Kirjoittaja Aihe: Linux ja Macbook 2007 intel core duo  (Luettu 12434 kertaa)

liimola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Linux ja Macbook 2007 intel core duo
« : 25.12.17 - klo:09.26 »
Hei, löysin tämän Ubuntu foorumin ja koska tämä on suomenkielinen päätin kysyä että mikäköhän Linux olisi paras asennettavaksi tuolle minun vanhalle Macbookille. Ittel core duo 2ghz ja 2gb ram. Näytönohjain 64mb.
Kone pitäisi saada toimimaan niin että pääasiassa kuvien pyörittely onnistuu (ei ammatimaista) ja että saa hyvän selaimen millä pyörii Facebook ja ehdottomasti Youtube!
Voi poistaa jos olen aivan väärällä foorumilla kysymykseni kanssa. itsellä on heikko englanninkielen taito jotensiksi tänne kirjoittelen.
Aion siis kuitenkin ensitöikseni avata koneen ja puhdistaa koska ainakin tuuletin on aivan täynnä pölyä kun kone kuumenee.
Itsellä ei ole aiempaa kokemusta linuxeista. Nyt siis tarkoitus saada helppo graafinen järjestelmä.
 

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Linux ja Macbook 2007 intel core duo
« Vastaus #1 : 25.12.17 - klo:09.34 »
Lubuntu koska muistin määrä on vähäinen, jos jostain saisit kaivettua toiset 2Gt niin se olisi juhlaa, melkein joulu.  :)
https://lubuntu.net/
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

liimola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Linux ja Macbook 2007 intel core duo
« Vastaus #2 : 25.12.17 - klo:09.49 »
Muistaakseni 2gb oli maksimi.
Onko Lubuntulle oma suomenkielinen fooruminsa?

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Linux ja Macbook 2007 intel core duo
« Vastaus #3 : 25.12.17 - klo:09.59 »
Muistaakseni 2gb oli maksimi.
Onko Lubuntulle oma suomenkielinen fooruminsa?

OK, tämä sama foorumi on Lubuntulle koska se on virallinen Ubuntu-johdannaninen.
Ja saa täällä keskustella vaikka mistä, pääasiassa Linuxeista, mutta Yleistä keskusteluakin voi harrastaa.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

liimola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Linux ja Macbook 2007 intel core duo
« Vastaus #4 : 25.12.17 - klo:10.00 »
ok, eli voin tähän sitten laittaa kysymyksiä. Täytyypä tuo asennusmedia jostain etsiä ja kait nää dvd: lle tallennetaan.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Linux ja Macbook 2007 intel core duo
« Vastaus #5 : 25.12.17 - klo:10.08 »
ok, eli voin tähän sitten laittaa kysymyksiä. Täytyypä tuo asennusmedia jostain etsiä ja kait nää dvd: lle tallennetaan.

Kyllä voit. Levykuva ts. asennusmedia löytyy tuon linkin takaa minkä laitoin (https://lubuntu.net/downloads/) ja sitä ei kopioida DVD:lle vaan iso-tiedosto kirjoitetaan levylle (tai USB-tikulle) tämän ohjeen mukaisesti: https://wiki.ubuntu-fi.org/Levykuva

Asennus on sitten melko yksinkertainen prosessi. Kone bootataan DVD:ltä (tai USB-tikulta) ja asennus käynnistetään Live-medialta.
Ilmeisesti Macin kyseessä ollen levy pitää tyhjentää ja luoda uusi DOS-osiotaulu?
Tai jos nykyisen rinnalle asennat niin sitten sitä EI saa tehdä koska uuden osiotaulun tekeminen tyhjentää levyn.

Joku enemmin Maceistä tietävä voi tarkentaan ja kertoa lisää...
« Viimeksi muokattu: 25.12.17 - klo:10.15 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

liimola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Linux ja Macbook 2007 intel core duo
« Vastaus #6 : 25.12.17 - klo:11.35 »
Siis pelkästään tuo Desktop.iso tiedosto tikulle . Kun on tuo mikä alterna?

liimola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Linux ja Macbook 2007 intel core duo
« Vastaus #7 : 25.12.17 - klo:11.41 »
Ja onko iso tiedosto oikea? Kun eikös maceissä ole img?  Tuossa ohjeessakaan ei kerrota kuinka tehdään muistitikulle, dvdlle vain.

liimola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Linux ja Macbook 2007 intel core duo
« Vastaus #8 : 25.12.17 - klo:12.02 »
Ihme sinänsä että missään ei kädestä pitäen opeteta tuota boottaavan usb tikun tekoa Macillä. Itsellä on nyt tuo ubuntu ladattuna. Ja itseasiassa tein heti sen virheen että otin 64 bittisen. Tää macbook ei boottaa kuin 32.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Linux ja Macbook 2007 intel core duo
« Vastaus #9 : 25.12.17 - klo:12.28 »
Ihme sinänsä että missään ei kädestä pitäen opeteta tuota boottaavan usb tikun tekoa Macillä. Itsellä on nyt tuo ubuntu ladattuna. Ja itseasiassa tein heti sen virheen että otin 64 bittisen. Tää macbook ei boottaa kuin 32.
Eikö tuo 17 minuutin yksityiskohtainen ohje toimi?
https://tutorials.ubuntu.com/tutorial/tutorial-create-a-usb-stick-on-macos#0

liimola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Linux ja Macbook 2007 intel core duo
« Vastaus #10 : 25.12.17 - klo:12.55 »
Eihän tuossa ohjeessa ole mac os x käyttiksenä millä homma tehdään. Minulla on tässä kone missä mac os x 10.6.8 ja minulla on muistitikku koneessa kiinni. Olen ladannut lubuntu desctop iso tiedoston koneelleni ja haluan ny tehdä sen tikun millä sitten yritän asentaa macbookkiini lubuntun.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Linux ja Macbook 2007 intel core duo
« Vastaus #11 : 25.12.17 - klo:13.48 »
Eihän tuossa ohjeessa ole mac os x käyttiksenä millä homma tehdään. Minulla on tässä kone missä mac os x 10.6.8 ja minulla on muistitikku koneessa kiinni. Olen ladannut lubuntu desctop iso tiedoston koneelleni ja haluan ny tehdä sen tikun millä sitten yritän asentaa macbookkiini lubuntun.

Kyllä siinä on kyse samasta käyttöjärjestelmästä. macOS tunnettiin aiemmin nimellä OS X ja sitä ennen Mac OS X.

Halusin myös sanoa, että itse en kyllä asentaisi juuri Lubuntua. Normaali Ubuntu tai vaikkapa Xubuntu menee tuon tasoiseen koneeseen ihan hyvin. Xubuntu siis vähän kevyempänä kuin normaali Ubuntu ja mielestäni se on huomattavasti miellyttävämpi käyttää kuin Lubuntu, mutta tämä on makuasia. Lubuntua suositellaan tyypillisesti koneisiin joissa on oikeasti vähän muistia, vaikka tuo 2 GB ei olekaan hyvin paljoa enää tänä päivänä. Nuo haluamasi tarpeet saat kyllä tehtyä noilla kaikilla.

Tosiaan mäkeistä täällä taitaa aika harvalla olla kokemusta ja näin jouluna saattaa olla ettei sen kanssa saa ihan hirveästi ohjeita, mutta ehkä sitten löytyy joku selalinenkin kunhan ihmiset joutavat paremmin neuvomaan.  Niissä laiteohjelmisto on vähän erilainen kuin PC-koneissa, joita useimmilla on, ja siksi voi olla ettei kaikki jakelut edes käynnisty siinä. En osaa sanoa, mitä erityistä tuossa koneessa pitää tehdä, jotta Linuxin saisi asennettua varsinkaan vanhan järjestelmän rinnalle. PC-koneeseen Linux asentuu kyllä ihan helposti (ellei käy huono tuuri ja jokin olennainen osa ei ole tuettuna).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Linux ja Macbook 2007 intel core duo
« Vastaus #12 : 25.12.17 - klo:14.31 »
Halusin myös sanoa, että itse en kyllä asentaisi juuri Lubuntua. Normaali Ubuntu tai vaikkapa Xubuntu menee tuon tasoiseen koneeseen ihan hyvin. Xubuntu siis vähän kevyempänä kuin normaali Ubuntu ja mielestäni se on huomattavasti miellyttävämpi käyttää kuin Lubuntu, mutta tämä on makuasia. Lubuntua suositellaan tyypillisesti koneisiin joissa on oikeasti vähän muistia, vaikka tuo 2 GB ei olekaan hyvin paljoa enää tänä päivänä. Nuo haluamasi tarpeet saat kyllä tehtyä noilla kaikilla.

Kyllä Lubuntu on ihan varteen otettava. Meillä kaikki koneet toimivat Lubuntulla, kun siihen tottuu, niin se on ihan soiva peli. Tosin joutuu erikseen asentamaan LibbreOffice, vlc, ja ehkä jotain muita raskaampia ohjelmia. Siis kuinka siis miksi Ubuntu tai Xubuntu on "huomattavasti miellyttävämpi käyttää kuin Lubuntu" ?

Toki se on kevytjakelupaketti, mutta se on myös siksi nopea, ja miellyttävä käyttää. <3

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Linux ja Macbook 2007 intel core duo
« Vastaus #13 : 25.12.17 - klo:14.36 »
Halusin myös sanoa, että itse en kyllä asentaisi juuri Lubuntua. Normaali Ubuntu tai vaikkapa Xubuntu menee tuon tasoiseen koneeseen ihan hyvin. Xubuntu siis vähän kevyempänä kuin normaali Ubuntu ja mielestäni se on huomattavasti miellyttävämpi käyttää kuin Lubuntu, mutta tämä on makuasia. Lubuntua suositellaan tyypillisesti koneisiin joissa on oikeasti vähän muistia, vaikka tuo 2 GB ei olekaan hyvin paljoa enää tänä päivänä. Nuo haluamasi tarpeet saat kyllä tehtyä noilla kaikilla.

Kyllä Lubuntu on ihan varteen otettava. Meillä kaikki koneet toimivat Lubuntulla, kun siihen tottuu, niin se on ihan soiva peli. Tosin joutuu erikseen asentamaan LibbreOffice, vlc, ja ehkä jotain muita raskaampia ohjelmia. Siis kuinka siis miksi Ubuntu tai Xubuntu on "huomattavasti miellyttävämpi käyttää kuin Lubuntu" ?

En pidä LXDE:tä kovinkaan käyttäjäystävällisenä verrattuna esimerkiksi Gnomeen. Siksi en ole kovinkaan herkkä suosittelemaan sitä uusille käyttäjille.

Toki se on kevytjakelupaketti, mutta se on myös siksi nopea, ja miellyttävä käyttää. <3

Miellyttävyys on makuasia. :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

liimola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Linux ja Macbook 2007 intel core duo
« Vastaus #14 : 25.12.17 - klo:14.49 »
Pääsin tekemään nyt tuota asennustikkua. Ihan mielenkiinnolla iltasella näen, kun kone tulee vanhemmilta, että kuinka asentuu. Siis lubuntu.
Oletan että osaa yhdistää langattomaan verkkoon ilman kikkailuita ja että selain pyörittää youtubet ja facebookit kunnolla. Jä noin 15v sitten vähän heikot kokemukset Linuxista kun mikään ei toiminut...

rs

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Linux ja Macbook 2007 intel core duo
« Vastaus #15 : 25.12.17 - klo:15.32 »
muutamalle macille olen ubuntun asentanut ja muistaakseni millään ei toiminut langaton verkko suoraan. piuhalla tai sitten kännykällä usb-johdolla netin jakamalla olen asentanut oikean ajurin lisäajurien hallinnasta. en tosin tiedä miten tuo lubuntulla menee

liimola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Linux ja Macbook 2007 intel core duo
« Vastaus #16 : 25.12.17 - klo:17.39 »
muutamalle macille olen ubuntun asentanut ja muistaakseni millään ei toiminut langaton verkko suoraan. piuhalla tai sitten kännykällä usb-johdolla netin jakamalla olen asentanut oikean ajurin lisäajurien hallinnasta. en tosin tiedä miten tuo lubuntulla menee

Jotenkin tätä enteilin, ajureita saa taas asennella kaikkea varten? Eikö linux ole vieläkään tullut siihen pisteeseen että sitä tällainen nobody osaisi käyttää. Kaikki vaan sanovat että asenna linux niin kaikki ongelmat hoituu ja koneestasi tulee kuin uusi.

rs

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Linux ja Macbook 2007 intel core duo
« Vastaus #17 : 25.12.17 - klo:17.52 »
oman kokemukseni mukaan vain tuo langaton verkko vaatii ajurin asentamisen, ja senkin tuo lisäajureiden asennusohjelma osaa etsiä itse, eli ei ihan hirveä homma. macit ei ole suosituimpia koneita joten asennustiedostoja ei ole optimoitu niitä varten, kaikkia ajureita ja moduuleita ei ole mahdollista sisällyttää ilman että asennustiedosto paisuu

edit: en voi taata ettei vaatisi muuta säätöä mutta ainakaan nopean googlailun perusteella ei tullut mitään erityistä vastaan
« Viimeksi muokattu: 25.12.17 - klo:17.56 kirjoittanut rs »

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Linux ja Macbook 2007 intel core duo
« Vastaus #18 : 25.12.17 - klo:18.10 »
Miellyttävyys on makuasia. :)

Juurikin näin. 8)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Linux ja Macbook 2007 intel core duo
« Vastaus #19 : 25.12.17 - klo:18.53 »
oman kokemukseni mukaan vain tuo langaton verkko vaatii ajurin asentamisen, ja senkin tuo lisäajureiden asennusohjelma osaa etsiä itse, eli ei ihan hirveä homma. macit ei ole suosituimpia koneita joten asennustiedostoja ei ole optimoitu niitä varten, kaikkia ajureita ja moduuleita ei ole mahdollista sisällyttää ilman että asennustiedosto paisuu

Wifi-korteissa syy toimimattomuuteen on yleensä se ettei valmistaja ole jakanut laiteohjelmistoa (Broadcom) tai sitten kortille ei vain ole ajuria (käytännössä kaikki ac-wifi USB-tikut) joko ytimessä tai sitten ollenkaan olemassa. Jos ajuri ei ole ytimessa, mutta se kuitenkin löytyy, niin jakelun paketoija voisi periaatteessa sisällyttää sen mukaan.

Muutenhan nykytilanne on varsin hyvä. Useimmat wifi-kortit ja näytönohjaimet toimivat ihan suoraan. Lopuista monet saa käyttöön pienellä vaivalla. Kaikista uusimmat eivät aina toimi, mutta nekin saavat yleensä tuen kohtuullisessa ajassa. Parhaiten pärjää, jos viitsii vähän katsella, minkä valmistajan osia käyttää, koska yleensä ongelmalliset laitteet tulevat samoilta valmistajilta.

Kannattaa huomata, että Windowsillakaan laitteet eivät aina toimi suoraan. Ajurit eivät kuulu oletusjärjestelmään, mutta se ei näy käyttäjälle, mikäli käyttää valmistajan tekemää asennusmediaa (tai valmista asennusta). Mäkeissä tuo on suoraviivaisempaa, koska raudan ja käyttöjärjestelmän toimittaja on sama ja siten laitevalikoimakin on rajattu.
« Viimeksi muokattu: 25.12.17 - klo:18.56 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.