Kirjoittaja Aihe: Datarajapinnoista  (Luettu 2429 kertaa)

JA5U

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 462
    • Profiili
Datarajapinnoista
« : 29.08.18 - klo:11.51 »
Moi

Olen tässä nyt yhtä rajapintaa hieman ihmetellyt ja eksynyt pohtimaan niiden toteutuksia ja käyttötapoja.

Onko se yleinen tapa, että niistä tehdään lähtökohtaisesti rakenteisia ja mahdollistetaan sen mukainen aksessointi, muttei tarjota varsinaisesti käyttökelpoista dataa?

Itse ihmettelen suuresti sitä, että on esim. rajapinta, joka mahdollistaa pääsyn jonkinlaiseen hierarkiseen luokitteluun.
Tässä luokittelussa on vaikka 1500 eri "tietuetta" eri tasoilla.

Nyt jos haluaisin vaikka koko luokituksen, niin minun tulee tehdä yhteensä 1500 kutsua rajapintaan vasten, jotta jokaisen tietueen tiedot?
Kuullostaa jotenkin älyttömän tyhmältä ja aiheuttaa kuormitusta.

Jos ajatellaan, että haluaisin nuo 1500 kohdetta omaan web-sovellukseen vaikkapa valintalaatikkoon, niin eikö rajapinnan tulisi kyetä palauttamaan yksi datasetti, jossa on esim. koodit, kielikoodit ja selkokieliset nimet?
Kutsussa voisi määritellä halutessaan kielen tai sitten poimia omassa ohjelmassa ko. datasetistä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Datarajapinnoista
« Vastaus #1 : 29.08.18 - klo:13.08 »
Riippuu pitkälti siitä, millaisiin tarpeisiin rajapinta on alunperin suunniteltu. REST-rajapinnoissa on tyypillistä hierarkinen tarkentaminen hakemistopolun avulla, jolloin isomman datasetin hakemista kerralla ei tueta lainkaan, ellei kyseistä käyttötapausta ole erikseen päätetty toteuttaa.

JA5U

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 462
    • Profiili
Vs: Datarajapinnoista
« Vastaus #2 : 30.08.18 - klo:12.23 »
Riippuu pitkälti siitä, millaisiin tarpeisiin rajapinta on alunperin suunniteltu. REST-rajapinnoissa on tyypillistä hierarkinen tarkentaminen hakemistopolun avulla, jolloin isomman datasetin hakemista kerralla ei tueta lainkaan, ellei kyseistä käyttötapausta ole erikseen päätetty toteuttaa.

Aikani tuon kanssa jumppasin ja sitten löysin dokumentaation, jossa kerrottiin, että data parametrillä saa datasetin.
Oletuksen se siis palauttaa vain listan osoitteita, joista saa kunkin tietueen tiedot.

Dokumentaatio, dokumentaatio, dokumentaatio... Kyllähän niitä jokainen voi tehdä ja kirjoittaa, mutta kuinka saavutettavia ne on, niin se on sitten eri asia.