Kirjoittaja Aihe: Firefox 63  (Luettu 8634 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Firefox 63
« : 25.10.18 - klo:16.43 »
Päivitin tänään FF-version sekä Ubuntu-että Windows-koneella. Aloin sitten käyttää selainta samaan tapaan kuin aina; Windowsilla minulla on tapana avata muutama ikkuna ja niihin aika monta välilehteä auki yhtaikaa. Jonkin aikaa meni hyvin, mutta lopulta kone hyytyi täysin. FF-ikkunoiden sulkemiseen meni minuutteja. Kone jumitti edelleen. Ajoin erään Windows-tietoturvapäivityksen ja sen jälkeen boottasin. Bootin jälkeen FF-ikkunat pompsahtivat auki kaikkine välilehtineen. Toisin sanoen FF-prosessien varaaman muistin vapauttaminen kestää käsittämättömän kauan. Ubuntu-koneella muistia on vähemmän, joten en uskalla edes kokeilla.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Firefox 63
« Vastaus #1 : 25.10.18 - klo:17.31 »
Kuulostaa siltä, että selain varasi hyvin paljon muistia, ja Windows joutui swappaamaan levylle sekä Firefoxin että muiden prosessien varaamaa muistia. Levyn nopeudesta riippuen niiden palauttaminen keskusmuistiin voi olla hyvin hidasta senkin jälkeen, kun ongelmia aiheuttanut prosessi on saatu suljettua.

Katsoitko, paljonko Firefox käytti muistia? Ilmeneekö vika, kun avaat jonkun tietyn sivun? Toistuuko ongelma uudella selainprofiililla, ilman mitään erikseenasennettuja lisäosia? Muistinkäyttöä kannattaa seurata jatkuvasti, jotta saa kerättyä tarkempia johtolankoja.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Firefox 63
« Vastaus #2 : 25.10.18 - klo:18.03 »
Kuulostaa siltä, että selain varasi hyvin paljon muistia, ja Windows joutui swappaamaan levylle sekä Firefoxin että muiden prosessien varaamaa muistia. Levyn nopeudesta riippuen niiden palauttaminen keskusmuistiin voi olla hyvin hidasta senkin jälkeen, kun ongelmia aiheuttanut prosessi on saatu suljettua.

Niinpä.

Katsoitko, paljonko Firefox käytti muistia? Ilmeneekö vika, kun avaat jonkun tietyn sivun? Toistuuko ongelma uudella selainprofiililla, ilman mitään erikseenasennettuja lisäosia? Muistinkäyttöä kannattaa seurata jatkuvasti, jotta saa kerättyä tarkempia johtolankoja.

En ole etsimässä johtolankoja. Uusin versio kehuu olevansa nopeampi, mutta hintana on entistäkin suurempi  muistinkulutus. Sen verran katsoin, että se FF-prosessi joka kulutti eniten muistia, käytti sitä yli 4G. Yhteen en alkanut laskea kaikkia prosesseja.

Marah

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: Firefox 63
« Vastaus #3 : 25.10.18 - klo:19.52 »
Mulla muistinkulutus on aivan samaa luokkaa kuin ennenkin. Eli n. 1,8 - 2.1 G selain yhdellä välilehdellä ja sähköposti Evolutionilla auki.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Firefox 63
« Vastaus #4 : 26.10.18 - klo:07.10 »
Viimeksi Firefox alkoi syöpötellä muistia versiossa 56. Profiilin vaihto auttoi vähäksi aikaa, mutta ei loppujen lopuksi. Ongelma meni ohi jossain päivityksessä, mutta en muista mikä versio se oli. Ainakaan se ei ollut seuraava versio vaan joki sitä seuraavista (58? 59?). Toivottavasti tälläkin kertaa ratkaisu lopulta löytyy Firefox-päivityksestä, mutta voi olla ettei Firefox enää osaa laihtua.

Meillä on aika yksilölliset tavat käyttää selainta. Minulla sattuu olemaan tapa avata paljon välilehtiä, ja nyt joudun rajoittamaan sitä aika rajusti siitä mihin olen tottunut.

juhisi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 234
    • Profiili
Vs: Firefox 63
« Vastaus #5 : 26.10.18 - klo:09.28 »
Itsellä ei ole Firefoxien kanssa mitään ongelmaa. Manjarossa käytössä 64 Developer edition ja Win 10 Insiderissa 65 Nightly. Juu, meillä on yksilölliset tavat käyttää ja sitä myöden myös kuormittaa selainta. Itse en ikään pidä kolmea useampaa välilehteä avoinna ja vältän tuotakin parhaani mukaan eli suurin osa käytöstä menee yhdellä tai kahdella välilehdellä. Itsellä käyttämäni sivustot on kirjanmerkeissä ja vuosien aikana noita kiertynyt hyvä kasa, eli ei ole mitään syytä napsutella järjettömiä määriä sivustoja yhtä aikaa avoimeks, hiiren klikkauksella kun joutuu joka tapauksessa avaan seuraavan sivuston, teki tuon siirron sitten kirjanmerkistä tai napasuttamalla uuden välilehden avoimeks  :) Mutta kuin sanoin meillä jokaisella on omat tapamme käyttää selainta, eri tarkoituksiin jne...  :) Lisäks pidän Foxit puhtaina eli puhdistan sen Manjarossa bleachbitillä ja Winukassa Ccleanerillä ja muutenkin muokannut asetuksia mieleisekseni about:config:in kautta normaali asetuksien lisäks
« Viimeksi muokattu: 26.10.18 - klo:09.51 kirjoittanut juhisi »

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 876
    • Profiili
Vs: Firefox 63
« Vastaus #6 : 26.10.18 - klo:21.00 »
Mulla muistinkulutus on aivan samaa luokkaa kuin ennenkin. Eli n. 1,8 - 2.1 G selain yhdellä välilehdellä ja sähköposti Evolutionilla auki.
Aika hurjia lukuja. Itse en saanut kuin n. 0.5- 1G tuolla yhdistelmällä. (xubuntu 16.04LTS). Toki mitä siellä välilehdellä on?

Marah

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: Firefox 63
« Vastaus #7 : 27.10.18 - klo:06.54 »
Boottasin koneen ja muistinkulutus oli 1,1 G.
Avasin Evolutionin niin muistinkulutus oli 1,2 G.
Avasin Firefoxin ja Googlen etusivun niin muistinkulutus oli 1,5 G.
Siirryin tälle sivulle niin muistinkulutus oli 1,6 G.

Eli erot johtuvat työpöydästä joka mulla on Gnome, keskusmuistia kuitenkin se 8 G, joten ei haittaa.

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Vs: Firefox 63
« Vastaus #8 : 29.10.18 - klo:10.58 »
Aikoinaan TabGroupManager oli loistava ratkaisu, kun joutui työnsä puolesta pitämään useita, jopa 40-80 sivua 10 ryhmässä auki yhtaikaa. Sitten Mozilla sähläsi asian ja TGM ei enää toiminut. Nyt kuitenkin löysin toisen sivumanagerin, joka herättelee sivuja käyttöön vain tarpeen mukaan. Valitettaasti se on toisella koneella, enkä muista nimeä.