Kirjoittaja Aihe: Lubuntu xRDP etätyöpöytäyhteys ja root oikeuden vaativat sovellukset  (Luettu 2978 kertaa)

Jupsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Hei, minulla on lubuntu 18.04 lts asennettuna "serveriksi" ja haluaisin pystyä hallita sitä windowsin remote desktopilla graafisesti, jotta itse koneen voisi unohtaa kaappiin piiloon. xRDP on asennettu ja etätyöpöytäyhteys aukeaa, mutta en pysty avaamaan mitään sovelluksia, jotka tarvitsee root oikeuksia. Eli jos koitan esim palomuurin asetukset avata, niin hiiren latauspallo vaan pyörii hetken, mutta ikkunaa joka kysyy salasanaa ei aukea ollenkaan ja näinollen mitään ei tapahdu.. samoin jos päivityksiä hakee niin ilmoittaa, että sinulla ei ole lupa suorittaa tätä toimintoa, oikeutesi ei riitä tämän toiminnon suorittamiseen. Saako tätä jotenkin fiksattua niin että toimisi kuten itse tietokoneella ja kysyisi salasanaa?

Leko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 329
    • Profiili
    • taistop.kapsi.fi
Eipä taida tästä olla sinulle apua. Kirjoitan kuitenkin.
Aika suppealla tietämykselläni olen hoidellut kolmea sivustoa  sftp:llä. Serverit ovat olleet milloin missäkin valtakunnassa. Sivujen sisältö näkyy ja on editoitavissa omissa koneissani kuten muukin aineistoni omissa hakemistoissaan, tai esim. Dropbox.

No, sellaista Windowssia minulla kylläkään ei ole, joten siltä osin olen täysi uuno. Noista sivuista voisin esimerkiksi antaa osoitteen polpy.fi, vaikka ei se ketään kiinnostakaan.

Jos serverisi on omassa siväverkossasi, olisiko Sambasta apua.


jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Pystytkö avaamaan päätteen tuon etäyhteytesi kautta?
Jos, niin mitä on palaute kun kokeilet vaikkapa

Koodia: [Valitse]
sudo -s

Joskus hyvin kauan sitten käytin remoteyhteyksiin windos-linux windozessa ajettavaa x-serveriä, muistaakseni xming. (Mahdollisti graafisten ohjelmien ajamisen ssh-putken läpi.)

https://en.wikipedia.org/wiki/Xming

Mutta huom: elettiin aikaa w98...