Pitäisikö käyttäjänimi pitää salaisena? Minä olen ainakin useissa viesteissäni kopioinut päätteeltä tietoja ja niissä on usein näkynyt myös käyttäjänimeni. Salasanan vaihtohan on hyvin yksinkertaista, jos tuntee käyttäjänimen.
Jos koneeseen pääsee fyysisesti käsiksi, niin käyttäjätunnuksen selvittäminen on varsin helppoa. Ei ole mitään syytä, miksi koneen käyttäjätunnus olisi tarpeen pitää salaisena. Joku voi toki tykätä yksityisyydestä senkin suhteen.
Pääsekö koneeseen sisään, jos on saanut tietoonsa salasanan?
Paikallisesti toki, mutta jos on mahdollista sorkkia enemmänkin, niin tyypillisessä tapauksessa ei tarvitse edes salasanaa. Etänä siinä tapauksessa, että käytössä on joku etäyhteyspalvelu, joka sen sallii. Esimerkiksi ssh:n voi säätää myös niin, että tarvitaan välttämättä avainpari, mikä on periaatteessa vielä vähän turvallisempaa. Etäyhteyspalveluja ei ole ellei niitä ole itse asentanut.
Ja voiko salasanan vaihtaa verkossa, jos tuntee käyttäjänimen?
Ei etänä. Vaatii vähintäänkin etäyhteyden koneeseen ja pelkkä käyttäjänimen tietäminen ei silloin riitä.
Olen välillä suojannut verkkoni koneiden laitenimillä. Ubuntussa sen saa tietoonsa ifconfig komennolla, jos muistan oikein, ja windowskomentoa en taida enää edes muistaa. Vai oliko se ipconfig? Verkon suojaaminen laitenimillä on sikäli hankalaa, että kun tulee vieraita tai paremminkin tuttuja, jotka haluaisivat käyttää verkkoa, joutuu aina lisäämään heidänkin laiteosoitteen verkkoon. En myöskään muista enää, miten saan Android puhelimen laiteosoitteen selville.
Itse en ole MAC-suodatusta käytellyt, sillä se ei anna mitään oikeaa turvaa. MAC-osoite on aika helppo väärentää. Parempi on käyttää reititintä, jossa voi luoda erilliset verkot, jolloin vierasverkosta pääsee kyllä nettiin, mutta sisäverkkoon ei pääse.
Tietenkin tärkein kysymykseni on, voiko salasanan vaihtaa internetin kautta?
Vain etäyhteyden avulla ja silloinkin pitää tietää salasana tai ainakin saada root-oikeudet.