Kirjoittaja Aihe: Mint 18.2 Sonya Cinnamon - ei näytä Jenni Haukiota kirjamessuilla :(  (Luettu 2883 kertaa)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Linux Mint 18.2 Sonya Cinnamon on saanut runsaasti kehuja. Tällä hetkellä minulla on Fedora 26 Gnome ns. pääkoneessani saaristohuvilalla. Toimii hyvin muuten, mutta aina välillä narisee, ettei Firefox-selain pysty jotain videota näyttämään.

Olen n. 10 vuotta harrastanut Linux-jakelujen asentamista keräilemiini vanhoihin mikroihin. Vuoskausia olen yrittänyt  tyrkyttää ilmaista linusta lapsilleni ja lapsenlapsille ja joillekin aikuisille. Lähes aina homma on tyssännyt siihen, että videot eivät näy linuxissa. Toki pitkällinen foorumien ja Netin selailu ja runsaat kokeilut yleensä lopulta johtavat siihen, että jonkin videon saa selaimessa näkyviin.

Onneksi  tähän linuxin huonoon tuotteistukseen tuli Ubuntun ja Mintin ansiosta  välillä tauko. Linux-jakelu pystyi näyttämään videot jopa suoraan elo-cd:ltä.  Kun minulla on Fedora 26 käytössä ja se muuten tuntuisi toimivan oikein kätevästi niin en ole piitannut pikku ongelmista. Olen yksinkertaisesti jättänyt tökkivät videot katsomatta. Enkä nytkään todellisuudessa kaipaa Jynny Haukion esityksen seuraamista. Sen sijaan olisin ehdottomasti halunnut nähdä tarinan kahdesta sisukkaasta naisesta ja heidän koiristaan Tyynellämerellä ja Yhdysvaltain laivaston pelastusoperaatiosta. Tämänaamuisessa HS.fi aamun uutiskirjeessähän se olisi. Valitettavasti ei vankka Fedora eikä muka käyttäjäystävällinen  Sonya, kumpikaan suostu videota näyttämään.

No onhan minulla toki joskus alennuksella ostamani Microsoftin Lamina ja siina Windows10. Pitääkö minunb alentua kaivamaan se esiin  :o

Mitä suosittelisitte laiskalle ja väsyneelle ukkelille 83 v.  Kiitos  8)

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Google Chrome https://www.google.com/chrome/ luultavasti ratkaisee kaikki ongelmasi videoiden suhteen.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

juyli

  • Vieras
Tällä hetkellä minulla on Fedora 26 Gnome ns. pääkoneessani saaristohuvilalla. Toimii hyvin muuten, mutta aina välillä narisee, ettei Firefox-selain pysty jotain videota näyttämään.
Olisi ehkä ollut paras, jos olisit voinut linkata jonkin toimimattoman videon :( Ehkä siitä olisi selvinnyt, mitä multimediakoodekkeja tarvittaisiin?
Huolehdi, että käytössäsi on päivitetty versio Adoben Flash-pluginista, jos ko. video flash:iä käyttää.
Asentamalla Fedoraan Adoben tarjoaman rpm-paketin (YUM) se lisää Adoben ohjelmalähteisiisi, jolloin voit päivittäessäsi muita ohjelmia saada myös tuoreimman ja turvallisimman flash:in koneellesi.
Kirjoittamalla Firefox:in osoiteriville komennon:
Koodia: [Valitse]
about:plugins voit selvittää, mikä versio flash-pluginista on käytössäsi.
Tuo mainittu Googlen Chrome-stable -selain on ehkä jopa Firefox:ia sujuvampi vaihtoehto multimedian pyörittämiseen -- valitettavasti :(