Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 16.04 opasvihko  (Luettu 47473 kertaa)

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 392
    • Profiili
Ubuntu 16.04 opasvihko
« : 05.03.18 - klo:11.35 »
Olen rakentelemassa omaksi ilokseni Ubuntu-opasta "tavallisille taviksille", missä on hyvin paljon kuvia.
Itse siirryin vuosi sitten Windowsista kokonaan Ubuntuun ja tältä pohjalta lähdin rakentamaan opasta
LibreOfficen Impress-ohjelmalla, minkä muutan pdf-nuotoon.
Ideanani on tehdä opas, missä kaikki toiminnot opastetaan Unity-graafisella käyttöliittymällä, koska se on helpoin ymmärtää tavallisille käyttäjille.
Tällä hetkellä on kylläkin paljon hyviä oppaita, mutta tässä on paljon kuvia, miksi mielestäni tämä opas ei ole toistoa muihin verrattuna.
Opas on nyt noin 30 sivuinen ja pääpiirteissän olennaisimmat asiat kasassa.
En tunne vielä Ubuntu-järjestöä hyvin, ja siksi tarvitsisin hiukan opastusta.
1. Haluaako joku kommentoida tätä opasta tässä vaiheessa, kun se on tekeillä? Pari kommentoijaa voisi olla sopiva määrä. Jos kiinnostusta, niin minuun saa yhteyttä e-maililla gmlaoya@gmail.com. Voisin lähettää nykyisen version pdf-liitetiedostona kommentoitavaksi ( koko nyt 9 Mt ).
2. Jos ja kun saan oppaan valmiiksi, onko ideoita sen saattamiseksi yleiseen jakeluun. Meikäläisellä ei ole omia nettisivuja.
Että tällaista puuhastelua.
« Viimeksi muokattu: 25.04.19 - klo:16.54 kirjoittanut HannuK »
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Ubuntu opas
« Vastaus #1 : 05.03.18 - klo:12.27 »
Minusta juuri hieman alkua pidemmälle päässyt aloittelija kirjoittaa parhaat ohjeet aloittelijoille. Liian hyvin asiaita tunteva ei enää ymmärrä mihin aloittelija kompastuu, ellei ole päivittäin heitä avustamassa. Vasta-alkajan ohjeesta asiantuntijakin oppii mitkä asiat vaativat ohjeistamista ja millä tarkkuudella.

Kuvallinen ohje on kuitenkin ongelmallinen. Se vaatii paljon enemmän ja tiheämpää ylläpitoa kuin komentoriviohje. Hyvä esimerkki on Firefox-asetukset. Netti on pullollaan ohjeita joissa näkyy vanhan käyttöliittymän  mukaisia pop-up-ikkunoita. Niistä ei ole kauheasti apua uuden käyttöliittymän kanssa. Ubuntun työpöytä vaihtuu seuraavaan LTS-versioon, joten kaikki Unity-ohjeet vanhenevat viimeistään kun 18.04.1 julkaistaan alkukesästä. Haluatko oikeasti ottaa työksesi kuvallisen ohjeen ylläpidon? Suosittelen ainakin että laitat mukaan myöskin komentoriviohjeen aina kun se on mielekästä. Lukija voi silloin itse päättää kumpaa ohjetta on helpompi seurata.

Ongelmallisinta suunnitelmaasasi on se että olet tekemässä PDF-ohjetta. Aiotko jakaa sitä paperiversiona? Aiotko laittaa sen nettiin? Jos se on netissä, sitä pääsee kommentoimaan ja vanheneminen huomataan. Jos se on paperiversiona, lukijan on paljon vaikeampi päätellä onko se ajan tasalla. Suosittelen että julkaiset jo luonnoksen netissä, niin että kommentointikin on helpompaa.

Parasta olisi että oman PDF-ohjeen sijaan osallistuisit Ubuntu Suomen wiki-sivujen tai Ubuntu tutuksi -oppaan kehittämiseen. Se on varmasti hankalampaa kuin oman PDF:n tekeminen, mutta siitä olisi eniten hyötyä.

Edit: korjattu kirotusvieheitä ja lisätty linkit.
« Viimeksi muokattu: 05.03.18 - klo:12.36 kirjoittanut AimoE »

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 392
    • Profiili
Vs: Ubuntu opas
« Vastaus #2 : 05.03.18 - klo:13.24 »
Tässä tekmässäni ohjeessa on nyt noin 30 A4-kokoista sivua, luulen kokonaiskooksi tulevan noin 50 sivua.
Nykyisen version tekoon meni aikaa noin viikon illat, eli ei se kovin työläs ole.
Pidän sen Impress-muodossa, joten kuvien vaihtaminen sivuille on helppoa päivitystä ajatellen. Mietiskelin sitä, että laitanko vaaka- vai pystymuotoon, pystymuoto voitti, kuitenkin helppo lukea näytöltä ja helppo printata.
Ohje on lähinnä kuvakirja, siis sen avulla saisi näkymän tärkeisiin asioihin ( asiat jäävät muhimaan takaraivoon). Opas siis antaisi yleiskatsauksen ilman, että itse systemaattisesti lähtee kahlaamaan Ubuntun kaikkia ikkunoita läpi. Kuvakirjaa katsellessa ei ole pelkoa, että tekee jotain väärin.
Mahdollinen jakelu olisi vapaasti netin kautta, jokainen voi halutessaan printata sen.
Laitan sen heti jakeluun, kunhan olen viimeistellyt sen, nyt halusin vain aloittaa keskustelun tästä oppaasta ja saada palautetta. Mahdollista koe- tai lopullista jakelutapaa en tiedä, ei ole kokemuksia.

Jos ajatellaan esim. jotain tavallista eläkeläistä, joka tarvitsee mikron sähköpostiin ja netin selailuun, hän kammoksuu komentoriviohjeita. Siksi pyrin puhtaasti pitämään ohjeen graafisessa muodossa, jotta lukija ei säikähdä. Jos asia alkaa kiinnostaa, siirtyy käyttäjä tutkimaan myös komentorivityöskentelyä.
Vaikka itsekkin olen 80-luvulta asti puuhastellut mikrojen ja DOSin kera, oli tämä Ubuntun komentorivihomma aika "sokeeraavaa", kun oli tottunut Windows-maailmaan.
Siis teen nyt tämän projektin loppuun ja katsotaan sitten, jääkö se elämään.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Ubuntu opas
« Vastaus #3 : 05.03.18 - klo:14.07 »
Minulla on lähes neuroottinen tapa pitää kirjaa asioista jotta ne eivät unohtuisi, ja itse koen että komentoriviohjeet on helpompi lukea ja pitää yllä, vaikka sitten käytännössä tekisikin asetuksia tms. graafisesti (esim. dconf-editorilla). Voisit ihan kokeilla sitä että otat rinnalle ne komennot ja katsot miltä se näyttää.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Ubuntu opas
« Vastaus #4 : 05.03.18 - klo:15.23 »
voisithan laittaa ton vaikka driveen jakoon, siellä vois sitä vilkuilla

tässä vielä ohje miten sen voi jakaa: https://www.youtube.com/watch?v=ou1E49y7Qkc

oppaan kommentointi on sitten helppoa: https://www.youtube.com/watch?v=UOb40HoiRKs
« Viimeksi muokattu: 05.03.18 - klo:15.29 kirjoittanut Jakke77 »
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu opas
« Vastaus #5 : 05.03.18 - klo:18.06 »
Kannustan jatkamaan graafisen ohjeen tekemistä. Meillä on liian vähän niitä. Jos haluat pdf:nä jakaa, niin varmaan joku tiedostojenjakopalvelu kuten esimerkiksi Googlen Drive tai Dropbox. Toki myös täällä foorumilla pystyy liitteitä jakamaan, jos ne eivät ole liian isoja, mutta silloin et pysty vaikuttamaan siihen kuka sen näkee.

Parasta olisi että oman PDF-ohjeen sijaan osallistuisit Ubuntu Suomen wiki-sivujen tai Ubuntu tutuksi -oppaan kehittämiseen. Se on varmasti hankalampaa kuin oman PDF:n tekeminen, mutta siitä olisi eniten hyötyä.

Wiki on vanhentunut eikä sille taida olla vielä korvaajaa tiedossa. Ubuntu tutuksi -kirjaa olisi kyllä mukava nähdä päivitettävän, mutta tekijöitä ei taida olla.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Ubuntu opas
« Vastaus #6 : 05.03.18 - klo:18.56 »
tällänen on ainakin jo olemassa, ehkä kuitenkin liikaa klikkailua https://help.ubuntu.com/stable/ubuntu-help/index.html


EDIT: aika paljon vielä suomentamatta tuosta
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: Ubuntu opas
« Vastaus #7 : 06.03.18 - klo:02.40 »
Minulla on lähes neuroottinen tapa pitää kirjaa asioista jotta ne eivät unohtuisi, ja itse koen että komentoriviohjeet on helpompi lukea ja pitää yllä,

Sama täällä. Olen koonnut tarpeelisia komentoja ja muutakin sälää yhteen tiedostoon, josta niitä saa vaikka grepillä helposti etsittyä.

Koodia: [Valitse]
ari@ari:~$ wc komentoja
  844  3427 26225 komentoja
ari@ari:~$

Toki, onhan ne komennot myös bashin historyssä, mutta joskus ne katoilevat sieltä...

Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

kalarm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 714
    • Profiili
Vs: Ubuntu opas
« Vastaus #8 : 06.03.18 - klo:09.51 »
Pääte tallentaa muistaakseni 500 tapahtumaa. Minulla on tiedostossa tehtynä kansio , Muistilistat. sinne olen kerännyt tärkeää muistettavaa. Tosin se alkaa olla siivouksen tarpeessa?
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

kuutio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 160
    • Profiili
Vs: Ubuntu opas
« Vastaus #9 : 06.03.18 - klo:12.02 »
Pääte tallentaa muistaakseni 500 tapahtumaa.
Tallennettujen komentojen määrää voi muuttaa HISTSIZE ja HISTFILESIZE ympäristömuuttujilla (esim. .bashrc-tiedostossa).
Asettamalla muuttujat tyhjiksi voi historiasta tehdä kooltaan rajoittamattoman.

https://superuser.com/questions/137438/how-to-unlimited-bash-shell-history

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Ubuntu opas
« Vastaus #10 : 06.03.18 - klo:12.05 »
Pääte tallentaa muistaakseni 500 tapahtumaa.

Senkin voi asettaa haluamakseen, mutta kylläkin oletuksena taitaa olla 1000.

voi tarkistaa...
Koodia: [Valitse]
cat ~/.bashrc|grep HIST

Jaahas kuutio kerkesi ensin.

Edit - oikeaoppisesti:
Koodia: [Valitse]
echo $HISTSIZE $HISTFILESIZE
« Viimeksi muokattu: 06.03.18 - klo:12.08 kirjoittanut kamara »

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 392
    • Profiili
Vs: Ubuntu opas
« Vastaus #11 : 06.03.18 - klo:22.43 »
No niin, jatkan projektia ja nyt olen tehnyt esivalmisteluja, eli
luonut sähköpostiosoitteen kommentteja varten ( en sotke omaa sähköpostiani tähän asiaan )
ja yrittänyt rakentaa Dropboxiin avoimen kansion ja siinä olevaan opasvihkooni julkisen linkin.
Linkin takana on nyt yksi pdf-testisivu, näkyykö se ja avautuuko ja voiko sen kopioida, näin olisi tarkoitus.
Pyytäisin vielä varmistamaan, että ko. linkin kautta ei pääse muualle meikäläisen Dropboxiin (eräänlainen turvallisuustarkastus)

Ja testilinkki tässä

https://www.dropbox.com/sh/rvsfbfb9s17ulk6/AADRs5XXqTkoP6UV6X-UPIY6a?dl=0
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu opas
« Vastaus #12 : 06.03.18 - klo:22.48 »
No niin, jatkan projektia ja nyt olen tehnyt esivalmisteluja, eli
luonut sähköpostiosoitteen kommentteja varten ( en sotke omaa sähköpostiani tähän asiaan )
ja yrittänyt rakentaa Dropboxiin avoimen kansion ja siinä olevaan opasvihkooni julkisen linkin.
Linkin takana on nyt yksi pdf-testisivu, näkyykö se ja avautuuko ja voiko sen kopioida, näin olisi tarkoitus.
Pyytäisin vielä varmistamaan, että ko. linkin kautta ei pääse muualle meikäläisen Dropboxiin (eräänlainen turvallisuustarkastus)

Hyvin näyttää toimivan. Tuo tiedostonjako on tehty niin ettei siitä pysty selaamaan kuin sitä jaettua osaa eli joko yksittäistä tiedostoa tai kansiota eli muut tiedostosi Dropboxissa ovat turvassa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Ubuntu opas
« Vastaus #13 : 07.03.18 - klo:12.38 »
harmi ku on unity-työpöydälle toi ohje kun uusimpaan tulee gnome3-työpöytä, melkein samanlainen se kuitenkin on
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 392
    • Profiili
Vs: Ubuntu opas
« Vastaus #14 : 07.03.18 - klo:12.48 »
Alea iacta est!

Nyt olen liittänyt "teoksen" Dropboxiin ihmeteltäväksi, arvosteltavaksi ja paranneltavaksi.
Paljon on Ubuntussa asiaa, oli pakko panna piste hommaan ja jatkaa, kun hiukan saa palautetta.

Korostan vielä, että en lähtenyt tekemään kädestä pitäen opastavaa vihkosta vaan tarkoitus on, että käyttäjä selailee vihosta näitä Ubuntun asioita. Ihmiset ovat kovin varovaisia eivätkä uskalla lähteä kokeilemaan itse ohjelmalla. Tällä viholla pyrin antamaan ajatussiemeniä, jotka jäävät itämään takaraivoon, " hei, se asia taisi olla siinä oppassa, katsonpa uudelleen".

Odotan kommentteja  tähän keskustelupiiriin ja jos haluaa antaa jotain perusteellisempaa, niin tuossa oppaassa on uusi sitä varten avaamani sähköpostiosoite ubuntuvihko@gmail.com

Ja opas siis löytyy osoitteesta
https://www.dropbox.com/sh/rvsfbfb9s17ulk6/AADRs5XXqTkoP6UV6X-UPIY6a?dl=0

Opas on tietenkin täysin vapaa kopioitavaksi ja jaettavaksi.

t. Hannu

PS. Tuli jo kommentti tuosta työpöydästä, ohjevihko onmulla Impress-muodossa, eli kuvien vaihtaminen on helppoa ( kunhan itse ensin opiskelen ).
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Ubuntu opas
« Vastaus #15 : 07.03.18 - klo:14.16 »
Ennen kuin luen tarkemmin, yksi yleiskommentti: kannattaa käyttää sanastoa jonka avulla käyttäjä löytää lisää tietoa netistä hakemalla.

Tiedostot kylläkin talletetaan massamuistilaitteelle, eikä ole väliä onko kyse flash-muistista tai kovalevysta tai jostain muusta, mutta muistirakenteista puhuminen johtaa harhaan. Kyse on tiedostojärjestelmän hakemistorakenteista, ei muistilaitteen ominaisuudesta. Windows-ympäristössä usein puhutaan kansioista hakemistojen sijaan, mutta Unix/LInux-maailmassa puhutaan edelleen  hakemistoista, ja koska Ubuntu on Linux, niin suosittelen käyttämäään termiä hakemistorakenne. Sitä voi vaikka suluissa tarkentaa sanalla kansiorakenne.

Tällaisia sanastoon liittyviä kommentteja voi tulla vielä muitakin, ja se voi tuntua turhalta nipoitukselta, mutta oikeiden termien käyttö helpottaa aina lisätiedon hakua netissä.

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 392
    • Profiili
Vs: Ubuntu opas
« Vastaus #16 : 07.03.18 - klo:14.36 »
Olen samaa mieltä Aimo E:n kanssa, eli korjaan taitoni mukaan. Olen itsekkin huomannut, että Ubuntun ohjeissa käytetään eri termejä samasta asiasta aika usein, mikä hiukan vaikeutti hommaa. Kun sitten vielä käytetään sekaisin englantia ja suomea, niin vaihtoehdot tuplaantuu.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Ubuntu opas
« Vastaus #17 : 07.03.18 - klo:15.03 »
Tuo on minusta aika hyvä opasvihko juuri alkavaa käyttäjää helpottamaan. Eli hyvää työtä olet tehnyt.

Jos jotain haluaa vielä lisätä, niin tuolta Järjestelmäasetukset - Päivitys välilehdeltä voisi ottaa kuvan ja selittää miten valita esimerkiksi aloittelijalle sopivan päivitys-asetuksen. Esim: päivittäin/viikottain, tai..  Tätähän olikin jo selvitetty, sorry enpä huomannut.
Ja toinen joka voisi olla hyödyllinen joskus koneen jumissa:  Control-Alt -T näppäilyt ja kirjoittaa päätteelle komento : reboot.  Se saattaa tulla eteen pari kertaa vuodessa ja yleensä Firefox-päivityksen tuloksena. Ja miten poistutaan terminaalista.
« Viimeksi muokattu: 08.03.18 - klo:14.21 kirjoittanut kx »
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 392
    • Profiili
Vs: Ubuntu opas
« Vastaus #18 : 16.03.18 - klo:23.39 »
Olen täydentänyt ja korjaillut tuota ohjevihkoa, siis uusi versio.
Yritin noudattaa Aimo E:n ohjeita hakemisto/kansionimikkeissä, mutta huomasin, että hyvin monessa paikassa itse Ubuntussa esiintyy kansio-sana, joten jätin homman kesken eli ohjevihossa esiintyy nyt molempia.

Nyt en vähään aikaan korjaile tätä, otan tietenkin mielelläni kommentteja ja korjauksia vastaan.
Jään odottamaan tuota uutta Ubuntu 18.04 versiota ja eiköhän siitä synny varsin nopeasti oma ohjevihko, kun perustyön olen nyt saanut tehtyä.

Hyviä opiskeluhetkiä!

https://www.dropbox.com/sh/rvsfbfb9s17ulk6/AADRs5XXqTkoP6UV6X-UPIY6a?dl=0


Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Ubuntu opas
« Vastaus #19 : 17.03.18 - klo:09.49 »
Tämä nyt on pilkun viilaamista, mutta muutamista sivuista puuttuu sivunumerointi.
Sivuista 1,8,24,28,33 ja 34 puuttuu sivunumerot. Sivusta yksi puuttuu varmaan ihan tarkoituksellakin sivunumero.

Ihan kiva ohjevihko.

Saako kyseistä käyttää opettamiseen ?

Ja yleensäkin, millaisen lisenssin annat tuotokseesi ?