Kirjoittaja Aihe: Intel/AMD integroitu läppärin grafiikka  (Luettu 2956 kertaa)

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5777
    • Profiili
Intel/AMD integroitu läppärin grafiikka
« : 31.01.19 - klo:18.09 »
Laitoin tuossa yhteen läpyskään Mintin 19:n. Yrittänyt nyt googlailla ulkomaiden foorumeita läpi, että mikä mahtaa olla Intel/R7 M260:n vaihdettavan grafiikan tila.

Ilmeisesti "lennosta" vaihtaminen ei onnistu vielä nykypäivänäkään lainkaan ja mitään sovelluspohjaista ratkaisua ei ainakaan vaikuta löytyvän. Lähinnä mainintaa että suljetussa Radeon ajurissa vaihtamisen mahdollisuus on ollut, mutta nykyään kuitenkin kait kannattaisi käyttää avointa ajuria.

Onko joku lähiaikoina kikkaillut tämän ongelman kanssa?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11481
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Intel/AMD integroitu läppärin grafiikka
« Vastaus #1 : 31.01.19 - klo:19.11 »
Millainen vaihtaminen on tarpeen? Primellä pystyy ajamaan yksittäisiä ohjelmia toisella näytönohjaimella. Gnome Shell tekee senkin helpoksi: https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=GNOME-Shell-Optimus
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5777
    • Profiili
Vs: Intel/AMD integroitu läppärin grafiikka
« Vastaus #2 : 31.01.19 - klo:20.06 »
No tavalla ei sinänsä aivan hirmuista merkitystä. Toki mieluiten ilman boottausta toimiva konsti.

Yritin laittaa Cinnamon desktoppiin "Switcheroo" applettia, mutta en saanut sitä käynnistymään lainkaan ja jos oikein käsitin, niin se on vanhentunut konsti.
Voisi tuota tietysti kokeilla Gnomella, vaikka joku aika sitten kokeiltuna se ei edelleenkään ollut oikein oma juttuni. Tosin kyllä tuo nyt tällä yhdellä koneella menisi. Kaippa tuo toimisi livetikulla jos kokeilisi pikaisesti.

Tosin eikös tuon DRI_PRIME kikan pystyisi sisällyttämään sovelluksen käynnistyskuvakkeen komentoon?

Tuo Radeon on sen verran tehokkaampi kuin Intel, että olisi ihan mukava käyttää sitä tietyissä sovelluksissa. Koko aikaa en sitä haluaisi läpyskässä käyttää kun vaikuttaa kuitenkin aika oleellisesti melutasoon.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11481
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Intel/AMD integroitu läppärin grafiikka
« Vastaus #3 : 31.01.19 - klo:20.09 »
Voit kyllä käyttää sitä DRI_PRIME=1 ilman Gnomeakin. Laitat sen vain ennen varsinaista käynnistyskomentoa. Tosin saattaa joskus vaatia vielä env komennon ennen tuota määrittelyä.

Koodia: [Valitse]
env DRI_PRIME=1 glxgears
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5777
    • Profiili
Vs: Intel/AMD integroitu läppärin grafiikka
« Vastaus #4 : 31.01.19 - klo:20.38 »
Kiitos, siinä se ratkaisu taisi olla

env DRI_PRIME=1 glxgears -info
Lainaus
GL_RENDERER   = AMD Radeon R7 M260 (ICELAND / DRM 3.23.0 / 4.15.0-44-generic, LLVM 6.0.0)
GL_VERSION    = 3.0 Mesa 18.0.5
GL_VENDOR     = X.Org

glxgears -info
Lainaus
GL_RENDERER   = Mesa DRI Intel(R) Haswell Mobile
GL_VERSION    = 3.0 Mesa 18.0.5
GL_VENDOR     = Intel Open Source Technology Center

Mutta tuli yksi hämmästelyn aihe lisää. Kokeilin nimittäin eilen testimielessä asentaa Neverballin ja se tuntui hiukan jökittelevän täysillä asetuksilla. Kokeilin nyt laukaista päätteestä suoraan sen tuolla env DRI_PRIME=1 neverball komennolla ja vaikutelma oli sellainen, että suorituskyky olisi noussut radikaalisti.

Mutta nyt ihmettelen sitä, että jos ajan Neverballin suoraan päätteestä, niin suorituskyky tuntuu edelleen olevan isompi? Jättikö tuo (ympäristömuuttuja?) env tuon komennon oletukseksi suorittaessa neverball? Eikait sentään?

Btw. en saanut testattua glxgears:lla kun raamit on kokoajan 60, eli v-sync ilmeisesti päällä.

Tämä ratkesikin alla olevassa


*EDIT*
Jotain hämärän oloista tässä kyllä on jos ei Intelin OpenGL suorituskyky nykyään muka oikeasti ole reilusti Radeonia isompi??
glmark2
Lainaus
=======================================================
    glmark2 2014.03+git20150611.fa71af2d
=======================================================
    OpenGL Information
    GL_VENDOR:     Intel Open Source Technology Center
    GL_RENDERER:   Mesa DRI Intel(R) Haswell Mobile
    GL_VERSION:    3.0 Mesa 18.0.5
=======================================================
[build] use-vbo=false: FPS: 1139 FrameTime: 0.878 ms
[build] use-vbo=true: FPS: 1282 FrameTime: 0.780 ms
[texture] texture-filter=nearest: FPS: 1083 FrameTime: 0.923 ms
[texture] texture-filter=linear: FPS: 1112 FrameTime: 0.899 ms
[texture] texture-filter=mipmap: FPS: 1170 FrameTime: 0.855 ms
[shading] shading=gouraud: FPS: 1061 FrameTime: 0.943 ms
[shading] shading=blinn-phong-inf: FPS: 1044 FrameTime: 0.958 ms
[shading] shading=phong: FPS: 1052 FrameTime: 0.951 ms
[shading] shading=cel: FPS: 1066 FrameTime: 0.938 ms
[bump] bump-render=high-poly: FPS: 886 FrameTime: 1.129 ms
[bump] bump-render=normals: FPS: 1245 FrameTime: 0.803 ms
[bump] bump-render=height: FPS: 1221 FrameTime: 0.819 ms

env DRI_PRIME=1 glmark2
Lainaus
=======================================================
    glmark2 2014.03+git20150611.fa71af2d
=======================================================
    OpenGL Information
    GL_VENDOR:     X.Org
    GL_RENDERER:   AMD Radeon R7 M260 (ICELAND / DRM 3.23.0 / 4.15.0-44-generic, LLVM 6.0.0)
    GL_VERSION:    3.0 Mesa 18.0.5
=======================================================
[build] use-vbo=false: FPS: 397 FrameTime: 2.519 ms
[build] use-vbo=true: FPS: 443 FrameTime: 2.257 ms
[texture] texture-filter=nearest: FPS: 443 FrameTime: 2.257 ms
[texture] texture-filter=linear: FPS: 435 FrameTime: 2.299 ms
[texture] texture-filter=mipmap: FPS: 456 FrameTime: 2.193 ms
[shading] shading=gouraud: FPS: 416 FrameTime: 2.404 ms
[shading] shading=blinn-phong-inf: FPS: 418 FrameTime: 2.392 ms
[shading] shading=phong: FPS: 410 FrameTime: 2.439 ms
[shading] shading=cel: FPS: 414 FrameTime: 2.415 ms
[bump] bump-render=high-poly: FPS: 437 FrameTime: 2.288 ms
[bump] bump-render=normals: FPS: 471 FrameTime: 2.123 ms
[bump] bump-render=height: FPS: 460 FrameTime: 2.174 ms
« Viimeksi muokattu: 31.01.19 - klo:21.00 kirjoittanut qwertyy »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11481
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Intel/AMD integroitu läppärin grafiikka
« Vastaus #5 : 31.01.19 - klo:21.06 »
Tuo voi johtua siitä, että Primeä käytettäessä Radeonilla renderöity kuva pitää siirtää PCIe-väylän kautta sinne Intelin näytönohjaimelle ja se on sitten pullonkaula. En tiedä voiko sille tehdä mitään. Jos koneessa on mux, niin se on tietysti suorituskykyisempi vaihtoehto, mutta en tiedä voisiko sillä vaihtaa toista näytönohjainta käyttöön käynnistämättä uudestaan.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.