Kirjoittaja Aihe: Mint-kone hyytyi kummallisesti? ( RATKAISTU)  (Luettu 5004 kertaa)

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Mint-kone hyytyi kummallisesti? ( RATKAISTU)
« : 27.03.18 - klo:18.26 »
Olen jo vuosia ajellut Linux-Mint-koneilla ja olen ollut niiden toimintaan tyytyväinen. Tänään paras Mint-koneeni kuitenkin kieltäytyi käynnistymästä. Startissa kone boottaa ihan normaalisti ja kirjautumisikkuna tulee esiin normaalilla nopeudella. Kun syötän salasanan koneeseen, niin ruudulle tulee ilmoitus:
Koodia: [Valitse]
Istunnon kesto oli alle 10 sekuntia. Ellet itse kirjautunut ulos, niin tämä voi olla merkki asennusongelmasta tai levytilan loppumisesta.Yritä kirjautua jollakin vikasietoisella istunnolla ja tarkista, pystytkö korjaamaan ongelman.


Tämän tekstin alapuolella olevaan ikkunaan saan tekstin:


Koodia: [Valitse]

syndaemon: ei prosesseja
/ETC/MDM/Xsession: Beginning session setup...
localuser xxxxxxx being added to acces control list



Nyt kysyn viisailta UBUNTU-miehiltä, miten ongelma korjataan? Koneessani on noin vuoden vanha 120 GB SSD-kovalevy, johon Mint 18.1 (Cinnamon) on asennettuna. Koneessani on myös toinen 120 GB SSD-kovalevy, johon on asennettu Win7. Win7 käynnistyy ihan normaalisti, joten ilmeisesti vain Linux-levylle on tullut jotain häikkää. Eilen edellisen istunnon aikana Linux-Mint toimi aivan normaalisti. Levytilaakin pitäisi olla aivan riittävästi, joten se eivoi olla vikana.

Eniten minua huolestuttaa se, että saanko palautettua Linux-levyllä olevat tiedot, mikäli koneen SSD-kovalevy on mennyt rikki. Kovalevyllä on kolmen vuoden takuu, joten saan kyllä uuden levyn, mutta kadonneita tietojahan ei tietenkään kaupasta saa. Ei ole tullut varmuuskopioita liian usein otettua, koska vanhat pyörivät kovalevyt olivat niin varmatoimisia.


*****

Vähän lisätietoa: klo 20.10

Saan kyllä Linux-koneenssakin päätteen auki kokoruututilassa, mutta en tiedä komentoja, millä koneen saisi niin paljon järkiinsä, että se käynnistyisi normaalisti. 

« Viimeksi muokattu: 29.03.18 - klo:18.08 kirjoittanut pikkalle »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Mint-kone hyytyi kummallisesti?
« Vastaus #1 : 28.03.18 - klo:01.27 »
Omat tiedostosi ovat kyllä aika varmasti tallessa ja palautettavissa, kunhan et nyt tee mitään harkitsemattomia toimenpiteitä. Vika on jossain softapuolella työpöytäympäristössä, X.orgissa tai näytönohjaimen ajureissa. Yleisimmät syyt tuollaisiin ongelmiin ovat Nvidian suljettu ajuri tai erillisen /boot-osion täyttyminen, jolloin uuden kernelin asennus on jäänyt keskeneräiseksi. Voisit katsoa siellä komentorivillä df-komennolla, miltä osioiden vapaa tila näyttää:

Koodia: [Valitse]
df -h
Ota vaikka puhelimella kuva listauksesta, niin ei tarvitse kirjoitella tekstejä tänne.


Kannattaisi kokeilla käynnistää järjestelmä edellisellä kernelin versiolla, joka on valittavissa GRUB-käynnistysvalikon kautta. (En valitettavasti tiedä miltä se täsmälleen näyttää Mintissä).
« Viimeksi muokattu: 28.03.18 - klo:01.33 kirjoittanut nm »

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Mint-kone hyytyi kummallisesti?
« Vastaus #2 : 28.03.18 - klo:16.48 »
Kokeilin komentoa df -h ja otin sitten ruudulta valokuvan. En saanut kuvaa liitettyä tähän viestiin, mutta  oman tulkintani mukaan koneen SSD-kovalevy ei ole täysi. Jotakin muuta häikkää koneessa on.

Kaikki Linux-koneeni näyttävät nyt hajoavan samanaikaisesti. Nyt toinen vanhempi Mint-koneeni, jolla eilen kirjoittelin palstalle, meni sekaisin, koska koneen backup-patteri oli päässyt loppumaan. Patterin jännite oli vain 0,9 V, eikä kone tahtonut  enää
bootata kunnolla. Kun olin vaihtanut pariston, niin tässä vanhassa koneessa oleva Win XP boottasi ihan normaalisti, mutta Linux Mint menee aina boottauksessa initramfs-tilaan. Kone herjaa sitä, että minun pitäisi ajaa manuaalisesti  fsck-ohjelma korjatakseni vian, mutta en millään saa initramfs-tilassa päätettä päälle. Voisiko joku neuvoa, miten pääsen antamaan koneelle korjaavan fsck-komennon?

Minun pitäisi saada tämä vanha Linux-kone ensin kuntoon, sillä löysin myöhään illalla mielenkiintoisia linkkejä Linux-Mint keskustelupalstalta koskien paremman koneeni alkuperäistä vikaa. Tallensin linkit tekstitiedostoon tähän vanhempaan koneeseen, mutta kun en nyt saa konetta boottaamaan, niin en pääse eteenpäin alkuperäisen vian selvittämisessä. Ensiksi pitäisi saada tämä vanha Mint-kone pois initramfs-tilasta. Tämäkin tapaus todistaa, että Mr.Murphy on varmasti olemassa.

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Mint-kone hyytyi kummallisesti?
« Vastaus #3 : 28.03.18 - klo:18.43 »
Valoa tunnelissa

Sain vanhan Mint-koneen boottaamaan ja siis kuntoon, joten pääsin katsomaan eilen tallentamani linkit. Linux-Mint-palstalta löysin keskustelun:

https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=90&t=266505&p=1449547&hilit=syndaemon%3A#p1449547
   

SOLVED Re: "your session only lasted 10 seconds"

Post by roylond » Tue Mar 27, 2018 3:23 am
Hi I read through other post and found that by at the login screen Ctrl+Alt+F1 then

Koodia: [Valitse]

sudo apt-get purge virtualbox-guest-X11

cleared the problem
Thanks

************ 

Kokeilin eilen itse samaa komentoa, mutta kone vain herjasi, että se ei löydä  virtualbox-guest-X11 tiedostoa.  Mitä nyt tehdään?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Mint-kone hyytyi kummallisesti?
« Vastaus #4 : 28.03.18 - klo:19.41 »
vanhassa koneessa oleva Win XP boottasi ihan normaalisti, mutta Linux Mint menee aina boottauksessa initramfs-tilaan. Kone herjaa sitä, että minun pitäisi ajaa manuaalisesti  fsck-ohjelma korjatakseni vian, mutta en millään saa initramfs-tilassa päätettä päälle. Voisiko joku neuvoa, miten pääsen antamaan koneelle korjaavan fsck-komennon?

Onnistuu vaikkapa asennuslevyn tai -tikun avulla livetilassa, mutta taisitkin jo onnistua ajamaan fsck:n jollain konstilla.


Linux-Mint-palstalta löysin keskustelun:

https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=90&t=266505&p=1449547&hilit=syndaemon%3A#p1449547
   

SOLVED Re: "your session only lasted 10 seconds"

Post by roylond » Tue Mar 27, 2018 3:23 am
Hi I read through other post and found that by at the login screen Ctrl+Alt+F1 then

Koodia: [Valitse]

sudo apt-get purge virtualbox-guest-X11

cleared the problem
Thanks

************ 

Kokeilin eilen itse samaa komentoa, mutta kone vain herjasi, että se ei löydä  virtualbox-guest-X11 tiedostoa.  Mitä nyt tehdään?

Siinä tapauksessa ongelmasi ei liity mainittuun VirtualBoxin pakettiin, vaan kyse on jostain muusta. Suurella todennäköisyydellä et ole koskaan edes asentanut järjestelmään VirtualBoxia.

df -h:n listaus tai referaatti sisällöstä kiinnostaisi edelleen. Kokeilitko käynnistää konetta vanhemmalla kernelin versiolla?
« Viimeksi muokattu: 28.03.18 - klo:19.44 kirjoittanut nm »

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Mint-kone hyytyi kummallisesti?
« Vastaus #5 : 28.03.18 - klo:20.25 »
Kokeilin montakin kertaa boottausta vanhemmilla Kerneleillä, mutta tulos oli aina sama.
On minulla valokuva komennolla  df -h saadusta listauksesta, mutta en tiedä sitä, miten tavallisen kuvan saa liitettyä tähän viestiin. Yritetään taas kerran.

En saa nytkään kuvaa liitettyä viestiin, joten joku viisas voisi kertoa minulle, miten temppu tehdään. Minulla on valokuva Jpeg-muodossa työpöydällä.

« Viimeksi muokattu: 28.03.18 - klo:20.42 kirjoittanut pikkalle »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Mint-kone hyytyi kummallisesti?
« Vastaus #6 : 28.03.18 - klo:21.24 »
Kokeilin montakin kertaa boottausta vanhemmilla Kerneleillä, mutta tulos oli aina sama.
On minulla valokuva komennolla  df -h saadusta listauksesta, mutta en tiedä sitä, miten tavallisen kuvan saa liitettyä tähän viestiin. Yritetään taas kerran.

En saa nytkään kuvaa liitettyä viestiin, joten joku viisas voisi kertoa minulle, miten temppu tehdään. Minulla on valokuva Jpeg-muodossa työpöydällä.

Kuva näkyy nyt, joten onnistui. Liitteet taitavat näkyä vain foorumin sisäänkirjautuneille jäsenille.

Ei tosiaan näytä olevan erillistä boot-osiota käytössä, joten sellaisen potentiaalisesti aiheuttamat ongelmat voi jättää pois laskuista.

Mikä näytönohjain koneessa on? Voisi näkyä lshw:n listauksessa:

Koodia: [Valitse]
lshw -c display
Jos se on joku Nvidia, onko suljettu ajuri asennettuna?

Koodia: [Valitse]
dpkg -l "nvidia*"

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Mint-kone hyytyi kummallisesti?
« Vastaus #7 : 28.03.18 - klo:22.15 »
Kuva näkyy nyt, joten onnistui. Liitteet taitavat näkyä vain foorumin sisäänkirjautuneille jäsenille.

Nykyään näkyvät kyllä kaikille.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Mint-kone hyytyi kummallisesti?
« Vastaus #8 : 28.03.18 - klo:23.17 »

Koneeni on Lenovo ja siinä on emolevylle integroitu näytönohjain. Komennolla
lshw -c display  saan ruudulle seuraavan tekstin:




pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Mint-kone hyytyi kummallisesti?
« Vastaus #9 : 29.03.18 - klo:09.32 »
Vaikuttaako näyttötapa asiaan?

Vianselvityksessä helpottaa se, että myös vaimollani on täsmälleen samanlanen Lenovo-tietokone 120 GB SSD kovalevyllä ainoastaan sillä erolla, että siinä koneessa on vain 4 Gigaa muistia, kun minun koneessani on 8 Gigaa. Molemmissa koneissa on Mint 18 Cinnamon käyttöjärjestelmä, ja molempiin koneisiin on tehty kaikki suositellut päivitykset. Vaimoni koneessa on tavallinen VGA-näyttö, mutta minun koneessa on DVI-näyttö. Vaimon koneessa häiriötä ei esiinny, vaan se boottaa aivan siististi.

Kysyn nyt viisailta UBUNTU-miehiltä, Voisiko häiriö mahdollisesti johtua siitä, että minun koneessani on enemmän muistia ja siinä käytetään DVI-näyttöä? Koneiden näyttöjen max resoluutiotkin ovat erilaisia. Poistuisiko häiriö, jos laittaisin koneeseeni analogisen VGA-näytön?

***************
Laiton koneeseeni analogisen VGA-näytön, mutta se ei poistanut häiriötä. Minulla on siis kaksi samanlaista konetta, joista toinen toimii normaalisti, mutta toinen antaa herjan alle 10 sekuntia kestäneestä istunnosta. Omaan koneeseeni Mint 18 on asennettu noin 2 kk aiemmin kuin vaimoni koneeseen. Voisiko tästä aikaerosta löytyä jokin johtolanka?
« Viimeksi muokattu: 29.03.18 - klo:11.16 kirjoittanut pikkalle »

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Mint-kone hyytyi kummallisesti?
« Vastaus #10 : 29.03.18 - klo:18.07 »




Mint-kone heräsi henkiin


Koska mikään muu temppu ei näyttänyt auttavan, niin palasin takaisin nettisivulle

https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=90&t=266505&p=1449547&hilit=syndaemon%3A#p1449547
 
ja kopioin sieltä kaikkein järeimmän ohjeen. Joku kaveri oli saanut koneensa kuntoon antamalla koneelle komentotilassa komennon:

Koodia: [Valitse]
sudo apt remove virtualbox*

Annoin itsekin Mint-koneelleni tämän komennon, ja heti kone ilmoittikin pitkän listan kaikkia virtualbox-härpäkkeitä ja kysyi lupaa niiden poistamiseen. Ilomielin vastasin myöntävästi, ja kaikki haitalliset härpäkkeet poistettiin koneesta. Sammutin sen jälkeen koneen ja seuraavassa käynnistyksessä kone toimi aivan normaalisti. Toimivathan ne kaikki muutkin koneet hyvin, kun turhat ja tarpeettomat osat on koneistosta poistettu.



nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Mint-kone hyytyi kummallisesti? ( RATKAISTU)
« Vastaus #11 : 29.03.18 - klo:18.24 »
Okei, ilmeisesti Mintissä on tosiaan VirtualBoxin asiakaslisäosat vakiona asennettuna. Helpottaa ehkä jonkin verran käyttöönottoa virtuaalikoneessa, mutta hieman riskialtis valinta jakelun kehittäjiltä silti.

Hyvä että ongelma ratkesi.
« Viimeksi muokattu: 29.03.18 - klo:18.26 kirjoittanut nm »