Kirjoittaja Aihe: Ubuntu päivitys 18.04 HP:n kannettavassa: näytön kuva kellahti kyljelleen  (Luettu 5639 kertaa)

Efraiminpoika

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
En oikein tiedä kuuluisiko tämä kuitenkin piristystä päivään osioon  :-\

Ei se aluksi kyllä naurattanut yhtään ...

Päivitin HP Paviljon läppärin viikonloppuna viimeinkin 18.04 LTS:ään. Jo asennuslevyn kanssa näytön tekstit välillä kaatuivat kyljelleen ihan yllättäen. Se oli hiukan hankalaa, mutta hiiren ohjauksen muuttuminen hieman ihmeelliseksi aiheutti vielä enemmän haittaa päivittämiselle. Sain kuitenkin päivitettyä tai siis asennettua uudelleen /home -osion säilyttäen, kun yhdellä yrittämällä kuva ei kaatunut kesken homman  ;D

Vähän aikaa kaikki näytti sujuvan, mutta sitten näytön kuva kellahti taas kyljelleen. Ei ... ., kyllä tämä nyt täytyy saada loppumaan. Googlella selvisi,  että jonkulla muullakin oli ollut kaatuvan kuvan kanssa ongelmia ...

Ubuntu 18.04 oli jostain saanut päähänsä on kannettavani on tabletti,  jossa asentoanturi. Asentoanturia ei ole, mutta jostain 18.04 tiedot kaivoi ja satunnaisesti se kuvitteli laitteeni olevan kyljellään  ;) :)

Onneksi kääntymisen voi estää,  vaikka olisi asentoanturi.

Kun ei ole asentoanturia, kääntymisen esto on vielä tärkeämpää  8)

Ongelma on siis ratkaistu, mutta hiukan Ubuntun 18.04 itse kehittämä ongelma ihmetyttää ja naurattaakin ...
tietoliikenneinsinööri vm.1981
current title: senile design engineer (suom. eläkeläisäijä)
previously: senior design engineer
A. Hellaakoski: Tien kulkija tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Onneksi kääntymisen voi estää,  vaikka olisi asentoanturi.

Kun ei ole asentoanturia, kääntymisen esto on vielä tärkeämpää  8)

Ongelma on siis ratkaistu, mutta hiukan Ubuntun 18.04 itse kehittämä ongelma ihmetyttää ja naurattaakin ...

Kerro toki, miten estit kääntymisen, jos jollain muullakin tulee sama ongelma vastaan. :)

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
itse ajattelin että olisi se näytön kääntö ollut kyseessä, windowseista toisinaan saanut korjailla noita kun ihmiset tietämättään kääntelee näyttöä mihin sattuu :D
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

hoojiikoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Sama juttu mulla HP:n läppärin kanssa.  Ratkaisin asian asentamalla 16.04:n takaisin.

Efraiminpoika

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Sama juttu mulla HP:n läppärin kanssa.  Ratkaisin asian asentamalla 16.04:n takaisin.
Oikeassa ylänurkassa Ubuntun käyttöliittymässä, mistä sammutetaan, säädetään äänen voimakkuuta jne on näytön kääntämisen lukitus. Täytyy koittaa asennus DVD:llä saako sen lukittua silläkin.
Itse sain parilla yrityksellä asennuttua ilman näytön, siis kuvan,  kellahtamista kyljelleen. Kun asennetulle 18.04:lle kävi samoin täytyi siirtyä pöytäkoneelle, jolla 18.04 oli jo ollut pari kuukautta ilman näyttökuvan kaatumista kyljelleen.  Backup kone oli ainoa keinoa Googlata ratkaisua, kun hiiri ja näyttö eivät toimineet yhteen ainakaan minusta, pääkopassani.
Pöytäkoneella näytön kääntelyn esto nappia ei ollut. Ubuntu 18.04 siis olettaa, että ainakin meidän HP:eissa on asentoanturi, mutta kun ei ole >:(
[Yritän palata vielä linkeillä ratkaisuun jahka ehdin, kun päivitykseen meni paljon enenmään aikaa kuin olin ajatellut.]

lisätään linkki, jolla minä ymmärsin, kuinka kellahtamisen saa loppumaan https://askubuntu.com/questions/1035209/how-to-turn-off-screen-rotation-in-ubuntu-18-04-lts

Koko ominaisuuden hävittämiseen asennuksesta komentorivillä löytyi myös ohje, jota en kuitenkaan ole vielä itse yrittänyt, joten se odottaa minun osaltani siihen saakka kun ehdin koittaa, että toimii. Tämä antamani linkin nappi vei jo käytettävyyden ihan uudelle tasolle  ;D 8)

Windowsiin verratuna tämä kääntely tapahtuu ilman 'taitavan' käyttäjän apua, aivan satunnaisesti ilman asentoanturiakin, jollainen Android puhelimissa pitää olla ennen kuin moista osataan tehdä.


« Viimeksi muokattu: 12.11.18 - klo:18.24 kirjoittanut Efraiminpoika »
tietoliikenneinsinööri vm.1981
current title: senile design engineer (suom. eläkeläisäijä)
previously: senior design engineer
A. Hellaakoski: Tien kulkija tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.

Efraiminpoika

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Näytön kääntymisen saa estettyä asennus/'Live' DVD:lläkin ja sitten kun näytön kuva on kaatunut ei enää pidä mennä kääntymistä estämään, koska silloin kuva pysyy kyljellään eikä varmasti käänny vahingossa  ;) takaisin pystyyn. Ehkä tässä on jo keinoälyn testaus menossa, josta ei ole kerrottu mitään. Koneen omistajakin on välillä sohvalla pitkällään kyljellään  :D
Hiirikin toimii oikein, kun saa takaisinkytkennän käyttäjän kautta kohdalleen eli kääntää läppärin kyljelleen, jolloin käyttäjä osaa siirtää hiirtä oikein. Näppäimistön käyttöön koneen kyljellään ollessa tuo kyllä omat haasteensa samoin touch padin -käyttö olisi hankalaa,  mutta käyttäjä ei ole touch padistä ikinä innostunut. Nyt erillinen langaton hiiri on aivan ylivoimainen kaatuneella, pystyyn käännetyllä, näytöllä/koneella ;)
Kun asennus on valmis niin kannattaa käydä lukitsemassa näytön kääntö heti, koska asennus DVD:n lukitus ei koske asennettua Ubuntu 18.04:sta.
Kuvat digikameralla kaatuneesta Ubuntu 18.04:sta tulee 'Piristystä päivään' osioon täällä ihan lähiaikoina. 8)
Otan vain lukituksen pois päältä niin kyllä kaatuu ja saan otettua kuvat. Sitten vaan odottamaan koska nousee pystyyn ja saan lukituksen takaisin päälle
tietoliikenneinsinööri vm.1981
current title: senile design engineer (suom. eläkeläisäijä)
previously: senior design engineer
A. Hellaakoski: Tien kulkija tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.