Kirjoittaja Aihe: Mikä Ubuntu-versio halpaan Medion läppäriin? (RATKAISU: Valitse mieleinen)  (Luettu 2624 kertaa)

susinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Hei!

Mukava nähdä että tämä foorumi on vielä hengissä. Täältä on saatu arvokkaita apuja vuosina 2009-2012. :)
Käytin välissä Android-tablettia, joka tuli kuitenkin tiensä päähän. Isäukko toi meikäläiselle tälläisen läppärin enkä ole käyttänyt tietokoneita saatikka sitten Ubuntua 12.04 jälkeen.

Ubuntu on mennyt melkoisesti eteenpäin ja eri versioita löytyy läjäpäin. Ubuntu käyttää uutta Gnome3-työpöytää mikä on ilmeisesti raskain? Siksi haluaisin varmistaa kannattaako tälläiselle kokoonpanolle lyödä perus Ubuntu vai jokin kevyempi työpöytä? Tulen käyttämään läppäriä videoiden katseluun (Netflix, Cmore, Areena yms...), ja muuhun surffaamiseen ja ''pelailuun''

Medion S6219
15,6'' FULLHD TN Display
Intel Pentium N3710 quadcore 1,6-2,56GHz
4GB DDR3L
128GB EMMC-Storage
Intel HD graphics

PS. Voisiko joku samalla kertoa mitä tämä EMMC-Storage tarkoittaa? En ole aikaisemmin moiseen törmännyt...?

PSS. Toivottavasti tämä ei nyt heti mennyt väärälle alueelle  ja kiitos jo etukäteen vastauksista :)

« Viimeksi muokattu: 23.08.18 - klo:22.52 kirjoittanut susinen »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Mikä Ubuntu-versio halpaan Medion läppäriin?
« Vastaus #1 : 23.08.18 - klo:19.46 »
Ubuntu on mennyt melkoisesti eteenpäin ja eri versioita löytyy läjäpäin. Ubuntu käyttää uutta Gnome3-työpöytää mikä on ilmeisesti raskain? Siksi haluaisin varmistaa kannattaako tälläiselle kokoonpanolle lyödä perus Ubuntu vai jokin kevyempi työpöytä? Tulen käyttämään läppäriä videoiden katseluun (Netflix, Cmore, Areena yms...), ja muuhun surffaamiseen ja ''pelailuun''

GNOME 3 toimii kyllä ihan hyvin tuolla raudalla, joskin rammia se syö selvästi enemmän kuin kevyemmät työpöydät. Nostalgiamielessä Ubuntu MATE voisi kyllä olla harkitsemisen arvoinen vaihtoehto. Suosittelen vaikkapa testaamaan eri variantteja itse asennuslevyn/-tikun kokeilutilassa.


PS. Voisiko joku samalla kertoa mitä tämä EMMC-Storage tarkoittaa? En ole aikaisemmin moiseen törmännyt...?

Kyseessä on magneettisen levyn sijaan flash-muistiin perustuva tallennusväline, joka on integroitu koneen emolevylle. Muistuttaa SSD-tyyppisiä levyjä, mutta poikkeaa niistä väylän ja teknisten yksityiskohtien osalta. eMMC-muisteja käytetään halpisläppäreiden lisäksi lähes kaikissa puhelimissa ja tableteissa.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Mikä Ubuntu-versio halpaan Medion läppäriin?
« Vastaus #2 : 23.08.18 - klo:20.50 »
Ubuntu Maten sijaan kannattaa asentaa Linux Mint Mate. On paljon viimeistellympi tuote.

susinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Mikä Ubuntu-versio halpaan Medion läppäriin?
« Vastaus #3 : 23.08.18 - klo:22.14 »
Hei!

Pitkän ja hartaan kokeilu illan jälkeen päädyin asentamaan Ubuntu 18.04.1

Tällä hetkellä olen asentamassa Ubuntua ja olen live-tilassa. Ehdin napata PrintScreenin virhekoodeista asennuksen aikana liittyen ilmeisesti tuohon EMMC:hen.

Onko nämä koodit normaaleja?

Uskaltaakohan tätä konetta käynnistää uudelleen....

EDIT: Asennus kyllä etenee ja on melkein jo loppusuoralla....

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Mikä Ubuntu-versio halpaan Medion läppäriin?
« Vastaus #4 : 23.08.18 - klo:22.40 »
Tällä hetkellä olen asentamassa Ubuntua ja olen live-tilassa. Ehdin napata PrintScreenin virhekoodeista asennuksen aikana liittyen ilmeisesti tuohon EMMC:hen.

Onko nämä koodit normaaleja?

No ei ole ihan normaalia, mutta saattaa liittyä myös ulkoiseen SD-korttipaikkaan. Jos tuo jatkuu asennetussa järjestelmässä (kernelin lokin voi listata komennolla dmesg), asiaa kannattaa ehkä selvittää tarkemmin.

susinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Mikä Ubuntu-versio halpaan Medion läppäriin?
« Vastaus #5 : 23.08.18 - klo:22.50 »
Täällä ollaan tuoreella Ubuntulla kirjoittelemassa. Asennus kaikesta huolimatta onnistui, ja kone toimii kaikin puolin hyvin.

Vertaa Windows 1NOLLAAN, toimii kone paljon nopeammin näin alkuun.

Tällä hetkellä olen asentamassa Ubuntua ja olen live-tilassa. Ehdin napata PrintScreenin virhekoodeista asennuksen aikana liittyen ilmeisesti tuohon EMMC:hen.

Onko nämä koodit normaaleja?

No ei ole ihan normaalia, mutta saattaa liittyä myös ulkoiseen SD-korttipaikkaan. Jos tuo jatkuu asennetussa järjestelmässä (kernelin lokin voi listata komennolla dmesg), asiaa kannattaa ehkä selvittää tarkemmin.

Koneesta kyllä löytyy ulkoinen SD-korttipaikka, joten saattaa olla että osuit oikeaan. Minulla ei kuitenkaan sille ole tällä hetkellä mitään käyttöä joten pystyään tässä Ubuntun ihailussa  :)


Mukavaa kuitenkin palata Ubuntun pariin. Tutut apt-get komennotkin toimivat edelleen, joten olo on kuin ei olisi ikinä lähtenytkään :)
Kiitos kaikille mukana olleille ja tulen varmasti jakamaan tänne foorumille kokemuksia ;)
« Viimeksi muokattu: 23.08.18 - klo:22.56 kirjoittanut susinen »