Kirjoittaja Aihe: Oikoluku on käytössä, ei köydä virheitä (LibreOffice) [Ratkaistu]  (Luettu 2918 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Olen tässä kirjoitellut LO Writer:llä dokumnettia, ja heräsin tänään huomamaan, että automaattinen oikoluku ei enää osoita kirjoitusvirheitä. Vaikka tekisin niitä tahallaan, punainen matoviiva ei ilmaannu. Olen tarkistanut, että oikoluku on päällä, ja olen käynnistänyt oikoluvun erikseenkin, mutta se sanoo että kaikkion ok. Ihan ilmeisesti olen tekstiä muokatessa tehnyt jotain mikä nyt aiheuttaa sen että oikolukun skippaa kaiken. En vaan keksi mitä olen tehnyt väärin, minkä asian voisin korjata että oikoluku taas toimisi kuten pitää. Osaisikohan joku ehdottaa jotain kokeiltavaa?

Jos en öydä muuta ratkaisua, joudun tekemään niin, että talletan koko dokkarin muuhun muotoon, aloitan alusta, ja kopioin tekstin takasiin sisään. En kyllä haluaisi siihen mennä.
« Viimeksi muokattu: 11.05.18 - klo:19.04 kirjoittanut AimoE »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Oikoluku on käytössä, ei köydä virheitä (LibreOffice)
« Vastaus #1 : 11.05.18 - klo:11.06 »
Onko tekstin kieleksi valittu suomi (tai millä kielellä nyt kirjoitatkaan)? Kokeile vaihtaa toiseen kieleen ja takaisin.
« Viimeksi muokattu: 11.05.18 - klo:11.09 kirjoittanut nm »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Oikoluku on käytössä, ei köydä virheitä (LibreOffice)
« Vastaus #2 : 11.05.18 - klo:14.15 »
Kieli on suomi, mutta mukana on englanninkielisiä sanoja. Aloitin dokumentin tekemisen HTML-muodossa, ja sitten totesin että tarvitse sivujaon, ja kopioin sen (selaimesta) Writeriin. Olin jo HTML-muodossa merkinnyt englanninkielisten sanojen kielen englanniksi HTML-tageillä, eikä se sotkenut oikeinkirjoituksen tarkistusta yhtään. Mutt nyt kun olen jatkanut krijoittamista ja merkannut lisää sanoja englanninkielisiksi, niin se saattaisi olla syy tähän käytöksen muutoksen, mutta en ole varma. Olen kokeillut vaihtaa asetuksen niin että koko dokkari olisi suomeksi (Työkalut / Koko tekstille / Palauta oletuskieli tai Palauta suomi), mutta se ei ole auttanut, punainen mato on ja pysyy hukassa.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Oikoluku on käytössä, ei köydä virheitä (LibreOffice)
« Vastaus #3 : 11.05.18 - klo:15.15 »
Tarkista lähdekoodin sisältö jollakin tekstieditorilla (esim. Gedit, Kate jne.).

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Oikoluku on käytössä, ei köydä virheitä (LibreOffice)
« Vastaus #4 : 11.05.18 - klo:16.01 »
Tarkista lähdekoodin sisältö jollakin tekstieditorilla (esim. Gedit, Kate jne.).

Miksi vastaus sieltä löytyisi? Mitä sieltä pitäisi etsiä?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Oikoluku on käytössä, ei köydä virheitä (LibreOffice)
« Vastaus #5 : 11.05.18 - klo:19.03 »
Koska minulla on kaksi konetta, voin kirjoittaa dokumenttia väliin toisella, väliin toisella koneella. Tämän ongelman kanssa kävi niin, että toisella koneella oikoluku toimii kuten ennenkin, ja vain toisella ei toimi. Vika on siis käyttäjäprofiilissa, ei dokumentissa itsessään, joten voin ratkaista sen siirtämällä vanhan profiilin syrjään.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Ihan silkkaa uteliaisuuttani:

Ellet vielä poistanut profiiliasi siitä ongelmakoneesta, niin katso onko eroa tiedostoissa
./.config/libreoffice/4/user/autocorr/acor_fi-FI.dat

Koodia: [Valitse]

:~$ md5sum ./.config/libreoffice/4/user/autocorr/acor_fi-FI.dat
cc5d19dff658eee9d533b96ae4bf1f51  ./.config/libreoffice/4/user/autocorr/acor_fi-FI.dat
:~$ unzip -l ./.config/libreoffice/4/user/autocorr/acor_fi-FI.dat
Archive:  ./.config/libreoffice/4/user/autocorr/acor_fi-FI.dat
  Length      Date    Time    Name
---------  ---------- -----   ----
        0  2018-01-22 01:36   mimetype
      196  2018-01-22 01:36   WordExceptList.xml
     2470  2018-01-22 01:36   SentenceExceptList.xml
        0  2018-01-22 01:36   META-INF/
   104018  2017-05-05 10:06   DocumentList.xml
      464  2017-05-05 10:06   BlockList.xml
      510  2018-01-22 01:36   META-INF/manifest.xml
---------                     -------
   107658                     7 files

Ei muuten, mutta mietinpä vain voisiko se jallu luurata tuossa...

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Ihan silkkaa uteliaisuuttani:

Ellet vielä poistanut profiiliasi siitä ongelmakoneesta, niin katso onko eroa tiedostoissa
./.config/libreoffice/4/user/autocorr/acor_fi-FI.dat

Toinen näistä koneista on Ubuntu-kone ja toinen Windows-kone, ja ongelmaprofiili sattuu olemaan Winukalla. Se on saattanut olla viallinen jo pidempään, en vaan ole huomannut kun yleensä kirjoitan Ubuntu-koneella. Tuolla Windows-koneen profiilissa hakemisto autocorr on ihan typösen tyhjä, ja kun nimesin vanhan profiilin uudelleen ja annoin uuden syntyä, hakemisto on edelleen tyhjä. En viitsi selvittää sitä sen enempää, koska Ubuntulla se toimii.

Viime aikoina on Ubuntu-koneen NVIDIA alkanut temppuilla, ja kun jouudun boottaamaan, niin silloin saatan siirtyä win-koneelle jatkamaan hommia; se on helppoa koska kopioin tiedotsoja ristii koneiden välillä aika tiuhaan. Voin ihan hyvin tehdä niin, että jos kirjoitan windows-koneella, niin tarkistan sitten oikeinkirjoituksen Ubuntulla. Pääasia että Ubuntu-koneen profiili on kunnossa.