropbox vaihtui suomenkielikseksi. Kun latasin Edgellä Thundebirdin, jouduin venäjänkieliselle sivulle. Poistuin ja käynnistin Chromen ja latasin silläThunderbirdin  normaalisti ilman venäjänkielistä sivua. Eipä silti, minä kyllä osaan venäjää, mutta käytän koneissani suomen- tai englanninkielistä järjestelmää.
« Viimeksi muokattu: 19.02.19 - klo:11.40 kirjoittanut Pontus12 »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2404
    • Profiili
Vs: Windowsin sata-levy ei avaudu Dolphinissa
« Vastaus #1 : 17.02.19 - klo:12.32 »
Sata levyn ongelmat ratkesivat, kun otin secure bootin pois päältä biosissa. Monitoriongelma sen sijaan jatkuu. Käytän työssäni yleensä aina kahta monitoria. Vain matkalla tyydyn yhteen. Tietäisikö kukaan, mistä se voi olla kiinni. Windowsissa molemmat monitorit toimivat normaalisti, mutta Kubuntussa vain ulkoinen näyttö käynnistyy sen verran, että voin syöttää siihen salasanani, jonka jälkeen se tilttaa. Kuten olen monta kertaa aiemminkin sanonut, käytän mieluummin Ubuntua. Tämän kirjoitin Kubuntussa vain läppärin monitori päällä ja hdmi johto irrotettuna.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Windowsin sata-levy ei avaudu Dolphinissa
« Vastaus #2 : 17.02.19 - klo:13.19 »
Kannattaa ainakin ajurit päivittää tuoreimpaan versioon, jos koneessa Nvidian näyttis.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5674
    • Profiili
Vs: Windowsin sata-levy ei avaudu Dolphinissa
« Vastaus #3 : 17.02.19 - klo:18.03 »
Sata levyn ongelmat ratkesivat, kun otin secure bootin pois päältä biosissa. Monitoriongelma sen sijaan jatkuu. Käytän työssäni yleensä aina kahta monitoria. Vain matkalla tyydyn yhteen. Tietäisikö kukaan, mistä se voi olla kiinni. Windowsissa molemmat monitorit toimivat normaalisti, mutta Kubuntussa vain ulkoinen näyttö käynnistyy sen verran, että voin syöttää siihen salasanani, jonka jälkeen se tilttaa. Kuten olen monta kertaa aiemminkin sanonut, käytän mieluummin Ubuntua. Tämän kirjoitin Kubuntussa vain läppärin monitori päällä ja hdmi johto irrotettuna.
Ainakin openSUSE tumbleweedin KDE:ssä ei ollut mitään ongelmaa monen näytön kanssa. Pelasi itseasiassa todella hienosti.

Oletko kokeillut kuriositeettina esim. KDE Neon livetikulla onko samoja ongelmia?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2404
    • Profiili
Vs: Windowsin sata-levy ei avaudu Dolphinissa
« Vastaus #4 : 18.02.19 - klo:14.21 »
Minulla ei olle ongelmia kahden näytön kanssa vanhassa koneessani eikä myöskään Lenovon läppärissä. Ongelmat ovat uudessa koneessa HP Omen 17". Prossu on nopea intel core (R) i7-8750H cpu@2.0 GHrz 2.21 GHz. VideoNVIDIA GeForce GTX 1070 8Gt GDDR5. tässäkin koneessa ulkoinen monitori toimi ensin normaalisti, vaikka käynnistin koneen monta kertaa. Sitten yhtäkkiä näyttö siirtyi ulkoiseen monitoriin ja kirjautumisruutuun, vaikka oilin juuri kirjautunut sisään. Ulkoisella näytöllä kirjautuminen ei onnistunut, vaan kone  jäi siihen, ei edes ctrl+del auttanut. Kone piti sammuttaa. Kun otin ulkoisen monitorin pois, niin myös Ubuntu toimi normaalisti. Windowsissa ei ollut minkäänlaisia ongelmia sen suhteen.

Haluaisin mieluummin työskennellä Kubuntussa kuin Windowsissa. Näin ollen joudun kuitenkin käyttämään Windowsia, kunnes ongelma ratkeaa. Luulen, että minun kannattaa tehdän tästä uusi aihe, joten kopioin tämän teksin siihen.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2404
    • Profiili
Vs: Windowsin sata-levy ei avaudu Dolphinissa
« Vastaus #5 : 19.02.19 - klo:11.40 »
Monitoriongelmani oli kiinni ajurista. Kun sain siihen uuden nvidia ajurin, niin kaikki toimi. Ehkä koko ongelmaa ei olisi syntynytkään, jos olisin muistanut ottaa restricted ajurit käyttöön. Ny kaikki pelaa, joten merkkaan ongelman ratrkaistuksi.