Nyt
saa taas muutamaan kuukauden tauon jälkeen Ubuntu-läppäreitä Suomesta, kun uusin XPS 13 -malli on tullut myyntiin. Tällä hetkellä tilauksia voi tehdä lähinnä sähköpostitse Data Group -jälleenmyyjiltä, mutta retwiitatkaapa
https://twitter.com/ubuntusuomi/status/973140779853139968 niin jos saataisiin takaisin myös verkkokauppoihin jotka ovat aikoinaan myyneet Dell-Ubuntu-läppäreitä. Mitä isompi menekki läppäreillä, sen todennäköisemmin saatavuus jatkuu tulevinakin vuosina.
Tietääkseni Suomessa ei tällä hetkellä ole muita Dellin Ubuntu-läppäreitä myynnissä, vaikka muualla Euroopassa ja maailmassa on valikoimaa ihan perusläppäreistä aina isoihin 15"/17"-työasemaläppäreihin. Osa ihmisistä kaipaisi halvempaa läppäriä, ja osa isompaa, mutta tämä on nyt ainoa mitä saa täällä korvessa.
Itse läppäristäkin voisi jutella
Itse olen kahlannut lähinnä notebookcheckin arvostelut läpi,
4K ja
FullHD -versiot. Vähän kiinnostaisi päivittää 3v vanha läppäri uudempaan, vaikka vielä vuoden pari ehkä pärjäisikin. Tärkeimpänä syynä on tuo Ultrabookeissa nähtävä harppaus dual-coresta quad-coreen samalla 15W TDP:llä, sekä lisätallennustila.
Viimeksi ostin FullHD:lla osittain sen takia että siinä oli mattapintainen näyttö, mutta nyt molempien tarkkuuksien näytössä on kiiltoa mukana. Eli jäljelle jää FullHD:n eduksi lähinnä akun kesto. Se on varsin tärkeä asia, mutta en ole varma enää ottaisiko valita saadesssaan paremman FullHD-malleista vai tuon 4K-mallin. Molemmat näytöt ovat aiempaa kirkkaampia notebookcheckin mukaan, joten kiillosta huolimatta ulkonakin varmaan kohtuullisesti käyttö onnistuu.
Kolme USB-C-liitäntää houkuttelee myös, vaikka tarkoittaakin että lisälaitevalikoimaa pitää miettiä myös vähän uusiksi tai adaptereilla. Niitä voi käyttää sekä videoulostuloon että lataukseen. Noihin USB-C-liitäntöihin saa vaikka millaisia dockeja, mikä helpottaisi työpöydälle asettamista. Onnistuisi esim yhdellä johdolla kaikki: kannettavan lataaminen, USB-hubi, ja näyttöulostulo. Tällä hetkellä kiinnitän erikseen näytön, virtajohdon ja USB-hubin (jossa langattoman näppäimistön ja hiiren USB-plugi).