Kirjoittaja Aihe: Voikko ei ole toimi Thunderbirdissä versioissa 16.04 eikä 17.10 versioissa  (Luettu 4874 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Miten saisin Voikon toimimaan ainakin Thunderbirdissä. Katsoin nm:n antamaa linkkiä hakutoiminnolla aiheesta
# Voikko ei käynnisty 16.04:ssä« : 19.04.17 - klo:17.14 »#

Linkki näytti hyvin selvältä:
#
[ ]   mozvoikko-2.2.xpi   2015-09-14 20:23    19K   
#
Kun klikkasin sitä, oli vastaus: Voikko ei toimi Firefox 57.0 version kanssa. Voiko Firefoxin palauttaa vanhempaan versioon ja pitääkö silloin myös Thunderbirdille tehdä sama. Vai onko olemassa joku muu keino?



 

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
#
[ ]   mozvoikko-2.2.xpi   2015-09-14 20:23    19K   
#
Kun klikkasin sitä, oli vastaus: Voikko ei toimi Firefox 57.0 version kanssa. Voiko Firefoxin palauttaa vanhempaan versioon ja pitääkö silloin myös Thunderbirdille tehdä sama. Vai onko olemassa joku muu keino?

Tuossa yritit nyt asentaa vanhaa mozvoikko-laajennusta Firefox 57:ään, joka ei enää tue tarvittavaa rajapintaa (eikä allekirjoittamattomia lisäosia). Firefox 57:ään et tällä hetkellä saa Voikkoa mitenkään, joten jos kaipaat oikolukua selaimeen, ainoaksi vaihtoehdoksi jää tällä hetkellä Firefox ESR 52: https://launchpad.net/~jonathonf/+archive/ubuntu/firefox-esr


Thunderbirdissä toimii edelleen vanha Ubuntun ohjelmalähteissäkin oleva mozvoikko. Onhan se asennettuna:

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install xul-ext-mozvoikko
Näkyykö Voikko Thunderbirdin lisäosissa: Työkalut -> Lisäosat -> Laajennukset: Mozilla-laajennus Voikon käyttöön

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Minulla on ollut  ja on Mozilla laajennus Voikon oikoluvun käyttöön. Kun annoin komennon:
"sudo apt-get install xul-ext-mozvoikko",
niin tuli vastaus:
"xul-ext-mozvoikko is already the newest version (2.0.1-1ubuntu3).
Seuraavat paketit on alun perin asennettu automaattisesti, eikä niitä enää tarvita:..."
Ilmoituksen perässä oli vain pitkä lista linuxheadersejä, joita ei enää tarvita.
Oikoluku ei kuitenkaan toimi.

Mikäköhän minulla on väärin?


AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2718
    • Profiili
Mikäköhän minulla on väärin?

Onko se aiemmin toiminut sinulla vai oletko ekaa kertaa yrittämässä? Ekakertalaiselle siinä on pieni kynnys että löytää miten se toimii, mutta en jaksa selittäää koko juttua jos olet jo sen kynnyksen ylittänyt. Eli onko toiminut aiemmin?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2718
    • Profiili
Vedän takaisin. Ei toimi minullakaan enää. Aiemmin on toiminut, mutta nyt on suomenkieli kadonnut valikosta. En tiedä milloin se on kadonnut kun en ole sitä aikoihin käyttänyt.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
On toiminut aikaisemmin, mutta en ole jaksanu ainakaan pariin vuoteen puuttua siihen. Lisäosa tai pikemminkin laajennus näkyy asetuksissa, mutta se ei toimi. Huomasinkin jo, että se ei toimi enää sinullakaan.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Katsoitteko oikeasta valikosta? Thunderbirdissä suomen kieli ei ilmesty kaikkiin valikoihin, joista muut kielivaihtoehdot kyllä löytyvät, mutta sen pitäisi kyllä löytyä viestikentän kontekstivalikosta (eli oikean hiirennapin takaa) Kielet-alavalikosta.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2718
    • Profiili
Katsoitteko oikeasta valikosta? Thunderbirdissä suomen kieli ei ilmesty kaikkiin valikoihin, joista muut kielivaihtoehdot kyllä löytyvät, mutta sen pitäisi kyllä löytyä viestikentän kontekstivalikosta (eli oikean hiirennapin takaa) Kielet-alavalikosta.

Olen nyt katsonut kahdesta eri valikosta jotka tiedän, joissa on oollut, ja nyt puuttuu.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Kyllä löysin suomenkielen oikealla hiirinäppäimellä, mutta tulos ei ollut kehuttava. Oikoluku tuntui aika surkealta, kun kirjoittelin tahallani virheitä. Täytyy ehkä  käynnistää Firefox ja Thunderbird uudelleen, jos tulos olisi parempi.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2718
    • Profiili
Selkis. Olin poistanut mozvoikon firefoxin takia. Ehkä ei olisi sittenkään kannattanut.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Minä sain oikoluvun toimimaan Thunderbirdissä, kun olin käynnistänyt koneen uudelleen. Firefoxissa sed näkyy, muttaei toimi. Se oikolukee tekstiä englanninkielisellä sanastolla, vaikka asetuksissa näkyy, että suomi on valittuna. Kun klikkaan nyt oikealla näppäimellä, ohjelma näyttää, että valittuna on suomi ja antaa mahdollisuuden asentaa kielen uudelleen. Pitäisiköhän kone  käynnistää tässäkin tapauksessa uudelleen? Thunderbird antaa valita suomenkielen, mutta pitää tehdä joka kerta uudelleen.


Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Kokeilen nyt Chromea. Minkälainen oikoluku siinä on? Ei sekään anna valita suomenkieltä.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2718
    • Profiili
Minä sain oikoluvun toimimaan Thunderbirdissä, kun olin käynnistänyt koneen uudelleen. Firefoxissa sed näkyy, muttaei toimi. Se oikolukee tekstiä englanninkielisellä sanastolla, vaikka asetuksissa näkyy, että suomi on valittuna. Kun klikkaan nyt oikealla näppäimellä, ohjelma näyttää, että valittuna on suomi ja antaa mahdollisuuden asentaa kielen uudelleen. Pitäisiköhän kone  käynnistää tässäkin tapauksessa uudelleen? Thunderbird antaa valita suomenkielen, mutta pitää tehdä joka kerta uudelleen.

Et voi tehdä mitään muuta kuin mennä takaisin Firefoxin vanhempaan ESR-versioon, koska Voikosta ei ole voitu julkaista WebExtensions-yhteensopivaa versiota.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Kuinkaan saan vanhemman ESR-version ladattua ja toimimaan?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2718
    • Profiili
Kuinkaan saan vanhemman ESR-version ladattua ja toimimaan?
Sen voi ladata tuolta: https://www.mozilla.org/en-US/firefox/organizations/all/?q=Finnish

ja paketin voinee suorittaa tiedostoseliamesta klikkaamalla. Tämä ESR-versio on tuettu ensi kesään asti, joten sen jälkeen siitäkään ei ole apua.

En ole koskaan palannut ESR-versioon, joten joku toinen on parempi neuvomaan sen asetuksia, mutta näin minä sitä yrittäisin:
  • poista nykyinen firefox (sudo apt-get remove firefox)
  • asenna ESR-versio
  • käynnistä juur asennettu versio profiilinhallintaan (firefox -P) ja luo uusi käyttäjärprofiili
  • tee uuteen profiiliin kaikki asetukset joita tarvitset; jotain asioita voi kopioida vanhan profiilin kansiosta, mutta siihen voit kysyä neuvoa sitä mukaan kun sitä tarvitset
  • poista vanha profiili kun sitä ei enää tarvita

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2718
    • Profiili
.. ja tuolta löytyy toinen tapa asentaa: https://askubuntu.com/questions/894871/how-do-i-install-firefox-52-esr-on-16-04/897911#897911 (ohje ei riipu Ubuntu-versiosta).