Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia Devuan ascii 2.0.0 beta distrosta.  (Luettu 1851 kertaa)

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Kokemuksia Devuan ascii 2.0.0 beta distrosta.
« : 19.02.18 - klo:22.37 »
Ajattelin kirjoittaa hieman kokemuksia Devuan ascii käyttöjärjestelmästä.

Asensin Devuanin noin reilu viikko sitten koneelleni. Minulla on tässä käytössä testikoneena HP Compaq 6715s, AMD Sempron 64-bit prosessorilla.
Latasin CD-imagen eräältä Devuanin peilipalvelimelta. Poltin tuon iso-imagen CD-leylle Brasero ohjelmalla.

Otin käsittelyyn koneen BIOS:n ja asetin koneen boottamaan optiselta levyltä. Löin cd-levyn koneeseen ja laitoin koneen tulille.
Alkuun tulee boottivalikko, josta voi valita miten devuan asennetaan. Tämä on mielestäni täysin kopioitu Debianista.
Jouduin valitsemaan yhden vivun tätä läppäriäni varten -> "noapic". Sen sain valittua painamalla shift-näppäintä. Ja kirjoitin sinne noapic.

Tuon jälkeen asennus alkoi. Asennin kyseli normaalit asiat. Missä maassa olen, mikä kieleksi näppäimistölle, mikä aikavyöhyke, käyttäjänimet salasanat jne.

Kun tiedot olin saanut annettua, alkoi ohjelmien asennus. Ja se oli hidasta. Kokonaisaika asennukseen siitä kun käynnistin koneen CD-levyltä siihen kun pääsin kirjautumaan upouuteen Devuan asennukseen, kesti n. 5 1/2 tuntia. Tuo asennus oli siis todella hidas. Miksi? No jos arvuutellaan: kone on vanha hidas läppäri, tämä Devuan on beta vaiheessa. Siinä arvauksia.

No sain asennettua Devuanin, valitsin työpöydäksi MATE:n.

Minulla oli asennuksessa netti käytössä johdollisena. Wlan yhteys ei alkanut heti pelittämään.

Testailin pitkin viikkoa uutta käyttöjärjestelmää. Se oli vähän tahmean oloinen. Hiiren kursori oli tarttuvainen ja ohjelmat käynnistyivät hitaasti. Jotkin ohjelmat eivät auenneet ollenkaan, kuten esim. Synaptic.

Latasin netistä Google Chrome ja Vivaldi -selaimet. Asensin ne dpkg ohjelmalla. Nuo onnistuivat hyvin.

Sitten firmware:jen asennuksia. Sain synapticin aukeamaan  MATE-päätteen kautta. Koitin sieltä valita koneelle sopivia firmwareja, kuten b43-installer wlan kortille.

Tuo wlan ei suostunut aluksi pelittämään ollenkaan, jotakin oli pielessä, en vain hoksannut mitä. Palstan konkari nm auttoi minua tuon Broadcom bcm4311 wlan kortin kanssa ja tällä hetkellä se pelittää täysin. Tuossa säikeessä asiaa siitä. Kliks

Tämä Devuan perustuu "mitä ilmeisimmin" Debian 8 Jessieen. Sillä poikkeuksella ettei tässä Devuanissa ole systemd init ohjelmaa. Tämän distron elämä lähti siitä, kun Debianiin otettiin käyttöön systemd ja osa käyttäjistä ei pitänyt siitä, joten eräät kehittäjät kehittivät Debianin ilman systenmd:iä ja näin syntyi Devuan.

Olen nyt testaillut noin viikon verran tätä uutta ihmetystä. Paljoa eroa Debianin MATE:en en tässä vaiheessa ole huomannut käytännössä. Suurimmat erot lienevät konepellin alla, jonne ei tule turhan usein kurkistettua.

Pienenä loppupäätelmänä voisin sanoa, että Devuan on pienistä vioista huolimatta hyvä systeemi. Tämä minulla oleva versio on: ascii 2.0.0 beta. Jos olet distrokokeilija, rohkaisen kokeilemaan tätä.





Kahvi on väkevin juomani