Kirjoittaja Aihe: systemd spam auth.logia  (Luettu 5575 kertaa)

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
systemd spam auth.logia
« : 18.02.18 - klo:22.23 »
16.4 lts

systemd työntää  auth.log:n rivikaupalla tämmöistä

Lainaus
Feb 18 22:17:10 ZXZZZ systemd-logind[18121]: Failed to execute operation: Unit suspend.target is masked.

Kyseessä on kannettava jonka kannen kiinnilaitton suspendi on haluttu poistaa käytöstä. Miten saan systemd:n lopettamaan spaamaamisen ?
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: systemd spam auth.logia
« Vastaus #1 : 19.02.18 - klo:10.45 »
Mitä sinulla on tiedostossa /etc/systemd/logind.conf

Koodia: [Valitse]
cat /etc/systemd/logind.conf
Tällaisilla säädöillä pitäisi varmaankin toimia oikein:
Koodia: [Valitse]
HandlePowerKey=poweroff
HandleLidSwitch=ignore
IdleAction=ignore
IdleActionSec=30min

Vastaava tapaus Debianin kanssa: http://forums.debian.net/viewtopic.php?f=5&t=129356

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: systemd spam auth.logia
« Vastaus #2 : 19.02.18 - klo:11.01 »
Minulla on Ubuntu 16.04.x ja logind.conf sisältää peökästään ulos kommentoituja rivejä, eikä minulla ole matsukan:n kuvaamaa ongelmaa, joten tarksitaisin kyllä jotain muuta kuin logind.conf-tiedoston ensin. En kyllä tiedä mitä, mutta sana "masked" tuolla lokissa varmaan viittaa oikeaan suuntaan.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: systemd spam auth.logia
« Vastaus #3 : 19.02.18 - klo:11.30 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: systemd spam auth.logia
« Vastaus #4 : 19.02.18 - klo:11.52 »
Minulla on Ubuntu 16.04.x ja logind.conf sisältää peökästään ulos kommentoituja rivejä, eikä minulla ole matsukan:n kuvaamaa ongelmaa, joten tarksitaisin kyllä jotain muuta kuin logind.conf-tiedoston ensin. En kyllä tiedä mitä, mutta sana "masked" tuolla lokissa varmaan viittaa oikeaan suuntaan.

Siis Matsukan on poistanut suspendin kannen kiinnilaitosta, josta on seurannut kyseinen ongelma. Oikeaoppisesti ominaisuus poistetaan käytöstä logind.conf-tiedostossa yllä esitettyyn tapaan.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: systemd spam auth.logia
« Vastaus #5 : 19.02.18 - klo:12.01 »
Siis Matsukan on poistanut suspendin kannen kiinnilaitosta, josta on seurannut kyseinen ongelma. Oikeaoppisesti ominaisuus poistetaan käytöstä logind.conf-tiedostossa yllä esitettyyn tapaan.
Siis minä olen tehnyt muutokset kannen yms. toimintaan avaamalla Järjestelmäasetukset / Kirkkaus ja lukitus -sovelluksen, eikä yksikään sitä kautta tehty muutos ole muuttanut logind.conf-tiedostoa miksikään, kaikki rivit ovat edelleen kommenttirivejä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: systemd spam auth.logia
« Vastaus #6 : 19.02.18 - klo:12.46 »
Siis minä olen tehnyt muutokset kannen yms. toimintaan avaamalla Järjestelmäasetukset / Kirkkaus ja lukitus -sovelluksen, eikä yksikään sitä kautta tehty muutos ole muuttanut logind.conf-tiedostoa miksikään, kaikki rivit ovat edelleen kommenttirivejä.

Järjestelmäasetukset -> Virransäästö -> Kun kansi suljetaan taitaa asettaa systemd-inhibit -eston kannen kytkimelle. Oletan, että Matsukanin tapauksessa kyseinen asetus ei ole käytettävissä (työpöytäympäristö on jokin muu kuin vakio-Unity), tai asetus ei ole syystä tai toisesta toiminut oikein. Inhibitorit voi listata komennolla

Koodia: [Valitse]
systemd-inhibit --list
Vastaavan inhibitin voi asettaa myös käynnistettävien ohjelmien kautta ajettavalla skriptillä, mutta logind.confin muokkaaminen on helpompi ja selkeämpi keino.


Ubuntu 16.04:ssä myös /etc/UPower/UPower.conf saattaa vaikuttaa asiaan, eli jos logind.confin asetukset eivät tunnu tehoavan, UPower.confissa voi kokeilla riviä:

Koodia: [Valitse]
IgnoreLid=true
« Viimeksi muokattu: 19.02.18 - klo:12.48 kirjoittanut nm »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: systemd spam auth.logia
« Vastaus #7 : 19.02.18 - klo:19.02 »
Järjestelmäasetukset -> Virransäästö -> Kun kansi suljetaan taitaa asettaa systemd-inhibit -eston kannen kytkimelle.
Kiitos, tästä tiedosta voi olla hyvinkin hyötyä jossain vaiheessa.

Mutta tuo matsukanin kertoma virheilmoitus "Failed to execute operation: Unit suspend.target is masked." on ihan tasan sellaista muotoa joka tulee kun jokin yksikkö on maskattuna (mitä lieneekään suomeksi). Sitäpaitsi se on hyvin helppo tarkistaa ihan ls-komennolla.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: systemd spam auth.logia
« Vastaus #8 : 19.02.18 - klo:19.23 »

Tarkoituksena on estää läppäriä menemästä sleep tilaan kun laittaa koneen kannen kiinni. Kone toimii devi serverinä joten siinä ei ole GUI ympäristöä.

Sattumalta huomasin tarkistaa log kansiossa olevia tiedostojen kokoja, auth.log.1 koko on tällä hetkellä 17G  ::)

tuo maskaus näköjään vain puolet tarvittavasta tempusta, tai väärä. Nyt näyttää olevan hiljaista.



Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: systemd spam auth.logia
« Vastaus #9 : 19.02.18 - klo:19.34 »
Oletko tarkistanut onko siellä symlinkki suspend.target joka osoittaa /dev/null-osoitteeseen? Jos symlinkki ei ole /dev/null niin minä hiljenen. Jos on, niin joku/jokin on maskannut sen yksikön pois käytöstä, ja pitäisi selvittää mikä sen on aiheuttanut.  Ja minä hiljenen koska en osaa auttaa eteenpäin.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: systemd spam auth.logia
« Vastaus #10 : 19.02.18 - klo:22.23 »

/etc/systemd/system/suspend.target osoittaa dev null. voi olla että olen sen itse asettanut.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: systemd spam auth.logia
« Vastaus #11 : 19.02.18 - klo:23.15 »
Mutta tuo matsukanin kertoma virheilmoitus "Failed to execute operation: Unit suspend.target is masked." on ihan tasan sellaista muotoa joka tulee kun jokin yksikkö on maskattuna (mitä lieneekään suomeksi).

Kyllä. Mutta sillä ei pitäisi olla väliä enää sen jälkeen, kun käy estämässä kannen kytkimen toiminnan logind.confin asetuksella. Silloinhan suspend ei triggeröidy, eikä systemd enää jää tuohon ikuisuuslooppiin. Toki tarpeeton mask ja muut viritykset kannattaa myös poistaa.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: systemd spam auth.logia
« Vastaus #12 : 20.02.18 - klo:07.09 »

/etc/systemd/system/suspend.target osoittaa dev null. voi olla että olen sen itse asettanut.
No jos otat sen maskauksen pois käytöstä, niin loppuuko spammi? Jos pelkästään lokin kasvu loppuu, niin kaikki on kunnnossa. Jos kannen toiminnassakin tapahtuu jokin muutos niin silloin on joku ihmeellisempi juttu.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: systemd spam auth.logia
« Vastaus #13 : 20.02.18 - klo:12.10 »

/etc/systemd/system/suspend.target osoittaa dev null. voi olla että olen sen itse asettanut.
No jos otat sen maskauksen pois käytöstä, niin loppuuko spammi? Jos pelkästään lokin kasvu loppuu, niin kaikki on kunnnossa. Jos kannen toiminnassakin tapahtuu jokin muutos niin silloin on joku ihmeellisempi juttu.

Kun suspend.targetin maskauksen ottaa pois ilman muita säätöjä, lokispammi loppuu ja kone menee suspendiin, kun kansi suljetaan. Tämä on varsin selvää lokiviestien perusteella. Sitten voi tehdä tarvittavat oikeat asetukset joko systemd-inhibitillä (manuaalisesti, jos työpöytäasetukset eivät toimi), tai logind.confissa. Palvelinkoneessa, jossa kukaan ei ole kirjautuneena työpöydälle, logind.conf on oikea paikka.
« Viimeksi muokattu: 20.02.18 - klo:12.13 kirjoittanut nm »