Kirjoittaja Aihe: Miten luodaan uusi Libreoffice calc -tiedosto (newfile.ods)?  (Luettu 2478 kertaa)

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 773
    • Profiili
Koodia: [Valitse]
localc newfile.ods
valittaa, että tiedostoa ei ole olemassa. Ei tietenkään ole, koska juuri haluan luoda sen!

Excelissä tuo onnistuu, mutta miten se tehdään Libreofficessa? Onko tämä bugi?
Libreofficen versio 6 ja Ubuntu 18.04...
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili

Minä olen tallentanut vaikka tyhjän taulukon haluamalleni nimelle?
Siinähän se muodostuu ;)

Toki touch:illakin voi tiedoston luoda mutta miksi vaivautua.

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 773
    • Profiili
Minä olen tallentanut vaikka tyhjän taulukon haluamalleni nimelle?
Toki touch:illakin voi tiedoston luoda mutta miksi vaivautua.

Jostain vanhasta taulukosta toki voi jalostaa uuden, mutta on kovin hankalaa ja siinä on turhaa työtä. Excelin tapa olisi helpompi.

Touchilla tehty tiedosto ei toimi. Se kysyy teksin tuonti? No, toki pääseehän siitä yhdellä klikillä eteenpäin...

Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Minä valuitsen yläpalkista: Tiedosto -> uusi -> laskentataulukko. Tällöin syntyy uusi taulukko, nimeltään Nimetön2.
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Koodia: [Valitse]
localc newfile.ods
valittaa, että tiedostoa ei ole olemassa. Ei tietenkään ole, koska juuri haluan luoda sen!

Excelissä tuo onnistuu, mutta miten se tehdään Libreofficessa? Onko tämä bugi?

En ehkä sanoisi bugiksi. Ominaisuus vain puuttuu: https://bugs.documentfoundation.org/show_bug.cgi?id=40227

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 773
    • Profiili

En ehkä sanoisi bugiksi. Ominaisuus vain puuttuu: https://bugs.documentfoundation.org/show_bug.cgi?id=40227

Ne on yli seitsemän vuotta keskustelleet tästä puutteesta eikä sillä aikaa ole mitään kehitystä tapahtunut. Huoh.
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 773
    • Profiili
Minä valuitsen yläpalkista: Tiedosto -> uusi -> laskentataulukko. Tällöin syntyy uusi taulukko, nimeltään Nimetön2.

Täsmälleen. Mutta sen nimi on Nimetön2 eikä newfile.ods... Ei halua kirjoittaa sitä nimeä enää erikseen localcissa, jos se on jo mukavasti framilla komentorivillä, jonne sen on ehkäpä helposti saanut vaikka komentopinosta tai sitten nimitäydennyksellä.

Kaikki muut ohjelmat käyttiksessäni luovat sen tiedoston, jos sitä ei ennestään ole olemassa.
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB