Sijoitetaan antiikkiin! Olen kerännyt mikrotietokoneita. Kesähuvilan vanha TV vinkkaa kohta hommansa lopettavan niin yhdelle mikroistani onkin tiedossa saattokoti digiboksina. TV-ruutu tosin tulee olemaan erikoistarjouksena ostettu 27 tuumainen paneeli. Pyysin aikaisemmin vinkkejä projektin toteuttamiseksi ja neuvoja kertyikin runsaasti:
https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=52324.0 Minulla on kolme
Haupauge! WinTV n korttia PCI-väylään:
- DVB-T 500 (2006)
- WinTV-HVR-1110 67019 LF Rev B1B4 DVB-T Multi-PAL (2006)
- WinTV DVB-T 90002 Rev C176 (2004)
Kortti 1:n olen ostanut ehkä 2007 isossa komeassa pahvilaatikossa. Kortit 2-3 lahjoitti minulle ystävällinen teekkari evästyksellä: "Näihin on saatavissa ajuri Ubuntuun."
En raaskinut kuitenkaan olla kokeilematta uutuudenkarheaa korttia yksi. Asensin sen
hp Compac Elite 8300 Convertible Microtower:
uname -a
Linux uusitalo 4.10.0-38-generic #42~16.04.1-Ubuntu SMP Tue Oct 10 16:32:20 UTC 2017 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux
Minulla on toisessa koneessa Ubuntu 17.10, mutta tähän tulin asentaneeksi jakelun Mint 18.3 Cinnamon työpöydällä.
LINUX FORMAT lehden marraskuun numerossa oli mukana DVD LXF230D "Media Centre Starter Toolkit" ja siinä mm. pari aiheeseen liittyvää jakelua. Näistä latasin Netistä uusimmat versiot:
LinHES R8.5.1 ja OpenELEC-Generic.x86_64-8.0.4.img.gz.
LinHESsun asennus tyssäsi virheilmoitukseen:
Failed to extract static mount from /tmp/mount2.28.2.tar.xz
Kysely jakelun foorumilta ei tuottanut tulosta. Sama virheilmoitus tuli myös kun kokeilin vanhempaa versiota DVD:ltä LXF230D.
OpenELEC on tarkoitettu asennettavaksi muistikortille. Yritin asentaa sitä Mintusta löytyvällä "USB-levykuvan kirjoittajalla", mutta ei onnistunut. En kylläkään ymmärrä, mitä hyötyä multimediaohjelmasta olisi muistikortille asennettuna. N. 1/2 megan tiedosto mahtuisi hyvin millevain kovalevylle.
Mitä seuraavaksi: Mintun ohjelmistovalinnasta löytyy kaksi ohjelmaa, joila ilmeisesti voidaan hallita TV-korttia: VDR tai Kodi. Ohjelmasta on montaa versiota.
Mikä ohjelma kannattaa asentaa?