Kirjoittaja Aihe: [RATKAISTU] Internet nopeus vaihtelee 1 - 20 Mbps, voiko mitään tehdä?  (Luettu 4367 kertaa)

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Dell 6330E win 10 ja T61 Mate intel 4965 AG nämä pysyy suht koht vakaa 20 Mbps
Jos katsoo alimmaista riviä tossa kopiossa. Kone on HP Probook 6550b
Network controller: Intel Corporation Centrino Advanced-N 6200 (rev 35)

lo1      IEEE 802.11  ESSID:"IkkreWlan" 
          Mode:Managed  Frequency:5.52 GHz  Access Point: 8C:EB:C6:1F:13:7A   
          Bit Rate=54 Mb/s   Tx-Power=15 dBm   
          Retry short limit:7   RTS thr:off   Fragment thr:off
          Encryption key:off
          Power Management:on
          Link Quality=63/70  Signal level=-47 dBm 
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:7275  Invalid misc:12517   Missed beacon:0
T61               - " -                      : 91         - " -               : 0                - " -                     : 0
« Viimeksi muokattu: 16.01.18 - klo:21.49 kirjoittanut jurkkie »

TuxNetti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Mitä tarkoitat internet nopeudella ja miten olet sen mitannut? Tarkemmin sanottuna, onko tuo mitattu sisä- vai ulkoverkon nopeus? Jos ulkoverkon nopeus, niin millainen internet yhteys sinulla on? 3G ja 4G verkoissa moinen nopeuden vaihtelu on nimittäin normaalia.

Suosittelen mittaamaan nopeuden wifin sijasta myös perinteisellä verkkopiuhalla, jotta nähdään onko mittauksissa eroa.

Edit: Meni näköjään ohi, että kaksi muuta konetta toimii suht vakaalla nopeudella.
« Viimeksi muokattu: 08.01.18 - klo:16.25 kirjoittanut TuxNetti »

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Wifi 5 GHz, Bit-Rate 54 Mbps HP, muut 144 - 200 Mbps ( T61 Mate ja Win 10 ); 2,4 GHz suunnilleen sama .
Mokkula 4 GHZ, tukiasemalle 2 magneettiantennia ikkunalaudalla; asema näkyy 5 km.

DNA:lle valitettu. Äänekoskella menossa 1,2 Miljardin €:n investoinnit. Esim. Äki ohikulkutie. Siltaa paraikaa rakennetaan.

Oooklan piirtämä käyrä downlink lähtee 20 Mbps ja saattaa tippua 1 Mbps.
Mitä seuraava kertoo ?
HP   Tx excessive retries:7275  Invalid misc:12517   Missed beacon:0
T61            - " -                      : 91         - " -             : 0                - " -                 : 0
« Viimeksi muokattu: 08.01.18 - klo:16.46 kirjoittanut jurkkie »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Network controller: Intel Corporation Centrino Advanced-N 6200 (rev 35)

lo1      IEEE 802.11  ESSID:"IkkreWlan" 
          Mode:Managed  Frequency:5.52 GHz  Access Point: 8C:EB:C6:1F:13:7A   

Taajuudesta päätellen ajurissa on päällä 802.11n-tuki, eli et ole kytkenyt sitä pois, kuten edellisessä aiheessa ehdotin. Wireless-N ei toimi kunnolla Centrino Advanced-N 6200:lla, joten yleinen suositus tällaisiin ongelmiin on kytkeä N-tuki kokonaan pois päältä:

Koodia: [Valitse]
echo "options iwlwifi 11n_disable=1" | sudo tee /etc/modprobe.d/iwlwifi.conf
Käynnistä sitten järjestelmä uudelleen.


DNA:lle valitettu.

No ei ole DNA:n puolella vikaa, jos yhteys toimii normaalisti muilla laitteilla.


Mitä seuraava kertoo ?
HP   Tx excessive retries:7275  Invalid misc:12517   Missed beacon:0
T61            - " -                      : 91         - " -             : 0                - " -                 : 0[/b]

HP:ssä pakettien siirto katkeilee siirtotieongelmien vuoksi. Yleisesti ottaen syynä voisi olla heikko signaali, ajuriongelmat, rautavika jne. Tässä tapauksessa ajurivika (tai rautabugi) on vahvin veikkaus.

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Kävin katselemassa mitä tästä "Invalid Misc" sanotaan ja tuntuu olevan aika moinen ongelma.
Ja ensimmäisenä siellä koitetaan selvitä puhumalla erillaisista "häiriötekijöistä", mikä kanava mikä taajuus ym.
Ongelma esiintyy 2-porttisessa WiFi-vastaanottimessa.
https://unix.stackexchange.com/questions/381169/problems-with-the-wifi-connections-rtl8723be-kali-linux
Edellisessä linkissä on 2-porttinen Wifi (RTL8723BE)
Minulla HP:ssä Mate -N6200, joka on 2-porttinen. Nopeus Down 3,5 Mbps
Taasen Dell Win 10 ( N6300 ) ja T61 Mate ( 4965 AGN ) ovat 3-porttisia..   Nopeudet molemmis  Down 32 Mbps.

HP:n nopeuden ollessa 3,5 Mbps on:
Link Quality=51/70  Signal level=-59 dBm 
                   Tx excessive retries:818  Invalid misc:1051   Missed beacon:0

T61:n nopeus on 32 Mbps ja vastavat luvut:
Link Quality=49/70  Signal level=-61dBm 
                   Tx excessive retries: 36909  Invalid misc: 460   Missed beacon:0

Tuleeko mieleen joku samanlainen ratkaisu, kuin on tuossa linkissä. Minä en osaa sitä tehdä !
Nuo mittausarvot ovat 10 m päässä.
Seuraavassa HP:n mittaustulos 2 m päässä, nopeus Down 20 Mbps !
Link Quality=64/70  Signal level=-46 dBm 
                  Tx excessive retries:822  Invalid misc:2395   Missed beacon:0

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Kävin katselemassa mitä tästä "Invalid Misc" sanotaan ja tuntuu olevan aika moinen ongelma.
Ja ensimmäisenä siellä koitetaan selvitä puhumalla erillaisista "häiriötekijöistä", mikä kanava mikä taajuus ym.
Ongelma esiintyy 2-porttisessa WiFi-vastaanottimessa.
https://unix.stackexchange.com/questions/381169/problems-with-the-wifi-connections-rtl8723be-kali-linux
Edellisessä linkissä on 2-porttinen Wifi (RTL8723BE)
Minulla HP:ssä Mate -N6200, joka on 2-porttinen. Nopeus Down 3,5 Mbps

Tuossa esimerkkitapauksessa oli kyseessä vastaava ajuriongelma kuin sinullakin. Sen enempää siitä ei ole opittavissa, koska kyseessä oli täysin erilaista rautaa.


Tuleeko mieleen joku samanlainen ratkaisu, kuin on tuossa linkissä. Minä en osaa sitä tehdä !

Neuvoin jo edellisessä viestissäni, miten ongelma ratkaistaan:

Network controller: Intel Corporation Centrino Advanced-N 6200 (rev 35)

lo1      IEEE 802.11  ESSID:"IkkreWlan" 
          Mode:Managed  Frequency:5.52 GHz  Access Point: 8C:EB:C6:1F:13:7A   

Taajuudesta päätellen ajurissa on päällä 802.11n-tuki, eli et ole kytkenyt sitä pois, kuten edellisessä aiheessa ehdotin. Wireless-N ei toimi kunnolla Centrino Advanced-N 6200:lla, joten yleinen suositus tällaisiin ongelmiin on kytkeä N-tuki kokonaan pois päältä:

Koodia: [Valitse]
echo "options iwlwifi 11n_disable=1" | sudo tee /etc/modprobe.d/iwlwifi.conf
Käynnistä sitten järjestelmä uudelleen.
« Viimeksi muokattu: 09.01.18 - klo:15.30 kirjoittanut nm »

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Joo, olen kokeillut molemmilla 1 ja 0. Ei minkäälaista vaikutusta.

Seuraava mittaus on 2 m päässä wifi asemasta ja nopeus on 16 Mbps.
 IEEE 802.11  ESSID:"IkkreWlan" 
          Mode:Managed  Frequency:5.18 GHz  Access Point: 0C:D6:BD:A4:98:A3   
          Bit Rate=54 Mb/s   Tx-Power=15 dBm   
          Link Quality=70/70  Signal level=-40 dBm 
          Tx excessive retries:4945  Invalid misc:13884   Missed beacon:0

Tässä tulee 10 m päässä oleva mittaus ja nopeus on 3 Mbps.
IEEE 802.11  ESSID:"IkkreWlan" 
          Mode:Managed  Frequency:5.18 GHz  Access Point: 0C:D6:BD:A4:98:A3   
          Bit Rate=54 Mb/s   Tx-Power=15 dBm   
          Link Quality=44/70  Signal level=-66 dBm 
          Tx excessive retries:5729  Invalid misc:15075   Missed beacon:0

Seuraava on T61 Mate ja on Win 10 luokkaa. Mutta mikä arvo on "Invalid misc:14 " ? Huonon koneen mittauksessa yli  10 000 !
IEEE 802.11  ESSID:"IkkreWlan" 
          Mode:Managed  Frequency:5.18 GHz  Access Point: 0C:D6:BD:A4:98:A3   
          Bit Rate=54 Mb/s   Tx-Power=15 dBm   
          Link Quality=54/70  Signal level=-56 dBm 
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:135047  Invalid misc:14   Missed beacon:0

En ymmärrä muuta kuin, että samassa paikkaa 10 m päässä on Dell E6330 Win 10 ja T61 Mate ja ne paukuttaa
20 Mbps.
Mitä eroa on noissa WiFi palikoissa läppärissä. "Huonossa" on 2 RF-porttia ja "hyvissä" on 3 RF-porttia ?
Minulla on 2 magneettiantennia Internet-mokkulassa ulkona ikkunalaudalla eli on ns. Paikka-diversity.
Olen monessa paikka havainnut antenniporttien vaihdon muttaneen tasapainoa Down 10, Up 30 ja vaihto
Down 30 ja Up 10.
« Viimeksi muokattu: 09.01.18 - klo:20.04 kirjoittanut jurkkie »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Joo, olen kokeillut molemmilla 1 ja 0. Ei minkäälaista vaikutusta.

Käynnistithän järjestelmän uudelleen asetuksen muuttamisen jälkeen? Tarkista myös, että se meni perille listaamalla asetustiedoston sisältö:

Koodia: [Valitse]
/etc/modprobe.d/iwlwifi.conf
Seuraava mittaus on 2 m päässä wifi asemasta ja nopeus on 16 Mbps.
 IEEE 802.11  ESSID:"IkkreWlan" 
          Mode:Managed  Frequency:5.18 GHz  Access Point: 0C:D6:BD:A4:98:A3   
          Bit Rate=54 Mb/s   Tx-Power=15 dBm   
          Link Quality=70/70  Signal level=-40 dBm 
          Tx excessive retries:4945  Invalid misc:13884   Missed beacon:0

5 GHz:n taajuus on tuossa edelleen käytössä, mutta ehkäpä se on 802.11a. Link Quality näyttää hyvältä 2 metrin etäisyydeltä.

Tässä tulee 10 m päässä oleva mittaus ja nopeus on 3 Mbps.
IEEE 802.11  ESSID:"IkkreWlan" 
          Mode:Managed  Frequency:5.18 GHz  Access Point: 0C:D6:BD:A4:98:A3   
          Bit Rate=54 Mb/s   Tx-Power=15 dBm   
          Link Quality=44/70  Signal level=-66 dBm 
          Tx excessive retries:5729  Invalid misc:15075   Missed beacon:0

10 m on jo aika pitkä matka monille laitteille. Voi olla, että intelin piiri ja koneen antennit eivät vain pysty parempaan. Oletko kokeillut wlania Windowsissa samalla koneella?


Seuraava on T61 Mate ja on Win 10 luokkaa. Mutta mikä arvo on "Invalid misc:14 " ? Huonon koneen mittauksessa yli  10 000 !

No T61:n wlan-piiri/antennit/ajuri pystyvät vielä toimimaan paremmin tuolla etäisyydellä ja virheitä tulee vähemmän.


En ymmärrä muuta kuin, että samassa paikkaa 10 m päässä on Dell E6330 Win 10 ja T61 Mate ja ne paukuttaa
20 Mbps.
Mitä eroa on noissa WiFi palikoissa läppärissä. "Huonossa" on 2 RF-porttia ja "hyvissä" on 3 RF-porttia ?

Onhan niissä vaikka mitä eroja antennien lukumäärän lisäksi. Kolmas antenni varmasti auttaa oikein toteutettuna, mutta ei ole ainoa tekijä.

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Jokuhan tätä WiFi-vastaanotinta on alkanut "häiritsemään" ulkoinen tai sisäinen. Täytyy ottaa mokkula matkaan ja käydä varmistamassa, onko ulkoinen vai sisäinen rauta tai ohjelma ( SW ).
Onko jokin päivitys Ubuntu Mate:ssa tehnyt tämän. Toi T61 on ainakin hyvä ja pitäisi olla samat päivitykset.
Tästä HP:sta isolla näytöllä oli tarkoitus tulla kotikone. T61 mökkikone ja Dell reissukone.

Joo, minulla ei ole tässä koneessa Windowsia, enkä ole kovin hyvä näissä hommissa ajaakseni sen sisään.
Hieno ajatus. Olen nähnyt monessa vastauksessa pyydettävän samaa.
Samoin Ethernet kytköstä, jossa poikkeuksitta nopeutta on, mutta WiFi:llä ei.

"/etc/modprobe.d/iwlwifi.conf" ei toiminut. Seuraava toimi.

cat /etc/modprobe.d/iwlwifi.conf
options iwlwifi 11n_disable=1

Minulle ei ole selvinnyt mikä tarkoitus on;  echo "options iwlwifi 11n_disable=1" | sudo tee /etc/modprobe.d/iwlwifi.conf  ?

Olen ihmetellyt miksi tämä 2:n RF sisäänmenon laite on mennyt nopeuden suhteen huonoksi 3 Mbps ? Se on ollut tyydyttävä yli 10 Mbps 10 m:in päässä, mutta nyt on yli 10 Mbps  ainoastaan 2 m:in päässä.
Olen ollut ainut käyttäjä 5 GHz:in alueella, mutta nyt sinne on tullut asema lisää kanavalle 40 ja minä oli kanavalla 38. Koitin kanavaa 48, ei apua. Vaihdoin WiFi-mokkulaa ja nyt olen kanavalla 100.
Naapurin laite näyttää lähettävän molemmilla Band:eillä ( 2,4 ja 5 GHz ).

Aukaisin tuossa erään Dell:in näytön, jossa 3-portttinen RF-WiFi palikka. Tässä on 1 RF-sisäänmeno 2,4 GHz:lle
ja 2 RF-sisäänmenoa 5 GHz:in alueelle eli paikka-diversity. Toinen antenni on näytön ylä-osassa ja toinen ala-osassa.

Näyttää siltä, että toiveeni on totteutunut lisäkapasiteetille, koska eilen hiihtoladun varressa olevalle mastolle oli aurattu tie ja nopeudet on noussu keskiarvolla 10 - > 30 Mbps. Nyt max 50 aik. 30 Mbps.
On se kumma, kun klo 11 - 12 eli ruokatunnilla nopeudet tippuu. Pelaakohan jätkät ruokatunnilla joitakin Internet pelejä työmaaparakissa ?

Laitan tässä erään linkin ja epäilykseni.
https://superuser.com/questions/924559/wifi-connection-troubles-solved-why-does-my-fix-work
Edellä olevan linkin WiFi palikassa on myös Bluetooth ja on 2:n RF-portin palikka.

Miten voin sulkea 2,4 GHz:in vastaanottimen tässä HP:ssa ?

HP: Yritän selvittää onko minulla Bluetooth tässä päällä. Oikealla yläpalkissa se näkyy eikä mene pois päältä .
Merkki jää kirkkaaksi.
T61: Oikealla yläpalkissa Bluetooth ohjaus toimii ( bluetooth merkki-led sammuu näytön alalaidassa ), eikä vaikuta WiFi vastaanottoon. Paukutti tuossa vähän aikaa sitten 47 Mbps.
3 läppäriä tässä lähistöllä. Pitää jotenkin varmistaa onko näissä Bluetooth-lähetintä.
En tykkää pitää Bluetooth-laitteita päällä.

Miten saisin vilkkuvan WiFi ledin palamaan jatkuvasti. Ohjeita löytyy, että pitää muuttaa jotakin riviä,
olen joskus löytänyt ohjeen, mutta ei muista enään.
Miten seuraava tehdään ?
In my wlan.conf file, I added the following line: options iwlwifi led_mode=3
This made my WIFI indicator stop blinking and remain as a solid light.
Pitää sekin varmistaa, ettei sotke WiFi-yhteyttä !




nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Jokuhan tätä WiFi-vastaanotinta on alkanut "häiritsemään" ulkoinen tai sisäinen.

Eli onko se HP aiemmin toiminut paremmin ja nyt huonosti? Siinä tapauksessa joku ulkoinen häiriö, kuten samalla taajuusalueella toimivat muut tukiasemat ovat toki mahdollinen haittatekijä.

Onko jokin päivitys Ubuntu Mate:ssa tehnyt tämän. Toi T61 on ainakin hyvä ja pitäisi olla samat päivitykset.

Eri wlan-piiri -> eri ajurit -> eri päivitykset. Toisin sanoen kernelin päivitykset voivat hyvin muuttaa jonkun tietyn wlan-piirin toimintaa, mutta eivät muiden. Ajuriongelma ei siis ole täysin poissuljettu mahdollisuus, mutta ellei kerneli ole päivittynyt HWE-päivitysten vuoksi kokonaan uudempaan sarjaan (esim. 4.4.0 -> 4.13.0), en oikein usko, että iwlwifi-ajuriin olisi ilmaantunut radikaaleja regressioita.

Joo, minulla ei ole tässä koneessa Windowsia, enkä ole kovin hyvä näissä hommissa ajaakseni sen sisään.
Hieno ajatus. Olen nähnyt monessa vastauksessa pyydettävän samaa.

Juu. Sillä tavalla voidaan sulkea pois tai todentaa vika Linux-ajurissa.

"/etc/modprobe.d/iwlwifi.conf" ei toiminut. Seuraava toimi.

cat /etc/modprobe.d/iwlwifi.conf
options iwlwifi 11n_disable=1

Jees. Oli pudonnut cat-komento pois koodista, mutta hyvä että huomasit lisätä sen. Asetus näkyy olevan ok.

Minulle ei ole selvinnyt mikä tarkoitus on;  echo "options iwlwifi 11n_disable=1" | sudo tee /etc/modprobe.d/iwlwifi.conf  ?

Tuossa kirjoitetaan asetus "options iwlwifi 11n_disable=1" tiedostoon /etc/modprobe.d/iwlwifi.conf
Järjestelmä lukee /etc/modprobe.d-kansiossa olevat tekstitiedostot ja käyttää niissä olevia asetuksia kernelimoduulien latauksessa. options-rivillä määritellään moduulille parametreja.

Olen ihmetellyt miksi tämä 2:n RF sisäänmenon laite on mennyt nopeuden suhteen huonoksi 3 Mbps ? Se on ollut tyydyttävä yli 10 Mbps 10 m:in päässä, mutta nyt on yli 10 Mbps  ainoastaan 2 m:in päässä.

Ehkäpä tuo kyseinen piiri tai antennitoteutus on vain herkempi häiriöille kuin muut laitteesi, joissa taitaa N-standardikin toimia ainakin jollain tasolla.


Laitan tässä erään linkin ja epäilykseni.
https://superuser.com/questions/924559/wifi-connection-troubles-solved-why-does-my-fix-work
Edellä olevan linkin WiFi palikassa on myös Bluetooth ja on 2:n RF-portin palikka.

Miten voin sulkea 2,4 GHz:in vastaanottimen tässä HP:ssa ?

Piiri ei vastaanota 2,4 GHz:n taajuutta samanaikaisesti 5 GHz:n kanssa, eikä 2,4 GHz taajuusalueen häiriöillä pitäisi olla vaikutusta 5 GHz:n toimintaan. Bluetooth coexistencen voit kytkeä pois päältä samaan tapaan kuin asetit 11n_disable=1:n. Molemmat parametrit voi myös asettaa samaan aikaan:

Koodia: [Valitse]
echo "options iwlwifi 11n_disable=1 bt_coex_active=0" | sudo tee /etc/modprobe.d/iwlwifi.conf
Ja sitten taas uudelleenkäynnistys, jotta asetukset menevät perille.

HP: Yritän selvittää onko minulla Bluetooth tässä päällä. Oikealla yläpalkissa se näkyy eikä mene pois päältä .
Merkki jää kirkkaaksi.

Onnistuuko näppäimistössä tai koneessa olevalla bluetooth-kytkimellä?

Miten saisin vilkkuvan WiFi ledin palamaan jatkuvasti. Ohjeita löytyy, että pitää muuttaa jotakin riviä,
olen joskus löytänyt ohjeen, mutta ei muista enään.
Miten seuraava tehdään ?
In my wlan.conf file, I added the following line: options iwlwifi led_mode=3

Lisää sekin samaan tapaan moduulin parametreihin:

Koodia: [Valitse]
echo "options iwlwifi 11n_disable=1 bt_coex_active=0 led_mode=3" | sudo tee /etc/modprobe.d/iwlwifi.conf

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Tutkimus HP 6550b WiFi Intel Corp. Centrino Advanced -N600, 2 RF-sisäänmenoa. Heikko signaali 10 m:in päässä WiFi tukiasemasta  Model E5577s – 321. T61:n WiFi  4965AGN 3 RF-sisäänmenoa.

Kummallista, mutta mittauksien antama loppupäätelmä on se, että Soneran yhteys toimii paremmin kuin DNA WiFi-mokkulan ja HP:n läppärin välillä. Paksunnos mittaustulos 1 & 3.
Mutta T61 nopeus on hyvä samalla kentällä; johtuneeko paremmasta Bit Ratesta.
Sonera WiFi ja DNA samat kentänvoimakkuudet, mutta Soneralla nopeus 12 Mbps ja DNA 2 Mbps.
Onkohan Soneralla ja DNA:lla saman valmistajan tukiasemat.
Veikkaukseni on, että DNA on huonommat. Johtuuko tämä jollakin tavalla ”modulointi” tavasta.
Täytyy koittaa virittää HP:n antennia.
Se miksi HP ei nouse yli 20 Mbps, johtuu siitä, että Bit Rate ei nouse yli =54Mb/s.
T61 Mate ja Win 10 Bit Rate = jopa 300 Mb/s ja nopeus on silloin noin 50 Mbps.

Iippalassa Lassin Sonera WiFi tukiasema maaseudulla Huawei E 5186s – 22a; ei muita häiritseviä asemia.
2 suunta-antennia eli ”paikkadiversity”. Antennien väli noin 10 m ja toinen peltikatolla ja toinen talon seinustalla peltikaton ”alla”.

1. HP Probook 6550b   5 Ghz      2,4 GHz

Link Quality       34/70             51/70
Signal Level      -75 dbm      -59 dbm
Speed                 12 Mbps            14
WiFi  -N6200

2. T61

Link Quality       51/70      54/70
Signal Level      -59 dbm   -56 dbm
Speed                20 Mbps     18 Mbps
WiFi  4965AGN

3. Iippala Ekin DNA mokkula  Model E5577s – 321, Ei lisäantenneja !

HP Probook 6550b   5 Ghz

Link Quality       35/70
Signal Level      -75 dbm
Speed                  2 Mbps


4. Nyt Ekin DNA mokkula Lassi ulkoantenneilla. HP Probook 6550b.

Link Quality       51/70
Signal Level      -59 dbm
Speed           15 Mbps

5. Seuraavassa on HP siirretty huonompaan kenttään. Sama kuin edellinen, Ekin DNA mokkula Lassin ulkoantenneilla. Sama tulos kuin minulla kotona.

Link Quality       43/70
Signal Level      -67 dbm
Speed           3 Mbps

6. Seuraavassa on HP siirretty parempaan WiFi kenttään.

Link Quality       70/70
Signal Level      -40 dbm
Speed           20 Mbps
« Viimeksi muokattu: 11.01.18 - klo:20.15 kirjoittanut jurkkie »

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Minulla on Dell-läppäristä purettu antennipaketti, jossa on 2,4 ja 5 GHz:in antennit. Antenneissa pitkät koksit, joten saan sen ylemmäksi kuin on  HP.n antennit.
Minulla on epäilykseni ohjelmapäivitykseen, koska tämä kone on ollut tällä samalla paikalla 20 Mbps, Nyt on nopeus max. 3 Mbps 10 m:iä Wifi-mokkulasta. Minulla on 2 WiFi-mokkulaa ja ovat samanlaiset.
Olen tilannut 3 erillaista WiFi-vastaanotinta tähän koneeseen + 1 kpl USB WiFi.

Olen aloittanut tämän jutustelun 2018.1.8

Tässä tämänhetkinen Kernel . Katso päivämäärä !
~$ uname -r
4.13.0-26-generic ; mikähän versio tämä on alla olevaan listaukseen verrattuna

~$ uname -v
#29~16.04.2-Ubuntu SMP Tue Jan 9 22:00:44 UTC 2018
Elikkä tämä olisi versio 4.13.0-26.29;    2018-01-9

Seuraavassa on listaus Kerneleistä: Siellä on viimeinen 4.13.0.26.46

erkki@erkki-HP-ProBook-6550b:~$ dpkg --list | grep linux-image
rc  linux-image-4.10.0-28-generic                 4.10.0-28.32~16.04.2                                     amd64        Linux kernel image for version 4.10.0 on 64 bit x86 SMP
ii  linux-image-4.10.0-40-generic                 4.10.0-40.44~16.04.1                                     amd64        Linux kernel image for version 4.10.0 on 64 bit x86 SMP
ii  linux-image-4.10.0-42-generic                 4.10.0-42.46~16.04.1                                     amd64        Linux kernel image for version 4.10.0 on 64 bit x86 SMP
ii  linux-image-4.13.0-26-generic                 4.13.0-26.29~16.04.2                                     amd64        Linux kernel image for version 4.13.0 on 64 bit x86 SMP
rc  linux-image-extra-4.10.0-28-generic           4.10.0-28.32~16.04.2                                     amd64        Linux kernel extra modules for version 4.10.0 on 64 bit x86 SMP
ii  linux-image-extra-4.10.0-40-generic           4.10.0-40.44~16.04.1                                     amd64        Linux kernel extra modules for version 4.10.0 on 64 bit x86 SMP
ii  linux-image-extra-4.10.0-42-generic           4.10.0-42.46~16.04.1                                     amd64        Linux kernel extra modules for version 4.10.0 on 64 bit x86 SMP
ii  linux-image-extra-4.13.0-26-generic           4.13.0-26.29~16.04.2                                     amd64        Linux kernel extra modules for version 4.13.0 on 64 bit x86 SMP
ii  linux-image-generic-hwe-16.04                 4.13.0.26.46                                             amd64        Generic Linux kernel image

4.10.0-42.46~16.04.1      2017-12-04 julkaistu

Laitoin myös eräälle Kernell sivustolle seuraavaa, saas nädä meneekö perille:
My Internet speed has gone down 20 Mbps ---> 3 Mbps. 30 feet from WiFi basestation.
I have HP probook 6550b and there is WiFi unit; Intel model 622NHMW max 54 Mb/s. (Intel Corporation Centrino Advanced-N 6200 2x2 AGN )
Ubuntu Matei 1.12.1

Kernel version 4.13.0-26.29;     2018-01-09

On the same table I have Dell E6330 Windows 10 speed is Ok.

And again on same table also T61 Ubuntu Mate 1.12.1 Intel 4965AGN is Ok. Kernel driver iwl4965.

Kernel version 4.10.0-42.46;     2017-12-4

Kiitoksia nm:lle mielenkiinnosta !
Noi Led:in vilkkumislimkit ei toiminut, mutta ne ei ole tärkeät, vaan tämä nopeus !
Miten saan ajettua sisään Kernel version:     4.10.0-42.46;     2017-12-4

« Viimeksi muokattu: 16.01.18 - klo:17.40 kirjoittanut jurkkie »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Se miksi HP ei nouse yli 20 Mbps, johtuu siitä, että Bit Rate ei nouse yli =54Mb/s.
T61 Mate ja Win 10 Bit Rate = jopa 300 Mb/s ja nopeus on silloin noin 50 Mbps.

802.11n-tuki on nyt kytketty pois päältä iwlwifin parametrilla, joten yli 54 Mbps yhteyksiä ei voi saada. N-tuki taas kytkettiin pois päältä siksi, että se toimii yleensä huonosti Centrino 6200 wlan-piirillä Linuxissa. Jos haluat kuitenkin kokeilla 802.11n:n toimintaa uudestaan, voit kytkeä tuen takaisin päälle poistamalla kyseisen parametrin tiedostosta /etc/modprobe.d/iwlwifi.conf, tai poistamalla tiedoston kokonaan:

Koodia: [Valitse]
sudo rm /etc/modprobe.d/iwlwifi.conf
Muista käynnistää järjestelmä taas uudelleen tuon jälkeen.


Miten saan ajettua sisään Kernel version:     4.10.0-42.46;     2017-12-4

Kyseinen kerneli on dpkg:n listauksen perusteella edelleen asennettuna, joten voit valita sen GRUB-käynnistysvalikosta, johon pääsee painamalla Shift- tai Esc-näppäintä heti, kun bios lähtee lataamaan käyttöjärjestelmää. Siis bios-tekstien jälkeen, mutta ennen kuin Ubuntu-logoa tai mitään Ubuntun lataustietoja näkyy näytöllä.

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Nyt on "maailman kirjat" sekaisin !!!!! Halvatun, halvatun ja halvattu !!!
Tämä halvatun kone tuli kuntoon tällä :   " sudo rm /etc/modprobe.d/iwlwifi.conf ".
Katos pahusta; Bit Rate on yli 54 Mb/s !

IEEE 802.11  ESSID:"IkkreWlan" 
          Mode:Managed  Frequency:5.56 GHz  Access Point: 8C:EB:C6:1F:13:7A   
          Bit Rate=121.5 Mb/s   Tx-Power=15 dBm   
          Retry short limit:7   RTS thr:off   Fragment thr:off
          Power Management:off
          Link Quality=43/70  Signal level=-67 dBm 
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:2  Invalid misc:91   Missed beacon:0
Dell e 6330 Windows 10 samalla pöydällä paukutti 10 - 38 Mbps.
HP ja T61 10 - 22 Mbps.
Ei  tämä pieleen ole mennyt ! Paljon on opittu, etenkin Ubuntun erillaisia Terminaalijuttuja, jos vaan jatkossa osaisi etsiä oikeilla hakusanoilla.
Liite-Kuva:
« Viimeksi muokattu: 16.01.18 - klo:20.02 kirjoittanut jurkkie »