Kirjoittaja Aihe: Ubuntulle kannettava  (Luettu 4958 kertaa)

absolutisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Ubuntulle kannettava
« : 17.09.06 - klo:16.02 »
Niin. Suunnitelmissa olisi kannettavan tietokoneen hankinta. Emännälle kevyeen käyttöön... surffailuun yms. ::)  Yhtenä valintakriteerinä on TV-out liitäntä, ja tietty hinta alle 700.-   Onko foorumilla läppärin käyttäjiä joilla olisi kokemusta ubuntun toimivuudesta kyseisenlaisessa koneessa.

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Re: Ubuntulle kannettava
« Vastaus #1 : 17.09.06 - klo:21.39 »
Tuon hintaluokan läppäreitä taitaa olla aika paljon noissa liikkeissä silleen, että niitä voi ihan kokeilla pöytään kiinnitettyinä niitä koneita.

Voisit kohteliaasti mennä tällaiseen liikkeeseen ja kysyä, saisitko kokeilla käynnistää livecd:tä joissain koneissa. Selitä kohteliaasti ja selkeästi, mitä olet tekemässä ja miksi, niin luultavasti antavat sinun kokeilla, jos koneiden cd-asemiin vaan pääsee käsiksi.

Itse kävin kerran eräässä Mustassa Pörssissä kokeilemassa, oli oikein mukava myyjä siellä. Halusi itselleenkin livecd:n :)

Ainakin Fujitsu-Siemensin Amiloista on minulla kohtuuhyviä kokemuksia Ubuntun kanssa, mutta varmaan niidenkin sisuskalut vaihtelevat aika kovasti. Malleja kuitenkin löytyy kait aika edullisiakin.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Markus Valkeapää

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Re: Ubuntulle kannettava
« Vastaus #2 : 21.09.06 - klo:20.30 »
Minulla on Dell 700m Inspiron. Nayton resoluutiota lukuunottamatta laitteisto toimi heti asiallisesti asennuksen jalkeen. Koneen naytonohjain kuuluu Intelin "graphic chipset"  sarjaan 800 (muistaakseni) ja "915resolution" niminen ohjelma piti asentaa, jotta 12800x800 resoluution sai paalle. Jossain valissa olen saanut funktionappaimiin liitetyt kakkostoimintonappaimet pois paalta (aanenvoimakkuus CDkelkka auki jne.) vahingossa, mutta nekin toimivat aluksi ilman saatoja. Tai ehka osa piti valita, mutta siihen on oma graafinen pikkuohjelma. Virransaastotilasta heraaminen toimii, kuin myos XP:n pitaminen samalla kiintolevylla. Toissa on tulostin windows verkossa, jonta Ubuntu heti loysi. Ajuri on tosin vielakin asentamatta.
 
-Markus

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Re: Ubuntulle kannettava
« Vastaus #3 : 17.10.06 - klo:21.02 »
Koneen naytonohjain kuuluu Intelin "graphic chipset"  sarjaan 800 (muistaakseni) ja "915resolution" niminen ohjelma piti asentaa, jotta 12800x800 resoluution sai paalle.

Huh!  :o 12800x800 reso  :o Tuo kelpaisi minullekkin paremmin kuin erittäin hyvin.  :D Mikä näyttö sitä tukee?  ::)  :D  ;D
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

ZenX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Re: Ubuntulle kannettava
« Vastaus #4 : 20.10.06 - klo:22.17 »
Koneen naytonohjain kuuluu Intelin "graphic chipset"  sarjaan 800 (muistaakseni) ja "915resolution" niminen ohjelma piti asentaa, jotta 12800x800 resoluution sai paalle.

Huh!  :o 12800x800 reso  :o Tuo kelpaisi minullekkin paremmin kuin erittäin hyvin.  :D Mikä näyttö sitä tukee?  ::)  :D  ;D

Suurin osa uudenaikaisista kannettavista käyttää tuota resoa :)

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: Ubuntulle kannettava
« Vastaus #5 : 21.10.06 - klo:12.31 »
Koneen naytonohjain kuuluu Intelin "graphic chipset"  sarjaan 800 (muistaakseni) ja "915resolution" niminen ohjelma piti asentaa, jotta 12800x800 resoluution sai paalle.
Se on siis ilmeisestikkin 1280x800?

Huh!  :o 12800x800 reso  :o Tuo kelpaisi minullekkin paremmin kuin erittäin hyvin.  :D Mikä näyttö sitä tukee?  ::)  :D  ;D

Suurin osa uudenaikaisista kannettavista käyttää tuota resoa :)
Vai olisiko se 1280x800 reso?
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Re: Ubuntulle kannettava
« Vastaus #6 : 21.10.06 - klo:14.37 »
Koneen naytonohjain kuuluu Intelin "graphic chipset"  sarjaan 800 (muistaakseni) ja "915resolution" niminen ohjelma piti asentaa, jotta 12800x800 resoluution sai paalle.
Se on siis ilmeisestikkin 1280x800?

Huh!  :o 12800x800 reso  :o Tuo kelpaisi minullekkin paremmin kuin erittäin hyvin.  :D Mikä näyttö sitä tukee?  ::)  :D  ;D

Suurin osa uudenaikaisista kannettavista käyttää tuota resoa :)
Vai olisiko se 1280x800 reso?

Sitä minäkin luulen.  :) Minun nykyinen koneeni (kannettava) käyttää 1280x800 resoa ja se on seuraavan koneenikin minimi vaatimus ja en usko että nyky koneilla se tuottaa ongelmia.  :D
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: Ubuntulle kannettava
« Vastaus #7 : 14.11.06 - klo:11.01 »
Onkos kukaan tutustunut Turussa olevaan LinuxComp-kauppaan, saati ostanut jotain? Löysin juuri, tarjoavat koneita Ubuntulla ja taatusti Linux-yhteensopivina. Olenko aivan väärässä että noiden HP/Lenovo-kannettavien hinnastakin on se "Windows-lisä" pois? Pikakatsannalla näyttäisi halvemmalta kuin esim. verkkokauppa.com:ssa vastaavat kannettavat.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Ubuntulle kannettava
« Vastaus #8 : 14.11.06 - klo:11.38 »
Onkos kukaan tutustunut Turussa olevaan LinuxComp-kauppaan, saati ostanut jotain? Löysin juuri, tarjoavat koneita Ubuntulla ja taatusti Linux-yhteensopivina. Olenko aivan väärässä että noiden HP/Lenovo-kannettavien hinnastakin on se "Windows-lisä" pois? Pikakatsannalla näyttäisi halvemmalta kuin esim. verkkokauppa.com:ssa vastaavat kannettavat.

Joo, halvemmaltahan nuo vaikuttaa. Ei paljoa mutta jonkun kympin kuitenkin! Hyvältä vaikuttaa, hienoa että joku nousee valtavirtaa vastaan ja tarjoaa koneita ilman windowsia. Sitä en tiedä notta tuleeko koneet oikeasti ilman windowsia koko ketjun vai asentaako hän vain päälle ubuntun..

Ja kaikki koneet eivät ole kokonaan ubuntu-yhteensopivia, esittelysivuilla on välillä mainintoja että jokin palikka ei välttis toimi ubuntussa. Mutta kuitenkin, hieno ja kannatettavan arvoinen juttu!


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

jhellen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Re: Ubuntulle kannettava
« Vastaus #9 : 14.11.06 - klo:13.03 »
LinuxComp:sta tässä moi  :)

Aloitin tämän yritystoiminnan edistääkseni Linuxin käyttöönottoa tarjoamalla tällaisia koneita ja koska tämä on sivutoimeni niin en vaadi kovin paljon voittoa niistä. Siksi olen yrittänyt myös pitää menot alhaisina ja päättänyt olla liittymättä hintaseurantaan vaikka siitä olisikin varmaan paljon hyötyä. Voi olla että myöhemmin mutta ei tällä hetkellä.

Olen yrittänyt saada noita koneita ilman Windowsia mutta se ei ole mahdollista ilman noin 300€ lisämaksua. Barebone läppäreitä olen yrittänyt saada kiinni mutta en ole vielä löytänyt sopivia enkä myöskään sopivia toimittajia. Poistan siis Windowsin ja asennan tilalle Ubuntun "maksutta". Suunnitteilla on laittaa lisätekstejä sivuille joissa lukisi "MS vero maksettu" tai "Ei MS veroa".

Shuttlen ja Asuksen pöytäkoneet ovat barebone koneita joten niissä ei ole Windowsia. Olen suunnitellut myös mahdollisuuden kasata omaa konetta sivuilla mutta saa nähdä miten onnistuu.

Otan mielellään ehdotuksia vastaan ja varsinkin jos tiedätte uusista tietokoneista jotka ovat Linux-yhteensopivia. Selvittelyyn kun menee aika paljon aikaa.

Niinkuin huomaatte niin sivuilla on paljon parannettavaa  :-\

Terveisin,
Jukka Hellén - LinuxComp
www.linuxcomp.net

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Ubuntulle kannettava
« Vastaus #10 : 14.11.06 - klo:13.49 »
LinuxComp:sta tässä moi  :)

Aloitin tämän yritystoiminnan edistääkseni Linuxin käyttöönottoa tarjoamalla tällaisia koneita ja koska tämä on sivutoimeni niin en vaadi kovin paljon voittoa niistä. Siksi olen yrittänyt myös pitää menot alhaisina ja päättänyt olla liittymättä hintaseurantaan vaikka siitä olisikin varmaan paljon hyötyä. Voi olla että myöhemmin mutta ei tällä hetkellä.

Olen yrittänyt saada noita koneita ilman Windowsia mutta se ei ole mahdollista ilman noin 300€ lisämaksua. Barebone läppäreitä olen yrittänyt saada kiinni mutta en ole vielä löytänyt sopivia enkä myöskään sopivia toimittajia. Poistan siis Windowsin ja asennan tilalle Ubuntun "maksutta". Suunnitteilla on laittaa lisätekstejä sivuille joissa lukisi "MS vero maksettu" tai "Ei MS veroa".

Shuttlen ja Asuksen pöytäkoneet ovat barebone koneita joten niissä ei ole Windowsia. Olen suunnitellut myös mahdollisuuden kasata omaa konetta sivuilla mutta saa nähdä miten onnistuu.

Otan mielellään ehdotuksia vastaan ja varsinkin jos tiedätte uusista tietokoneista jotka ovat Linux-yhteensopivia. Selvittelyyn kun menee aika paljon aikaa.

Niinkuin huomaatte niin sivuilla on paljon parannettavaa  :-\

Terveisin,
Jukka Hellén - LinuxComp
www.linuxcomp.net
Loppukäyttäjällehän esim. Dell on palauttanut Windowsin hinnan http://slashdot.org/article.pl?sid=06/11/08/1358207 tässä vaan ongelmaksi muodostuu se, että pitäisi ilmeisesti ostaa läppäri ensin itselle ja sitten myydä se pois ilman windowsia. Eli EULAan on koneen loppukäyttäjän painettava "en hyväksy" näppäintä, mutta loppukäyttäjä voi kuitenkin myydä tuotteen "käytettynä" eteenpäin (tässä voi olla turha verottajan kanssa napista siitä ovatko käytettyjä vai uusia). Jos liiketoimintaa aikoo harjoittaa niin pitäisi saada tuo lisenssin palauttaminen jotenkin semi-automaattiseksi, eli lähettäisi tarvittavat dokumentit vaan OEM:lle ja sieltä tulisi sitten rahat tilille ilman murinoita.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.