Kirjoittaja Aihe: Kosketuslevy ja hiiren oikea näppäin Ubuntu 17.10  (Luettu 5334 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
En saa kosketuslevyllä hiiren oikeaa näppäintä toimimaan Ubuntu 17.10 versiossa. Minulla on Gnome työpöytä. Aikaisemmissa Ubuntuissa se on toiminut painamalla kosketuslevyn oikeaa alareunaa, muttta nyt ei. En ole myöskään löytänyt mitään muutakaan tapaa saada oikean hiirinäppäimen valikkoa esille ellen sittten kytke hiirtä koneeseen.

Osoisiko joku neuvoa, miten saisin sen esiin?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kosketuslevy ja hiiren oikea näppäin Ubuntu 17.10
« Vastaus #1 : 31.10.17 - klo:14.52 »
Joillain muillakin on nähtävästi ollut ongelmia: https://askubuntu.com/questions/966573/right-mouse-click-not-working-on-kubuntu-17-10

Jos valmiustilasta palaaminen ei maagisesti korjaa painikkeita, kokeile simuloitua oikeaa painiketta: https://help.ubuntu.com/stable/ubuntu-help/a11y-right-click.html

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Kosketuslevy ja hiiren oikea näppäin Ubuntu 17.10
« Vastaus #2 : 31.10.17 - klo:16.53 »
Hei. Alimmaisessa linkissä oli hyvin selvät ohjeet, mutta en kuitenkaan saanut kosketuslevyn oikeaa painallusta tuomaan valikkoa esiiin. Esimerkiksi, millä ohjelmalla avaan tiedoston. Kosketuslevyllä ei ole varsinaisesti eri näppäimiä, mutta aikaisemmin se on toiminut painamalla oikeaa alanurkkaa. Harmillista. Voihan sen tehdän avaamalla tiedoston ominaisuuudet, minkä jälkeen voi valita ohjelman, jolla se avautuu oletusarvoisesti, mutta joskus on tarve avata väliaikaisesti toisella ohjelmalla kuin tavanomaisesti. En tiedä, missä on vika, mutta edellisessä Ubuntuversiossa se toimi.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kosketuslevy ja hiiren oikea näppäin Ubuntu 17.10
« Vastaus #3 : 31.10.17 - klo:19.43 »
Hei. Alimmaisessa linkissä oli hyvin selvät ohjeet, mutta en kuitenkaan saanut kosketuslevyn oikeaa painallusta tuomaan valikkoa esiiin.

Ohjeessa asetetaan käyttöön simuloitu oikea painike, joka tarkoittaa sitä että pitkä painallus toimii oikeana ja lyhyt vasempana klikkauksena. Painallusviiveen voi asettaa haluamakseen ja se näkyy ainakin vanhemmissa Ubuntuissa osoittimen värjäytymisenä.

Lainaus
Voit simuloida hiiren oikean painikkeen painallusta pitämällä hiiren vasenta painiketta pohjassa hetken. Tämä on hyödyllistä, jos sinun on vaikea liikuttaa tiettyjä sormia tai jos hiiressäsi on vain yksi painike.


Ilman tätä asetusta hiiren oikean painikkeen pitäisi toimia myös kahden sormen napautuksella, kunhan kosketuslevy tukee usean sormen eleitä ja kosketuslevyn asetuksissa on valittuna "Napsauta napauttamalla".


Kosketuslevyllä ei ole varsinaisesti eri näppäimiä, mutta aikaisemmin se on toiminut painamalla oikeaa alanurkkaa.

Missä versiossa ja millä työpöydällä se toimi? 17.04 vai 16.04, GNOME vai Unity?

Tässä Ubuntu 17.04:n ja 18.04:n välissä eletään suurten muutosten aikaa, joten ei ole erityisen yllättävää, että kaikki asiat eivät toimi niin kuin ennen. Jos et viitsi toimia koekaniinina vaan haluat käyttää vakaata järjestelmää oikeisiin töihin, 16.04 LTS on parempi valinta kuin 17.10 tai tuleva 18.04 heti julkaisun jälkeen.

juyli

  • Vieras
Vs: Kosketuslevy ja hiiren oikea näppäin Ubuntu 17.10
« Vastaus #4 : 31.10.17 - klo:20.08 »
En ole myöskään löytänyt mitään muutakaan tapaa saada oikean hiirinäppäimen valikkoa esille ellen sittten kytke hiirtä koneeseen.
En ole noissa ongelmatapauksissa viitsinyt jatkaa selvittelyjä, vaan laittanut suosiolla hiiren koneeseen. Todennäköisesti kannettavani kosketuslevy on kokenut kovia ja kiusoittelee :(  Erityisen mielenkiintoiseksi olen joskus todennut pallo-hiiren, vaikka en ole moiseen härpäkkeeseen viitsinyt roposiani sijoittaa.
Esim. https://www.verkkokauppa.com/fi/search/?query=pallohiiri
Toivottavasti ei mennyt ihan mainostuksen puolelle, mutta ko. härpäkkeitä on saatavissa muualtakin.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kosketuslevy ja hiiren oikea näppäin Ubuntu 17.10
« Vastaus #5 : 01.11.17 - klo:01.03 »
Erityisen mielenkiintoiseksi olen joskus todennut pallo-hiiren, vaikka en ole moiseen härpäkkeeseen viitsinyt roposiani sijoittaa.
Esim. https://www.verkkokauppa.com/fi/search/?query=pallohiiri

Itsellä Logitech M570, oikein mainio. Ihan samanlaista ei muilta tunnetuilta valmistajilta löydy, mutta monennäköisiä pallolla ohjattavia kyllä. Mielipiteet tuntuvat tässä asiassa olevan aika henkilökohtaisia eli eri ihmisille sopii erilaiset hiiret. Hintavia nämä kyllä ovat ja tarjontaa on aika vähän. Kannattaa muuten katsella hintoja muualtakin: Verkkokaupassa ei ainakaan tämä hiiri ole edullisimmillaan.

Vähän kyllä ärsyttää tuo pallohiireksi nimittäminen, sillä pallohiirihän on sellainen, jossa on pohjassa pallo optisen anturin sijaan.

Toivottavasti ei mennyt ihan mainostuksen puolelle, mutta ko. härpäkkeitä on saatavissa muualtakin.

Vähän meni, mutta niin meni minullakin. Offtopicikiksi meni myös.
« Viimeksi muokattu: 01.11.17 - klo:01.05 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Kosketuslevy ja hiiren oikea näppäin Ubuntu 17.10
« Vastaus #6 : 01.11.17 - klo:06.24 »
...
Vähän meni, mutta niin meni minullakin. Offtopicikiksi meni myös.

Miten muuten noilla kaksinäppäimisillä kosketuslevyillä nykyisin simuloidaan keskinäppäintä?

Nykyisissä uudemmissa koneissani (Dell ja HP) ei enää ole sitä keskinäppäintä joten on oltava vakiona ulkoinen hiiri ainakin käden ulottuvilla ;(

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kosketuslevy ja hiiren oikea näppäin Ubuntu 17.10
« Vastaus #7 : 01.11.17 - klo:10.39 »
...
Vähän meni, mutta niin meni minullakin. Offtopicikiksi meni myös.

Miten muuten noilla kaksinäppäimisillä kosketuslevyillä nykyisin simuloidaan keskinäppäintä?

Nykyisissä uudemmissa koneissani (Dell ja HP) ei enää ole sitä keskinäppäintä joten on oltava vakiona ulkoinen hiiri ainakin käden ulottuvilla ;(

Jos siinä on oikeasti kaksi fyysistä näppäintä, sen voi säätää niin, että keskinappia emuloidaan painettaessa molempia näppäimiä. Omassa kannettavassani on sellainen "clickpad", jossa ei ole erikseen näppäimiä vaan koko taso painuu. Periaatteessa alareunaan on tehty vasemman ja oikean hiirennapin kuvio (hyvin hienovaraisesti sekin), mutta niitä ei voi painaa erikseen. Itse tykkäänkin käyttää siinä useamman sormen klikkauksia eli yhdellä sormella vasen nappi, kahdella oikea ja kolmella keskinappi. Toimii mielestäni ihan mainiosti.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Kosketuslevy ja hiiren oikea näppäin Ubuntu 17.10
« Vastaus #8 : 01.11.17 - klo:11.29 »
Kyllä  minun hiiressäni toimii oikea näppäin. Välillä käytän kuitenkin kosketuslevyä, kun olen matkalla tai en ole työpöytäni ääressä. Varsinkin video ja kuvatiedostot ovat sellaisia,  että joutuu silloin tällöin vaihtamaan ohjelmaa.

Minusta tuntuu välillä, että linuxihmiset ovat aika herkkiä järjestelmän toimivuuden suhteen. Minä en tiedä ainoatakaan järjestelmää, joka toimisi juuri niin kuin ohjeiden mukaan pitäisi. Minä rupesin käyttämään tietokoneita 1980-luvun puolivälin paikkeilla. Ensin minulla oli Atari, jonka kuitenkin vaihdoin pian Amigaan. Amiga oli minulla pitkään, mutta työni takia jouduin ottamaan käyttöön ensin MSdosin ja sitten Windowsin. Ensimmäinen versio oli 0. jotakin. Windowsia käytin 2000 luvulle asti pelkästään, mutta 2000-luvun alkupuolella aloin kokeilla linuxia.

Windows oli täynnä virheitä, ja "sinisiä ruutuja" tuli usein. Nyt minulla on enää Winows 10, ja vaikka winowsit ovat parantuneet vuosien saatossa, ei kymppikään toimi aina kuten ohjeissa sanotaan. 90-luvulla jouduin jopa joissakin kysymyksissä neuvomaan yhtä Ylen atk-ihmistä opettamalla hänelle tempun, jota en enää muista. Kaveripiirissä nimittäin opittiin käyttämään erilaisia temppuja, jos joku asia ei toiminut. Voi mahdollisesti - tai tietenkin - olla niin, että kaikki ongelmat johtuvat käyttäjän virheistä. Toisaalta tietokoneohjelmien käyttäminen ilman virheitä on mielestäni mahdotonta, ainakin jos et ole atk-ammettilainen.

Nyt olen käyttänyt Linuxia jo yli kymmenen vuotta ja siitä suurimman osan Ubuntun eri versioita. Windows on edelleen yhdessä koneessani, mutta käytän sitä hyvin harvoin, koska osaan Ubuntun paljon paremmin. Kun siis kohtaan ongelman, kuten nyt tämä kosketuslevy ja siitä oikealla hiirinäppäimellä saatavan valikon esiintuominen, en suinkaan syytä tai hauku Ubuntua, vaan etsin ainoasstaan ratkaisua ongelmaan. 16.04 lts toimii parhaiten, mutta koska Ubuntu on siirtymässä Gnomen työpöytään, niin päätin kokeilla sitä Olinhan tosin käyttänyt Gnomea aikaisemmin ennen Unitya, mutta Gnome oli sillä välin muuuttunut. Osasyy on myös uteliaisuuteni tietokonetta ja sen ohjelmien mahdollisuuksia kohtaan. Kde-versiot kuten Kubuntu tai Neon ja Mate ovat myös kiehtovia. Kun 18.04 lts versio tulee otan sen pääkoneeseeni. Mutta saatan hyvinkin kokeilla muissa koneissani mahdollisia uusia versioita. Linux on hieno järjestelmä ja olen sen ystävä jo periaatteellisistakin syistä johtuen.

Sillä välin, kun kirjoitin tätä, Tomin vastasi. Minulla on ilmeisesti samanlainen kosketuslevy kuin hänellä. Täytyy kokeilla vielä tänään.

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Kosketuslevy ja hiiren oikea näppäin Ubuntu 17.10
« Vastaus #9 : 19.12.17 - klo:16.43 »
Ei taida kannettavissa olla "windows" näppäimistöä (minulla on pöytäkone) siis kahdella lippu-näppäimellä ja onpa tässä myös menu-näppäin erikseen, menu-näppäin vastaa tässä hiiren oikeaa näppäintä ja siitä saa auki vastaavan valikon jossa "avaa sovelluksella" kohta
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Kosketuslevy ja hiiren oikea näppäin Ubuntu 17.10
« Vastaus #10 : 19.12.17 - klo:19.18 »
Ei taida kannettavissa olla "windows" näppäimistöä (minulla on pöytäkone) siis kahdella lippu-näppäimellä ja onpa tässä myös menu-näppäin erikseen, menu-näppäin vastaa tässä hiiren oikeaa näppäintä ja siitä saa auki vastaavan valikon jossa "avaa sovelluksella" kohta

No ei tosiaan ole kahta lippua, ihan yksi murjotun ikkunan näköinen kuva on.

Ja yleensä olen modannut siihen jotain tolkullista, kuten backslashin, shiftin kanssa samasta tulee dollari.
( myös CapsLk on saanut uudet merkitykset. )

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Kosketuslevy ja hiiren oikea näppäin Ubuntu 17.10
« Vastaus #11 : 19.12.17 - klo:19.26 »
onko lisäasetukset sovellus asennettuna, täällä on ainakin muutama eri näpäytys tyyli

edit: olikin kosketuslevylle mutta jos vaikka vaikuttas :)
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB