Kun olen asentanut ohjelmistoja Ubuntussa, niin missä ne saa näkyviin?
Olethan tosiaan asentanut ne paketinhallinnalla. Jos et tiedä, mikä on paketinhallinta (ja kyllä muutenkin), kannattaa tutustua
Ubuntu tutuksi -wikikirjaan.
Eli missä pikakuvakkeet? Mihin nämä ohjelmat asentuvat?
Kuten Jaune jo mainitsikin, pitäisi kuvakkeiden ilmestyä Sovellus-valikkoon (tai sitten ei minnekkään riippuen sovelluksesta). Yleensä ohjelmat asennetaan vähän ympäri järjestelmää. Tällä ei niinkään ole yleensä mitään väliä, mutta selvennän vähän: Suoritettavat binäärit esimerkiksi menevät yleensä /usr/bin -hakemiston alaisuuteen. Toisaalta taas globaalit asetukset löytyvät /etc:n alta ja käyttäjäkohtaiset taas käyttäjän omasta kotihakemistosta.
Yleensä ohjelmat asentuvat kotikansioon.
Tuota en kyllä allekirjoita. Ohjelma asentuu kotikansioon vain, jos se manuaalisesti asentaa sinne. Pakettienhallinnan kautta asennetut ohjelmat eivät asennu kotihakemistoon (vaan kuten edellä kerroin).
Pikakuvakkeet eivät taida oletuksena lämpsähtää työpöydälle vaan ne täytyy tehdä itse jos sellaisen tahtoo. Eli klikkaat hiiren kakkosnamiskaa ja sieltä luo käynnistin(?).
Tai jos ohjelma löytyy jo Sovellukset-valikosta, niin tuo onnistuu suoraan raahaamalla se kuvake sieltä valikosta työpöydälle.
Itsellä ainakin pikakuvakkeitten ilmestyminen esim. K-valikon alle vaatii X:n boottaamisen. Tai sitten oon vaan käsi
Gnomessa tuo päivittyy ainakin heti (ainakin pitäisi päivittyä, kerran jäi itsellä kuitenkin päivittymättä o_O).