Kirjoittaja Aihe: Windows10 ja ubuntu kiintolevylle eri osioon  (Luettu 3519 kertaa)

johan1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Windows10 ja ubuntu kiintolevylle eri osioon
« : 27.01.18 - klo:09.20 »
Olen asentanut windows10:n  teran kiintolevylle ja jakanut sen jälkeen kiintolevyn neljään eri osioon.  Haluaisin pitää win10:n "yksin" omalla osiollaan ja asentaa Ubuntun omaan osioonsa.  En kuitenkaan saa ubuntua toimintakuntoon.

Yritän nyt asentaa ubuntua ensimmäistä kertaa win10:n kanssa. Onnistuuko ubuntun asennus yleensäkään win10:n kanssa yllä kuvatusti "omaan osioonsa". Jos onnistuu niin mitä pitää huomioida?  Aloittelijana tarvitsen aika yksityiskohtaiset neuvot.

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Windows10 ja ubuntu kiintolevylle eri osioon
« Vastaus #1 : 27.01.18 - klo:09.26 »
Formatoi yksi osio valmiiksi ext4 muotoon, niin Ubuntu hakeutuu sinne, kun teet rinnalleasennuksen. Kannattanee sitten laitta 16.04 LTS.
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16253
    • Profiili
Vs: Windows10 ja ubuntu kiintolevylle eri osioon
« Vastaus #2 : 27.01.18 - klo:10.49 »
Formatoi yksi osio valmiiksi ext4 muotoon, niin Ubuntu hakeutuu sinne, kun teet rinnalleasennuksen. Kannattanee sitten laitta 16.04 LTS.

Tai helpompaa poistaa ne etukäteen luodut osiot kokonaan, niin asennusohjelma luo itse tarvittavat osiot tyhjään tilaan.


Olen asentanut windows10:n  teran kiintolevylle ja jakanut sen jälkeen kiintolevyn neljään eri osioon.  Haluaisin pitää win10:n "yksin" omalla osiollaan ja asentaa Ubuntun omaan osioonsa.  En kuitenkaan saa ubuntua toimintakuntoon.

Missä vaiheessa asennus menee pieleen? Vai asentuuko Ubuntu näennäisesti ongelmitta, mutta ei käynnisty?
« Viimeksi muokattu: 27.01.18 - klo:10.50 kirjoittanut nm »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Windows10 ja ubuntu kiintolevylle eri osioon
« Vastaus #3 : 28.01.18 - klo:16.56 »

Yritän nyt asentaa ubuntua ensimmäistä kertaa win10:n kanssa. Onnistuuko ubuntun asennus yleensäkään win10:n kanssa yllä kuvatusti "omaan osioonsa". Jos onnistuu niin mitä pitää huomioida?  Aloittelijana tarvitsen aika yksityiskohtaiset neuvot.
Mikä osiotaulu? Jos gpt-osiotaulu osioita voi luoda helposti lisää. Itselläni on Linux laitteella /dev/sda4. Joskus oli /dev/sda3, mutta Windows tai joku muutti sitä. Windows tarvitsee siis useamman osion. MBR-osiotaulua käytettäessä pitää luoda yksi laajennettu osio - muuten osiot loppuu kesken. Helpoin tapa on poistaa turhat osiot ja pienentää Windows sopivaan kokoon. Itse tein niin. Ensin Windows. Sen pienennys ja sitten Ubuntu. Tein vielä yhden pienennyksen ja asensin yhden Linuxin lisää, mutta en lataajaa (käytännössä tikulle kun sitä ei voi ohittaa). Nyt SSD-levyllä 3 systeemiä, jotka käynnistyy Ubuntun lataajalla. Pistin lataajan varmuudenvuoksi perinteiselle levylle /dev/sdb1 (/boot/efi). Efi osio pitää olla fat-tiedostojärjestelmällä ja voi olla melko pieni (100 megaa)