Kirjoittaja Aihe: LibreOfficen odt-tiedostot eivät avaudu Windows-osiolta enää (RATKAISTU)  (Luettu 8013 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
LibreOfficen odt-tiedostot eivät avaudu Windows-osiolta enää.Ne  eivät avaudu Ubuntussa eivätkä Windowsissa. Sen sijaan muut tiedostot avautuvat molemmissa järjestelmissä. Yritin kysyä tätä aiheessa "Windows 10 päivitys ja...".. En saanut siihen yhtäkään vastausta, vaikka se oli luettu moneen kertaan. Ubuntussa LibreOfficen tiedostot avautuvat linux-osiolla. En tiedä tarkalleen, mikä tämän aiheutti, mutta ongelmat syntyivät sen jälkeen, kun yritin avata salasanatiedostoni Windowsissa. Minulla oli ongelmia salasanan kanssa, jossa käytän osaksi venäläisiä kirjaimia, koska Windows ei tukenut venäjän foneettista näppäimistöä. Sen jälkeen Libreoffice eiavannut windos-osion odt-tiedostoja, vaikka asensin ohjelman uudeleen.
Eikö kukaan osaa nneuvoa, mitä asialle voisi tehdä? Vai täytyykö minun käyttää vain Wordia?
« Viimeksi muokattu: 20.02.18 - klo:18.36 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Eipä nyt tule näillä esitiedoilla mieleen mitään järkevää selitystä ongelmalle. Esimerkkitiedosto auttaisi eteenpäin. Voin katsoa sellaista yksityisesti, jos et viitsi kaikelle kansalle jakaa.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2716
    • Profiili
Sen jälkeen Libreoffice eiavannut windos-osion odt-tiedostoja, vaikka asensin ohjelman uudelleen.
LibrOffice-asennuksessa kysytään valmisteluvaiheessa haluatko asettaa LibreOfficen kaikkien Microsoft Office -tiedosto­tyyppien oletus­ohjelmaksi. Olet varmaankin missannut tämän kysymyksen. En yhtään muista mitä kautta Windowsissa voi muokata tiedostoliitoksia, ja LO-tiedostotyyppejä on aikamoinen läjä, mutta voit muokata asennusta:
- avaa ohjauspaneeli ja sieltä "Poista asennettu ohjelma"
- täppää LibreOffice-riviä valikossa hiiren kakkosnäppäimellä ja valitse kontekstivalikosta "Muuta"

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Antaako se jonkun virheilmon, kun yrität niitä avata?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Uusi hiireni oli niin kehittynyt, että kun vahingossa kosketin sen sivulla olevia näppäimiä, niin kirjoittamani pitkä viesti katosi sähköiseen avaruuteen. Hiiressä on kelauspyörän takana myös näppäin, jonka ollessa väärässä asennossa selaaminen oli hankalaa, koska kone tai hiiri selasi itse näyttöä. Vasta nyt äkkäsin, että painamalla sitä sain automaattisen selaamisen pois päältä. Näitä uusia laitteita käyttäessä ja niiden kehittäjiä ajatellessa, tulee mieleen Pikku Myyn lause vanhasta Muumikirjasta: "Me jäätiin kirjaan, virkkoi Myy. Niin käy, kun liiaks kehittyy."

Varsinainen asiani oli, että Libren tiedostot eivät avaudu windows-osiolta Ubuntu puolella. vaikka kaikki muuta avautuvat. Windowsissa (10) ne avautuvat muuten paitsi salasanalla suojattu tiedosto, jonka salasanassa käytän osaksi venäjänkielisiä kirjaimia. Total Commander ei sen sijaan avaudu Windowsissa, joka väittää, että minulla ei ole riittäviä oikeuksia, vaikka kirjaudun sinne aina järjestelmänvalvojana.

Koko sotku lähti liikkeelle sen jälkeen, kun olin yrittänyt avata salasanalla suojattua tiedostoani Windowsissa. Luultavasti käytin silloin Total Commanderia ja tein useamman virheen kirjoittaessani salasanaa Lataamani venänkielen foneettinen näppäimistö oli eri, mitä käytin Ubuntussa.

Ehkä pitää odottaa seuraavaa Ubuntun versiota ja käyttää sen aikaa Windowsia.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Varsinainen asiani oli, että Libren tiedostot eivät avaudu windows-osiolta Ubuntu puolella. vaikka kaikki muuta avautuvat.

Kuulostaa edelleen erikoiselta, jos ne tiedostot eivät ole salattuja? Mitä LibreOffice herjaa niistä? Saatko tiedostot Ubuntussa auki, jos kopioit ne Windowsissa USB-tikulle ja yrität sieltä?


Windowsissa (10) ne avautuvat muuten paitsi salasanalla suojattu tiedosto, jonka salasanassa käytän osaksi venäjänkielisiä kirjaimia.

No tuon voi laittaa omaan piikkiin. Salasanoissa ei oikein kannattaisi käyttää ascii-merkistön ulkopuolisia erikoismerkkejä, koska ei ole mitään takeita, että muut merkit koodautuvat täsmälleen samalla tavalla eri koneilla, eri käyttöjärjestelmissä ja eri ohjelmissa.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Saan windows-osiolla olevat tiedostot Ubuntussa auki, jos kopioin ne Windowsissa Dropboxiin tai usb-tikulle. Sain jopa salasana-tiedoston dropboxin kautta auki, koska kaikki Ubuntuni ilmeisesti tunnistavat saman koodauksen.

Voin tietysti asentaa Ubuntun uudelleen Lenovolle, mutta koska uusi versio on tulossa, niin tuskin se enää kannattaa. Vika voi olla ja luultavasti onkin Windowsissa. Se olisi tietenkin hyvä saada selville, mistä tämä ongelma johtuu? En oikein tiedä, mistä saisin Windowsiin apua, koska olen käyttänyt sitä kovin vähän. Ennen osasin vielä suhteellisen hyvin ja pystyin neuvomaan muitakin käyttäjiä, mutta en enää.

Kiitos muuten venäjänkielen kirjaimien käyttämisen ongelmasta. Minun täytyykin tehdä varmuuskopio kaiken varalta jollekin levylle erilaisella salasanalla.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
OK, eli vika lienee levyliitoksessa tai tiedostojärjestelmässä. Miten Ubuntun LibreOffice tarkalleen reagoi, kun yrität avata tiedoston Windows-osiolta? Entä jos kopioit tiedoston ensin tiedostoselaimella kotihakemistoosi Ubuntun osiolle ja avaat sieltä? Onnistuuko kopiointi?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Jos kopioin Ubuntu puolelle, niin ne avautuvat normaalisti. Minun Koti-kansioni on kuitenkin suhteellisen pieni, koska käytän, kuten jo kerroinkin, windows-osiota tallennuspaikkana. Se on ollut käytännöllistä, koska saan tarvittaessa tiedostot auki molemmilta puolilta. Nyt en saa enää Ubuntusta.

Jos yritän avata office-tiedostot Ubuntussa windows-osiolta, niin LibreOfice yrittää käynnistyä, mutta lopuksi ei tapahdu mitään. Sen paremmin LibreOfice kuin tiedostotkaan eivät avaudu.
« Viimeksi muokattu: 10.02.18 - klo:15.23 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Jos yritän avata office-tiedostot Ubuntussa windows-osiolta, niin LibreOfice yrittää käynnistyä, mutta lopuksi ei tapahdu mitään. Sen paremmin LibreOfice kuin tiedostotkaan eivät avaudu.

Kokeile käynnistää LibreOffice Writer ensin, ja avaa sitten tiedosto Windows-osiolta Writerin valikon kautta: Tiedosto -> Avaa.
Toimiiko noin vai herjaako jotain?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Ei herjaa, mutta ei myöskään avaudu. Yksinkertaisesti ei tapahdu mitään.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Täällä on kuvattu vastaava ongelma: https://ask.libreoffice.org/en/question/137872/libreoffice-wont-open-files-i-dont-own/

Eli avaaminen epäonnistuu, jos käyttäjätunnuksellasi ei ole kirjoitusoikeutta siihen kansioon, josta tiedosto avataan, koska LibreOffice ei pysty kirjoittamaan lukkotiedostoa kansioon.

Kirjoitusoikeuden puuttuminen voi johtua osion liitosasetuksista tai siitä, että osion NTFS-tiedostojärjestelmä on merkattu varatuksi, jolloin sinne ei voida turvallisesti kirjoittaa. Varmista, että Fast Startup on pois päältä Windowsissa, ja sulje Windows mieluiten toiminnolla "Käynnistä uudelleen".

Mitä mount-komento kertoo liitoksista:

Koodia: [Valitse]
mount

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Tuli seuraava litania:_
#
mount
sysfs on /sys type sysfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
proc on /proc type proc (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
udev on /dev type devtmpfs (rw,nosuid,relatime,size=8186596k,nr_inodes=2046649,mode=755)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,nosuid,noexec,relatime,gid=5,mode=620,ptmxmode=000)
tmpfs on /run type tmpfs (rw,nosuid,noexec,relatime,size=1641380k,mode=755)
/dev/sda1 on / type ext4 (rw,relatime,errors=remount-ro,data=ordered)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
tmpfs on /run/lock type tmpfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,size=5120k)
tmpfs on /sys/fs/cgroup type tmpfs (ro,nosuid,nodev,noexec,mode=755)
cgroup on /sys/fs/cgroup/systemd type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,xattr,release_agent=/lib/systemd/systemd-cgroups-agent,name=systemd)
pstore on /sys/fs/pstore type pstore (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
cgroup on /sys/fs/cgroup/cpu,cpuacct type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,cpu,cpuacct)
cgroup on /sys/fs/cgroup/hugetlb type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,hugetlb)
cgroup on /sys/fs/cgroup/net_cls,net_prio type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,net_cls,net_prio)
cgroup on /sys/fs/cgroup/perf_event type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,perf_event)
cgroup on /sys/fs/cgroup/cpuset type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,cpuset)
cgroup on /sys/fs/cgroup/freezer type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,freezer)
cgroup on /sys/fs/cgroup/devices type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,devices)
cgroup on /sys/fs/cgroup/memory type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,memory)
cgroup on /sys/fs/cgroup/blkio type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,blkio)
cgroup on /sys/fs/cgroup/pids type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,pids)
systemd-1 on /proc/sys/fs/binfmt_misc type autofs (rw,relatime,fd=29,pgrp=1,timeout=0,minproto=5,maxproto=5,direct)
mqueue on /dev/mqueue type mqueue (rw,relatime)
debugfs on /sys/kernel/debug type debugfs (rw,relatime)
hugetlbfs on /dev/hugepages type hugetlbfs (rw,relatime)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw,relatime)
/var/lib/snapd/snaps/core_3887.snap on /snap/core/3887 type squashfs (ro,nodev,relatime)
/var/lib/snapd/snaps/bitcoin-qt_4.snap on /snap/bitcoin-qt/4 type squashfs (ro,relatime)
/var/lib/snapd/snaps/core_3604.snap on /snap/core/3604 type squashfs (ro,nodev,relatime)
/var/lib/snapd/snaps/bitcoin-qt_1.snap on /snap/bitcoin-qt/1 type squashfs (ro,relatime)
/var/lib/snapd/snaps/core_3748.snap on /snap/core/3748 type squashfs (ro,nodev,relatime)
/dev/sda3 on /home type ext4 (rw,relatime,data=ordered)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,relatime)
tmpfs on /run/user/1000 type tmpfs (rw,nosuid,nodev,relatime,size=1641380k,mode=700,uid=1000,gid=1000)
gvfsd-fuse on /run/user/1000/gvfs type fuse.gvfsd-fuse (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=1000,group_id=1000)

#

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Koodia: [Valitse]
/dev/sda1 on / type ext4 (rw,relatime,errors=remount-ro,data=ordered)
[...]
/dev/sda3 on /home type ext4 (rw,relatime,data=ordered)

Tuolla hetkellä vain Linux-osiot olivat liitettyinä kovalevyltä. Kokeile uudestaan niin että Windows-osio on auki tiedostoselaimessa.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Minä klikkaan aina ensimmäisenä Windows OS:n auki ja vasta sen jälkeen menen omiin hakemistoihini. Nm kyllä aikanaan neuvoi minua, kuinka saisin windows osion aukeamaan jo käynnistyksen yhteydessä, mutta sen jälkeen olen muistaakseni vaihtanut jo distroa, joten olen aina klikannut osion manuaalisesti auki. Nyt kävin vielä koneella ja tarkistin, että se on tiedostoselaimessa auki, mutta LibrereOffice ei auennut.

Tarkistin vielä bootin. Windows fast boot disabled. UEFI boot enavbled. Jossain windowsissa on vielä bitlocker, mutta minä en enää löytänyt sitä. Sitäpaitsi olisi loogista, että windowsosiolta ei aukeisi mitään tiedostoja, mutta kaikki muut paitsi LibreOficen aukeavat.

Tarkistin myös lähettämäsi linkin ja yritin tallentaa LibreOfficella Windows osioon, mutta se ei onnistunut. Ensin se muutti tiedoston Nimetön ja ilmoitti tallentamisen epäonnistuneen ja toisella kertaa ohjelma jumittui.



« Viimeksi muokattu: 10.02.18 - klo:19.33 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Minä klikkaan aina ensimmäisenä Windows OS:n auki ja vasta sen jälkeen menen omiin hakemistoihini. Nm kyllä aikanaan neuvoi minua, kuinka saisin windows osion aukeamaan jo käynnistyksen yhteydessä, mutta sen jälkeen olen muistaakseni vaihtanut jo distroa, joten olen aina klikannut osion manuaalisesti auki. Nyt kävin vielä koneella ja tarkistin, että se on tiedostoselaimessa auki, mutta LibrereOffice ei auennut.

Kiinnoistaisi nähdä mount-komennon listaus, kun Windows-osio on tiedostoselaimessa auki. Jos aiempi listaus oli sellaisesta tilanteesta, liitos on varmaankin hetkellinen ja purkautuu itsestään jonkin ajan kuluttua. Se voi hyvinkin olla syynä myös LibreOfficen ongelmaan. Onhan muuten paketti libreoffice-gnome asennettuna?

Koodia: [Valitse]
dpkg -l |grep libreoffice-gnome

Tarkistin vielä bootin. Windows fast boot disabled. UEFI boot enavbled.

Biosin Fast boot -asetus on eri asia kuin Windowsissa asetettava Fast Startup.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Ajoin ehdottamasi komennon:
#
pkg -l |grep libreoffice-gnome
ii  libreoffice-gnome                               1:5.4.2-0ubuntu0.17.10.1                    amd64        office productivity suite -- GNOME integration
#
 
Mitään ei tapahtunut, mutta olensaanut jo pitemmän aikaa koko ajan ilmoituksia, että Ubuntu kohtasi sisäisen virheen.
Minulla taitaa olla molemmissa käyttöjärjestelmissä ongelmia.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Ajoin ehdottamasi komennon:
#
pkg -l |grep libreoffice-gnome
ii  libreoffice-gnome                               1:5.4.2-0ubuntu0.17.10.1                    amd64        office productivity suite -- GNOME integration
#
 
Mitään ei tapahtunut

Ei ollut tarkoituskaan. Tuossa vain tarkistettiin, että kyseinen paketti on asennettuna, niin kuin onkin ii-merkinnän perusteella.


mutta olensaanut jo pitemmän aikaa koko ajan ilmoituksia, että Ubuntu kohtasi sisäisen virheen.

Niitä tulee helposti heti käynnistyksen jälkeen normaalisti toimivissa järjestelmissä. Voit avata virheestä lisätietoja ja selvittää niiden avulla asiaa eteenpäin. Tuskin liittyy kuitenkaan tähän liitosongelmaan.


Nm kyllä aikanaan neuvoi minua, kuinka saisin windows osion aukeamaan jo käynnistyksen yhteydessä

Tuollainen Levyt-ohjelman tai /etc/fstabin kautta tehtävä perinteinen liitos olisi seuraava ratkaisu, jota itse yrittäisin.
« Viimeksi muokattu: 11.02.18 - klo:13.18 kirjoittanut nm »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Ongelma on ilmeisesti Windowsissa.  Olettaisin, että Word tai Windows on onnistunut jotenkin sulkemaan odt-tiedostot niin, että että ne avautuvat vain Windowsissa. Windows herjaa myös, kun yritän avata Total Commanderin. Se ei yksinkertaisesti avaudu, koska Wimdows väittää, että minulla ei ole tarvittavia oikeuksia. Olen yrittänyt poistaa Commanderin ja asentaa uudelleen, mutta siihenkään minulla ei ole tarvittavia oikeuksia. Windows ilmoittaa, että pitäisi olla järjestelmän valvoja, vaikka  juuri minä olen järjestelmänvalvoja.

Ubuntussa avautuvat kaikki muut ohjelmat windows-osiolta, paitsi Libreofficen odt-tiedostot.. Asensin myös Ubuntu 17.10 uudelleen, mutta se ei muuttanut tilannetta, vaikka olin asentanut järjestelmän entisen päälle. Myö koti-kansion alikasoineen.
« Viimeksi muokattu: 18.02.18 - klo:16.16 kirjoittanut Pontus12 »

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
No jos yhden odt-tiedoston avaa kokeeksi windosilla ja tallettaa doc-tiedostona. Sitten avaa saman  Ubuntulla ja tallettaa uudelleen odt:nä.
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300