Kirjoittaja Aihe: Gnome ei lataannu työpöydälle näkyviin, ratkaisijalle konjakkia. Ratkaistu  (Luettu 5491 kertaa)

Ubuntufriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Eli siis tässä aamulla käynnistelin konetta ja työpöydän ikonit ja taustapaperi lataantui normaalisti mutta vasemman reunan ohjelmakuvakkeet  eivät tulleet ollenkaan näkyviin eli en pääse sähköposteihin enkä voi käynnistää tekstinkäsittelyä etc. Vieraskäyttäjä kyllä toimii ja nettiin pääsee.
Ei ole temppuillut ennen. Missä vika ?
Perinteiseen tapaan asian ratkaisijalle konjakkia palkinnoksi (tms muuta vastaavaa)
« Viimeksi muokattu: 18.03.18 - klo:19.07 kirjoittanut Ubuntufriikki »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Saatko edes päätettä auki?
Muistaakseni siihen on joku näppäinyhdistelmä.

Ja sitten kokeilet käynnistää nuo kaipaamasi ohjelmat komentoriviltä.

Jos toimivat niin kaivelet piilohakemistoista, arvaus .gnome
Ja jos arvaukseni osui oikeaan  niin siirrä se uudelle nimelle, vaikka vanha.gnome - siis jos arvaukseni hakemistonimestä osui.

Sitten kirjaudut ulos, tai jopa koneen uudelleen käynnistys.
Uudessan kirjautumisessa luulisi että systeemi rakentaa tuon piiilohakemiston uudelleen.

Mutta mitä ilmeisimmin pian tulee myös gnome-käyttäjiä linjalle ja saat vielä seikkaperäisemmät ohjeet. Mutta odotellessa voisi kokeilla...

Ubuntufriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Kyllä terminaali aukeaa mutta sitä ei voi sitten enää sulkea eikä sen vasemmassa yläreunassa ole punaista pallukkaa jossa risti päällä eli ikkunoita ei voi hallita. Kun laittaa tikun koneeseen niin sillä pääsee katselemaan tiedostoja normaalisti.

Ubuntufriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Kyllä terminaali aukeaa mutta sitä ei voi sitten enää sulkea eikä sen vasemmassa yläreunassa ole punaista pallukkaa jossa risti päällä eli ikkunoita ei voi hallita. Kun laittaa tikun koneeseen niin sillä pääsee katselemaan tiedostoja normaalisti.
Skriptiä kaipailen, en ole oikein mestari näissä hommissa. Tosi kiinnostavaa kyllä ja Ubuntu on toiminut tähän saakka todella loistavasti, siksi ei olekaan kokemusta sen korjaamisesta :-)

Edit: Miten muuten aukaistaan sähköpostiohjelma terminaalin kautta ?
« Viimeksi muokattu: 16.03.18 - klo:10.03 kirjoittanut Ubuntufriikki »

vili84

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Voiko liiittyä tähän ongelmaan https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=52985.0 . Taitaa olla eri työpöytä, mutta voisi ehkä kokeilla.

Ubuntufriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Ongelman kuvaus on ainakin hyvin samanlainen,,,kokeillaan kohta,,,
Kerrotko muuten miten avaan sähköpostiohjelman terminaalin kautta.
« Viimeksi muokattu: 16.03.18 - klo:10.45 kirjoittanut Ubuntufriikki »

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 858
    • Profiili

Perinteiseen tapaan asian ratkaisijalle konjakkia palkinnoksi (tms muuta vastaavaa)


Tärkeätä olisi tietää konjakin merkki ja vuosikerta määrän lisäksi.
Ongelman ratkaisussa on aina tärkeätä nauttia konjakit etukäteen aivotoiminnan vilkastuttamiseksi.
 8)

Valitan,  että en osaa nyt parempaakaan ohjetta antaa, mutta tuo neuvo on minua joskus auttanut.
« Viimeksi muokattu: 16.03.18 - klo:11.56 kirjoittanut Pendeli »

vili84

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Lainaus
Kerrotko muuten miten avaan sähköpostiohjelman terminaalin kautta.
Toimiiko jos kirjoittaa vain
Koodia: [Valitse]
thunderbird , komentoriville ja enteriä?

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3946
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
käy asenna toi jos vaikka ilmaantus (konjakkia odotellessa) :D

https://extensions.gnome.org/extension/307/dash-to-dock/
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Kyllä terminaali aukeaa mutta sitä ei voi sitten enää sulkea eikä sen vasemmassa ...

Totteleeko terminaalisi näppäinyhdistelmää 'Ctrl  d' ?

Mutta olennaisempaa lienee että saat ne tarvittavat asetukset kuntoon.

Ubuntufriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Hei sorry jätkät nyt mutta mulla loppui totaalisesti aika tämän kanssa. Kyseessä on firman nettikone ja firman tilaussähköpostit ei tule perille jos kone ei toimi. Vein sen eilen PC-räätäleille huoltoon ja siellä tehtiin sitten niin että koska entinen pääkäyttäjä oli rikki niin perustettiin uusi käyttäjä johon imettiin sitten kaikki data siitä vanhasta. Nyt pelittää.
Mutta on kyllä kiinnostava homma säätää linuxia itse. Pari ongelmaa olenkin saanut ratkaistua täältä saaduilla neuvoilla.
Heh, kyä ne konjakit jää nyt toisen kertaan. Mutta kyllä se vielä tulee, älkää olko huolissanne :-)

asl

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Minun koneeltani hävisivät kaikki ikonit 15.3.2018 päivityksen jälkeen (Ubuntu 16.04). Hiiren oikeanpuoleisella näppäimellä pääsi vain avaamaan päätteen (terminaalin) ja asetukset valikon. Kun keskustelupalstalla ei ollut tähän ongelmaan sopivaa keskustelua, niin hain neuvoja hakusanoilla "desktop icons disappeared" ja löysinkin useita ohjeita tilanteen korjaamiseksi. Niitä pääsi tekemään syöttämällä komentoja päätteelle. Mikään ohjeista i kuitenkaan korjannut ongelmaa.
Lopulta päivitin versioon Ubuntu 17.01 ja ikonit ilmestyivät näytölle. Ongelmani siis ratkesi, mutta on outoa, ettei kyseiseen ongelmaan näytä olevan muita ratkaisuja.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16429
    • Profiili
Minun koneeltani hävisivät kaikki ikonit 15.3.2018 päivityksen jälkeen (Ubuntu 16.04). Hiiren oikeanpuoleisella näppäimellä pääsi vain avaamaan päätteen (terminaalin) ja asetukset valikon. Kun keskustelupalstalla ei ollut tähän ongelmaan sopivaa keskustelua, niin hain neuvoja hakusanoilla "desktop icons disappeared" ja löysinkin useita ohjeita tilanteen korjaamiseksi.

Samoja ongelmia on ollut muillakin Unityn kanssa helmikuusta lähtien, ja erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja on puitu viimeksi täällä: https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=52985.20

Todennäköisesti joku noista olisi toiminut sinullakin. Jos toimii toisella käyttäjätunnuksella, ongelma on käyttäjän kotihakemistossa sijaitsevissa asetustiedostoissa tai cacheissa. Tällöin voi siis joko siivota oman kotihakemistonsa siirtämällä .cache, .config yms. hakemistot syrjään tai voi tehdä kuten Ubuntufriikin GNOME-asennukselle tehtiin, eli uusi käyttäjätunnus käyttöön ja datatiedostot siirretään vanhan tunnuksen kotihakemistosta uuteen.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2644
    • Profiili
Työpöytäsotkuissa auttaa usein uuden käyttäjän luominen. Se miten rikki mennyt korjataan on täällä jo esitetty useampi vaihtoehto. Itse varmaan menisin merkkitilaan ja siirtäisin mc:llä asetuksia syrjään kunnes vika löytyisi.

Ubuntufriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Kiitoksia jätkät tuesta !!
Mutta nyt on uusi ongelma skypen kanssa.
Uusi säie. Palataan !!