Kirjoittaja Aihe: [ratkaistu] ASUS USB-N13 Pätkii  (Luettu 3924 kertaa)

johnlee5

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
[ratkaistu] ASUS USB-N13 Pätkii
« : 06.01.18 - klo:13.39 »
Eli https://www.asus.com/us/Networking/USB-N13/HelpDesk_Download/

Tämä laite, ostettu Verkkokauppa.comista puoli vuotta sitten ja olen yrittänyt saada koko ajan toimimaan.

Windows 10 järjestelmässä toimii normaalisti, Mint ja Ubuntu taas ei.

Ongelma on, että menee ns. lepotilaan josta täytyy itse herättää painamalla reitittimen kuvaa. Toimii siis Plug & Play tyylisesti, mutta netin käyttö on ärsyttävää kun saat vähän väliä herätellä laitteen päälle. Myöskin cadin käyttö on hankalaa kun pätkii nettiä.

Olen vasta alkaja Linuxin kanssa ja käytän tällä hetkellä Ubuntua sillä möin Mint koneeni eteenpäin. Olen asentanut jo ennestään ohjelmia (Cura jne.) mutta tikun ajureita en saa asennettua. Kun komentorivillä yritän asentaa
Koodia: [Valitse]
./ install niin pyytää salasanaa jota ei hyväksy vaikka se on oikein. Myöhemmin kun kokeilin eri koodia mitä englanninkielisillä foorumeilla oli käsketty laittamaan, niin kun laitan nyt
Koodia: [Valitse]
./ install niin ei tee mitään.

Eli mietin vieväni takuuseen, mutta seuraavassa laitteessa on todennäköisesti sama harmi edessä.  :(

« Viimeksi muokattu: 03.04.18 - klo:20.47 kirjoittanut johnlee5 »

johnlee5

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: [ratkaistu] ASUS USB-N13 Pätkii
« Vastaus #1 : 03.04.18 - klo:20.52 »
Eli selviteltyäni asiaa Suomen Asuksen kautta ja Verkkokauppa.comin kanssa selvisi ettei tukea ole enää ollut muutamaan vuoteen Linuxin kanssa.

Asus kommentoi vain ettei tue käyttöjärjestelmääsi ja Verkkokaupassa sanoivat, etteivät valmistajat päivitä tietoja ajallaan. Esimerkiksi tässä tapauksessa tuki on loppunut vuosia sitten.

Eli etsin vaihtoehtoisen laitteen. Hyvittävät toki Verkkokaupassa lahjakortiksi, sillä Linux oli ostopäätökseni perimmäinen syy.

Pekken

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 255
    • Profiili
Vs: [ratkaistu] ASUS USB-N13 Pätkii
« Vastaus #2 : 03.04.18 - klo:21.05 »
Painin jo aiemmin samojen asioiden kanssa:
Vielä aiheeseen, ostin asus usb AC51 wireless-AC500 dual band adapterin. Mukana oleva asennuslevy pitää ensin laittaa asemaan, mutta en pääse siitä eteenpäin?  Miten edetään? Minkä kuvakkeen kautta pääsee asenukseen?

Hyödyllisin arvostelu verkkokauppa.comin tuotesivulla:

Lainaus
Ei toimi linuxissa

asiakasnro1729  18–24  22. maaliskuuta 2017

Tuotekuvauksesta ja laatikon teksteistä huolimatta ei toimi nykypäivän Linuxeissa. Ajuri-CDssä oli vuonna 2013 viimeksi päivitettyä ajurikoodia, jota olisi pitänyt kääntää itse, eikä se olisikaan kääntynyt vuoden 2017 kernelissä (distrona Ubuntu 16.04 LTS, jota ei voi mitenkään pitää "eksoottisena"). Jotkut rohkeat sielut ylläpitävät Github-repositorioita joissa päivittävät ajureita, mutta nekin pitäisi kääntää itse ja joka kernelipäivityksen yhteydessä uudelleen, ja silloinkin tarvitaan paljon kärsivällisyyttä että käännetyn ajurin saa toimimaan. Tämä tuote ei ole vaivansa arvoinen, ja palautin omani.

johnlee5

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: [ratkaistu] ASUS USB-N13 Pätkii
« Vastaus #3 : 03.04.18 - klo:21.12 »
Painin jo aiemmin samojen asioiden kanssa:
Vielä aiheeseen, ostin asus usb AC51 wireless-AC500 dual band adapterin. Mukana oleva asennuslevy pitää ensin laittaa asemaan, mutta en pääse siitä eteenpäin?  Miten edetään? Minkä kuvakkeen kautta pääsee asenukseen?

Hyödyllisin arvostelu verkkokauppa.comin tuotesivulla:

Lainaus
Ei toimi linuxissa

asiakasnro1729  18–24  22. maaliskuuta 2017

Tuotekuvauksesta ja laatikon teksteistä huolimatta ei toimi nykypäivän Linuxeissa. Ajuri-CDssä oli vuonna 2013 viimeksi päivitettyä ajurikoodia, jota olisi pitänyt kääntää itse, eikä se olisikaan kääntynyt vuoden 2017 kernelissä (distrona Ubuntu 16.04 LTS, jota ei voi mitenkään pitää "eksoottisena"). Jotkut rohkeat sielut ylläpitävät Github-repositorioita joissa päivittävät ajureita, mutta nekin pitäisi kääntää itse ja joka kernelipäivityksen yhteydessä uudelleen, ja silloinkin tarvitaan paljon kärsivällisyyttä että käännetyn ajurin saa toimimaan. Tämä tuote ei ole vaivansa arvoinen, ja palautin omani.

Kiitos tiedosta, tästä on apua kun etsin itelleni laitetta jonka saisin toimimaan.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: [ratkaistu] ASUS USB-N13 Pätkii
« Vastaus #4 : 03.04.18 - klo:21.41 »
Eli https://www.asus.com/us/Networking/USB-N13/HelpDesk_Download/

Tämä laite, ostettu Verkkokauppa.comista puoli vuotta sitten ja olen yrittänyt saada koko ajan toimimaan.

Windows 10 järjestelmässä toimii normaalisti, Mint ja Ubuntu taas ei.

Ongelma on, että menee ns. lepotilaan josta täytyy itse herättää painamalla reitittimen kuvaa. Toimii siis Plug & Play tyylisesti, mutta netin käyttö on ärsyttävää kun saat vähän väliä herätellä laitteen päälle. Myöskin cadin käyttö on hankalaa kun pätkii nettiä.

Vika saattaa johtua siitä, että kernelissä on tällä hetkellä kaksi ajuria kortissa olevalle wlan-piirille, ja molemmat saattavat latautua samanaikaisesti, jolloin yhteys katkoo: https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2380572

lsmod-komennolla voit tutkia, mitä Realtek-piirien ajurimoduuleita on ladattuna:

Koodia: [Valitse]
lsmod | grep rtl
Jos listassa on sekä rtl8192cu että rtl8xxxu, toinen moduuleista pitää blacklistata pois käytöstä.

Kernelin lokista voi myös selvitä jotain:

Koodia: [Valitse]
dmesg

Eli mietin vieväni takuuseen, mutta seuraavassa laitteessa on todennäköisesti sama harmi edessä.  :(

Hyvin mahdollista. Tuon Asus USB-N13:n molempien versioiden pitäisi kyllä olla ihan toimivia pelejä Linuxissa, ja kohtaamasi katkomisongelma on helposti ratkaistavissa, jos se johtuu päällekkäisistä ajureista.
« Viimeksi muokattu: 03.04.18 - klo:21.57 kirjoittanut nm »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: [ratkaistu] ASUS USB-N13 Pätkii
« Vastaus #5 : 03.04.18 - klo:21.56 »
Painin jo aiemmin samojen asioiden kanssa:
Vielä aiheeseen, ostin asus usb AC51 wireless-AC500 dual band adapterin. Mukana oleva asennuslevy pitää ensin laittaa asemaan, mutta en pääse siitä eteenpäin?  Miten edetään? Minkä kuvakkeen kautta pääsee asenukseen?

Toisin kuin Asus USB-N13:lle, Asus AC51:lle ei ole ajuria kernelissä valmiina. Sitä on nyt puitu jo parissakin muussa aiheessa tänä vuonna, joten kannattaa jatkaa niissä, jos on tarvetta neuvoille.