Kirjoittaja Aihe: toimiiko Canonin digikamerat ubuntussa suoraan? [ratkaistu (toimii)]  (Luettu 9137 kertaa)

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
eli olen ostamassa kameraa ja itse ominaisuuksien perusteella canonin eräs malli miellyttää, mutta kun canon käyttää jotain ohjelmaa/ajuria jolla kuvat siirretään koneelle mac ja win koneissa mitenkäs käy linuxin?
onko tuota tukea kernelissä tai jotain ohjelmaa saatavissa?
muistikortinlukijalla tietysti ongelma korjautuu mut olis ihan mukava jos ei erillistä tarviis hommata.

-edit-
lisäsin tuohon otsikkoon tuon ratkaistu tekstin kun sitä suositeltiin laitettavaksi kun asia on ratkaistu. :)
« Viimeksi muokattu: 12.01.06 - klo:02.27 kirjoittanut Anssi »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: toimiiko Canonin digikamerat ubuntussa suoraan?
« Vastaus #1 : 12.10.05 - klo:17.37 »
eli olen ostamassa kameraa ja itse ominaisuuksien perusteella canonin eräs malli miellyttää, mutta kun canon käyttää jotain ohjelmaa/ajuria jolla kuvat siirretään koneelle mac ja win koneissa mitenkäs käy linuxin?

huonosti jos ei ole ajuria. ilmeisesti canonin mikään kamera ei näy usb-massamuistina, vaan kaikki vaativat ajureita.

onko tuota tukea kernelissä tai jotain ohjelmaa saatavissa?

juu, gphoto2 hoitaa juuri tuota puolta digikameroissa. jos kamera on gphoton tukema, on se tuettu myös ubuntussa (riippuu tietysti vähän siitäkin mikä versio gphoto2:sta ubuntussa on, mutta onneksi ubuntun softa on aika tuoretta).

jos kamera löytyy täältä:
http://www.gphoto.org/proj/libgphoto2/support.php

niin se on aika suurella todennäköisyydellä tuettu myös ubuntussa. jos ei ole, niin luulisi tuen olevan tulossa. sillä canon tekee hvyä kameroita, ja niitä kannattaa tukea. minullakin on sellainen ;)

muistikortinlukijalla tietysti ongelma korjautuu mut olis ihan mukava jos ei erillistä tarviis hommata.

ymmärrän hyvin, tosin jos tukea ei ole suoraan, mutta kamera on hyvä, niin lukijalla voisi varmaan sitkutella tukea odotellessa. ellei sitten päätä ostaa suoraan tuettua kameraa.
Janne

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: toimiiko Canonin digikamerat ubuntussa suoraan?
« Vastaus #2 : 12.10.05 - klo:19.13 »
joo eipä vielä ollut IXUS 55 tuolla listalla, mutta ostopäätöstä helpotti kovasti tieto että todennäköisesti pian löytyy.
vaikka on tuossa mietinnässä vielä muutama muukin canon ja yksi olympus. :)

olet varmasti käyttänyt tuota paljon, jotan toimiiko tuo graafisesti gnomessa vai konsolissa? ja onko se ohjelma jolla siirretään vai muuttaako se esim. canonin massamuistiksi?

Kyllä canon osaa kamerat ja tulostimet tehdä merkillisen hyvin. :)
97 ostettu laaser tulostin toimii vieläkin ja ajaa asiansa. :)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: toimiiko Canonin digikamerat ubuntussa suoraan?
« Vastaus #3 : 12.10.05 - klo:19.25 »
joo eipä vielä ollut IXUS 55 tuolla listalla, mutta ostopäätöstä helpotti kovasti tieto että todennäköisesti pian löytyy.
vaikka on tuossa mietinnässä vielä muutama muukin canon ja yksi olympus. :)

oikeasti voi käydä niinkin hyvä tuuri, että tuo toimii IXUS 50:n ajureilla. takeita siitä ei kuitenkaan ole.

olet varmasti käyttänyt tuota paljon, jotan toimiiko tuo graafisesti gnomessa vai konsolissa? ja onko se ohjelma jolla siirretään vai muuttaako se esim. canonin massamuistiksi?

gphoto2 on komentorivisofta, kuten niin monet *NIX-softat. näin ne tarjoavat kaikista eniten eri mahdollisuuksia. joku voi käyttää softaa suoraan konetoriviltä, joku toinen kirjoittaa scriptin joka hakee kaikki kuvat kameralta automaattisesti kun kameran kytkee koneeseen ja jotkut käyttävät jotain graafista ohjelmaa joka käyttää taustalla tuota gphotoa.

gnome taitaa nykyisin käynnistää oletuksen gthumb kuvienkatselusoftan joka osaa hakea kuvat kameralta. toinen ihan ok vaihtoehto graafiseksi edusohjelmaksi voisi olla gtkam.

Kyllä canon osaa kamerat ja tulostimet tehdä merkillisen hyvin. :)
97 ostettu laaser tulostin toimii vieläkin ja ajaa asiansa. :)

no, lasertulostimet ovat aikaisemmin olleet muutennkin aika eri kaliiberin laitteita kuin mustesuihkarit ;) mutta juu, canonilla on kyllä optiikkapuoli aika hyvin kunnossa noissa digipokkareissakin. olethan muuten löytänyt nämä sivut:
http://www.dpreview.com/
Janne

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: toimiiko Canonin digikamerat ubuntussa suoraan?
« Vastaus #4 : 12.10.05 - klo:20.44 »
totta taitaa lasertulostimet kuulua ammattikäyttöön suunniteltujen tuotteiden joukkoon etenkin tuolloin 97. :)

olen noita sivuja joskus aikoinaan selannut, kun meinasin ostaa digi-järkkärin, jonka kyllä jätin ostamatta kun tuli muita hankintoja.
jups mut nyt voin turvallisin mielin jatkaa kameran ostamista, kun tietää taas paljon enemmän.  :)

tässä vasta muutama kuukausi on oltu linuxin varassa, kun kesällä kerta rysäyksellä hävitin wintikan ja asensin ubuntun. tuli luettua mb:n artikkeli enkä taida olla ainut, joka on kokeillu sen takia/ansiosta ubuntua.

oikein paljon kiitoksia sinulle ohjeista ja tiedoista. :)

Mobutu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Re: toimiiko Canonin digikamerat ubuntussa suoraan?
« Vastaus #5 : 12.10.05 - klo:21.05 »
Minulla on Canon A520, ja kun sen kytkee USB:n, ja avaa Digikam-ohjelman (asentuu Synapticilla) ja antaa ohjelman etsiä kameran (ylävalikosta kamera--add camera), niin sitten tulee valikko, josta voi ladata kuvat Digikam-ohjelman kansioihin, josta ne voi siirtää mihin haluaa. Tämä tiedoksi yllämainitun kameran omistajille. Ajureita ei tarvitse.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: toimiiko Canonin digikamerat ubuntussa suoraan?
« Vastaus #6 : 12.10.05 - klo:22.17 »
Minulla on Canon A520, ja kun sen kytkee USB:n, ja avaa Digikam-ohjelman (asentuu Synapticilla) ja antaa ohjelman etsiä kameran (ylävalikosta kamera--add camera), niin sitten tulee valikko, josta voi ladata kuvat Digikam-ohjelman kansioihin, josta ne voi siirtää mihin haluaa.

juu, digikam on tiedossa, mutta se on KDE-softa ja integroituu tietty huonommin Ubuntun Gnomeen. toisaalta Kubuntu-käyttäjille se voi olla parempikin kuin nuo minun ehdottamani.

Ajureita ei tarvitse.

ei pidä paikkaansa:
Koodia: [Valitse]
janne@bansku:~$ apt-cache show digikam|grep gphoto
Depends: kdelibs4 (>= 4:3.3.2-1ubuntu9), libc6 (>= 2.3.2.ds1-4), libgcc1 (>= 1:4.0), libgdbm3, libgphoto2-2 (>= 2.1.5-2ubuntu1), libgphoto2-port0 (>= 2.1.5-2ubuntu1), libimlib2, libjpeg62, libkexif0 (>= 0.1), libkipi0 (>= 0.1), libqt3c102-mt (>= 3:3.3.3), libstdc++5 (>= 1:3.3.4-1), libtiff4, libx11-6 | xlibs (>> 4.1.0), libimlib2-dev

digikamin riippuvuuksina on yhtä lailla libgphoto2 ja se käyttää sen tarjoamia ajureita taustalla. tämä siitä huolimatta, että sinusta näyttäisikin, ettei mitään erillistä ajuria tarvita. näin toimii aika moni softa linuxilla. aivan yhtä lailla KDE:n skannaussofta käyttää back-endinä sanea, vaikka se ei käyttäjälle näykkään (edes softan nimessä). pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen, jos pyörä on jo toteutettuna sellaisessa paketissa jossa muut voivat sitä käyttä.
« Viimeksi muokattu: 12.10.05 - klo:22.19 kirjoittanut janne »
Janne

Mobutu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Re: toimiiko Canonin digikamerat ubuntussa suoraan?
« Vastaus #7 : 12.10.05 - klo:23.43 »
Onko nyt Janne niin, että aina vastauksia kysyjille antaessamme tarkistelemme ohjelmien sisään, onko siellä ajureita?. En halua ryhtyä vänkäämään tästä aiheesta, mutta voisitko täsmentää, mitkä noista luettelemistasi kirjasto- ym. tiedostoista on Canonille tarkoitettu?. Sillä sitä kai Anssikin tarkoitti, Canonille optimoitua erillistä ajuria. Ja Linuxistakin hän puhui, että mitenkäs käy Linuxin. Tarkoitukseni oli vain kertoa, että on olemassa ohjelma, jolla kuvat voi siirtää Ubuntussakin, ei esittää parempaa vaihtoehtoa esim gtkamille. Ja Digikam toimii kyllä Gnomessakin hyvin.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: toimiiko Canonin digikamerat ubuntussa suoraan?
« Vastaus #8 : 13.10.05 - klo:00.47 »
Onko nyt Janne niin, että aina vastauksia kysyjille antaessamme tarkistelemme ohjelmien sisään, onko siellä ajureita?

minusta "vastauksia kysyjille antaessamme" koetamme antaa mahdollisimman täsmällisä vastauksia. ajureita ei tarvitse ei ole täsmällinen vastaus, sillä ilman gphoto2:n tarjoamaan tukea kameralle, homma ei yksinkertaisesti pelaa. voit halutessasi tarkistaa löytyykö tuo mainitsemasi kamera gphoto2:n listalta.

myöskään ohjelman sisällä ei ole mitään ajureita, vaan kyseessä on erillinen kirjasto jota monet ohjelmat voivat käyttää ja käyttävätkin. valheellisen ja pelkistetyn informaation antaminen luo vain pitemmän päälle vääristyneen kuvan järjestelmästä, eikä minusta totuutta ole mitän syytä piilotella.

digikamerta nyt vaan sattuu linuxissa hoitamaan gphoto2 aivan kuten skannerit hoitaa sane, printterit cups tai äänikortit alsa. toki poikkeuksiakin on, mutta silti ne ovat enemmän juuri sitä, poikkeuksia. miksi haluaisit antaa kenellekään kuvaa, ettei näin olisi?

En halua ryhtyä vänkäämään tästä aiheesta, mutta voisitko täsmentää, mitkä noista luettelemistasi kirjasto- ym. tiedostoista on Canonille tarkoitettu?

kuten sanoin, gphoto2 hoitaa kamerat ja tarjoaa niille sen ajurituen jota ne toimiakseen vaativat. tuossa listassa se on toki nimellä libgphoto2* ja sen lisäksi, että se tarjoaa tuen juuri tuolle kyseiselle kameralle, se tarjoaa sen myös monelle muulle.

koska haluat saivarrella, niin vastataan nyt sitten vielä täsmällisemmin... mitä luultavammin tuen kyseiselle kameralle tarjoaa libgphoto2-2 -paketista asentuva jaettu kirjasto /usr/lib/gphoto2/2.1.5/libgphoto2_canon.so tai /usr/lib/gphoto2/2.1.5/libgphoto2_casio_qv.so, en itse asiassa tiedä tarkasti kumpi (vai molemmat?).

Sillä sitä kai Anssikin tarkoitti, Canonille optimoitua erillistä ajuria.

aivan, ja sellainen löytyy ja esittämäsi sovelluskin käyttää juuri sitä vaikka muuta väittäisitkin. tilanne on aivan sama kuin windows-puolella, kameralle on ajuri ja sitä käyttää sovellus (oliko se zoombrowser tjsp.) joka kommunikoi kameran kanssa ajurin avustuksella. siitä huolimatta en menisi sanomaan, että zoombrowser riittää, mitään ajuria ei tarvita. tosin ajuri asentunee zoombrowserin "riippuvuutena" aivan kuten gphoto2 asentuu digikamin/gtkamin/ym. riippuvuutena.

Ja Linuxistakin hän puhui, että mitenkäs käy Linuxin.

ja minä kerroin mikä paketti tarjoaa ajurit ja myös sen, että ajureita käyttäviä edusohjelmia on olemassa. taisinpa vielä mainitakin muutaman.

Tarkoitukseni oli vain kertoa, että on olemassa ohjelma, jolla kuvat voi siirtää Ubuntussakin, ei esittää parempaa vaihtoehtoa esim gtkamille.

ei digikamin esilletuomisessa mitään vikaa ollut. se on front-end siinä missä moni muukin ja vieläpä ihan ok:n oloinen. ongelma oli ohjelman esille tuomisen yhteydessä levitetystä disinformaatiosta ajureiden suhteen.

Ja Digikam toimii kyllä Gnomessakin hyvin.

totta kai toimii. se ei vain integroidu Gnomeen samalla tavalla kuin GTK/Gnome softat. kaikkia se ei haittaa ja toki sitäkin saa käyttää. sehän tässä näissä *nix varianteissa onkin niin hyvää, käyttäjä ei ole sidottu yhteen kerneliin, distroon, sovellukseen ym. melkein mitä tahansa voi vaihtaa, lukuunottamatta juuri niitä matalammalla tasolla lymyileviä kirjastoja joiden toiminnana varaan moni korkeamman tason sovellus nojaa (vaikka joskus niillekin on vaihtoehtoja).
Janne

peran

  • Vieras
Re: toimiiko Canonin digikamerat ubuntussa suoraan?
« Vastaus #9 : 13.10.05 - klo:01.39 »
Kiitokset perusteellisesta rautalangan väännöstä janne (nimesi pienellä siksi, että tunnuksesi on pienellä). :)

M$:n ajattelumaailmasta (, jolloin M$-tietää, mitä käyttäjän tulee tehdä/tietää,) siirtyminen Linux-ajattelumaailmaan (, jolloin käyttäjä todella hallitsee järjestelmää, ja tietää enemmän 'pellin alle'.) vie ainakin minulta aikansa, mutta juuri tuollaista rautalangasta vääntämistä minä n00bie tarvitsen.

Toisaalta olisi kova hinku ohjelmoida, mutten osaa Linuxiin ohjelmoida GUI:ta kuin Mono:lla Gnomeen, ja sen lisäksi vähän standardi C:tä ja Javaa. Standardi C++ menee joiltain osin hivenen yli.

Luulen kuitenkin, että Linuxiin perehtyminen on helpompaa kuin M$-ympäristöön, kun ominaisuudet eivät ole niin pienen piirin tiedossa, ja Linuxista löytyvät kaikki speksit, kun osaa vain ettiä.

No itse asiaan. Minulla on Canonin kamera (Ixus II), jonka kuvat lataan Epson Photo R300:n kortinlukija/tulostimella, sillä en ole innokkaimpia säätäjiä. Toisaalta itse tykkään mieluummin ladata kuvat kortinlukijalta kuin kamerasta, sillä kameran välijohto tuppaa aina hukkumaan jonnekin. Epson kuitenkin on yleensä löytynyt kortinlukijaa tarvittaessa.  ;D

Ne, jotka ovat käyttäneet gphoto:a, kääntääkö Canonin ajuri automaattisesti kuvat oikein päin, vai oliskohan siinä ohjelmointiprojektin tynkää? 
(Käsittääkseni Exif-data:sta ko. tieto löytyy). Jotainhan voisi kuitenkin Linuxillakin yrittää vääntää.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: toimiiko Canonin digikamerat ubuntussa suoraan?
« Vastaus #10 : 13.10.05 - klo:21.31 »
Toisaalta olisi kova hinku ohjelmoida, mutten osaa Linuxiin ohjelmoida GUI:ta kuin Mono:lla Gnomeen, ja sen lisäksi vähän standardi C:tä ja Javaa. Standardi C++ menee joiltain osin hivenen yli.

C#:lla on nykyään tehty aika paljon GUI-softaa nimenomaan Gnomelle. käytätkö libgladea, GTK:ta vai kuinka teet kälit?

Luulen kuitenkin, että Linuxiin perehtyminen on helpompaa kuin M$-ympäristöön, kun ominaisuudet eivät ole niin pienen piirin tiedossa, ja Linuxista löytyvät kaikki speksit, kun osaa vain ettiä.

paikoitellen dokumentaatio voi olla hieman heikkoa, mutta tietoa kyllä löyty muilta käyttäjiltä. lisksi hommaa tosiaan helpottaa se, että melkein kaikki on helposti nähtävissä eikä oikein mitään piilotella tahallaan. toki työpöytää voi käyttää tietämättä laal olevasta yhtään mitään, mutta jos haluaa tutustua johonkin syvällisemmin, niin sekin onnistuu.

No itse asiaan. Minulla on Canonin kamera (Ixus II), jonka kuvat lataan Epson Photo R300:n kortinlukija/tulostimella, sillä en ole innokkaimpia säätäjiä. Toisaalta itse tykkään mieluummin ladata kuvat kortinlukijalta kuin kamerasta, sillä kameran välijohto tuppaa aina hukkumaan jonnekin. Epson kuitenkin on yleensä löytynyt kortinlukijaa tarvittaessa.  ;D

minullakin oli yhdessä vaiheessa kortinlukija, kun tuo minun kamerani johto oli jatkuvasti kiinni tuossa toisessa koneessa. nyt kuitenkin käytän ihan sitä kameran johtoa kuvien siirtoon.

Ne, jotka ovat käyttäneet gphoto:a, kääntääkö Canonin ajuri automaattisesti kuvat oikein päin, vai oliskohan siinä ohjelmointiprojektin tynkää? 
(Käsittääkseni Exif-data:sta ko. tieto löytyy). Jotainhan voisi kuitenkin Linuxillakin yrittää vääntää.

tieto tosiaan löytyy exif-datasta, eikä gphoto2 sitä automaattisesti käännä. toisaalta *NIXeissa on yleensä ollut tapana tehdä pieniä softia jotka tekevät yhden asian hyvin ja sitten saada niitä yhdistelemällä lopputulokseksi ohjelmia/scriptejä/ym. jotka tekevät monimutkaisia asioita. joku gphotoa käyttävä softa voi hyvin kääntää kuvat automaattisestikin. itse ole käyttänyt komentoriviltä ohjelmaa nimeltään exiftran (oikeastaan olen tehnyt tosi simppelin scriptin joka kääntää kaikki nykyisessä hakemistossa olevat kuvat ja käyttänyt sitä gallery nimisen softan kanssa luomaan kuvagallerioita nettiin).
Janne

peran

  • Vieras
Re: toimiiko Canonin digikamerat ubuntussa suoraan?
« Vastaus #11 : 13.10.05 - klo:23.33 »
Toisaalta olisi kova hinku ohjelmoida, mutten osaa Linuxiin ohjelmoida GUI:ta kuin Mono:lla Gnomeen, ja sen lisäksi vähän standardi C:tä ja Javaa. Standardi C++ menee joiltain osin hivenen yli.

C#:lla on nykyään tehty aika paljon GUI-softaa nimenomaan Gnomelle. käytätkö libgladea, GTK:ta vai kuinka teet kälit?

GTK:ta luulisin. Olen siis TODELLA n00b, ja teen sillä millä satun onnistumaan, mutta näyttäisi GTK:lla onnistuvan minunkin ohjelmointitaidoilla. Toisaalta kyllä kai minä yleisesti ottaen osaan ohjelmoida, mutta Linux-ympäristö on vielä vieras (Kotikoneessani on ollut Linux vasta pari kuukautta, ja Mono ehkä kuukauden).
Toisaalta pari projektia on vielä kesken Windows-puolelta.


Ne, jotka ovat käyttäneet gphoto:a, kääntääkö Canonin ajuri automaattisesti kuvat oikein päin, vai oliskohan siinä ohjelmointiprojektin tynkää? 
(Käsittääkseni Exif-data:sta ko. tieto löytyy). Jotainhan voisi kuitenkin Linuxillakin yrittää vääntää.

tieto tosiaan löytyy exif-datasta, eikä gphoto2 sitä automaattisesti käännä. toisaalta *NIXeissa on yleensä ollut tapana tehdä pieniä softia jotka tekevät yhden asian hyvin ja sitten saada niitä yhdistelemällä lopputulokseksi ohjelmia/scriptejä/ym. jotka tekevät monimutkaisia asioita. joku gphotoa käyttävä softa voi hyvin kääntää kuvat automaattisestikin. itse ole käyttänyt komentoriviltä ohjelmaa nimeltään exiftran (oikeastaan olen tehnyt tosi simppelin scriptin joka kääntää kaikki nykyisessä hakemistossa olevat kuvat ja käyttänyt sitä gallery nimisen softan kanssa luomaan kuvagallerioita nettiin).
Juuri tuo scriptien ja pikku ohjelmien tekeminen kiinnostaa. Minulla oli tapana tehdä M$-puolellakin pikku ohjelmia, jotka tekivät yhden asian hyvin, mutta M$-puolella scriptien tekeminen rajoitusten takia oli todella ankeeta. Albumina käytän edelleen .PHP:llä kyhäämääni viritelmää, jossa voi antaa tiedostoille nimet, kuvatekstit, ja muutenkin se on sen verran taipuva ohjelma, että olen siihen tyytyväinen, ja jos en ole tyytyväinen, muutan korjaan ohjelman toimintaa.
Kyseisen Albumin dokumentointi on lasten kengissä, joten sitä ei ole saatavilla. (Sivun ulkoasu, muutetaan aputiedostojen ohjeiden mukaisesti). Nopeudessa on toivomisen varaa, sillä en ole viimeistellyt koodia.
« Viimeksi muokattu: 13.10.05 - klo:23.36 kirjoittanut peran »

Mobutu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Re: toimiiko Canonin digikamerat ubuntussa suoraan?
« Vastaus #12 : 14.10.05 - klo:02.11 »
minusta "vastauksia kysyjille antaessamme" koetamme antaa mahdollisimman täsmällisä vastauksia. ajureita ei tarvitse ei ole täsmällinen vastaus, sillä ilman gphoto2:n tarjoamaan tukea kameralle, homma ei yksinkertaisesti pelaa. voit halutessasi tarkistaa löytyykö tuo mainitsemasi kamera gphoto2:n listalta.

Ei minun tarvi tarkastaa, löytyykö kamerani sieltä, sillä tiedän, että sinä olet sen jo tehnyt. Kaikesta huolimatta Digikam ilmoittaa kamerani nimellä USB PTP Class Camera, eikä Canon A520, joka se on. Ei siis mikään kovin hääppöinen tunnistus ajurilta.

myöskään ohjelman sisällä ei ole mitään ajureita, vaan kyseessä on erillinen kirjasto jota monet ohjelmat voivat käyttää ja käyttävätkin. valheellisen ja pelkistetyn informaation antaminen luo vain pitemmän päälle vääristyneen kuvan järjestelmästä, eikä minusta totuutta ole mitän syytä piilotella.

Tällä tavoin sitä tehdään toisesta valehtelija, pelkistäjä ja piilottelija. Semmosiin tekoihin en ole syyllistynyt. Ehdotinpahan vain yhtä graafista ohjelmaa. Virheeni oli se, että se on KDE:stä, joka näyttäis sulle olevan myrkkyä.

digikamerta nyt vaan sattuu linuxissa hoitamaan gphoto2 aivan kuten skannerit hoitaa sane, printterit cups tai äänikortit alsa. toki poikkeuksiakin on, mutta silti ne ovat enemmän juuri sitä, poikkeuksia. miksi haluaisit antaa kenellekään kuvaa, ettei näin olisi?

En halunnut antaa mitään kuvaa kenellekään. Halusin auttaa kameramiehiä, joilla on Canon A520. Kun sanoin, ettei ajuria tarvita, tarkoitin sellaista ulkopuolista ajuria, joka tulee laitteen mukana cd:llä tai ladataan netistä tms.. Se jäi
sanomatta.Tiedät hyvin, mitä tarkoitin, muttet halua myöntää. Astuin tässä asiassa varpaillesi, ja sitä et siedä.

koska haluat saivarrella, niin vastataan nyt sitten vielä täsmällisemmin... mitä luultavammin tuen kyseiselle kameralle tarjoaa libgphoto2-2 -paketista asentuva jaettu kirjasto /usr/lib/gphoto2/2.1.5/libgphoto2_canon.so tai /usr/lib/gphoto2/2.1.5/libgphoto2_casio_qv.so, en itse asiassa tiedä tarkasti kumpi (vai molemmat?).

En halua saivarrella. Ei ole saivartelua, jos pyytää täsmennystä. Varsinkin, kun digikam nimeää vain standardin kameralleni, eikä edes nimeä sitä. Vieläkin olen sitä mieltä, etteivät ko. ajurit ole Canonin käsialaa, juuri em. syystä.

ei digikamin esilletuomisessa mitään vikaa ollut. se on front-end siinä missä moni muukin ja vieläpä ihan ok:n oloinen. ongelma oli ohjelman esille tuomisen yhteydessä levitetystä disinformaatiosta ajureiden suhteen.
Minä en ole levittänyt mitään disinformaatiota. Windows-maailmasta tulevat newbiet käsittävät kyllä, mitä ajureita minä tarkoitin, mutta sinä et.

totta kai toimii. se ei vain integroidu Gnomeen samalla tavalla kuin GTK/Gnome softat. kaikkia se ei haittaa ja toki sitäkin saa käyttää. sehän tässä näissä *nix varianteissa onkin niin hyvää, käyttäjä ei ole sidottu yhteen kerneliin, distroon, sovellukseen ym. melkein mitä tahansa voi vaihtaa, lukuunottamatta juuri niitä matalammalla tasolla lymyileviä kirjastoja joiden toiminnana varaan moni korkeamman tason sovellus nojaa (vaikka joskus niillekin on vaihtoehtoja).

Kameransa kanssa tuskaileva aloitteleva linux-käyttäjä, ei heti alkuun välttämättä ole kiinnostunut, mikä on minkäkin ohjelman front-end, ja kuinka hyvin se integroituu Gnomeen ym. Hän haluaa saada kuvat kamerasta koneelle. Täsmällisyyksiin voi sitten myöhemmin paneutua. Mutta ymmärrän kyllä yskän, ja lopetan tämän asian käsittelyn osaltani tähän, koska tämmönen vänkäys ei kai ole hyväksi foorumille. Toivon vain, ettet jatkossa hyökkää ketään muuta kohtaan samalla tavalla, jos joku erehtyy puutteellisesti asiansa esittämään, kuten minä. Olen lukenut paljon sinun juttujasi täällä, ja kunnioitan tietomäärääsi, ja sitä, että olet auttanut monia pulmissaan. Sitä minäkin vain halusin. Mutta en enää vastaile, saat rauhassa olla.

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: toimiiko Canonin digikamerat ubuntussa suoraan?
« Vastaus #13 : 14.10.05 - klo:09.40 »
Ei minun tarvi tarkastaa, löytyykö kamerani sieltä, sillä tiedän, että sinä olet sen jo tehnyt. Kaikesta huolimatta Digikam ilmoittaa kamerani nimellä USB PTP Class Camera, eikä Canon A520, joka se on. Ei siis mikään kovin hääppöinen tunnistus ajurilta.

Taisteluhenkeä kommentoimatta, tuo mainitsemasi tunnistus on juuri oikea tunnistus. Modernit kamerat voivat toimia joko omassa moodissaan tai PTP-standardin (Picture Transfer Protocol) mukaisessa tilassa. PTP:tä tukevat kamerat siis toimivat kaikki Linuxissa suoraan tämän mainitun gphoto-kirjaston avulla (mitä tahansa ohjelmaa käyttääkin), jos kamera on asetettu PTP-tilaan. Sinänsä siis enää nykyään ei tarvitse tarkistaa onko juuri oma kamera tuettu, jos kamera tukee tuota standardia. En tiedä pystyykö PTP:n avulla selvittämään myös kameran nimen/mallin.

Tosiaan gthumb:llakin kuvien tuonti onnistuu (Tiedosto / Tuo kuvia...), mutta jos kerran on jo digikamin asentanut niin voi sitäkin tietty käyttää. Ja kukaanhan ei ole tosiaan KDE:tä dissannut, se ohjelmien ulkonäkökysymys on vielä vain pieni ongelma näiden eri työpöytäympäristöjen ohjelmia käytettäessä. Windowsissahan toki käyttäjälle tarjotaan muutenkin kaikenlaista sillisalaattityyliä eri ohjelmissa, joten ei välttämättä vaikuta vanhalle Windows-käyttäjälle niin oudolta.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: toimiiko Canonin digikamerat ubuntussa suoraan?
« Vastaus #14 : 14.10.05 - klo:16.42 »
tämä on sitten viimeinen kerta kun viitsin kanssasi aiheesta vääntää, mutta aion toki jatkossakin puttuua viesteihisi jos havaitsen siellä yhtä väärää tietoa...

Ei minun tarvi tarkastaa, löytyykö kamerani sieltä, sillä tiedän, että sinä olet sen jo tehnyt. Kaikesta huolimatta Digikam ilmoittaa kamerani nimellä USB PTP Class Camera, eikä Canon A520, joka se on. Ei siis mikään kovin hääppöinen tunnistus ajurilta.

kuten Timo tuossa jo vastasikin, kamerasi tunnistetaan geneerisenä PTP:tä tukevan laitteena (eli se käyttää PTP:lle kirjoitettua geneeristä ajuria, eikä canonille erikseen kirjoitettua. olin siis muuten väärässä tuosta ajuritiedostosta, mitä todennäköisemmin se on sittenkin /usr/lib/gphoto2/2.1.6/libgphoto2_ptp2.so). en kyllä edes tiedä tukeeko kamerasi jotain natiivimoodia, mahdollisesti.

Tällä tavoin sitä tehdään toisesta valehtelija, pelkistäjä ja piilottelija. Semmosiin tekoihin en ole syyllistynyt.

ensimmäisessä viestissäsi sanoit: "Ajureita ei tarvitse." mikä ei tietenkään pidä paikkaansa edeleenkään. korjasin väitteen, johon sinun vastineestasi kävi minun mielestäni hyvin ilmi, että sinusta väärän tiedon levittäminen on ihan ok jos ei jaksa tarkistaa tai ei vaan tiedä mikä on totta.

nyt minusta tälle tilanteelle on vain kaksi mahdollista selitystä, joko 1) sinä et tiennyt, että ajureita todellakin käytetään ja jostain syystä et kestänyt sitä, että oikaisin väitteesi, josta kimmastuneena aloitit päättömän jänkkäämisen tai 2) tiesit, että ajureita käytetään, mutta halusit syystä tai toisesta levittää tahallasi virheellistä informaatiota ja pyrit jatkamaan sitä edelleen.

kumpikaan edellämainituista selityksistä ei ole minusta kovin miellyttävä ja siksipä vetäännynkin tästä väittelystä.

Ehdotinpahan vain yhtä graafista ohjelmaa. Virheeni oli se, että se on KDE:stä, joka näyttäis sulle olevan myrkkyä.

enpä tiedä mistä olet ollut tuollaista lukevinasi, ehkä olet kimmastuksissasi kuvitellut minun sanoneen jotain tuon suuntaista, tai ehkä sinulla on jotain perustavanlaatuista myös työpöytäintegraatiota vastaan?

En halunnut antaa mitään kuvaa kenellekään.

luuletko sitten, ettei kukaan lue viestejäsi? jos sanot "Ajureita ei tarvitse.", luuletko, ettei kukaan saa siitä kuvaa, että ajureita ei tarvitse? jos et haluisi jatkuvasti todistella, että tuo väite pitäisi paikkansa, et olisi varmaankaan kimmastunut siitä, että minä korjasin väitteen saati sitten että jaksaisit vieläkin jänkätä aiheesta.

Kun sanoin, ettei ajuria tarvita, tarkoitin sellaista ulkopuolista ajuria, joka tulee laitteen mukana cd:llä tai ladataan netistä tms..

voi hyvänen aika, kyseiset ajurit nimenomaan ladataan netistä, mutta vaikka ne tulisivat kernelinkin mukana, niin ne olisivat siitä huolimatta ajureita.

Astuin tässä asiassa varpaillesi, ja sitä et siedä.

miten?
minusta sinä vain puhuit paskaa ja kieltämättä minulla on lyhyt pinna paskanpuhumisen suhteen. ehkäpä vieläkin lyhyempi em. toiminnan puolustelun suhteen.

En halua saivarrella. Ei ole saivartelua, jos pyytää täsmennystä. Varsinkin, kun digikam nimeää vain standardin kameralleni, eikä edes nimeä sitä. Vieläkin olen sitä mieltä, etteivät ko. ajurit ole Canonin käsialaa, juuri em. syystä.

eivät tietenkään ole Canonin käsialaa, muta miten se vaikuttaa siihen ovatko ne ajureita vai eivät? kieltämättä melko viihdyttävää kirjoittaa samassa kappaleessa "En halua saivarrella.".

Minä en ole levittänyt mitään disinformaatiota. Windows-maailmasta tulevat newbiet käsittävät kyllä, mitä ajureita minä tarkoitin, mutta sinä et.

jaa et vai?
tässä puolustelun tuiskeessa sinä olet myös määritellyt täysin uudelleen mitä ajuri tarkoittaa. sinun kirjoitustesi perusteella ajuin määritelmään vaaditaan mm. että 1) ajuritiedosto pitää pystyä erikseen osoittamaan, 2) ajuri tarjoaa sitä käyttävälle sovellukselle laitteen nimen, 3) kuuluu olla järjestelmä ulkopuolinen ja sen pitää tulla laitteen mukana tai se pitää ladata netistä ja 4) ajuri pitää olla laitevalmistajan itsensä kirjoittama. mikään noista ei oikeasti ole todellinen vaatimus ajurille, paitsi tietysti tässä säikeessä sinun kanssasi.

Kameransa kanssa tuskaileva aloitteleva linux-käyttäjä, ei heti alkuun välttämättä ole kiinnostunut, mikä on minkäkin ohjelman front-end, ja kuinka hyvin se integroituu Gnomeen ym. Hän haluaa saada kuvat kamerasta koneelle. Täsmällisyyksiin voi sitten myöhemmin paneutua.

ei välttämättä olekaan kiinnostunut, mutta virheellisen kuvan antaminen tahallaan aiheuttaa aloittelijalle vain ongelmia pidemmän päälle. ajattelutavan muuttaminen opitusta voi olla hyvinkin hankalaa puhumattakaan ongelmatilanteissa tehdyistä kysymyksistä/avunpyynnöistä joita asioita oikeasti ymmärtävien voi olla hyvinkin vaikea tulkita.

ohjelmien integroituminen on puolestaan monille huomattavasti tärkeämpää kuin selvästi osaat kuvitellakaan.

Mutta ymmärrän kyllä yskän, ja lopetan tämän asian käsittelyn osaltani tähän, koska tämmönen vänkäys ei kai ole hyväksi foorumille.

molemmat lopettavat, hienoa.

Toivon vain, ettet jatkossa hyökkää ketään muuta kohtaan samalla tavalla, jos joku erehtyy puutteellisesti asiansa esittämään, kuten minä.

luepa vielä kerran se ensimmäinen vastaukseni sinulle:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=531.msg2770#msg2770

ja mite vielä oikein kovasti minkä osan tuosta viestistä lasket hyökkäykseksi. veikkan kyllä, että sinä vain et kestänyt tulla korjatuksi ja koit viestin siitä syystä sinua jollain tapaa loukkaavana.

Mutta en enää vastaile, saat rauhassa olla.

vastaile ihmeessä, mutta älä turhaa raivostu jos joku korjaa esittämiäsi väitteitä. oikeasti kyselyihin vastaamalla oppii monasti itsekin hyvin paljon ja jos omia harhakäsityksiä tuleekin korjatuksi siinä sivussa, niin siitäpähän sitä oppii sitäkin enemmän.
Janne

incidence

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
    • ^^
Re: toimiiko Canonin digikamerat ubuntussa suoraan?
« Vastaus #15 : 14.10.05 - klo:17.28 »
huh? Itse kun koneeseen Canon PowerShot G6:sen kun pistin kiinni niin gnome ymmärti suoraan kysyä, että minne hakemistoon kuvat kamerasta ladataan..
"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire"
—Rei Ayanami

<quote>
Cost of windows XP PRO on 7000 computers - 1,600,000$
Cost of Linux on 7000 computers - Priceless (and free)
</quote>

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: toimiiko Canonin digikamerat ubuntussa suoraan?
« Vastaus #16 : 14.10.05 - klo:17.53 »
huh? Itse kun koneeseen Canon PowerShot G6:sen kun pistin kiinni niin gnome ymmärti suoraan kysyä, että minne hakemistoon kuvat kamerasta ladataan..

juu, noinhan siinä useissa tapauksissa käy. tosin sen mitä kameraa kiinnittäessa tapahtuu saa säädettyä kohdasta System -> Preferences -> Removable Drives and Media ja sieltä (Gnome 2.12:ssa, 2.10:ssa se oli vähän simppelimpi) välilehti Cameras. oletuksena se käynnistää juuri tuon mainitun gthumbin.

tosin siinäkin on tapahtunut muutosta. aikaisemmin suoritettava komento oli gthumb --import-photos, nykyään se näkyy olevan breezyssä gnome-volume-manager-gthumb %h joka on scripti joka tekee kyllä miltei samalla tavalla kuin aikaisemminkin.
Janne