Kirjoittaja Aihe: Mitä Ubuntu 18.04 ja sen paluu Waylandista Xorgiin aiheuttaa?(RATKAISTU)  (Luettu 2616 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Mitä Ubuntu 18.04 ja sen paluu Waylandista Xorgiin aiheuttaa? Kun yritin hallita kosketuslevyn käyttäytymistä 17.10:ssä, yritin käyttää vanhoja neuvoja, mutta ne liittyivätkin Xorgiin, mutta eivät toimineetkaan Ubuntu 17.10 Gnomessa. Sain uusia neuvoja, joilla pärjään, mutta napautuksen viivettä en pystynyt enää muuttamaan. Onko Ubuntu 18.04:ssä toimivat ratkaisut jo sisääntehtyinä, vai voiko käyttää vanhaa ohjetta jälleen napautuksen viiveen lisäämiseen?

Olen ajatellut vaihtaa Lenovossani, jossa käytän Ubuntui 17.10 versiota 18.04 versioon periaatteessa heti, kun uusi virallinen versio ilmestyy. Teen siihen puhtaan asennuksen. Sen sijaan isossa läppärissäni, jota pidän käytännössä pöytäkoneena, odotan päivitystä 16.04 versiosta 18.04:ään. Ilmeisesti 16.04:stä voi päivittään suoraan uuteen.
« Viimeksi muokattu: 22.03.18 - klo:22.42 kirjoittanut Pontus12 »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Voit käyttää Xorgia myös Ubuntu 17.10:ssä valitsemalla sen kirjautumisikkunasta. Samoin 18.04:ssä pitäisi olla mahdollista valita Wayland-istunto kirjautumisikkunassa.

Jos tarkoitat tuolla klikkauksen viiveellä kaksoisnapsautuksen nopeutta, niin sitä voi säätää Esteettömyys-asetuksista.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Mitä Ubuntu 18.04 ja sen paluu Waylandista Xorgiin aiheuttaa? Kun yritin hallita kosketuslevyn käyttäytymistä 17.10:ssä, yritin käyttää vanhoja neuvoja, mutta ne liittyivätkin Xorgiin, mutta eivät toimineetkaan Ubuntu 17.10 Gnomessa.

libinput on nykyisin käytössä synapticsin sijaan sekä Waylandissa että X.orgissa, joten näytönhallintajärjestelmä ei vaikuta siihen vakioasennuksessa. Toisin kuin Waylandissa, X.orgin kanssa on tosin mahdollista käyttää synaptics-ajuria, mutta en tiedä, mitä mieltä GNOME:n uusimmat versiot ovat siitä.


Olen ajatellut vaihtaa Lenovossani, jossa käytän Ubuntui 17.10 versiota 18.04 versioon periaatteessa heti, kun uusi virallinen versio ilmestyy. Teen siihen puhtaan asennuksen. Sen sijaan isossa läppärissäni, jota pidän käytännössä pöytäkoneena, odotan päivitystä 16.04 versiosta 18.04:ään. Ilmeisesti 16.04:stä voi päivittään suoraan uuteen.

Juu, päivitys 16.04:stä onnistuu luultavasti elokuussa 18.04.1:n myötä.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kitos tiedoista. En oikeastaan tarkoittanut kaksoisnapautuksen nopeutta, vaan viivettä kosketuslevyn toiminnassa. Nykyisellään viive on niin pieni, että ainakin minä ilmeisesti hipaisen kosketuslevyä, jolloin kirjoitus siirtyy vaikka keskellä sanaa aivan toiseen kohtaan tekstissä. Kirjoitan suhteellisen nopeasti, mutta en pysty kirjoittamaan niin, että katsoisin koko ajan näyttöä. Olen monta kertaa huomannut, että olen kirjoittanut keskelle aikaisempaa tekstiä, ja se on aika kiusallista.
Synapticin komennolla pystyi napautukselle laittamaan viiveen esim. 3 sekunttia. Oletus oli muistaakseni sekuntti. Nyt viive on niin pieni, että minun on kytkettävä kosketuslevyn napautus pois käytöstä kirjoittaessani. Lukiessani tai muuten selatessani konetta käytän sitä kuitenkin mielelläni.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Kitos tiedoista. En oikeastaan tarkoittanut kaksoisnapautuksen nopeutta, vaan viivettä kosketuslevyn toiminnassa. Nykyisellään viive on niin pieni, että ainakin minä ilmeisesti hipaisen kosketuslevyä, jolloin kirjoitus siirtyy vaikka keskellä sanaa aivan toiseen kohtaan tekstissä. Kirjoitan suhteellisen nopeasti, mutta en pysty kirjoittamaan niin, että katsoisin koko ajan näyttöä. Olen monta kertaa huomannut, että olen kirjoittanut keskelle aikaisempaa tekstiä, ja se on aika kiusallista.
Synapticin komennolla pystyi napautukselle laittamaan viiveen esim. 3 sekunttia. Oletus oli muistaakseni sekuntti. Nyt viive on niin pieni, että minun on kytkettävä kosketuslevyn napautus pois käytöstä kirjoittaessani. Lukiessani tai muuten selatessani konetta käytän sitä kuitenkin mielelläni.

Ai tuollainen säätö. Pitäisi varmaan kertoa Gnomen kehittäjille, että sellaista kaivataan.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Sain aikoinani tällaisen ohjeen:
#
Command: syndaemon -i 1.0 -K -R -t
Comment: Disable touchpad while typing, with a reasonable delay and only for
tapping and scrolling
The -i 1.0 parameter sets the idle time of the keyboard to 1s. -K option ignores the Modifier
keys. -R option uses the XRecord extension for detecting keyboard activity instead of polling
the keyboard state. -t option disables tapping and scrolling but not mouse movements.
Click Add and then Close.
Reboot your computer.
Note: this is a user preference, so repeat this in every user account.
#

Jos joku ei osaa englantia, niin "-i 1.0" on aikaparametri" ja sen voi muuttaa mieleisekseen. Tämä tuntuu kaikkein kätevimmältä vaihtoehdolta. Voin siis halutessani laittaa kahden tai kolmen sekunnin viiveen.