Kun kysyttiin mielipidettä niin kerron sen. Aihe on mielenkiintoinen ja ottaisin mielelläni vastaan arvostelua, koska en ole lainkaan varma, olenko oikeassa.
Jos tietokone ja sen SSD on hiukankin vanhaa mallia, sanosinko 5v, on järkevää rajoittaa luku/kirjoitus operaatioiden määrää. Swapin rajoitus ei mielestäni vaikuta asiaan.
Journaloiva tiedostojärjestelmä on hyödyllinen vikatilanteissa, mutta kun en siitä tapahtumakirjanpidosta mitään ymmärrä, jätän nekin resurssit vapaaksi ja käytän ext2 tiedostojärjestelmää. Se ei kirjoita sitä turhaa tapahtumakirjanpitoa. (Vikaraporttien lähetys on sitten aika turhaa, kai.)
Tilapäistiedostojen ei tarvitse olla SSD:llä. Ne voivat olla hyvin myös RAM:issa. Ne kyllä sitten aina sammutuksessa katoavat. Olen tehnyt näin:
Ensin fstabiin lisätään rivejä. Avaa tiedosto (minulla teksturi on mousepad, vois olla muukin):
sudo -i mousepad /etc/fstab
Lisää sen loppuun seuraavat rivit:
tmpfs /var/log tmpfs defaults 0 0
tmpfs /tmp tmpfs defaults 0 0
tmpfs /var/tmp tmpfs defaults 0 0
Talleta mousepad. Huom! /var/log/apt kansio pitää luoda joka käynnistyksen yhteydessä tai apt-get tulostaa virheitä ruudulle (esteettinen haitta). Sitä varten voidaan luoda käynnistysskripti. Avataan mousepad uudelleen:
sudo -i mousepad /etc/init.d/fix_apt_log_error.sh
Sitten tehdään siihen sisältö:
mkdir -p /var/log/apt
Talleta mousepad. Anna käynnistysoikeus:
sudo chmod +x /etc/init.d/fix_apt_log_error.sh
Nyt se olisi valmis. Vielä voidaan tehdä Firefoxiin muutoksia, sen nopeuttamiseksi ja nykimisen vähentämiseksi (jos on vieläkin vanhempi laitteisto) sekä SSD kirjoituksen vähentämiseksi siirtämällä senkin tilapäistiedostot RAM:ille.
Kirjoita Firefoxin osoitepalkkiin osoitteeksi: about:config
Vastaa turvallisuuskysymykseen ”kyllä, olen huolellinen”.
Klikkaa tyhjää kohtaa hiiren oikealla.
Valitse pudotusvalikosta: Uusi – Merkkijono.
kirjoita merkkijonon nimeksi "browser.cache.disk.parent_directory" ja arvoksi "/tmp".
Valmis. Ei kuulu tähän, mutta kun sivu nyt on auki voit tehdä seuraavatkin, jos haluat:
dom.push.enabled arvoksi false. = Estää verkkosivuja edes kysymästä lupaa ilmoituksiin.
geo.enabled ja arvoksi false. = Estää verkkosivuja käyttämästä luvatta sijaintiasi.
media.navigator.enabled arvoksi false. = Estää verkkosivuja käyttämästä kameraa.
media.peerconnection.enabled arvoksi false. = Estää verkkosivuja käyttämästä mikrofonia.
Olen tämän joskus oppinut Ubuntun keskustelusta, en muista mistä, voi se olla jo aikansa elänyttä ja vanhentunutta. Kuten sanottu – saa arvostella.
EDIT: Tehty yliviivaus.
EDIT2: Korjattu tekstiä.