Kirjoittaja Aihe: Ohjelmistot  (Luettu 2484 kertaa)

kct

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Ohjelmistot
« : 13.09.06 - klo:01.51 »
Kun olen asentanut ohjelmistoja Ubuntussa, niin missä ne saa näkyviin?
Eli missä pikakuvakkeet? Mihin nämä ohjelmat asentuvat?

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Ohjelmistot
« Vastaus #1 : 13.09.06 - klo:08.34 »
Se riippuu hyvin paljon ohjelmasta.

Eli jos asennat vaikka x-chatin sen pitäisi ilmestyä internet(vai oliko se verkko?) valikon alle ja jos taas x-moton sen pitäisi ilmestyä pelit valikon alle. Tämä siis jos olet käyttänyt pakettien hallintaa.

Pikakuvakkeet eivät taida oletuksena lämpsähtää työpöydälle vaan ne täytyy tehdä itse jos sellaisen tahtoo. Eli klikkaat hiiren kakkosnamiskaa ja sieltä luo käynnistin(?). Yleensä ohjelmat asentuvat kotikansioon.

Anteeksi pikkasen huterat ohjeet, en ole omalla koneella vaan paukuttelen wintoosaa töissä. Viisaammat varmaan ohjeistavat tarkemmin jos tarve vaatii.

Juice

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
  • Komiaa.
    • Profiili
Re: Ohjelmistot
« Vastaus #2 : 13.09.06 - klo:08.39 »
Itsellä ainakin pikakuvakkeitten ilmestyminen esim. K-valikon alle vaatii X:n boottaamisen. Tai sitten oon vaan käsi :)
Tähän sen piti tulla, mutta petyin jälleen karvaasti...

tn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 472
    • Profiili
Re: Ohjelmistot
« Vastaus #3 : 13.09.06 - klo:09.20 »
Kun olen asentanut ohjelmistoja Ubuntussa, niin missä ne saa näkyviin?
Olethan tosiaan asentanut ne paketinhallinnalla. Jos et tiedä, mikä on paketinhallinta (ja kyllä muutenkin), kannattaa tutustua Ubuntu tutuksi -wikikirjaan.

Eli missä pikakuvakkeet? Mihin nämä ohjelmat asentuvat?
Kuten Jaune jo mainitsikin, pitäisi kuvakkeiden ilmestyä Sovellus-valikkoon (tai sitten ei minnekkään riippuen sovelluksesta). Yleensä ohjelmat asennetaan vähän ympäri järjestelmää. Tällä ei niinkään ole yleensä mitään väliä, mutta selvennän vähän: Suoritettavat binäärit esimerkiksi menevät yleensä /usr/bin -hakemiston alaisuuteen. Toisaalta taas globaalit asetukset löytyvät /etc:n alta ja käyttäjäkohtaiset taas käyttäjän omasta kotihakemistosta.

Yleensä ohjelmat asentuvat kotikansioon.
Tuota en kyllä allekirjoita. Ohjelma asentuu kotikansioon vain, jos se manuaalisesti asentaa sinne. Pakettienhallinnan kautta asennetut ohjelmat eivät asennu kotihakemistoon (vaan kuten edellä kerroin).

Pikakuvakkeet eivät taida oletuksena lämpsähtää työpöydälle vaan ne täytyy tehdä itse jos sellaisen tahtoo. Eli klikkaat hiiren kakkosnamiskaa ja sieltä luo käynnistin(?).
Tai jos ohjelma löytyy jo Sovellukset-valikosta, niin tuo onnistuu suoraan raahaamalla se kuvake sieltä valikosta työpöydälle.

Itsellä ainakin pikakuvakkeitten ilmestyminen esim. K-valikon alle vaatii X:n boottaamisen. Tai sitten oon vaan käsi :)
Gnomessa tuo päivittyy ainakin heti (ainakin pitäisi päivittyä, kerran jäi itsellä kuitenkin päivittymättä o_O).

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ohjelmistot
« Vastaus #4 : 13.09.06 - klo:11.33 »
hyviä ohjeita tässä on tullutkin, mutta pikaisella vilkaisulla kukaan ei ole mielestäni esittänyt vaihtoehtoa, että olet asentanut komentoriviltä suoritettavia ohjelmia joille ei ole edes mitään järkeä luoda pikakuvaketta. tämä siitä syystä, että toimiakseen ne tietysti kaipaavat jotain parametreja tai vähintäänkin sen terminaali-ikkunan (joka on kyllä hoidettavissa pikakuvakkeen kautta).
Janne

kct

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Re: Ohjelmistot
« Vastaus #5 : 13.09.06 - klo:17.35 »
Hyviä neuvoja. Olen siis asentanut ohjelmat paketinhallinnan kautta.
Se hieman ihmetyttääkin kun osa ohjelmista asentuu K-valikkoon,
esim. Firestarter ja html-editorit ja Kino editointi-ohjelma.
Mutta muutama muu ohjelma ei ole siellä valikossa.
Asensin paketinhallinnasta Compiz-ohjelman, mutta ei näy.
usr/bin kansiossa on combiz-sh ja compiz.real
Mihin kansioon mahtaa yleensä ohjelmat asentua, jos sieltä saa tehtyä pikakuvakkeen?  :-\
« Viimeksi muokattu: 13.09.06 - klo:17.53 kirjoittanut kct »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ohjelmistot
« Vastaus #6 : 13.09.06 - klo:18.32 »
Hyviä neuvoja. Olen siis asentanut ohjelmat paketinhallinnan kautta.

ok.

Se hieman ihmetyttääkin kun osa ohjelmista asentuu K-valikkoon,
esim. Firestarter ja html-editorit ja Kino editointi-ohjelma.

juu, yleensä sellaiset ohjelmat jotka on tarkoitettu käynnistettäväksi pikakuvakkeen kautta (siis niiden käynnistäminen on ylipäätään mahdollista sitä kautta).

Mutta muutama muu ohjelma ei ole siellä valikossa.

usein ne ovat komentorivisoftia, softia joita ei ole tarkoitettukaan ajettavaksi suoraan tai softia joita ubuntu-väen mielestä ei pitäisi näyttää menussa (esim. gconf-editor on syystä tai toisesta päätetty jättää pois menusta).

Asensin paketinhallinnasta Compiz-ohjelman, mutta ei näy.

mitä meinasit ko. softalla tehdä?
oletko varma, että se on tarkoitettu sellaisenaan suoritettavaksi?

usr/bin kansiossa on combiz-sh ja compiz.real
Mihin kansioon mahtaa yleensä ohjelmat asentua, jos sieltä saa tehtyä pikakuvakkeen?  :-\

softien suoritettavat binäärit asentuvat yleensä hakemistoon /usr/bin, /usr/local/bin (ja vastaavat sbin-loppuiset hakemistot järjetelmän ylläpitoon tarkoitetuille softille) sekä ohjelman nimellä nimettyyn hakemistoon /opt:in alle.

tämän jos lukee niin tietää paljon enemmän:
http://www.pathname.com/fhs/
Janne