Kirjoittaja Aihe: Hajoava kiintolevy; mihin ja miten tiedostot turvaan? [ratkaistu]  (Luettu 2486 kertaa)

jamaatta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Kiintolevy piiputtaa.

On itse asiassa piiputtanut jo pitkään, ja siksi olen hankkinut rinnalle uuden ja isomman levyn. Sinne on onneksi mennytkin pääosa viime aikojen tärkeimmistä tiedostoista. Kuitenkin vanhalle ja nyt hajoavalle levylle on edelleen tullut tallennettua osa kameralta ladatuista kuvista yms. pientä. Syynä tähän se, etten ole laiskuuttani saanut selvitettyä, kuinka siirtää käyttis (Kubuntu 6.06) uudelle levylle vanhoilla asetuksilla. Ja /home on ollut, ah, niin näppärästi siinä vanhalla levyllä…
 
Nyt Kubuntua käynnistäessä tulee herja bad sectoreista, enkä saa sitä käyntiin muuten kuin recovery-tilaan. Tahtoisin turvaan ainakin valokuvat ja muutaman tuoreemman tiedoston kotihakemistosta. Mikä olisi järkevin/helpoin tapa? Olen kokeillut sekä Ubuntua että Suomi-Knoppixia live-cd:ltä ja ongelmana on, etten ilmeisesti millään osaa asettaa kirjoitusoikeuksia uudelle kiintolevylle, johon pelastettavat tiedostot haluaisin tallentaa. Esim. Knoppixilla tuttu sudo konqueror ei olekaan ratkaissut probleemia. Lukeminen hajoavalta levyltä tuntuu vielä onnistuvan, vaikkakin osa /home:n tiedostoista on jo lukukelvottomia ainakin Ubuntun Nautiluksen antamien palautteiden mukaan ja koko /home-hakemistoon siirtyminen on ilmeisesti tästä syystä tiedostoselaimella hidasta.

Toisaalta voisin kai komentaa kopioinnin ihan tekstipohjaisestikin, mutta siinä olen aika sormi suussa. /home löytyy osiolta hda1 ja tervettä levytilaa ainakin osiolta hdb4… Olisiko sopivien loitsujen neuvojille apua /etc/fstab:ista tms. asetustiedostosta? Kyse on kotikoneesta, ja niiden esiinkaivamiseen menee kyllä aikaa. Kenties ehdin kotikoneelle edes vähän pidemmäksi toviksi jo tänä iltan, kenties en :(.  Eilisiltanahan  tai viimeistään viime yönähän olin jo ajatellut tämänkin hoitaa.
   
Edelleen kokeilin eilisiltana myös pelastettavien tiedostojen polttoa cd:lle tai dvd:lle (koneessa on sekä cd-asema että polttava dvd-asema), mutta jostakin syystä Nautilus/Ubuntun oletuspoltto-ohjelma (mikähän oli nimeltään?; olen tottunut enemmän puljaamaan Kubuntun ja k3b-ohjelman kanssa) herjasi sekä tyhjästä dvd:sta että cd:stä, ettei niillä muka ole riittävästi tilaa..? Poltettavien tiedostojen määrä olisi ollut kuitenkin vain vähän yli 500 Mb.

Pikkuruisen (128mb) ja lähes täyden usb-muistini sain mountattua ja kopsattua sinne pari tärkeintä tekstitiedostoa turvaan, mutta jostakin syystä jo kahden kopioidun tiedoston liittäminen usb-muistille ei onnistunut, hakemistoista puhumattakaan. Siksi usb-muisti pelastuskopioimisurakassa tuntuu mahdottoman työläälle ratkaisulle (kuvia on varmaan pari sataa).   

Mistähän päästä suman saisi purettua? Ja sitten edessä olisi vielä sen uuden ja isomman kiintolevyn järjestely ja osiointi(?) uutta Kubuntu-asennusta varten. Huoh.  :-\

t. Jari
« Viimeksi muokattu: 13.09.06 - klo:16.50 kirjoittanut jamaatta »

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Hajoava kiintolevy; mihin ja miten tiedostot turvaan?
« Vastaus #1 : 12.09.06 - klo:18.14 »
Eli pääset siis lukemaan tuota uutta levyä live-cd:n kanssa? Silloin se on varmasti mountattu read-onlynä, jollet saa root:n oikeuksillakaan sinne kirjoitettua?
Päätteessä mount komennolla näet liitetyt osiot ja tiedostojärjestelmän ja luku/kirjoitus tilan, eli siellä perässä on (rw) jos se on luku ja kirjoitus sallittu.
Täläisella komennolla pitäisi onnistua sudo umount /dev/XXX unmountataan ensin haluttu osio sudo mount -o rw /dev/XXX /minne/liitetään ja sitten liitetään se uudelleen -rw moodissa.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Hajoava kiintolevy; mihin ja miten tiedostot turvaan?
« Vastaus #2 : 13.09.06 - klo:15.55 »
Kai se riittää että levy on lukutilassa, kyllähän silloin voi tiedostoja kopioida poista levyltä. Vai onko näin? :O
alias vililikku

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Hajoava kiintolevy; mihin ja miten tiedostot turvaan?
« Vastaus #3 : 13.09.06 - klo:16.14 »
Kai se riittää että levy on lukutilassa, kyllähän silloin voi tiedostoja kopioida poista levyltä. Vai onko näin? :O
Kyllähän se siinä tapauksessa riittää, mutta itse sain ainakin sellaisen käsityksen että uudelle levylle jonne halutaan kopioida niin ei pysty kirjoittamaan (edes rootin oikeuksilla).

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Hajoava kiintolevy; mihin ja miten tiedostot turvaan?
« Vastaus #4 : 13.09.06 - klo:16.30 »
Kai se riittää että levy on lukutilassa, kyllähän silloin voi tiedostoja kopioida poista levyltä. Vai onko näin? :O
Kyllähän se siinä tapauksessa riittää, mutta itse sain ainakin sellaisen käsityksen että uudelle levylle jonne halutaan kopioida niin ei pysty kirjoittamaan (edes rootin oikeuksilla).

Aaaa... Itse tajusin että se levy miltä kopoidaan on luku -tilassa ja sehän ei haittaa.  ;D
alias vililikku

jamaatta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Re: Hajoava kiintolevy; mihin ja miten tiedostot turvaan?
« Vastaus #5 : 13.09.06 - klo:16.43 »
Jep, nyt taas SuomiKnoppixilla ajan konetta, ja sain noilla neuvoilla mountattua toisen, sen uudemman ja isomman levyn rw-tilaan. Ja pelastuskopiointikin onnistui! :)

Eli alunperin sekä hajoava että tuo uudempi olivat tosiaan vain lukutilassa. Kiitokset neuvoista!

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Hajoava kiintolevy; mihin ja miten tiedostot turvaan?
« Vastaus #6 : 13.09.06 - klo:20.50 »
Jep, nyt taas SuomiKnoppixilla ajan konetta, ja sain noilla neuvoilla mountattua toisen, sen uudemman ja isomman levyn rw-tilaan. Ja pelastuskopiointikin onnistui! :)

Eli alunperin sekä hajoava että tuo uudempi olivat tosiaan vain lukutilassa. Kiitokset neuvoista!

Mukavaa kun voi olla avuksi jollekkin ja vielä noinkin vakavassa ja tärkeässä asiassa :)

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle