Kirjoittaja Aihe: Valokuvien kommentointi shotwell valokuvamanagerilla  (Luettu 3361 kertaa)

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1065
    • Profiili
Terve!

Tällä kertaa pohdituttaa tuo Shotwell:n kuvien kommentointi ja yleensäkin digikuvien kommentointi.

Olen ottanut kuvia vuodesta 2005 asti, digikameralla, ja onhan nuota kertynyt koneelle.

Ongelma on se, miten olisi fiksuinta merkitä kuvan "mukaan", tietoa, esim: keitä kuvassa on, tai missä kuva on otettu. En tietenkään kaikkiin kuviin näin tekisi, mutta joihinkin kuviin haluaisin kommentoida jotakin, ennenkuin en enää muista keitä kuvissa esiintyy.


tällaisia mietteitä...   ???
Kahvi on väkevin juomani

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Valokuvien kommentointi shotwell valokuvamanagerilla
« Vastaus #1 : 19.09.18 - klo:01.38 »
Itse käytän siihen Digikam ohjelmaa, kuviin saa otsikon, kuvauksen ja tagit joilla on helppo etsiä ainakin itse digikam:lla, en ole kokeillut löytyykö kuvassa olevilla tiedoilla tiedostoselaimessa mutta kyllä sekin osaa näyttää kuvauksen kuvien ominaisuuksissa.
Kun kuviin on helppo liittää tageja (Avainsanoja) niiden kanssa on mukava väsätä, tagien lisäys onnistuu vaikka koko hakemistoon kuvia kerralla ja kuvien haku tagillä (avainsanalla) on helppoa.
« Viimeksi muokattu: 19.09.18 - klo:02.05 kirjoittanut LeHiX »
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Valokuvien kommentointi shotwell valokuvamanagerilla
« Vastaus #2 : 20.09.18 - klo:01.01 »
Tagit hieman hankala asia. Niitä voi tallentaa itse kuvaan tai xmp tiedostoon. EXIF tai  IPTC metadataa voi tallentaa kuviin. Hierarkia sitten toinen juttu. Vaikka eläimet karhu. Noiden merkintä vaihtelee. Lisäksi tietysti paikka. Jos kuvia vaikka 50 000 tagien merkitys kasvaa vaikka hyvästä kansiorakenteesta apua. Digikam on monipuolinen. Ongelmana on tietysti miten säilyttää tietokanta ehjänä kun systeemi tai kone vaihtuu. Noi tahtoo hajota aina jossain vaiheessa.

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Valokuvien kommentointi shotwell valokuvamanagerilla
« Vastaus #3 : 20.09.18 - klo:01.21 »
Tagit hieman hankala asia. Niitä voi tallentaa itse kuvaan tai xmp tiedostoon. EXIF tai  IPTC metadataa voi tallentaa kuviin. Hierarkia sitten toinen juttu. Vaikka eläimet karhu. Noiden merkintä vaihtelee. Lisäksi tietysti paikka. Jos kuvia vaikka 50 000 tagien merkitys kasvaa vaikka hyvästä kansiorakenteesta apua. Digikam on monipuolinen. Ongelmana on tietysti miten säilyttää tietokanta ehjänä kun systeemi tai kone vaihtuu. Noi tahtoo hajota aina jossain vaiheessa.
Asetuksista asetin että tagit menee kuviin - ei xmp tiedostoon kun niitä tulee joka kuvasta omansa, kuvia saattaa olla noin 40-50 000, olin aikoinaan kova kuvaamaan ja silloin kamera oli uusi :)
Tietokannan siirsin Kuvat kansion alle piilokansioon .digikam hyvin on toiminut tosin järjestelmää ei ole tarvinnut (kop kop) asentaa uudelleen.
Kerran kun digikam oli uusi käänsin sen itse koodista mutta nykyään se on vain päivitetty/päivittynyt
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Valokuvien kommentointi shotwell valokuvamanagerilla
« Vastaus #4 : 20.09.18 - klo:17.24 »

Asetuksista asetin että tagit menee kuviin - ei xmp tiedostoon kun niitä tulee joka kuvasta omansa, kuvia saattaa olla noin 40-50 000, olin aikoinaan kova kuvaamaan ja silloin kamera oli uusi :)
Tietokannan siirsin Kuvat kansion alle piilokansioon .digikam hyvin on toiminut tosin järjestelmää ei ole tarvinnut (kop kop) asentaa uudelleen.
Kerran kun digikam oli uusi käänsin sen itse koodista mutta nykyään se on vain päivitetty/päivittynyt
Joskus olin niin tyhmä, että en antanut tallentaa kuviin vaan ainoastaan tietokantaan. Jossain vaiheessa tietty sotkeentui. Nykyisin käytän DarkTablea ja tagit tallentuu xmp tiedostoihin. Nykyään tulee kuvattua lähinnä RAW-formaatissa ja silloin kuviin ei kosketa. DigiKamin en ole antanut noita xmp tiedostoja muokata joten ei ole ollut käytössä. KDE ei toistaiseksi tue uuden kamerani RAW-formaattia. Pienellä muokkauksella ja lähdekoodista kääntämällä onnistuisi, mutta kun DarkTable toimii en siihen ole ryhtynyt. Gwenview muuten hyvä kuvien katseluun. Kuvien editointiin DarkTable on loistava.