Kirjoittaja Aihe: Suuren RAM-muistin hyödyntäminen  (Luettu 4089 kertaa)

ope1958

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Suuren RAM-muistin hyödyntäminen
« : 11.06.18 - klo:21.19 »
Minulla on 8gt ram-muistia, puolet yli tarpeen. Hyödyntääkö järjestelmä 18 Lts sitä. Onko ram-levyssä järkeä. Olen aika aloittelija.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Suuren RAM-muistin hyödyntäminen
« Vastaus #1 : 11.06.18 - klo:21.25 »
Ei varmaan kannata viritellä, jos käyttis toimii jouheasti.

Jos välttämättä haluaa ram-levyllä lisää tehoa, niin voisi ehkä harkita /tmp-kansion tekemisen ram-levyyn, mutta minulla ei ole kokemusta asiasta, vaan se oli lähinnä heitto. Toisaalta toi 8 Gt on sen verran vähän, ettei kannata viritellä saadakseen muutaman millisekunnin jouhevampaa käyttöjärjestelmää.

Osittain koneessa varmaankin on ramlevynä...
Sen näkee päätteeltä...
Seuraavalla käskyllä:
Koodia: [Valitse]
df -h

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Suuren RAM-muistin hyödyntäminen
« Vastaus #2 : 11.06.18 - klo:21.46 »
Minulla on 8gt ram-muistia, puolet yli tarpeen. Hyödyntääkö järjestelmä 18 Lts sitä.

Linux hyödyntää kyllä tuon verran muistia helposti levyvälimuistina.

Muutama välilehti lisää auki selaimeen niin 8 gigaa tekee jo tiukkaa.  ;)

ope1958

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Suuren RAM-muistin hyödyntäminen
« Vastaus #3 : 11.06.18 - klo:21.55 »
Ok, en mene systeemejä  sekoittamaan, mutta useita ohjelmia voi kai pitää auki yhtäaikaa.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Suuren RAM-muistin hyödyntäminen
« Vastaus #4 : 11.06.18 - klo:22.07 »
Ok, en mene systeemejä  sekoittamaan, mutta useita ohjelmia voi kai pitää auki yhtäaikaa.

Kokeilemallahan tuo selviää jos alkaa hidastelemaan..
Minulla on aika monta ohjelmaa käynnissä kaiken aikaa, tämä kone on hiljan bootattu (n. kolmer viikoa sitten) ja :

Koodia: [Valitse]
xxx:~$ free
              total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:        8108720     4014804      834464      168092     3259452     3613896
Swap:       9765884      117468     9648416


Pari sähköposticlienttiä, muutama selainikkuna, tekstieditorissa (pluma) muutama tiedosto auki, pääteikkunoita, ssh-yhteys ainakin kahdelle muulle koneelle, ...


matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Suuren RAM-muistin hyödyntäminen
« Vastaus #5 : 12.06.18 - klo:21.39 »
Nyrkkisääntönä voidaan sanoa nykyään että tuo 8Gb aika tavalla minimi, 16 GB on turvallinen ja riittävä. Tuota suuremmille määrille pitää löytyä jokin muu peruste kuin se että on kiva tuhlata rahaa.
« Viimeksi muokattu: 12.06.18 - klo:21.42 kirjoittanut matsukan »
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

ariv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 118
    • Profiili
Vs: Suuren RAM-muistin hyödyntäminen
« Vastaus #6 : 13.06.18 - klo:10.21 »
Itsellä on 3 eikä ole ollut mitään ongelmia.  ;)

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Suuren RAM-muistin hyödyntäminen
« Vastaus #7 : 13.06.18 - klo:13.33 »

Tuo nyrkkisääntö pitää vain silloin kun ostaa/kokoaa työasemaa. Tai jos ostaa uuden kannettavan. Kyllä 8 GB voisi pitää nykyään minimi määränä vaikka esim tuo 4 GB riittäisi jos ajatellee vain käyttää sitä tulikettua kevyesti.

Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Suuren RAM-muistin hyödyntäminen
« Vastaus #8 : 23.06.18 - klo:23.36 »
Lisäksi myös näytönohjaimessa pitää olla muistia. Jos editoi isoja kuvia tai videoita  niin muistista iloa. Myös ison ohjelman kääntäminen vaatii muistia. On ohjelmia jota eivät käänny alle 4 G muistilla. Vaikka tulikettu. Mieluiten se 8G ja näytönohjaimessa se 2G. Itse en välttämättä tuolla pärjää. 

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Suuren RAM-muistin hyödyntäminen
« Vastaus #9 : 24.06.18 - klo:09.42 »
Itsellä on 3 eikä ole ollut mitään ongelmia.  ;)

Silloin kyllä Swap on kovassa käytössä.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Suuren RAM-muistin hyödyntäminen
« Vastaus #10 : 24.06.18 - klo:12.01 »
Minä olen ollut huomaavinani että lisäys kahdesta neljään lisää käytön sujuvuutta. Mutta neljä vs. kahdeksan, ei merkittävää eroa.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Suuren RAM-muistin hyödyntäminen
« Vastaus #11 : 24.06.18 - klo:12.36 »
Merkittävää ero tulee kun vaikka kääntää kernelin ram-levyllä verrattuna hitaaseen levyyn. Selaimen ym. väliaikaistiedostot kun pistää ram-levylle tulee myös nopeutta. Isohko valokuva täyttää myös muistia. Muutaman kuvan panoraama täysikennoisella kameralla kuvattuna vie muistia. Jos ei usko voi kokeilla paljonko 16 bittinen tiff vie muistia. Tässä huomasin että firefox ei näytä google kuvat palvelussa kuvia terävinä. Isompia se ei näytä ollenkaan.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Suuren RAM-muistin hyödyntäminen
« Vastaus #12 : 24.06.18 - klo:12.53 »
Merkittävää ero tulee kun vaikka kääntää kernelin ram-levyllä verrattuna hitaaseen levyyn. Selaimen ym. väliaikaistiedostot  ...

En lainkaan epäile noita esimerkkejä. Mutta ei riitä mielenkiinto kokeillakaan ;)
Esimerkiksi kameroissa on yksi ensimmäisiä säätöjä pistää kuvat johonkin tolkulliseen kokoon.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Suuren RAM-muistin hyödyntäminen
« Vastaus #13 : 24.06.18 - klo:13.09 »
Merkittävää ero tulee kun vaikka kääntää kernelin ram-levyllä verrattuna hitaaseen levyyn. Selaimen ym. väliaikaistiedostot  ...

En lainkaan epäile noita esimerkkejä. Mutta ei riitä mielenkiinto kokeillakaan ;)
Esimerkiksi kameroissa on yksi ensimmäisiä säätöjä pistää kuvat johonkin tolkulliseen kokoon.
Minusta isoja kuvia on kiva zoomailla. Voi katsoa yksityiskohtia joita ei paljaalla silmällä näe. Ei informaatiota kannata heittää pois. Saahan niitä pienennettyä helposti jos tarvetta. Järkkärin kuva nyt ei mahdu edes gmailin liitteeksi ilman pakkailua.