Kirjoittaja Aihe: Calc ulkoinen tietolähde  (Luettu 5713 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Calc ulkoinen tietolähde
« Vastaus #20 : 03.02.19 - klo:18.49 »
Loppukaneetti:

Tein siis kolme Calc-asiakirjaa joissa on täsmälleen samat laskentakaavat ja syötin niihin vuosien 2017-2019 todelliset tiedot. Vuoden 2017 laksenta menee sentin tarkkuudella oikein, eli lopullinen veron määrä javeronpalautuksen määrä täsmäävät yhden sentin tarkkuudella. Kaikkia pyöristys- ja katkaisusääntöjä en vaan pysynyt saamaan selville. Sitten aloin tarkastella sitä, mistä veronpalautuksen määrä johtuu, kuika paljon olen arvioinut tuloja ja vähennyksiä väärin. Tämän tarkastelun lopputuloksena minua nyt epäilyttää että verohallinto laskee evrokortit niin että ylipidätystä syntyy aina väkisin, ja vain pieni osa tästä ylipidätyksestä johtuu siitä, että perusprosentti pyöristetään ylöspäin puolen prosentin tarkkuuteen. Pyöristyssääntö sleittää vain kymppien suuruisen ylipidätyksen (mun tuloilla), veronpalautus on paljon isompi.

Vuoden 2017 veronpalautukset ovat olleet ennatyssuuret. Toisen Ylen artikkelin mukaan
Lainaus
Ennätyssuuriin palautuksiin ei ole verottajan arvion mukaan mitään yhtä syytä. Viime vuonna tavallista useampi on hakenut muutosverokortin ja arvioinut tulonsa yläkanttiin. Lisäksi ihmiset ovat hakeneet kotitalousvähennyksiä enemmän kuin edellisvuonna.

Myös viime vuodelle osunut hallituksen kiky-uudistus on vaikeuttanut veroprosentin arviointia, kun monelta jäi lomarahat saamatta.

Mutta minä siis epäilen että osa veronpalautuksista johtuu siitä, että verohallinnon tekemät verokortit aiheuttavat ylipidätystä ihan väkisin. En osaa päätellä mistä tämä ylipidätys  tarkalleen ottaen tulee, joten en pysty arvioimaan onko kyse bugista verokorttiohjelmassa, vai onko kyse siitä että verotus on myöskin verohallinnolle jo liian monimutkaista, eikä käsittelysääntöjä osata enää määritellä oikein.

Verohallinto on julkaissut verokortin tuottamiseen tarvittavat tiedot ohjeessa Verohallinnon päätös henkilökohtaisen pidätysprosentin laskentaperusteista palkkatuloa varten vuodelle 2017 ja niin edelleen, jokaiselle vuodelle erikseen. Tosin ohje näyttää koskevan lähinnä sitä verokorttia jonka verohallinto tekee vuoden alussa; ohje ei sano muutosverokortista mitään. Ohjeen alussa ilmoitetaan seuraavaa:
Lainaus
Ennakonpidätys lasketaan ennakkoperintälain 3 ja 4 §:n mukaisesti siten, että ennakonpidätyksen määrä vastaa mahdollisimman tarkoin verovelvollisen ennakonpidätyksen alaisesta tulosta verovuoden veroasteikkolain ja muiden veroperusteiden mukaan maksettavaa verojen ja maksujen yhteismäärää.
(katso EVL 3 § Ennakkoperinnän vastaavuusvaatimus).

Epäilen siis että verohallinto tekee verokortit lain vastaisesti niin että ylipidätystä syntyy vaikka kuinka antaisi tarkat tiedot loppuvuoden muutosverkortin laskentaa varten. Minulla itselläni ei ole yhtään sellaisia tuloja tai vähennyksiä joita verokortilla ei otettaisi huomioon.

Pystyisiköhän joku tekemään saman tarkistuksen omilla tiedoillaan? Kaikki tarvittava tieto löytyy kun jaksaa kaivaa, joko suoraan laeista (Finlex) tai sitten verohallinnon syventävistä vero-ohjeista. Juu, aika työläs urakka, mutta jotenkin kaivelee tää juttu.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Calc ulkoinen tietolähde
« Vastaus #21 : 04.02.19 - klo:09.31 »
Selvisi. Ongelma liityi siihen, että teen seurannan kuukausittain ja minulla oli yksi kuukausi jolloin maksuja oli tehty kahdella eri verokortilla. Kun sain tämän otetuksi huomioon oikein, totesin että Calc-asiakirjan kaavoilla saan ennustetuksi sekä lopullisen veron että muutosverokortin tiedot oikein.

Tämä on helpottava tieto, siis että verohallinnon toiminta on niin läpinäkyvää, että tällaisen asian itse laskeminen on mahdollista ilman että menee OmaVeroon kokeilemaan. Vain jokunen pyöristys- ja katkaisusääntö on vielä hukassa, mutta sentin virhe lopullisen veron määrässä ei ole iso asia.