Kirjoittaja Aihe: Firefox 56 ahmii muistia  (Luettu 7872 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Firefox 56 ahmii muistia
« : 24.10.17 - klo:20.50 »
Olen nyt seuraillut Firefox 56:n oikuttelua ja voin sanoa että

* En ole ainoa; katso MozillaZine-ketjut:
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=38&t=3033996
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=38&t=3034288
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=38&t=3034177
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=38&t=3034055

* Vika ilmeni (ainakin minulla) vasta versiossa 56.
* Sama toistuu sekä Ubuntu-koneellani että Win7-koneellani.
* Muu käyttö onnistuu mutta jos katson videoita (enimmäkseen HTML5), niin FF:n muistinkäyttö kasvaa niin että kone alkaa hyytyä jatkuvaan swappiin ja joudun sulkemaan FF:n.
* Jos olen katsonut liian monta videota sulkematta Firefoxia välillä, sulkeminenkaan ei enää onnistu; silloin FF näyttää ponnahdusikkunan, joka kysyy haluanko raportoida vian Mozillalle.
* Olen kokeillut lisäosien käytöstä poistoa, mutta en ole löytänyt syyllistä niistä.
* Ubuntu-koneellani ei ole virustorjuntaa, ja silti FF käyttäytyy huonosti, joten kyse ei voi olla virstorjunnan vaikutuksesta.
* Ubuntu-koneella olen yrittänyt katsoa tilannetta Htopilla, mutta kun ikkunassa näkyy pelkästään Firefox-prosesseja,  en saa yleiskuvaa tilanteesta; Win7:n resurssienhallinta näyttää kaikki ohjelmat, eikä monista yhtä ohjelmaa moneksi riviksi, joten sieltä näen selvästi miten Firefox ahmii muistia.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Firefox 56 ahmii muistia
« Vastaus #1 : 25.10.17 - klo:20.51 »
On mahdollista, että Firefoxin muistinkäyttöä on optimoitu Firefox 56:n julkaisun jälkeen, joten sinun kannattaa ottaa Firefox 57 testikäyttöön ja tarkkailla ilmeneekö sama ongelma myös sillä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Firefox 56 ahmii muistia
« Vastaus #2 : 25.10.17 - klo:23.06 »
* Vika ilmeni (ainakin minulla) vasta versiossa 56.
* Sama toistuu sekä Ubuntu-koneellani että Win7-koneellani.

Oletko luonut selaimeen uuden puhtaan profiilin ja kokeillut sillä?

* Ubuntu-koneella olen yrittänyt katsoa tilannetta Htopilla, mutta kun ikkunassa näkyy pelkästään Firefox-prosesseja,  en saa yleiskuvaa tilanteesta; Win7:n resurssienhallinta näyttää kaikki ohjelmat, eikä monista yhtä ohjelmaa moneksi riviksi, joten sieltä näen selvästi miten Firefox ahmii muistia.

Hmm. Onko sinulla htopissa säikeiden näyttö päällä? Kytke pois Shift+H:lla ja järjestä prosessit muistinkäytön mukaan Shift+M:llä. Firefoxista näkyy yksi pääprosessi ja neljä content-prosessia eli yhteensä viisi riviä, jos järjestelmässä on yksi Firefox-instanssi käynnissä. Chromium-pohjaiset selaimet sen sijaan luovat uuden prosessin jokaiselle välilehdelle, joten niitä voi olla ikkunan täydeltä, jos välilehtiä on paljon auki.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Firefox 56 ahmii muistia
« Vastaus #3 : 05.11.17 - klo:13.05 »
Tällä välin viestejä 56:n muistiongelmista on kertynyt lisää (aiempi listaus ekassa viestissä):

http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=38&t=3034670
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=38&t=3034557
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=38&t=3034869
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=38&t=3034740
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=38&t=3034873

Vika siis ilmenee minulla kahdella eri koneella, joilla on ihan eritasoinen rauta ja täysin eri käyttikset (Ubuntu ja Win7) ja ongelma alkoi vasta 56-päivityksen jälkeen ja ilmenee samalla kuormalla jolla aiemmin HTML5-videoiden kastelu onnistui täysin ilman ongelmia. Osa lisäosista näillä koneilla on samoja, mutta olen koettanut myös sitä että otan lisäosat pois käytöstä enkä löytänyt syyllistä sieltä.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4168
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Firefox 56 ahmii muistia
« Vastaus #4 : 05.11.17 - klo:13.51 »
Täällä uusin Firefox (56.0) vuotaa kanssa, pari tuntia snookeria Eurosportplayerilla (HTML5) ja kone alkaa swappaamaan muistin loppuessa.
Muistia on 6Gt ja Core2 kone. Chromella saa katsoa vaikka koko päivän ja ei mitään ongelmia.

(kirjoitin väärään ketjuun ensin vahingossa, no nyt on oikeassa)
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Firefox 56 ahmii muistia
« Vastaus #5 : 05.11.17 - klo:14.11 »
Minulla ei ongelmia FF 56:n muistinkäytön suhteen.

Ilmeneekö vuoto teillä myös Firefoxin vikasietotilassa? https://support.mozilla.org/fi/kb/ratkaise-firefoxin-ongelmia-vikasietotilan-avulla

Koodia: [Valitse]
firefox -safe-mode

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4168
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Firefox 56 ahmii muistia
« Vastaus #6 : 05.11.17 - klo:15.42 »
Minulla ei ongelmia FF 56:n muistinkäytön suhteen.

Ilmeneekö vuoto teillä myös Firefoxin vikasietotilassa? https://support.mozilla.org/fi/kb/ratkaise-firefoxin-ongelmia-vikasietotilan-avulla

Koodia: [Valitse]
firefox -safe-mode

Pikaisella puolen tunnin kokeilulla vaikuttaa siltä että safe-modessa ei vuoda.
Järjestelmänä minulla on KDE neon.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Firefox 56 ahmii muistia
« Vastaus #7 : 05.11.17 - klo:15.46 »
Pikaisella puolen tunnin kokeilulla vaikuttaa siltä että safe-modessa ei vuoda.

Siinä tapauksessa vika johtuu joko selainprofiilistasi tai jostain lisäosasta/liitännäisestä. Kannattaa kuitenkin testailla pidempään safe-modessa ennen toimenpiteitä.

Jostain syystä multiprocessing-tuki näyttäisi olevan sinulla pois päältä safe-modessakin. Vai näetkö htopin listauksessa "firefox -contentproc" -prosessin, jos järjestät listauksen muistinkulutuksen perusteella (Shift+M) ja kytket säie-esityksen pois päältä (Shift+H)?
« Viimeksi muokattu: 05.11.17 - klo:15.51 kirjoittanut nm »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Firefox 56 ahmii muistia
« Vastaus #8 : 05.11.17 - klo:15.54 »
Minulla ei puolen tunnin kokeilu riitä, vasta noin kolmen tunnun TV-ohjelmien katselun jälkeen muisti alkaa loppua. Mutta nyt on jo puolen tunnin katselun jälkeen varaus noussut aika paljon, joten katsotaan miltä näyttää parin-kolmen tunnin kuluttua.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4168
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Firefox 56 ahmii muistia
« Vastaus #9 : 05.11.17 - klo:15.58 »
Jostain syystä multiprocessing-tuki näyttäisi olevan sinulla pois päältä safe-modessakin. Vai näetkö htopin listauksessa "firefox -contentproc" -prosessin, jos järjestät listauksen muistinkulutuksen perusteella (Shift+M) ja kytket säie-esityksen pois päältä (Shift+H)?

Ei löydy sellaista prosessia.

PS. miten saan htop:n palautettua normaalinäkymään? Shift+H toistamiseen toimi, mutt Shift+M ei vaan prosessit tms. säikeet näkyy järjestyksessä, suljin jopa ohjelman ja silti näkyy sama Shift+M näkymä. Apuva! :)
« Viimeksi muokattu: 05.11.17 - klo:16.04 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Firefox 56 ahmii muistia
« Vastaus #10 : 05.11.17 - klo:16.18 »
Jostain syystä multiprocessing-tuki näyttäisi olevan sinulla pois päältä safe-modessakin. Vai näetkö htopin listauksessa "firefox -contentproc" -prosessin, jos järjestät listauksen muistinkulutuksen perusteella (Shift+M) ja kytket säie-esityksen pois päältä (Shift+H)?

Ei löydy sellaista prosessia.

Okei. Mitä Firefoxin about:support -sivu sanoo kohdissa "Multiprocess Windows" ja "Web Content Processes"

Muistivuotoa voi muuten metsästä myös about:memory -sivun avulla.


PS. miten saan htop:n palautettua normaalinäkymään? Shift+H toistamiseen toimi, mutt Shift+M ei vaan prosessit tms. säikeet näkyy järjestyksessä, suljin jopa ohjelman ja silti näkyy sama Shift+M näkymä. Apuva! :)

Shift+P järjestää CPU-kuorman perusteella

Näppäinlistan saa auki (ja kiinni) F1:llä. F6:lla pääset valitsemaan järjestysperusteen listasta.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4168
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Firefox 56 ahmii muistia
« Vastaus #11 : 05.11.17 - klo:16.29 »
Shift+P järjestää CPU-kuorman perusteella

Näppäinlistan saa auki (ja kiinni) F1:llä. F6:lla pääset valitsemaan järjestysperusteen listasta.

Kiitos taas on normaalit näkymät ja muisti ei vuoda vieläkään. Johan tässä on yli tunti kai menny.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Firefox 56 ahmii muistia
« Vastaus #12 : 05.11.17 - klo:16.35 »
Minulla taas muistinvaraus kasvaa ja kasvaa koko ajan.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4168
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Firefox 56 ahmii muistia
« Vastaus #13 : 05.11.17 - klo:16.35 »
Okei. Mitä Firefoxin about:support -sivu sanoo kohdissa "Multiprocess Windows" ja "Web Content Processes"

Muistivuotoa voi muuten metsästä myös about:memory -sivun avulla.

Multiprocess Windows    0/1 (Disabled by add-ons)
 
Web Content Processes kohtaa ei löydy ko. about:support sivulta. Etsin ihan haulla ja sitä ei ole.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Firefox 56 ahmii muistia
« Vastaus #14 : 05.11.17 - klo:16.37 »
Web Content Processes kohtaa ei löydy ko. about:support sivulta. Etsin ihan haulla ja sitä ei ole.

Kiitos vahvistuksesta. Minulla tämä on suomenkielinen ja yritin epätoivoisesti etsiä mitä tuo olisi suomeksi. Voi siis lakata ihmettelemästä.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4168
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Firefox 56 ahmii muistia
« Vastaus #15 : 05.11.17 - klo:17.02 »
Minulla taas muistinvaraus kasvaa ja kasvaa koko ajan.

Täällä heiluu safe-modessa 10% ja 13% välillä, siis Firefoxin osalta (yksi välilehti, HTML5-suoratoistovideo).
Minulle tilanne ei ole kovin akuutti koska käytän normaalisti Chromea, Eurosportplayerissä oli vain tilapäinen äänen synkronointiongelma Chromen kanssa niin siinä yhteydessä huomasin tuon vuotamisen kun käytin ko. palvelua Firefoxilla.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Firefox 56 ahmii muistia
« Vastaus #16 : 05.11.17 - klo:17.07 »
Multiprocess Windows    0/1 (Disabled by add-ons)
 
Web Content Processes kohtaa ei löydy ko. about:support sivulta. Etsin ihan haulla ja sitä ei ole.

Joo sitä kohtaa ei ole, jos Multiprocess windows on pois päältä. Joku käyttämäsi laajennus (Voikko?) ei ole yhteensopiva Electrolysis-moniprosessoinnin kanssa. Nähtävästi safe mode ei nykyisin kytke ainakaan kaikkia lisäosia pois päältä, tai kytkee, mutta multiprocessing-tuki jää kuitenkin pois pelistä.

Multiprocessing nopeuttaa Firefoxia huomattavasti, joten se kannattaisi ottaa käyttöön kytkemällä epäyhteensopivat laajennukset pois päältä about:addons -> Extensions -sivulla.
Toisaalta se lisää myös selaimen muistinkulutusta. Alle 4 Gt muistilla varustetuissa koneissa ominaisuudesta voi olla jo enemmän haittaa kuin hyötyä.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Firefox 56 ahmii muistia
« Vastaus #17 : 05.11.17 - klo:17.18 »
Silloin kun kokeilin laajennosten käytöstä poistoa ilman safe modea, en saanut Voikkoa enää takaisin käyttöön, Firefox ei hyväksynyt sitä.

Nyt kun TV-ohjelmia on ollut menossa noin puolitoista tuntia, muistinvaraus on noin puolitoista gigaa. Teen koetta Windows-koneella jolla myös muistia kasvatin, ja ennen kasvatusta kone meni jumiin kun FF:n muistinvaraus kasvoi yli kahden gigan. Kerran kai ehti mennä yli kolmen gigan ennen kuin jumiintui. Ubuntu-koneen rauta on vanhempi ja se meni juntturaan jo ennen kahta gigaa. Nyt kun Win-koneen muistia on kasvatettu, kone ei ole enää mennyt juntturaan, vaikka muistinvaraus on (ilman safe modea) kasvanut lähelle kolmea gigaa.

Mutta testi on siis edelleen menossa safe-modessa.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4168
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Firefox 56 ahmii muistia
« Vastaus #18 : 05.11.17 - klo:17.26 »
Multiprocess Windows    0/1 (Disabled by add-ons)
 
Web Content Processes kohtaa ei löydy ko. about:support sivulta. Etsin ihan haulla ja sitä ei ole.

Joo sitä kohtaa ei ole, jos Multiprocess windows on pois päältä. Joku käyttämäsi laajennus (Voikko?) ei ole yhteensopiva Electrolysis-moniprosessoinnin kanssa. Nähtävästi safe mode ei nykyisin kytke ainakaan kaikkia lisäosia pois päältä, tai kytkee, mutta multiprocessing-tuki jää kuitenkin pois pelistä.

Multiprocessing nopeuttaa Firefoxia huomattavasti, joten se kannattaisi ottaa käyttöön kytkemällä epäyhteensopivat laajennukset pois päältä about:addons -> Extensions -sivulla.
Toisaalta se lisää myös selaimen muistinkulutusta. Alle 4 Gt muistilla varustetuissa koneissa ominaisuudesta voi olla jo enemmän haittaa kuin hyötyä.

Voikkoa ei ole käytössä, mutta aiheuttaja oli FVD-speed-dial -lisäosa https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/fvd-speed-dial/
Poistin sen ja nyt sanoo:
Multiprocess Windows    1/1 (Enabled by default)
Web Content Processes    1/4
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

rs

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Firefox 56 ahmii muistia
« Vastaus #19 : 05.11.17 - klo:17.57 »
minulla on myös ollut ongelmia muistin kanssa, useimmiten tosin johtuen esimerkiksi facebookin selaamisesta, jos monta kertaa päivittää saman sivun tai selaa viestejä paljon niin firefox varaa muistia hirveästi muttei palauta sitä vaikka sulkisi kyseisen välilehden. ainoastaan selaimen sulkeminen auttaa. tätä on ollut kylläkin monen version ajan. viime aikoina muistiongelmat ovat lisääntyneet joka saattaa ilmeisesti johtua videotoistista... usein areenaa tai youtubea katselen samaan aikaan