Kirjoittaja Aihe: Selain, jossa voi muuttaa tekstin väriä aina?  (Luettu 3417 kertaa)

intikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Firefoxin asetuksista voi muuttaa näytettävän tekstin väriä, mutta vain, jos sivulla ei ole  tyylitiedostoa, jossa tekstin väri on määritelty. Onko olemassa selainta, jossa tekstin värin voi määritellä tyylitiedostosta huolimatta?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Selain, jossa voi muuttaa tekstin väriä aina?
« Vastaus #1 : 16.10.17 - klo:18.44 »
Kuinka selain voisi sen tehdä? Selaimiin on satavana laajennuksia joilla värejä ja muuta voi muokata haluamillaan sivuilla, mutta se että selain tekisi sen automaattisesti kaikille sivuille aiheuttaisi enemmän harmia kuin hyötyä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Selain, jossa voi muuttaa tekstin väriä aina?
« Vastaus #2 : 17.10.17 - klo:13.45 »
Firefoxin asetuksista voi muuttaa näytettävän tekstin väriä, mutta vain, jos sivulla ei ole  tyylitiedostoa, jossa tekstin väri on määritelty. Onko olemassa selainta, jossa tekstin värin voi määritellä tyylitiedostosta huolimatta?

https://addons.mozilla.org/fi/firefox/addon/dark-background-light-text/

intikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 179
    • Profiili

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Selain, jossa voi muuttaa tekstin väriä aina?
« Vastaus #4 : 20.10.17 - klo:22.50 »
Ei toimi esim. Ylen sivuilla: teksti on yhtä vaaleaa kuin ennenkin.

Millä sivulla ei toimi? Ainakin uutissivuilla värit vaihtuvat asetusten mukaisesti:

Normaalit värit:


Dark Background and Light Text -lisäosalla, Default-valinta, tekstin väri säädetty harmaaksi:
« Viimeksi muokattu: 20.10.17 - klo:22.57 kirjoittanut nm »

intikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Vs: Selain, jossa voi muuttaa tekstin väriä aina?
« Vastaus #5 : 21.10.17 - klo:00.18 »
Millä sivulla ei toimi? Ainakin uutissivuilla värit vaihtuvat asetusten mukaisesti:

Voi toimia noin päin, mutta en tullut maininneeksi, että minulla pitää olla musta teksti valkoisella pohjalla.

Okei, löytyi
Blank Your Monitor + Easy Reading
https://blankyourmonitor.wordpress.com/
vaikka Easy Reading laittaa tekstin eri ikkunaan

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Selain, jossa voi muuttaa tekstin väriä aina?
« Vastaus #6 : 21.10.17 - klo:00.44 »
Millä sivulla ei toimi? Ainakin uutissivuilla värit vaihtuvat asetusten mukaisesti:

Voi toimia noin päin, mutta en tullut maininneeksi, että minulla pitää olla musta teksti valkoisella pohjalla.

Toimii niinkin, kun vain säädät background-värin valkoiseksi ja foregroundin ja linkkien värit mustaksi/tummiksi lisäosan asetuksissa.



intikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Vs: Selain, jossa voi muuttaa tekstin väriä aina?
« Vastaus #7 : 21.10.17 - klo:19.47 »
Toimii niinkin, kun vain säädät background-värin valkoiseksi ja foregroundin ja linkkien värit mustaksi/tummiksi lisäosan asetuksissa.

Olen tehnyt niin, mutta leipäteksti on edelleen liian vaaleaa minun silmilleni.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Selain, jossa voi muuttaa tekstin väriä aina?
« Vastaus #8 : 21.10.17 - klo:20.10 »
Toimii niinkin, kun vain säädät background-värin valkoiseksi ja foregroundin ja linkkien värit mustaksi/tummiksi lisäosan asetuksissa.

Olen tehnyt niin, mutta leipäteksti on edelleen liian vaaleaa minun silmilleni.

Tarkoitatko vaalealla ohutta? Tekstihän on Ylen uutissivuilla jo oletuksena mustaa valkoisella pohjalla, mutta fontti on ohuehko.

Fontin voi vaihtaa Firefoxissa näin:

1. Avaa Muokkaa -> Asetukset -> Sisältö -> Kirjasinlajit ja värit -> Lisäasetukset

2. Ota rasti pois kohdasta "Sivut saavat käyttää omia kirjasinlajejaan oletusten sijaan"

3. Aseta pääteviivattomaksi fontiksi esim. Droid Sans tai Nimbus Sans L


Uutisartikkeleissa toimii myös Firefoxin Reader View, jossa teksti on selkeää: https://support.mozilla.org/fi/kb/firefox-reader-view-clutter-free-web-pages
« Viimeksi muokattu: 21.10.17 - klo:20.17 kirjoittanut nm »

intikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Vs: Selain, jossa voi muuttaa tekstin väriä aina?
« Vastaus #9 : 22.10.17 - klo:20.01 »
2. Ota rasti pois kohdasta "Sivut saavat käyttää omia kirjasinlajejaan oletusten sijaan"

3. Aseta pääteviivattomaksi fontiksi esim. Droid Sans tai Nimbus Sans L

Rasti oli jo poissa, mutta fontin vaihtaminen auttoi. KIITOS!