Kirjoittaja Aihe: Gnome Shell ja laajennukset  (Luettu 3712 kertaa)

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Gnome Shell ja laajennukset
« : 25.10.17 - klo:23.07 »
Heippa kaikki!

Nyt kun Ubuntu on vaihtanut takaisin Gnome-työpöytään, virittelyhenkisempiä varmaan kiinnostaa Gnomeen asennettavat laajennukset, eli extensionit. Mikähän niiden suomenkielinen käännös mahtaa olla?

Foorumilla ei vielä näyttänyt olevan ketjua näistä, joten perustetaanko sellainen? Eli keskustelua hyvistä laajennuksista, ja myös muustakin laajennoksiin liittyvästä.

Minä en ole vielä uusimpaan Ubuntuun päivittänyt, vaan käytössä on Ubuntu Gnome 17.04. Päivitän varmaan tuossa viikon kuluttua. En siis osaa kauhean paljon sanoa tuosta virallisesta Ubuntu-työpöydästä.

Yksi itseäni kiinnostava aihe ovat tiling window -laajennukset. Eli siis laajennukset, jotka osaavat ruuduttaa ikkunat kätevästi vierekkäin näytölle. Asensin kaksikin erilaista kokeiluun: Shellshape ja ShellTile. ShellTile toimii siten, että ikkunoita voi vetää päällekäin Ctrl pohjassa, ja ikkunat napsahtavat kimppaan yhdeksi köntiksi. Näpsäkkä lisäosa! ShellShape taas on enemmän tiilettävän ikkunamanagerin tyyppinen. Siinä voi vaihtaa jokaisen virtuaalisen työtilan tyyliä normaalista ruuduttavaan. Saatavilla on erilaisia valmiita ruudukkomalleja, ja hommaa hallitaan näppäinkomennoilla. ShellShape ei kuitenkaan ole yhteensopiva useamman näytön kanssa, joten testailu jäi osaltani vähemmälle.

Unitystä jäin kaipaamaan kätevää näppäinkomentoluetteloa, jonka sai ruudulle pitämällä Super-näppäintä pohjassa. Shortcuts-laajennus tarjoaa saman toiminnallisuuden Super+S-pikanäppäimen avulla. Mukavaa, että listaa voi muokkailla itse!

Asensin myös Window Corner Preview:n, joka on aivan huippu silloin kun on vain yksi läppärin näyttö käytössä. Kyseisellä laajennuksella saa videon tai minkä hyvänsä muunkin ikkunan näkyviin haluamaansa ruudun nurkkaan. Todella kätevä vempain!

Kertokaahan muutkin omia suosikkilisäosianne!

EDIT: Laajennuksia voi etsiä, asentaa ja hallita osoitteesta http://extensions.gnome.org. Kyseiseltä sivulta löytyy välilehti, joka listaa omalle koneelle asennetut laajennokset.
« Viimeksi muokattu: 26.10.17 - klo:08.40 kirjoittanut Heikki Ketoharju »
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Gnome Shell ja laajennukset
« Vastaus #1 : 25.10.17 - klo:23.26 »
Yksi itseäni kiinnostava aihe ovat tiling window -laajennukset. Eli siis laajennukset, jotka osaavat ruuduttaa ikkunat kätevästi vierekkäin näytölle. Asensin kaksikin erilaista kokeiluun: Shellshape ja ShellTile. ShellTile toimii siten, että ikkunoita voi vetää päällekäin Ctrl pohjassa, ja ikkunat napsahtavat kimppaan yhdeksi köntiksi. Näpsäkkä lisäosa! ShellShape taas on enemmän tiilettävän ikkunamanagerin tyyppinen. Siinä voi vaihtaa jokaisen virtuaalisen työtilan tyyliä normaalista ruuduttavaan. Saatavilla on erilaisia valmiita ruudukkomalleja, ja hommaa hallitaan näppäinkomennoilla. ShellShape ei kuitenkaan ole yhteensopiva useamman näytön kanssa, joten testailu jäi osaltani vähemmälle.

Gnomeen muuten sai versioissa 3.26.1 (osa jo 3.26) uusia tileämisominaisuuksia eli ainakin tulevissa Ubuntuissa pitäisi olla varsin hyvät valmiudet siihen ilman laajennuksiakin. Se antaa mahdollisuuden säätää noita jaetun ruudun ikkunoita vaakasuunnassa ja ikkunat saa myös helposti neljännesruudun kokoisiksi.
Smarter half tiling in GNOME Shell/Mutter
Improved half tiling available in Mutter 3.26.1

Kertokaahan muutkin omia suosikkilisäosianne!

Laitan näitä kunhan käytän läppäriäni seuraavan kerran. Tässä koneella sattuu olemaan KDE.

En ole itsekään tuota Ubuntun versiota Gnomesta käyttänyt. Se on jonkin verran erinäköinen kuin vakio-Gnome, jota itse tykkään käyttää.

Ekassa viestissä voisi olla hyvä mainita, mistä noita laajennuksia löytyy. Mitä tulee suomennokseen, niin itse olen käyttänyt sanaa laajennos, mutta en tiedä mikä lienee suomennosporukan valinta. Alkuperäinen on kuitenkin extension, joten laajennos tuntuisi luontevalta.

Muokkaus: Nyt niitä laajennoksia. Tässä suosikkejani:
Removeable Drive Menu. Tämä on kätevä. Lisää paneeliin valikon, josta pääsee helposti käsiksi irrotettaviin medioihin (muistitikut ja -kortit muun muassa).
Freon. Tällä saa kivasti lämpötilat ja jännitteet paneeliin. Näyttää samoja tietoja kuin sensors-komento sekä Nvidian ja kiintolevyjen (udisks2) lämpötilat.

Ääni ja mediajuttuja:
Media Player Indicator. Lisää media-kontrollit oikean yläkulman valikkoon.
Sound Input & Output Device Chooser. Tällä voi helposti valita ulostulolaitteen äänille. Ei kuitenkaan mahdollista yksittäisten ohjelmien ohjausta eri laitteille vaan vain yksi globaali valinta.
Volume Mixer. Tällä saa säädettyä sovelluskohtaisesti äänenvoimakkuutta.

Muuta hyödyllistä:
Lock Keys. Tämä näyttää Num Lock ja Caps Lock näppäinten tilan paneelissa. Hyödyllinen, koska toisen pöytäkoneeni näppäimistössä ei ole noita valoja.
Refresh Wifi Connections. Lisää päivitysnapin langattomien verkkojen listaan.
Ja tähän päälle oma Wifi Signal Strength -laajennokseni, jonka tein näyttämään paneelissa Wifi-signaalin (Wlan-signaalin) voimakkuuden ja nykyisen kätellyn nopeuden. Voisin varmaan julkaista sen, jos se herättää tarpeeksi kiinnostusta. Toistaiseksi en ole vaivautunut.

Muokkaus: Lisätty tuon oman laajennokseni url. Huomasin myös, että puhun sekä laajennuksista että laajennoksista. Kumpihan lie parempi.
« Viimeksi muokattu: 03.12.17 - klo:23.33 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Gnome Shell ja laajennukset
« Vastaus #2 : 07.11.17 - klo:13.45 »
Kiitos vinkistä, että Gnomen tiiletysominaisuudet paranevat pian! Toivottavasti ehtivät seuraavaan LTS-versioon, koska tuollaiset pienet kätevät uudet ominaisuudet piristävät aina mukavasti. Vaikuttaisi siltä, että Ubuntun siirtyminen Gnomeen on otettu vastaan lähinnä tyytyväisyydellä, ja itse tietenkin toivon, että Ubuntusta tulisi hiljaksiin yksi vaihtoehto coolien koodarien käyttämäksi järjestelmäksi. Sitä tietysti auttaisivat juuri tällaiset kätevät lisätoiminnot, jotka tuovat ikäänkuin uutta maustetta Macista tai Windowsista tuttuihin ominaisuuksiin, ja toisaalta myös vanhoille Ubuntu-käyttäjille uusia kikkoja. (En ole itse havainnut, että muissa käyttöjärjestelmissä olisi tällaista ikkunoiden venyttelyn mahdollisuutta olemassa.)

Ääni ja mediajuttuja:
Media Player Indicator. Lisää media-kontrollit oikean yläkulman valikkoon.
Sound Input & Output Device Chooser. Tällä voi helposti valita ulostulolaitteen äänille. Ei kuitenkaan mahdollista yksittäisten ohjelmien ohjausta eri laitteille vaan vain yksi globaali valinta.
Volume Mixer. Tällä saa säädettyä sovelluskohtaisesti äänenvoimakkuutta.

Näyttävät oikein käteviltä vempeleiltä! Nämä inspiroivat minut etsimään lisäosaa, jolla saan valikkoon suoran napin ääniasetuksiin. En kuitenkaan löytänyt muita kuin sellaisen, joka lisää yläpalkkiin erillisen kuvakkeen. Nykyisellään vähän vierastan sitä, että yläpalkki täyttyy kuvakkeista, etenkin jos jokaisella kuvakkeella voi tehdä yhden ainoan asian. Mielestäni parhaat lisäosat myös kunnioittavat Gnome 3:n alkuperäistä designiä mahdollisimman hyvin. Etsintä siis jatkuu...

Ja tähän päälle oma Wifi Signal Strength -laajennokseni, jonka tein näyttämään paneelissa Wifi-signaalin (Wlan-signaalin) voimakkuuden ja nykyisen kätellyn nopeuden. Voisin varmaan julkaista sen, jos se herättää tarpeeksi kiinnostusta. Toistaiseksi en ole vaivautunut.
Ainakin minua kiinnostaisi nähdä vähän, millaista Gnome 3 -lisäosien kehittäminen on. Vaikuttaisi, että mitään kovin selkeää dokumentaatiota hommaan ei ole olemassa, mikä on todella suuri harmi! Kiinnostaisi ehdottaa patcheja joihinkin tuntemiini lisäosiin, ja ehkä myös kokeilla tehdä itse jokin pieni toiminto - vaikka sitten yllämainitsemani ääniasetukset -nappula User menuun.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Gnome Shell ja laajennukset
« Vastaus #3 : 09.11.17 - klo:22.50 »
Hyödyllisiä ja hyödyttömiä (lisäosat joille en ole löytänyt käyttöä ja odottavat poistoa kunhan vaan kehtaan ja kerkiän)

AlternateTab by fmuellner, Substitute Alt-Tab with a window based switcher that does not group by application.
 enpä tiedä, eikös alt+tab normaalistikkin osaa vaihtaa ohjelmaa?

Applications Menu by fmuellner, Add a category-based menu for applications.
 Jossain vaiheessa tämäkin tuli laitettua vaikka minulla on Cairo:ssa oma menu

Auto Move Windows by fmuellner, Move applications to specific workspaces when they create windows.
 Taas yksi jonka tärkeydestä en ole varma :)

Freon by UshakovVasilii, Shows CPU temperature, disk temperature, video card temperature (NVIDIA/Catalyst/Bumblebee&NVIDIA), voltage and fan RPM (forked from xtranophilist/gnome-shell-extension-sensors)
 Tää on hyvä!

GPaste, System extension, Clipboard management system
 Tää on aika hyvä, voi kopioida useamman kohteen ja kaivaa ne liitettäväksi myöhemmin, oli aikaisemmin juttua että tää on vaan GUI järjestelmän leikepöydälle

Launch new instance by fmuellner, Always launch a new instance when clicking in the dash or the application view.
 Taas yksi jonka voisin ehkä poistaa sitä kaipaamatta, on OFFilla eli en käytä

Native Window Placement by fmuellner, Arrange windows in overview in a more compact way.
 En ole löytänyt tälle kummempaa käyttöä

OpenWeather by jens, Weather extension to display weather information from https://openweathermap.org/ or https://darksky.net for almost all locations in the world.
 Tää on käytössä ja on suhteellesen tarkka, en ole jaksanut etsiä parempia...

Places Status Indicator by fmuellner, Add a menu for quickly navigating places in the system.
 Olisko tämä tuo "sijainnit" yläpalkissa, ihan OK

Removable Drive Menu by fmuellner, A status menu for accessing and unmounting removable devices.
 Okei, muutaman kerran käyttänyt :)

Screenshot Window Sizer by fmuellner, Resize windows for GNOME Software screenshots
 En ole vielä löytänyt käyttökohdetta... tutkitaan ennen kuin hutkitaan!

Sound Input & Output Device Chooser by kgshank, Shows a list of sound output and input devices (similar to gnome sound settings) in the status menu below the volume slider. Various active ports like HDMI , Speakers etc. of the same device are also displayed for selection
 Ihan ok mutta säädän enimmäkseen sovelluskohtaisesti Äänet/sovellukset asetuksella joka on auki kokoajan :/

Top Panel Workspace Scroll by gfxmonk, Change workspaces by scrolling over the top panel
 Tää on hyvä! Yläpalkkia scrollaamalla vaihtuu tyäpöytä/dät

TopIcons by ag, Shows legacy tray icons on top
 Osa käynnissä olevien kuvakkeet ylös (Skype, Dropbox etc.)

User Themes by fmuellner, Load shell themes from user directory.
 En ole ehtinyt kokeillakaan ???

Window List by fmuellner, System extension, Display a window list at the bottom of the screen.
 On poistettu käytöstä, ullatus ullatus ei ole poistokomentoa :( Tunki listan alas Cairon päälle joten laitoin pois käytöstä.

Workspace Indicator by fmuellner, Put an indicator on the panel signaling in which workspace you are, and give you the possibility of switching to another one.
 Tää on pikkukuvake yläpalkissa jossa näkyy työpöydän numero ja siitä saa listan auki josta voi siirtyä toiselle tyäpöydälle, käyttö menee tosin päälekkäin "Top Panel Workspace Scroll" kanssa.








| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Gnome Shell ja laajennukset
« Vastaus #4 : 03.12.17 - klo:23.27 »
Nyt on myös tuo minun Wifi Signal Strength Monitor extensions.gnome.org:ssa. Laitoin tuon joku päivä sitten ja se tarkastettiin äsken. Sinne on jo uusi versio menossa ja siihen on vain korjattu asetuksien tekstejä ja metadataan oikeat Gnome Shellin versiot. Ne olivat jääneet pitämättä ajantasalla, kun uudet Gnomen versiot eivät sitä enää tarkasta, mutta sivuston kannalta sillä on väliä. Tuolta kuitenkin löytyy se nykyinen versio ja toivottavasti piakkoin se uudempikin (Githubissa on uusin koodi):
Wifi Signal Strength Monitor - GNOME Shell Extensions

Muokkaus: Korjattu typo, strength on näköjään tosi vaikea kirjoittaa oikein...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Gnome Shell ja laajennukset
« Vastaus #5 : 04.12.17 - klo:09.20 »
Kokeilin totta kai heti, ja vaikuttaa mukavalta laajennokselta. Oma signaalini on 53%.

Laajennoksen loppuosa kuitenkin jää minun ruudullani jostain syystä peittoon. Olisiko vikana se, että tuossa palkissa on on jo ennestään minulla aika paljon laajenuksia, joista tuo system monitor sijaitsee yläpalkin keskiosassa.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Gnome Shell ja laajennukset
« Vastaus #6 : 04.12.17 - klo:18.27 »
Kokeilin totta kai heti, ja vaikuttaa mukavalta laajennokselta.
Kiitos palautteesta. :)

Laajennoksen loppuosa kuitenkin jää minun ruudullani jostain syystä peittoon. Olisiko vikana se, että tuossa palkissa on on jo ennestään minulla aika paljon laajenuksia, joista tuo system monitor sijaitsee yläpalkin keskiosassa.

Joo, näyttää siltä ettei se mahdu tuohon. Voisin kehitellä siihen ratkaisun, mutta menee varmaan jonkin aikaa ennen kuin joudan sen verran koodailemaan. Tarkalleenottaenhan tuo on palkin oikeassa laidassa, mutta sinulla on tuossa niin paljon tavaraa, että se yltää jo kellon viereen.

Muokkaus: Tässä ainakin yksi idea miten tuota muokata: Move display of information to Wifi-menu · Issue #1 · Tomin1/wifisignalstrength. Valinnaisena ominaisuutena tietenkin. Minulla on myös toinen idea.
« Viimeksi muokattu: 06.12.17 - klo:20.49 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.