Kirjoittaja Aihe: Duplicati2 beta: suosittelen kokeilemaan  (Luettu 1788 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Duplicati2 beta: suosittelen kokeilemaan
« : 05.05.18 - klo:09.29 »
Olen nyt monta kuukautta ajanut varmistuksia sekä Déjà Dupilla että Duplicati2:lla rinnakkain, ja olen niin tyytyväinen Duplicati2:n toimintaan, että aion hylätä Déjà Dup/duplicityn heti kun Duplicati2:n virallinen versio julkaistaan.

Duplicati2 ratkaisee paljon ongelmia joita minulla on ollut Déjà Dupin kanssa:

  • Déjà Dupin käyttöliitymä on kylläkin simppeli, mutta helppouden hinta on se, että duplicityn täysi voima ei tule käyttöön. Jopa full/incremental-syklin pituuden asetus pitää tehdä dconf:n kautta.
  • Déjà Dup antaa määritellä vain yhden varmistuskokonaisuuden per käyttäjä, Duplicati2:ssa voin määritellä erilaisille kokonaisuuksille eri aikataulun, eri filtterit, jne. Esimerkiksi home-osion ja data-osion varmistukset voi ajaa eri tavalla.
  • Duplicati2 tarjoaa monipuolisen selainkäyttöliittymän, joka on ainakin nyt beta-vaiheessa taviskäyttäjälle hieman turhan laaja; siitä voisi olla erilaisille käyttäjille erilaisia versioita. Selainkäyttöliittymä kumminkin mahdollistaa varmistuksen ohjaustietojen muutoksen ja ad-hoc-käynnistyksen voi tehdä ihan eri koneelta kuin varmistuksen lähde ja kohde.
  • Déjà Dup/duplicity-yhdistelmä on hidas, koska se perustuu incremental/full-paradigmaan, jossa tiedostot aina kopioidaan kokonaan. Yhdistelmä on hidas myös siksi, että se yrittää pakata kaikki tiedostot, myöskin ne jotka on jo pakattu.
  • Duplicati2 on nopea, koska sen paradigma täysin erilainen. Duplicati2 jakaa tiedostot lohkoihin, ja varmistaa vain muuttuneet lohkot. Vain ensimmäisellä kerralla Duplicati2 tekee täyden varmuuskopion uudesta varmistuskokonaisuudesta.
  • Myöskin palautettavien tiedostojen esiin kaivaminen on Duplicati2:n uusimmalla beta-versiolla paljon nopeampaa kuin Déjà Dup/duplicity-yhdistelmällä.
  • Duplicati2 on joskus hidas, mutta paljon harvemmin kuin Déjà Dup/duplicity. Jokaisen varmistuksen yhteydessä Duplicati2 tekee eheystarkistuksia, ja poistaa vanhentuneita lohkoja varmuuskopiolta. Joskus Duplicati2 organisoi varmuuskopiovaraston sisäistä jakautumista uusiksi isomminkin, ja silloin aikaa menee enemmän kuin yleensä. Tämä tavallaan vastaa sitä, että täysi varmistus on hitaampi kuin osittainen; sen ajoitus vain on käyttäjän kannalta sattumanvarainen. Sattumanvaraisuudesta huolimatta koen Duplicati2:n ajansäästön on niin merkittäväksi, että satunnainen hitaus ei haittaa. Olen varmaankn vain yhden kerran näiden kuukausien aikana harmitellut sitä, että varmuuskopiointi ei päättynytkään kahdessa minuutissa vaan vei 20 min tämän uudelleenorganisoinnin takia.
  • Duplicati2:n komentorivi on minun silmissäni helpompi kuin duplicity. Esimerkiksi koin helpoksi lisätä tarvittavan "duplicati-cli backup" -komennon scriptiin, jota käytän cryptmount-tiedoston avaamisen ja sulkemiseen (eli sisällön liittämiseen ja irrotukseen). Juuri cryptmount-tiedostojen varmistus oli tärkein syy miksi aloin kokeilla Duplicati2:ta.