Kirjoittaja Aihe: MItäs Mieltä Olette ?  (Luettu 3705 kertaa)

nilvio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
MItäs Mieltä Olette ?
« : 13.09.06 - klo:19.48 »
Aattelin että mitä mieltä olette kotisivustani jonka osoite on http://www.freewebs.com/linuxonelama/. Sivut ovat hyvin kesken mutta pistäkää jotain arvostelua mitä voin parantaa ja sellasta. Koulu arvosana asteikolla joku numero ja palautetta. Saa olla negatiivistä,en pelkää negatiivistä kommenttia se vain opettaa minua. Joten jonkun laista kommentia tulee. Mutta muista sivuja päivittelen aina kun kerkeilen Kiitos   ;)

moonstone

  • Vieras
Re: MItäs Mieltä Olette ?
« Vastaus #1 : 13.09.06 - klo:19.59 »
Ihan kiva. Selasin minuutin ja sattui eteen 2 selausta hankaloittavaa asiaa.

1. Ääkköset eivät näy. (Laita käyttöön joku meta tagi joka kertoo selaimelle mikä merkistöä käytetään, suosittelen utf-8)
2. Sivun scrollaus ylös ja alas tökkii ja on hidas.. (vaan liekkö vaan minulla?!)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: MItäs Mieltä Olette ?
« Vastaus #2 : 13.09.06 - klo:19.59 »
Aattelin että mitä mieltä olette kotisivustani jonka osoite on http://www.freewebs.com/linuxonelama/. Sivut ovat hyvin kesken mutta pistäkää jotain arvostelua mitä voin parantaa ja sellasta. Koulu arvosana asteikolla joku numero ja palautetta. Saa olla negatiivistä,en pelkää negatiivistä kommenttia se vain opettaa minua. Joten jonkun laista kommentia tulee. Mutta muista sivuja päivittelen aina kun kerkeilen Kiitos   ;)

minä en ehtinyt etusivua pidemmälle, ennen kuin huomasin, että sivuilla on käytetty kahta eri merkistökoodausta eikä sivu tai palvelin kerro mitä koodausta sivun olisi ylipäätään tarkoitus käyttää.

siis vaihtoehdot ovat joko se, että otsikossa lukee:
Lainaus
Linux On Elämä
Linux on käyttöjärjestelmä

tai sivun kaikki muut skandit näyttävät tältä:
Lainaus
No l�hinn� mit� t�st� voisi kertoa Linux on K�ytt�j�rjestelm� v�h�n kuin windows mutta paljon vakaampi.

itse tyytyisin varmaankin yhteen koodaukseen per tiedosto ja mahdollisesti lisäisi tiedon käytetystä koodauksesta sivun head-osioon (tämä siitäkin huolimatta, että sivu kertoo olevansa XHTML:ää ja periaatteessa XML:n oletuskoodaus on utf-8).
Janne

peran

  • Vieras
Re: MItäs Mieltä Olette ?
« Vastaus #3 : 13.09.06 - klo:20.08 »
siis vaihtoehdot ovat joko se, että otsikossa lukee:
Lainaus
Linux On Elämä
Linux on käyttöjärjestelmä

tai sivun kaikki muut skandit näyttävät tältä:
Lainaus
No l�hinn� mit� t�st� voisi kertoa Linux on K�ytt�j�rjestelm� v�h�n kuin windows mutta paljon vakaampi.

itse tyytyisin varmaankin yhteen koodaukseen per tiedosto ja mahdollisesti lisäisi tiedon käytetystä koodauksesta sivun head-osioon (tämä siitäkin huolimatta, että sivu kertoo olevansa XHTML:ää ja periaatteessa XML:n oletuskoodaus on utf-8).

Itse käyttäisin ä ja ö - koodauksia, koska käsittääkseni FreeWeb:ssä ei voi antaa headeria, vaan headerin vain .html:ssä - ja firefox käyttää varsinailta headeria, kun taas jotkut muut saattavat käyttää .html-tiedostossa olevaa headeria.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: MItäs Mieltä Olette ?
« Vastaus #4 : 13.09.06 - klo:20.09 »
Minullakin on sivun skrollaus aivan hidasta ja sivut muutenkin takkusivat. Ääkkösongelmakin oli kuten huomautettiinkin. Muuten tuntui sivut ihan hyvältä.
alias vililikku

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: MItäs Mieltä Olette ?
« Vastaus #5 : 13.09.06 - klo:20.17 »
Tokihan sitä ihan validiakin koodia voisi tehdä.
http://www.validome.org/validate/?uri=http://www.freewebs.com/linuxonelama&lang=en&doctype=doctypeAUTO&charset=charsetAUTO

Aika huonot sivut, sori vaan.
1. Kirjoitusvirheitä on paljon. Siis ihan perusasioita, jotka opetetaan koulussa (öö... toisella - kolmannella luokalla?)
Lainaus
Ubuntun K�ytt��n. Rate 9/10 Minun Mielipide
2. Scrollaus takkuaa ja on hidas sivu muutenkin.
3. Nuo merkistökoodausongelmat, kuten sanottukin jo.
4. Tuo Freewebs-banneri tuolla ylhäällä, se on syvältä. Siihen ei tosin voi itse vaikuttaa muuten kuin maksamalla tai vaihtamalla hostia.
5. Asennusohjeet ovat... jotenkin... summittaiset?

arvosana:6
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Re: MItäs Mieltä Olette ?
« Vastaus #6 : 13.09.06 - klo:20.24 »
Kayta kirjakielta ja kiinnita huomiota kielioppiin. Kayta lisaksi vaikka oikolukua, etta saat kirjoitusvirheita vahemmaksi.

nilvio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Re: MItäs Mieltä Olette ?
« Vastaus #7 : 13.09.06 - klo:21.24 »
MIten Saan tuon ÄjaÖ Bugin pois se tuli mulla kun latasin jonkun päivityksen sitten en enään nähnyt niitä

Edit:Toi Freewebs on aika takkuileva paikka jos sais jonnekkin muualle vaikka niin ois parempi Kiitos hyvistä kommenteista nämä kommentit kehittävät minua ja silloin osaan kiinnittää huomiota noihin asiohin
« Viimeksi muokattu: 13.09.06 - klo:21.29 kirjoittanut nilvio »

peran

  • Vieras
Re: MItäs Mieltä Olette ?
« Vastaus #8 : 14.09.06 - klo:05.02 »
MIten Saan tuon ÄjaÖ Bugin pois se tuli mulla kun latasin jonkun päivityksen sitten en enään nähnyt niitä

 Varmin keino on korvaamalla: ä -> ä , ö -> ö , Ä -> Ä, Ö -> Ö

l. tekstissä:
.html-tiedostoon kirjoitettaisiin ...
Koodia: [Valitse]
l. tekstissä:

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: MItäs Mieltä Olette ?
« Vastaus #9 : 14.09.06 - klo:07.30 »
Ja katso että sivujen tiedostonimissä ei olisi ääkkösiä myöskään.

Hyvää perustietoa sivuilla. Ja jos haluat ohjata käyttäjiä lisätiedon äärille, voit laittaa sivuillesi linkin wikikirjaan: fi.wikibooks.org/wiki/ubuntu_tutuksi

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Re: MItäs Mieltä Olette ?
« Vastaus #10 : 14.09.06 - klo:12.36 »
MIten Saan tuon ÄjaÖ Bugin pois se tuli mulla kun latasin jonkun päivityksen sitten en enään nähnyt niitä

 Varmin keino on korvaamalla: ä -> &auml; , ö -> &ouml; , Ä -> &Auml;, Ö -> &Ouml;

l. tekstissä:
.html-tiedostoon kirjoitettaisiin ...
Koodia: [Valitse]
l. tekstiss&auml;:

Tätä ei kuitenkaan kannata tehdä käsin vaan muokattavat tiedostot kannattaa pitää utf-8-muodossa ja siitä pullauttaa julkaisuversiot sopivalla skriptillä jossa konversio hoidetaan esimerkiksi uni2ascii-komennolla (uni2ascii:n parametri -Q tekee oikean muunnoksen). Pakettivarastoista kyseinen komento löytyy samannimisestä paketista.