Tervehdys!
Tässä lyhyesti niitä periaatteita ja tavoitteita, mihin pyrin tuolla oppiviholla:
1. Vihko on tarkoitettu tavallisille? tietokoneen käyttäjille, jotka ovat tottuneet Windows-tyyliseen koneen käytöön. Tämän takia en esittele terminaalin käyttöä.
2. Ihmiset eivät jaksa lukea manuaaleja. Siksi esitän paljon kuvia. Vihko ei pyri olemaan kattava oppikirja vaan selailuvihko, mistä nopeasti saa yleiskuvan Ubuntusta.
3. Monet ihmiset eivät uskalla kokeilla valikoissa olevia vaihtoehtoja. Vihkoa katsellessa ei ole pelkoa, että tekee virheitä asetuksiin.
4. Varsinaiset oppikirjat ovat todella hyviä, mutta olen huomannut, että niistä puuttuu sellaisten tavallisten asioiden opetus, kuin kopiointi ja siirto. Nämähän ovat kaikkein yleisimmät toiminnot operoitaessa tiedostoilla. Itse laskeskelin, että Ubuntu 16.04:sä taisi olla kuusi erilaista tapaa kopioida ja siirtää tiedostoja. Myös linkityksistä ei puhuta mitään, se kylläkin on jo hiukan harvinaisempi toimenpide. Ubuntu 18.04:stä en muuten löytänyt tähän mennessä linkitystoimintoa. Vihossa yritän esittää näistä eri kopiointi ja siirtotavoista useimmat.
5. Koska tämä on pienehkö ja pdf-muodossa, niin päivitän sitä varsin nopeaan tahtiin, kunnes olen siihen tyytväinen. Vihko ei siis ole alusta pitäen "täydellinen".
6. Huomasin, että useampi opettaja on ollut tyytyväinen edelliseen vihkoon ja käyttävät sitä omassa opetuksessaan. Yritän pitää tämän opetusnäkökohdan mielessä, kun teen noiden sivujen ulkoasuja.
7. Monet pitävät Ubuntua ja Linuxia nörttien puuhana. Tätä käsitystä pyrin murtamaan tällä viholla. Siksi ei terminaalikäskyjä tms.
Tässä pikaisesti ajatuksiani. Kaikki palaute ja kritiikki on hyvästä. Tuon pienen sisällysluettelon teen seuraavaan päivitykseen, itsekkin mietiskelin, että pitäisikö sellainen tehdä.
Seuraava päivitys tulee joskus viikon päästä.
Kun Ubuntu 18.04:n jakelu alkaa vanhoille käyttäjille, silloin asennan vasta itselleni sen ja teen lopulliset kuvat vihkoon. Nyt siis toimin tuolla asennusmedian usb-versiolla.
Lopuksi on ehkä tarpeen pieni oman taustani valottaminen:
Eläkkeellä oleva tekniikan huru-ukko ( vanha varis), joka 70-luvulla puuhasteli mm. prosessitietokoneiden ja valvomolaitteiden kanssa. Olen aina ollut kiinnostunut informaatioergonomiasta. Keski-iän kriisi laukesi sillä, kun huomasin tietokonetekniikan olevan kiinostavaa, mutta vaikeaa omaksua. Niinpä sivuharrastuksena aloin tehdä opetusvideoita (ms-dos, win 3.2, Lotus 1-2-3 (6h), Lotus Symphony (8 h), Lotus Agenda (fantastinen ohjelma, mikä meni kansalla yli hilseen). Siis tietokoneohjelmien opetus on jotenkin jäänyt takaraivoon. Itse tykkään lukea manuaaleja, esim. Ubuntun manuaaleja, jotka ovat olleet tosi hyviä.