Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 16.04 LTS ei hyväksy salasanaani(RATKAISTU)???  (Luettu 3473 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Ubuntu 16.04 LTS ei hyväksy salasanaani. Se kävi selville yrittäessäni antaa luvan päivityksille. Kokeilin pyös päätteellä komentoa "sudo apt-get update", mutta kone ei edelleenkään hyväksynyt salasanaani. En haluaisi edes vaihtaa sitä, mutta kai tässä on pakko tehdä niin. Koneeni käynnistyi, koska olen laittanut sen käynnistymään automaattisesti ilman salasanakyselyä.
Oliko se niin, että menen käynnistyksen yhteydessä rootiin ja siirryn sieltä kotihakemistooni? Sitten oli muistaakseni komento
#
mount -o remount,rw /
#
Ja sen jälkeen
#
passwd käyttäjänimi
#
Minkä jälkeen, jos muistan oikein, kone kysyy salasanaa ja silloin voi antaa uuden.

Minua huolestuttaa vielä, onko joku murtautunut koneelleni ja vaihtanut salasanan. Toisaalta, kuinka se voi kuitenkin käynnistyä automaattisesti?

Pyydän pikaista apua!
« Viimeksi muokattu: 28.03.18 - klo:13.05 kirjoittanut Pontus12 »

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4186
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Ubuntu 16.04 LTS ei hyväksy salasanaani
« Vastaus #1 : 26.03.18 - klo:11.57 »
Näppäimistö on vaihtanut kieltä, vaihda takaisin Suomeksi.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: Ubuntu 16.04 LTS ei hyväksy salasanaani
« Vastaus #2 : 26.03.18 - klo:12.08 »
Käytän todella välillä venäjänkielen foneettista näppäimistöä, mutta tarkistin asian näppäimistö on suomalainen. Kirjoitin jopa päätteeseen ensin pari sanaa suomeksi ja vasta sen jälkeen kirjoitin sudo apt-get update. Kun se kysyi salasanaa, kirjoitin sen, mutta se ei hyväksy, vaan väittää salasanaani vääräksi.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Ubuntu 16.04 LTS ei hyväksy salasanaani
« Vastaus #3 : 26.03.18 - klo:13.43 »
99,9% todennäköisyydellä ongelmasi liittyy jollain tavalla näppäimistöasetteluun. Ehkä sinulla on ollut väärä asettelu käytössä silloin, kun viimeksi asetit salasanan?

Unohtuneen tai toimimattoman salasanan vaihtaminen onnistuu tosiaan niin että käynnistät järjestelmän palautustilaan, valitset siellä root-konsolin ja ajat nuo mainitsemasi komennot.

Kuten aiemminkin olen sanonut, salasanoissa ei yleensä kannata käyttää mitään ASCII-merkistön ulkopuolisia erikoismerkkejä. A-Z, a-z, numerot ja piste ja pilkku ovat turvallisia, niin salasanan voi kirjoittaa helposti myös englantilaisella asettelulla. Tämä ei toki varsinaisesti auta, jos myös kyrillinen näppäimistöasettelu pääsee sotkemaan asioita.
« Viimeksi muokattu: 26.03.18 - klo:13.48 kirjoittanut nm »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: Ubuntu 16.04 LTS ei hyväksy salasanaani
« Vastaus #4 : 26.03.18 - klo:14.29 »
Kiitos tiedoista. Salasanani on tässä koneessa ollut sama aika monta vuotta. Huomasin ongelman, kun kone halusi päivittää. Silloin se oli palautunut valmiustilasta. Olisikohan se voinut vaikuttaa? Käynnistin nyt koneeni useampaan kertaan ja ajoin "korjaa rikkinäiset paketit" sekä "fsck ohjelman". Kumpikaan ei vaikuttanut asiaan. Käytän tässä koneessa ulkoista näppäimistöä, koska alkuperäisessä esim. s ja h eivät toimi. Tuskin niillä kuitenkaan voi olla mitään vaikutusta, vaikka käytänkin salasanassani myös kahta mainittua kirjainta.
Ehkä minun on järkevintä tehdä uusi salasana. Silti on vaikea käsittää, mikä ongelman on aiheuttanut.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: Ubuntu 16.04 LTS ei hyväksy salasanaani
« Vastaus #5 : 28.03.18 - klo:13.05 »
Vaihdoin salasasanani ja merkitsen tämän ratkaistuksi. Silti ihmmettelen, miten salasanani on voinut vaihtua itsekseen. Ainoa syy, jota itse epäilen, on koneen palaaminen valmiustilasta. sillä päivitysohjelma kysyi minulta salasanaa, kun annoin luvan päivitykselle. Salasanaa se ei enää hyväksynyt. Kirjausutminen tapahtuu minulla automaattisesti ilman salasanakyselyä.

Pakinlinus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 183
    • Profiili
Vs: Ubuntu 16.04 LTS ei hyväksy salasanaani(RATKAISTU)???
« Vastaus #6 : 29.03.18 - klo:09.00 »
Minullakin on kokemuksia salasanan temppuilusta. Juuri nyt avattuani koneen salasana kelpasi vasta kolmannella yrityksellä. Sitä olen myös ihmetellyt miten helposti kielivalinta vaihtuu itsekseen englantiin ja vielä on tapauksia että alkaessani ajaa päivityksiä ei aina ole kysytty salasanaa lainkaan. Pelottavaa

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Ubuntu 16.04 LTS ei hyväksy salasanaani(RATKAISTU)???
« Vastaus #7 : 29.03.18 - klo:09.39 »
Minullakin on kokemuksia salasanan temppuilusta. Juuri nyt avattuani koneen salasana kelpasi vasta kolmannella yrityksellä.

No kirjoititko sen varmasti oikein jokaisella kerralla? Salasanan varmistus on kyllä yksi luotettavimmin toimivia osia koko järjestelmässä, olettaen ettei näppäimistöasettelu aiheuta ongelmia.


Sitä olen myös ihmetellyt miten helposti kielivalinta vaihtuu itsekseen englantiin

Kannattaisi poistaa pikanäppäin (vasen windows-näppäin + välilyönti) käytöstä, josko auttaisi tuohon ongelmaan. Tai poista ylimääräinen englantilainen asettelu kokonaan, niin ei pääse vaihtumaan. Järjestelmäasetukset -> Tekstisyöte


ja vielä on tapauksia että alkaessani ajaa päivityksiä ei aina ole kysytty salasanaa lainkaan. Pelottavaa

Toimii ihan tarkoituksella niin, perustelluista syistä: https://wiki.ubuntu.com/SecurityTeam/FAQ#Update_Manager_doesn.27t_prompt_for_security_updates

Pakinlinus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 183
    • Profiili
Vs: Ubuntu 16.04 LTS ei hyväksy salasanaani(RATKAISTU)???
« Vastaus #8 : 29.03.18 - klo:10.20 »
Niin milläpä tuon todistaa. Mutta yleensä aika huolellisesti pyrin salasanan kirjoittamaan ja siksi ihmettelen tuota logiikkaa. "Perustellusta syystä" en saa mitään tolkkua mutta okei riittä jos noin on putoaa vain salasanan arvo käytössä alemmas.