Kirjoittaja Aihe: Ubuntusta kuvat ja videot televisioon  (Luettu 3486 kertaa)

pekkater

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Ubuntusta kuvat ja videot televisioon
« : 17.01.18 - klo:17.15 »
Olen aloittanut Linux -käyttöjärjestelmän (ubuntu 16.04) rassailun. Vaikeaa on Windowsin jälkeen. Neuvoisiko joku, kuinka:
- tässä koneessa olevia kuvia ja videoita voisin katsoa televisiosta, joka on samassa verkossa kuin tämä kone ja jossa on cromecast
- onko linuxiin tp-link -valvontakameran käyttöohjemistoa, sovelluskaupassa ei ole, entä tom tom navigaattorin ohjelmistoa (löytyy windowsiin ja Maciin)
- entä yleensä kaikki muut palvelut, joihin voi ladata windows, android tai ios -sovelluksen, mutta valikoissa ei ole linux vaihtoehtoa? Onko linux silloin unohdettava?
pt

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Ubuntusta kuvat ja videot televisioon
« Vastaus #1 : 17.01.18 - klo:18.27 »
Olen aloittanut Linux -käyttöjärjestelmän (ubuntu 16.04) rassailun. Vaikeaa on Windowsin jälkeen. Neuvoisiko joku, kuinka:
- tässä koneessa olevia kuvia ja videoita voisin katsoa televisiosta, joka on samassa verkossa kuin tämä kone ja jossa on cromecast
- onko linuxiin tp-link -valvontakameran käyttöohjemistoa, sovelluskaupassa ei ole, entä tom tom navigaattorin ohjelmistoa (löytyy windowsiin ja Maciin)
- entä yleensä kaikki muut palvelut, joihin voi ladata windows, android tai ios -sovelluksen, mutta valikoissa ei ole linux vaihtoehtoa? Onko linux silloin unohdettava?
pt

Olen kuulemma kuullut että ainakin TomTom:ille kannattaa etsiä korvaava tuote. (Minulla on toinen kapula jossa Here. Onpa samalla varayhteys jos varsinainen puhelin rikkoutuu/katoaa/ei muuten toimi tai käytettävissä)
Televisiosta ei kokemusta, eikä mielenkiintoa.
Mutta mainiosti olen pärjännyt toistakymmentä vuotta ilman noita windblows-only -palveluita :)

Elämä on valintoja -  kaikkea ei voi saada. Ja hyvä niin, ainakaan minulla ei olisi edes käyttöä tai sijaa "kaikelle" ;)


JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Ubuntusta kuvat ja videot televisioon
« Vastaus #2 : 17.01.18 - klo:18.43 »
Mitä minä olen ymmärtänyt, en tiedä kun en älytelsua omista tai Chromecastia, että Ubuntun Chrome pelaa ihan kiltisti Chromecastin kanssa yhteen.

Täys Chrome asennetaan Ubuntuun (useista muista sovelluksista poiketen) Googlen sivuilta paketti lataamalla ja asentamalla ko paketti, jos nyt oikein muistan. Selaimen latausikkunassa se kysee mitä paketille tehdään, valitse Avaa sovelluksella....
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Kullervo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 875
    • Profiili
Vs: Ubuntusta kuvat ja videot televisioon
« Vastaus #3 : 17.01.18 - klo:18.55 »
Googlen Chrome Ubuntuun  ->  Chromesta Avaa tiedosto(jonka haluat)  -> Chromen cast kuvakkeesta television Chromecastiin kuva/video

Piti ihan kokeilla ensimmäisen kerran koskaan ja toimii.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Ubuntusta kuvat ja videot televisioon
« Vastaus #4 : 17.01.18 - klo:19.37 »
Telkkarini on niin tyhmä, että olen katsellut Ubuntun kuvaa sillä HDMI-kaapelilla. Älykkäiden telkkareiden käytöstä en tiedä mitään, mutta se taisi jo tulla ratkaistuksi.

TomTom navigaattorille TomTom ei ole tehnyt Linux versiota hallinta- ja päivitysohjelmastaan, eikä tee; kysyin sitä heiltä ja vastasivat asiallisesti. Suuntaus heillä on tehdä navigaattorin laitteeseen sisälle riittävä sopeutettu prosessori ja WiFi moduli, jolloin laite ei enää tarvitse tietokonetta avukseen.

Vanhemmat TomTomit ja mallit, joissa ei vielä ole WiFi laitetta on liitettävä tietokoneseen ja päivitettävä sen avulla uusiin karttoihinsa jne. Olen omalta kohdaltani ratkaissut asian pielavetisesti niin, että asensin Ubuntuun Virtualboxin ja siihen Windowsin. Sekään ei vielä riitä vaan USB:n toimintaan virittämiseen Virtualboxissa täytyy vähän säätää. Olen kertonut koko revohkan aikoinaan täällä:

https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=51043.msg399573#msg399573

Se on lopulta helppo homma ja samalla saa muutkin pelkästään Windows ohjelmasovellukset pielavetisesti toimimaan, jos on ihan pakko. Windowsin levykuvan saa MicroSoftin sivuilta jos on jonkin tietokoneen pohjassa vielä lisennsitarra ja siinä avainnumerosarja. Itse en ole winukkaa tarvinnut mihinkään muuhun kuin tuohon TomTomiin karttojen päivitykseen.

PS. Tervetuloa ja onnea uuteen harrastukseen.  :)
« Viimeksi muokattu: 17.01.18 - klo:19.53 kirjoittanut Hajakenttä »
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: Ubuntusta kuvat ja videot televisioon
« Vastaus #5 : 17.01.18 - klo:20.32 »
Mulla on muinainen halpis TL-SC2020 kamera lankaversiona ja siihen pääsee kotiverkossa käsiksi kirjoittamalla omalta koneelta ip-osoitteen (kirjautuminen). Esille tulee melko kevyt kameran oma asetussivu. Jossain vaiheessa kamera oli kotona koiravahtina ja pienen tutkiskelun jälkeen selvisi osoite myös ulkoa päin (reititys kotona tietysti). Linuxilla ei ole ainakaan siihen malliin mitään erikoisempaa tukea. Windowsilla on tuolle kameralle apuohjelmisto, joka helpottaa arkea elleivät verkkojen perusteet ole jossain määrin selvillä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Ubuntusta kuvat ja videot televisioon
« Vastaus #6 : 17.01.18 - klo:21.23 »
Olen aloittanut Linux -käyttöjärjestelmän (ubuntu 16.04) rassailun. Vaikeaa on Windowsin jälkeen. Neuvoisiko joku, kuinka:
- tässä koneessa olevia kuvia ja videoita voisin katsoa televisiosta, joka on samassa verkossa kuin tämä kone ja jossa on cromecast

Kuvien katselua varten Chrome-selaimeen voi asentaa vaikkapa LocalGalleryViewerExtensionin tai vastaavan paikallisten kuvien esittämistä tukevan lisäosan.


- onko linuxiin tp-link -valvontakameran käyttöohjemistoa, sovelluskaupassa ei ole

Tuosta kannattaa avata uusi aihe, jossa kerrot, mikä kameramalli on kyseessä. Mallin perusteella voi sitten googlata tarkemmin, millaisen rajapinnan kautta kamera toimii, ja mitä ohjelmia sen kanssa voi käyttää.

- entä yleensä kaikki muut palvelut, joihin voi ladata windows, android tai ios -sovelluksen, mutta valikoissa ei ole linux vaihtoehtoa? Onko linux silloin unohdettava?
pt

Monia Windows-ohjelmia voi käyttää Linuxissa Winellä. Ongelmallisia ovat lähinnä sellaiset tietokoneeseen kytkettävät lisälaitteet, joille ei ole Linux-ajuria. Silloin Windows tai muu tuettu käyttöjärjestelmä voi olla ainoa vaihtoehto, mutta kannattaa googlata tai kysyä täällä foorumilla.

Jos puhutaan netin kautta toimivista palveluista, niille on lähes aina olemassa myös selaimen kautta toimiva käyttöliittymä, jolloin erillinen ohjelmisto on lähinnä mukavuutta lisäävä tekijä. Monille yleisille palveluille on myös yhteisön koodaamia edustaohjelmia, jotka eivät välttämättä ole päätyneet Ubuntun sovellusvalikoimaan asti. Muutenkin sovellusvalikoima edustaa rajallista osaa Linuxissa toimivista ohjelmistoista. Lisää löytyy netistä hakemalla.

pekkater

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Ubuntusta kuvat ja videot televisioon
« Vastaus #7 : 19.01.18 - klo:11.02 »
Kiitos tiedoista. Chromium -selaimen cast -toiminto pelittää hyvin ja videot näkyvät telkkarista (omat ja you-tube, joihin tarve). Enpäs olisi tiennyt asiaa. Nähtävästi TomTom -karttojen päivitys on tehtävä kaverin windows -koneella? Vai olisko jollakulla vielä tähän neuvoja. En haluasi sotkea tähän linux -koneesee windowsia.
pt

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Ubuntusta kuvat ja videot televisioon
« Vastaus #8 : 19.01.18 - klo:12.03 »
Lainaus
Nähtävästi TomTom -karttojen päivitys on tehtävä kaverin windows -koneella? Vai olisko jollakulla vielä tähän neuvoja. En haluasi sotkea tähän linux -koneesee windowsia.

Kyllä mielessä kävi, että laitan Windowsin johonkin vanhaan läppärinraatoon autotallikoneeksi ja päivitän sillä TomTomin sen neljä kertaa vuodessa. Virtuaalikone on kuitenkin niin monikäyttöinen, että asensin sen ja opettelin käyttämään. Aina välillä juolahtaa mieleen, että olispa kiva kokeilla tuota ja tätä Linux jakelua tai -sovellusta. Se käy mainiosti virtuaalikoneessa. Samoin erilaisten kikkojen ja tuntemattomien sovellusten kokeilu käy toisella Linuxilla virtuaalikoneessa kätevästi sotkematta palveluskäytössä olevaa systeemiä. Samoin sen Windowsin käyttö on virtuaalikoneessa mielestäni niin omassa häkissään, että en pidä sitä Linuxiin sotkeutumisena.

On mahdollista tietenkin tehdä Windowsin ja Linuxin rinnakkaisasennus. Siinä puuttuu kuitenkin se etu; käyttää muitakin jakeluja ja labrata sovelluksia; kuten virtuaalikoneessa voi.

Rinnakkaisasennuksessa ja virtuaalikoneessa kummassakin on "haittana" tarve varata niille riittävästi levytilaa. Virtuaalikoneella täytyy myös jakaa käyttömuistia sen käytön ajaksi isäntäkoneen ja virtuaalikoneen käyttöön, vaikka puoliksi. Nykykoneissa yleensä on riittävästi sekä levyä, että muistia.

Joku on onnistunut asentamaan Windowsin myös muistitikkuun.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo