Kirjoittaja Aihe: Levyn uusiminen software RAID5-pakkaan  (Luettu 3714 kertaa)

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Levyn uusiminen software RAID5-pakkaan
« : 09.06.18 - klo:13.26 »
Kun levy näyttä tältä:

http://www.homelinuxpc.com/download/broken_disk_toshiba_2TB_2018-06-08%2023:26:43.png

voi olla pientä puuhaa tiedossa. 

Kaikki ei mennyt vaihdossa ensin ihan suoraviivaisesti.  Kirjoittelin lisäosan tuon muistiinpanoni loppuun RAID5-pakassa olevan levyn uusimisesta:

http://www.homelinuxpc.com/download/software_raid.html

Lyhyesti, tärkeintä on kertoa Raidille, että levy otetaan irti pakasta ennen kuin sammuttaa koneen ja vaihtaa uuden levyn viallisen tilalle.
Tuolloin jäljellä olevat ehjät levyt jatkavat heti toimintaansa ilman hankaluuksia.
   
« Viimeksi muokattu: 09.06.18 - klo:13.32 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: Levyn uusiminen software RAID5-pakkaan
« Vastaus #1 : 09.06.18 - klo:22.57 »
Kirjoittelin lisäosan tuon muistiinpanoni loppuun RAID5-pakassa olevan levyn uusimisesta:

Kiitoksia siitä.

Mutta minkähän takia Firefoxini ei osaa näyttää tuota xhtml-filettä oikein? Kappaleet eivät rivity vaan juoksevat oikeasta reunasta ylitse. Lossiakaan ei näy. Hmm?
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Levyn uusiminen software RAID5-pakkaan
« Vastaus #2 : 10.06.18 - klo:21.52 »
Erinomainen ohje - olen noiden ongelmien kanssa painiskellut vaihtelevilla tavoilla viime vuosina ja tuo on juuri se mitä olen ohjeeksi kaivannut.  Käytännössä olen törmännyt tuohon "md127" laitteeseen ja taistellut erilaisten "bad superblock" ongelmien kanssa. Linux raid on varmasti hyvä paketti, mutta kun tällainen asiaa ymmärtämätön maallikko sen kanssa kamppailee ongelmia tahtoo tulla. Ongelmat liittynevät lähinnä pakan levyjen käynnistymisjärjestyksen muutoksiin, joka muuttaa levykirjaimia ja erilaisiin levyn header tietojen rikkoutumiseen, josta nuo bad superblock jutut tulevat. Fyysisiä levyrikkoja tulee sen verran harvoin, että todennäköisesti kotikäyttäjän ongelmat ovat jotain muuta.

Kiitokset - paneudun viestiisi. Minulla on yksi poistettu levy nyt RAID 6 pakassani.