Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 18.04 Gnome ja double boot Windows 10 ongelmia(RATKAISTU)  (Luettu 1798 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kohtasin tosi harmillisen ja omituisen ongelman käyttäessäni konettani. Yht'äkkia avatessani kirjoitustyötäni sen hakemisto oli kadonnut Dropbox-kansiosta ja myös verkosta. Koneellani oli kyseinen hakemisto, mutta mutta ei viimeksi tallennettua tiedostoani, joka oli tärkein. Teen usein kaikenlaisia eri nimisiä varakappaleita aina välillä, joten löysin niitä, mutta paljon tietoa jäi uupumaan.

Menin Windows puolelle ja eikä tiedostoja näkynyt sielläkään. Huomasin yllätyksekseni, että libre office oli auki ja tiedosto siinä. Tallensin sen ja löysin viimeisen tiedostoni. En silti pysty käsittämään, minne kokonaiset hakemistot katosiavat niin Dropboxista kuin koneeltani. Olisiko koneessani virus? Aukaisin Clamavin, mutta se hyytyi, kun pyysin tarkistamaan juurikansioni.

Ilmeisesti Windows ei ollut sulkeutunut kunnolla, on amatööriarvioni, mutta silti tapahtunut on aika mystinen asia. Otan yleensä aina varmuuskopion Dropboxiin tai jos tallennan suoraan sinne, niin koneelleni. Ehkä pitäisi tallentaa usb:lle.
« Viimeksi muokattu: 23.05.18 - klo:13.32 kirjoittanut Pontus12 »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu 18.04 Gnome ja double boot Windows 10 ongelmia
« Vastaus #1 : 20.05.18 - klo:20.10 »
Käyttävätkö Linuxin ja Windowsin Dropbox samaa hakemistoa? Se ei luultavasti ole hyvä idea.

Katsoitko Dropboxista myös poistetut tiedostot? Yleensä sieltä ei pääse häviämään mitään ellei poistosta ole jo tarpeeksi kauan. Silti kannattaa pitää myös Dropboxissa olevista tiedostoista varmuuskopio jossain muualla ja mielellään sellaisessa paikassa, joka ei ole normaalisti kiinni tietokoneessa.

Jos olet käyttänyt Windowsissa lepotilaa (hibernate, suspend to disk), niin Windowsin osioita ei kannata käsitellä Linuxin puolelta. Lepotilassa ohjelmat jäävät päälle ja osiot liitetyiksi, jolloin ne saadaan sellaisenaan käyttöön, kun tietokone käynnistetään seuraavan kerran. Tosin tietääkseni Linux-jakelut eivät nykyään suostu liittämään Windowsin osioita suoraan sellaisessa tilanteessa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Ubuntu 18.04 Gnome ja double boot Windows 10 ongelmia
« Vastaus #2 : 21.05.18 - klo:11.03 »
Tietokoneella dropboxit ovat eri kansioissa, mutta netissä samassa. Windowsissa en edes näe Ubuntu-osiota. En ole ainakaan tarkoituksella jättänyt Windowsissa lepotilaa päälle, mutta vahingossa minulle on saattanut käydä niin. Sitä olen epäillyt itsekin, koska tämä oli ensimmäinen kerta, kun dropboxistani katosi tiedostoja.

Sain joka tapauksessa palautettua tärkeimmän tiedostoni ja muista kadonneista minulla on kopiot usb-levyllä, joten asia on siinä mielessä kunnossa. Pitäisikö kokeilla tietoisesti, mitä tapahtuu, jos Windows jää lepotilaan? Ehkä kokeilen joku kerta, kun minulla on siihen enemmän aikaa.