Kirjoittaja Aihe: Firefox ja Thunderbird nykii  (Luettu 2249 kertaa)

ubutumpula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 68
    • Profiili
Firefox ja Thunderbird nykii
« : 21.09.18 - klo:11.55 »
Viimeisimmän Firefox päivityksen jälkeen kaikki Firefox:in ja Thunderbid:in toiminnot nykii pahasti. Areenasta ei voi katsoa ohjelmia lainkaan. Muilla selaimilla ongelmaa ei esiinny. Muita sähköposti -ohjelmia en ole kokeillut. Onko nyt vain käytettävä muita selain- ja sähköpostiohjelmia vai voiko ongelman korjata?

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1503
    • Profiili
Vs: Firefox ja Thunderbird nykii
« Vastaus #1 : 22.09.18 - klo:11.37 »
Syitähän voi olla moniakin. Aluksi voisit kertoa mikä Ubuntun jakelu on käytössä ja minkä ikäinen laitteisto. Jos muisti ei riitä tai prosessorin suorituskyky on heikko nykyisiin ohjelmiin, siitä voisi saada vinkkiä prosessorikuormaa ja muistinkulutusta näyttävillä sovelluksilla, kuten 'Tehtävienhallinta' josta oheinen kuvakaappaus, tosin Xubuntusta. Laita jokin video käyntiin, vaikka Areenalta ja mittaa vähän aikaa ja ota sitten luvut muistiin, tai kuvakaappaus.

Firefox uusiutui taannoin siten, että uusi versio kuluttaa resursseja kohtalaisen paljon. Muita ja kevyempiä selaimia tosiaan on. Jos laitteiston muistin määrä on riittämätön, sitä voi yrittää lisätä. Nykyisin täytyisi olla 4 GB, tai enemmän käyttömuistia. Prosessori on vaikemapi vaihtaa uuteen, melkein se koko tietokone on helpompi vaihtaa.

Jos laitteiston resurssit eivät riitä Ubuntun tarpeisiin, on olemassa sen kevyempiä variantteja. Suosittelen siinä tapauksessa Xubuntua, jota itse olen tottunut käyttämään.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2266
    • Profiili
Vs: Firefox ja Thunderbird nykii
« Vastaus #2 : 22.09.18 - klo:12.08 »
Minusta muutos tapahtui Ylen tekemän päivityksen, eikä Firefox-päivityksen yhteydessä, eli siis Ylen muutos toi esiin jonkin FF-piirteen joka ei aikaisemmin ole vaivannut.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2266
    • Profiili
Vs: Firefox ja Thunderbird nykii
« Vastaus #3 : 22.09.18 - klo:13.28 »
Jaa, nyt kävi niin että Chromessakin jouduin muutaman kerran virkistämään ohjelman sivun ennen kuin play-nappi tuli näkyviin. Firefoxissa saa yrittää vaikka kuinka monta kertaa, eikä nappi välttämättä tule, mutta näköjään sama ongelma ainakin osittain vaivaa myös Chromessa, joten syytän kyllä Ylen päivitystä tästä.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1503
    • Profiili
Vs: Firefox ja Thunderbird nykii
« Vastaus #4 : 22.09.18 - klo:15.19 »
Tosiaan, se uusi videosoitin voi myös olla syy. Sama vaiva koskee, paitsi Ylen soitinta, myös Vimeon videosoitinta. En suostu syyttämään siitä Yleä. Siksi, että sama soitin toimi 17.10 jakelulla hyvin. Vika on Ubuntussa tai sen asennuspakettiin kuuluvassa Firefoxissa.

Korjasin vian siten, että nimesin kotihakemistossa olevan .mozilla kansion uudella nimellä .vanhamozilla ja asensin Firefoxin uudestaan 'Ohjelmistot' varastosta. (Tosin 'Ohjelmistot' on viime aikoina reistaillut.) Kun se sitten asentaessa teki uuden .mozilla kansion ja kaikki toimi ja vika oli poistunut, poistin sen tarpeettoman .vanhamozilla kansion.

PS. Minulla em. vika ilmeni niin, että Firefox ei toistanut Ylen tai Vimeon videoita lainkaan. Pätkimistä on joskus ollut alimittaisilla laitteilla. Siinä on auttanut kevyempi jakelu (Xubuntu) tai/ja komposoinnin poistaminen käytöstä. Myös tilapäistiedostojen siirtäminen RAM:iin kiintolevyn asemesta, vähentää nykimistä joissakin laitteissa.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2266
    • Profiili
Vs: Firefox ja Thunderbird nykii
« Vastaus #5 : 22.09.18 - klo:15.31 »
Se että Play-nappula ei tule näkyviin ilmenee myös Windowsilla.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3742
    • Profiili
Vs: Firefox ja Thunderbird nykii
« Vastaus #6 : 22.09.18 - klo:15.58 »
Se että Play-nappula ei tule näkyviin ilmenee myös Windowsilla.

Lähteekö tällä pyörimään:
https://areena.yle.fi/tv/suorat/yle-tv2#autoplay=true
So long and thanks for all the fish!

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15076
    • Profiili
Vs: Firefox ja Thunderbird nykii
« Vastaus #7 : 22.09.18 - klo:16.07 »
Tosiaan, se uusi videosoitin voi myös olla syy. Sama vaiva koskee, paitsi Ylen soitinta, myös Vimeon videosoitinta. En suostu syyttämään siitä Yleä. Siksi, että sama soitin toimi 17.10 jakelulla hyvin. Vika on Ubuntussa tai sen asennuspakettiin kuuluvassa Firefoxissa.

Korjasin vian siten, että nimesin kotihakemistossa olevan .mozilla kansion uudella nimellä .vanhamozilla ja asensin Firefoxin uudestaan 'Ohjelmistot' varastosta. (Tosin 'Ohjelmistot' on viime aikoina reistaillut.) Kun se sitten asentaessa teki uuden .mozilla kansion ja kaikki toimi ja vika oli poistunut, poistin sen tarpeettoman .vanhamozilla kansion.

Niin tuo Hajakentän ongelma oli selvästi selainprofiilissa (tai sen asetuksissa), eikä nettipalveluissa, Firefoxissa tai Ubuntussa. Aina kun selaimen päivittyessä ilmenee tuollaisia uusia ongelmia, kannattaa ensimmäisenä kokeilla, auttaako uuden profiilin luominen.

AimoE:n ja ubutumpulan kuvaamat ongelmat ovat luonteeltaan varsin erilaisia, mutta toki niissäkin kannattaa kokeilla samaa temppua ennen kuin ihmettelee asiaa pidemmälle.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2266
    • Profiili
Vs: Firefox ja Thunderbird nykii
« Vastaus #8 : 22.09.18 - klo:16.11 »
Se että Play-nappula ei tule näkyviin ilmenee myös Windowsilla.

Lähteekö tällä pyörimään:
https://areena.yle.fi/tv/suorat/yle-tv2#autoplay=true

Ei auta.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2266
    • Profiili
Vs: Firefox ja Thunderbird nykii
« Vastaus #9 : 22.09.18 - klo:16.12 »
AimoE:n ja ubutumpulan kuvaamat ongelmat ovat luonteeltaan varsin erilaisia, mutta toki niissäkin kannattaa kokeilla samaa temppua ennen kuin ihmettelee asiaa pidemmälle.

Siksi en heti vastannutkaan, mutta halusin lopulta kommentoida että vika voi osin olla myös sellainen joka tuli esiin vasta kun ylen player päivitettiin. Se alkoi sitten siitä ehkä vähän liikaan haarautua.

ubutumpula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 68
    • Profiili
Vs: Firefox ja Thunderbird nykii
« Vastaus #10 : 22.09.18 - klo:23.13 »
Syitähän voi olla moniakin. Aluksi voisit kertoa mikä Ubuntun jakelu on käytössä ja minkä ikäinen laitteisto. Jos muisti ei riitä tai prosessorin suorituskyky on heikko nykyisiin ohjelmiin, siitä voisi saada vinkkiä prosessorikuormaa ja muistinkulutusta näyttävillä sovelluksilla, kuten 'Tehtävienhallinta' josta oheinen kuvakaappaus, tosin Xubuntusta. Laita jokin video käyntiin, vaikka Areenalta ja mittaa vähän aikaa ja ota sitten luvut muistiin, tai kuvakaappaus.

Firefox uusiutui taannoin siten, että uusi versio kuluttaa resursseja kohtalaisen paljon. Muita ja kevyempiä selaimia tosiaan on. Jos laitteiston muistin määrä on riittämätön, sitä voi yrittää lisätä. Nykyisin täytyisi olla 4 GB, tai enemmän käyttömuistia. Prosessori on vaikemapi vaihtaa uuteen, melkein se koko tietokone on helpompi vaihtaa.

Jos laitteiston resurssit eivät riitä Ubuntun tarpeisiin, on olemassa sen kevyempiä variantteja. Suosittelen siinä tapauksessa Xubuntua, jota itse olen tottunut käyttämään.

Näyttää kone olevan ACER ASPIRE M5300 muistia 4 gigaa.

Nyt on siitä kummallinen tilanne, että viikon verran nykiminen kiusasi ja nyt sitten yhden päivityksen jälkeen näytti taas toimivan hyvin. Tässä viimeisessä päivityksessä ei näkynyt Firefox:ista mitään mainintaa.

Tämä jakeluversio on Ubuntu 16.04 LTS.

Koneella on myös Ubuntu 18.04 LTS, jossa esiintyy edelleen sama vika, siihen ei ole tullut uusia päivityksiä.

Sehän tässä viittaisi Firefoxiin, kun muilla selaimilla ongelmaa ei esiinny. Ja koska vika vaivaa myös Thunderbird:iä, niin  jotenkin jäljet päätyvät Mozillan tuotteisiin.