Kirjoittaja Aihe: Kovalevyn osioiden ottaminen Linuxin käyttöön  (Luettu 5908 kertaa)

jatako

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Moi, Ensinnäkin olen aloitteleva Linuxin käyttäjä, joten jos joku sattuu vastaamaan, niin saisiko sen sellaisella normaalikielellä, kiitos. Toiseksi  etsin vastausta ongelmaani tämän keskusteluryhmän alueelta, mutta en löytänyt.

Alunperin tämän Windows koneen kovalevy oli jaettu C: ja D: osiin.  Sitten asensin Win10:n rinnalle  Mintin.  Sain Mintin toimimaan oikein jouhevasti tässä hieman vanhahkossa koneessa, joten poistin W10:n kokonaan, ja alustin sen varaaman osion Gpartilla ext4:ksi. Olin aikoinaan varannut Mintille n. 80 Gt (dev/sda6) 500 Gt:n kovalevystä. Nyt haluaisin Linuxin käyttöön nuo yli 400 gigaa. Olen tässä muutaman illan tapellut asian kanssa ja en ole löytänyt ratkaisua. Joten pystyykö/haluaako joku auttaa? Liitän mukaan asiaa selventävän kuvan. Kiitos etukäteen avusta.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kovalevyn osioiden ottaminen Linuxin käyttöön
« Vastaus #1 : 09.10.18 - klo:21.37 »
Voit luoda osioille liitokset Levyt-ohjelmalla (GNOME Disks). Ohjelma luo liitospisteen ja tekee tarvittavat asetukset /etc/fstab-tiedostoon. Sama onnistuu kyllä myös manuaalisesti päätekomennoilla ja tekstieditorilla.



jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 773
    • Profiili
Vs: Kovalevyn osioiden ottaminen Linuxin käyttöön
« Vastaus #2 : 10.10.18 - klo:02.25 »
joten poistin W10:n kokonaan,

Siis koneella ei enää lainkaan ole windowsia? Pelkkä MInt? Eikö silloin selkeintä ja helpointa ole jyrätä levyn kaikki osiot sileäksi eli poistaa ne, jolloin levy tulee täyteen tyhjää tilaa. Toki ennen tätä talteen toiselle muistivälineelle kaikki tärkeät tiedostot... jos niitä on.

Sitten Mintin (tai yleensä minkä tahansa GNU Linux -jakelun) asennus tyhjälle levylle. Siihen taas on kaksi koulukuntaa:

a) antaa asennusohjelman osioida levy niin kuin haluaa, tai
b) osioi levyn itse kolmeen osaan:
 - /boot 1 GB
 - / 30 GB (eli siis root...)
 - /home loput levystä
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Kovalevyn osioiden ottaminen Linuxin käyttöön
« Vastaus #3 : 10.10.18 - klo:08.35 »
Minä kyllä jättäisin nuo osiot tuolleeen. Sinne voi talletella Mintin kuvat ja dokumentit. Jos sitten tulee tarve asentaa linux uudelleen, niin ne säilyy siellä eikä tarvitse uuden asennuksen alta niitä mihinkään.
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

jatako

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Kovalevyn osioiden ottaminen Linuxin käyttöön
« Vastaus #4 : 10.10.18 - klo:21.22 »
Kiitos vastauksista. Levyt -sovellus toimi ja sain käyttööni nuo kaipaamani osiot kahtena erillisenä taltiona.

Emithgih

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 152
    • Profiili
Vs: Kovalevyn osioiden ottaminen Linuxin käyttöön
« Vastaus #5 : 21.05.19 - klo:21.39 »
En tiedä, onko tämä sopiva aihe kysyä seuraavaa, mutta kysyn kuitenkin.

Vanhassa läppärissäni on Windows ja sen rinnalla Ubuntu. Valitseminen tapahtuu käynnistettäessä. Oletus on Ubuntu.

Ubuntun parasta ennen päivä on mennyt jo vuosia sitten umpeen, joten uudistaisin sen. Kysymys kuuluu, miten saa uuden Linuxin vanhan tilalle vahingoittamatta Windowsia. Olen kopioinut kaikki tiedot koneesta niin Windowsin kuin Linuxin puoleltakin, joten siinä mielessä mitään kriittistä tietoa ei voi kadota. Säilyttäisin kuitenkin vielä tuon Windowsin aivan muuten vain, kun se koneessa on. Sarjanumerotarra on kulunut, joten käyttöjärjestelmää ei voi asentaa uudelleen. Tätä kysymystä ei tarvittaisi, jos hävittäisin Windowsin.

Itse asiassa olen harkinnut kokeilla MX Linuxia Ubuntun tilalla, mutta on minulla Ubuntuja vielä muissa koneissa, joten ei tässä nyt mistään lopullisesta pesäerosta ole kyse.

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 773
    • Profiili
Vs: Kovalevyn osioiden ottaminen Linuxin käyttöön
« Vastaus #6 : 21.05.19 - klo:22.54 »
Ubuntun parasta ennen päivä on mennyt jo vuosia sitten umpeen, joten uudistaisin sen. Kysymys kuuluu, miten saa uuden Linuxin vanhan tilalle vahingoittamatta Windowsia. Olen kopioinut kaikki tiedot koneesta niin Windowsin kuin Linuxin puoleltakin, joten siinä mielessä mitään kriittistä tietoa ei voi kadota. Säilyttäisin kuitenkin vielä tuon Windowsin aivan muuten vain, kun se koneessa on. Sarjanumerotarra on kulunut, joten käyttöjärjestelmää ei voi asentaa uudelleen. Tätä kysymystä ei tarvittaisi, jos hävittäisin Windowsin.

Et kertonut, mikä Ubuntun versio koneessasi nyt on. Tieto versiosta auttaisi neuvomaan, kannattaako se päivittää vai olisiko parempi asentaa uusi versio sen päälle.

1. Päivitys: jos vanha versio on jokin LTS-versio, se ehkä kannattaa päivittää seuraavaan, kaksi vuotta uudempaan, LTS-versioon (riippuu siitä, miten vanha LTS-versio koneessasi on). Jos se taas ei ole LTS-versio, kannattanee unohtaa päivitys ja siirtyä kohtaan 2.

2. Asennat uuden Ubuntun version samaan levyosioon kuin missä vanhakin oli t. vanha jyrätään nuuskaksi ja sen tilalle asennetaan uusi versio. Kaikki vanhassa Ubuntun versiossa olevat tiedot tuhoutuvat. Hanki Ubuntu 18.04 LTS ja tee siitä asennusmedia (DVD tai USB-tikku). Käynnistät koneen siltä ja valitset asennuskohteeksi saman levyosion kuin millä vanha Ubuntun versiosikin on. Asenna nimenomaan 18.04 LTS -versio eikä uudempaa, koska ne eivät vielä ole LTS:iä.
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB